Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene 2 hunder?


LeneG

Recommended Posts

Hvordan legger dere opp treningen når dere har to hunder å trene?

I mitt tilfelle er begge hundene 7 mnd. og trenger en del sosial trening i tillegg.

Trener dere begge til å være alene hjemme?, hver for seg i forsamlinger?, innkalling o.s.v.

Jeg vil gjerne trene konkurranserettet trening (LP) men vet ikke om jeg kommer til å stille opp noengang.

Det er jo viktig at de lærer å være fra hverandre og fungere bra på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er såpass unge syns jeg det er ekstra viktig at de er mye for seg selv. Om du skal sosialisere og miljøtrene de, så bør det skje mye hver for seg slik at de ikke søker støtte i hverandre, men lærer å takle verden på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter spent på svar, da jeg lurer på en del av det samme selv da hund nr. 2 kommer i hus om ca 3uker :ahappy: Har skjønt det er meget viktig med individuel trening, slik at de kan takle ting på egenhånd og ikke blir sååååå avhengig av hverandre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er såpass unge syns jeg det er ekstra viktig at de er mye for seg selv. Om du skal sosialisere og miljøtrene de, så bør det skje mye hver for seg slik at de ikke søker støtte i hverandre, men lærer å takle verden på egenhånd.

Det var det jeg tenkte mest på ja. Da skal jeg prøve å gi de masse sosialisering hver for seg.

Hva Labbis skrev.

Når det gjelder lydighetstrening med to hunder er jo det bare kos. Dekke/sitte/stå den ene mens du trener den andre og så bytte. Effektivt :ahappy:

Høres kos ut det ja :ahappy: Foreløpig er det mest kontakt og det helt grunnleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg hund nr.2 i hus snart og planen min er å trene miljøtrening alene med han. Lydighet kommer jeg til å trene med de sammen, dvs en ligger, sitter og må være rolig mens jeg trener den andre. Vi kommer til å trene med tolleren i retrieverklubben og med østlandstollerne, da kommer nok Dina til å være med bare for sosialiseringens del, mens han blir trent. Dina blir trent i andre ting hvor han ikke kommer til å få delta. Turer kommer til å foregå likt for begge, gidder ikke først gå tur med en, så med den andre. For meg blir det viktig å ta han med på alt mulig av miljøtrening og sosialisering alene så Dina ikke overfører sine nykker på han. Det er også viktig at de lærer å være helt alene uten den andre hunden og. Ønsket er at de skal være to selvstendige individer, og ikke superavhengig av hverandre. Det er jo en god mulighet å trene på å være helt alene mens man tar med den ene hunden ut og trener og. Nå er jo Dina vant til å være alene og er to år, så det viktigste blir å vedlikeholde alenetreningen hennes, og starte på skratch med lille gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...