Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler Lazy


vima2k

Recommended Posts

Hei.

Jeg har ei rottweiler tispe som heter Lazy.

Hun er født 06.10.09

Forteller lit om saken her:

Jeg lurer på om hun er litt sint eller noe på min samboer.

det som skjer er at når han koser med henne, så med engang så starter hun og begynner og leke med ham, og knurrer som da blir til at hun kan lage sår på ham ( ikke sår blør, men sår som blir røde og blå).

Jeg har bedt han om å slutte og kose med hun når hun starter sånn, og prøve og gjøre det før hun blir "sint", men når han slutter så blir hun enda mer sintere og hopper op og biter ham der hun får tak i ham, og knurrer noe voldsomt. Hun kan også finne på å glefse i det han tar bort hånda. Når han komer hjem fra jobb, flyr hun ut av sofaen og blir kjempe glad, hun tisser hver gang, noe jeg vet kommer av at hun er lit nervøs.

Har ofte tenkt at det kan være hun kanskje tror han er en lekekamerat, men det går så fort over til og bli aggresivt.

Hun gjør ham ike noe under Klikker trening (noe jeg har bedt ham og jøre ettersom hun er veldig positiv til klikker og tenker dete kanskje kan jelpe hun i det å bli mer tollerant til ham).

Jeg begynner og bli ganske fortvilet ettersom hun begyner og bli større og sterkere.

Hun er så absolut ike sånn til meg, og hun ser vel mer på meg som en alfa enn en omega (som jeg tror hun ser på ham som).

Noen tips til va jeg kan jøre med denne adferden ?

dette er virkelig ikke noe koselig og se på hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør hunden noe før den knurrer/snapper?

blir den helt stille, og viser hvitøyet eller er det noe spes dere har lagt merke til?

Må samboer kose med hunden? Om hun rekker og knurre og snappe før det er slutt, så ville jeg begynt med kun et par sekunder hvor dere avslutter mens det er en adferd dere ønsker å ha. ikke vent til det går over til lek/sinne, eller rett før det blir problemer.

Gjør sambo noe spes når han koser? forventer hunden lek fra han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutte å leke med henne innendørs? Høres ut som lek uten grenser. Ikke tillat det, avbryt leken, og si strengt 'nei' om hun hopper og glefser for å leke mer. Ignorer henne til hun har roet seg, og gi henne en godbit når hun har roet seg. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør hunden noe før den knurrer/snapper?

blir den helt stille, og viser hvitøyet eller er det noe spes dere har lagt merke til?

Må samboer kose med hunden? Om hun rekker og knurre og snappe før det er slutt, så ville jeg begynt med kun et par sekunder hvor dere avslutter mens det er en adferd dere ønsker å ha. ikke vent til det går over til lek/sinne, eller rett før det blir problemer.

Gjør sambo noe spes når han koser? forventer hunden lek fra han?

Eneste jeg har lagt merke til er at hun blir lit mer stivere, men ike noe anet.

Nei han må jo ikke kose med Lazy.

Jeg har jo bedt ham om å slutte før leken går over grensene, men det skjer med engang..

Jeg tror kanskje lazy ser på ham som en omega, og at hun kanskje bare buller med ham, ute på tur og alt annet når hun ikke har kropslig kontakt med ham, så går alt greit.

Slutte å leke med henne innendørs? Høres ut som lek uten grenser. Ikke tillat det, avbryt leken, og si strengt 'nei' om hun hopper og glefser for å leke mer. Ignorer henne til hun har roet seg, og gi henne en godbit når hun har roet seg. :wub:

Han sier nei når hun begynner og bli for voldsom, men det virker som om det bare blir mer tirrende for hun :/

*DOBBELTPOST. BRUK EDITKNAPPEN. Mod labbis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke hunder som er så unge, har begrep om evt dominans etc enda. så som skrevet så er det nok bare lek og kanskje forventninger? som går litt over styr.

om din sambo trener hunden noe (hun er jo sikker ung og hormonel, dårlig konsentrasjon osv) men ta et par enkle øvelser med sitt f.eks. og sambo klikker, godbit og et klap, om hun er rolig.

At et "nei" gir mer adferd er jo klart, for da får hu en reaksjon, og en adferd hun kan svare mot (antar hun er en type hund som synes nærlek er gøy? )og dette forsterker hennes adferd i det stadiet hun er nå.

Om sambo koser med hunden og hun blir ivring, bli passiv, snu seg og gå vekk, gi henne time-out etc til hun er rolig. da slipper du også mye negativt med masing og utrivelige hendelser.

jeg tatt henne vekk fra situasjonen så fort det sjer noe, avslutt alt morro, ikke si noe som heslt, og gjør alt drita kjedelig, så skjønner hun nok for at å knurre å bite = ingen action.

Og så klart ikke la det gå så langt til biting og knurring. så fort dere ser antydninger, så er det slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andre her, avslutt leken med en gang hun viser tendenser til å knurre eller bite. Overse henne til hun blir rolig, og gi henne heller oppmerksomhet da :wub: Sånn lærer dere henne grenser, og hvor de går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er "sint" knurring, Rottiser har ofte mye lyd, og min har både koseknurring og sint knurring. Min hører jeg godt forskjell på men folk som ikke kjenner henne, kan fort tro at hun knurrer på dem, der hun kommer med leke i munnen, logrende hale og se på den fine leken min knurring.

Ang biting og glefsing, kan det være at hun er sånn mot han og ikke mot deg er at han lar henne holde på, det kan godt være at det i hennes hode er en lek som de to leker, og som han godtar?

Jeg ville latt hunden ta initiativ til all kosing dem imellom, og om hun blir giret opp, så avslutter sambo komtakten enten ved å flytte seg eller hunden.

Og han bør fortsette og trenne med henne

Slenger bare ut noen tanker ettersom jeg ikke har truffet hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er "sint" knurring, Rottiser har ofte mye lyd, og min har både koseknurring og sint knurring. Min hører jeg godt forskjell på men folk som ikke kjenner henne, kan fort tro at hun knurrer på dem, der hun kommer med leke i munnen, logrende hale og se på den fine leken min knurring.

Ang biting og glefsing, kan det være at hun er sånn mot han og ikke mot deg er at han lar henne holde på, det kan godt være at det i hennes hode er en lek som de to leker, og som han godtar?

Jeg ville latt hunden ta initiativ til all kosing dem imellom, og om hun blir giret opp, så avslutter sambo komtakten enten ved å flytte seg eller hunden.

Og han bør fortsette og trenne med henne

Slenger bare ut noen tanker ettersom jeg ikke har truffet hunden din.

Ja det er jo ofte det at hun knurrer og han bare overser dette ved og la henne holde på å knurre, jeg blir ofte litt sint da, og sier at du tyr jo til det selv ved at hun blir sur på deg osv.

Hun kan ofte kome og vil ha kos, også blir det leking, som da blir til flekking av tenner og voldsom knurring..

har lært meg forskjel på leke knurring og sinna knuring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvir jeg kjenner samboeren din rett så tror jeg at den måten han "leker" med bikkja på har mye av skylden :wub: Jeg ville ikke tillatt sånn type lek mellom de to mer jeg. Heller la han få trene litt med henne,lær henne enkle triks og belønn med ros og godbiter,ikke noe herjing og "oppoing". Skal de leke så be han gå ut å kaste ball eller lignende,leker som ikke oppfordrer til knuffing og herjing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke lat sambo leke,kose,trene eller håntert hunden før dere mennesker er enige om hvilke adferder og treningsmåte dere ønsker og ha.

som du skriver så ligger det mer hos sambo enn hos hunden? unngå adferder hos sambo som trigger hunden til konsekvensene, og ta det derfra. Rolig trening, rolig lek og etterhvert kos innimellom fungerer nok fint, så lenge dere begge jobber sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvir jeg kjenner samboeren din rett så tror jeg at den måten han "leker" med bikkja på har mye av skylden :wub: Jeg ville ikke tillatt sånn type lek mellom de to mer jeg. Heller la han få trene litt med henne,lær henne enkle triks og belønn med ros og godbiter,ikke noe herjing og "oppoing". Skal de leke så be han gå ut å kaste ball eller lignende,leker som ikke oppfordrer til knuffing og herjing :wub:

Ja du kjenner han nok rett :wub: Men det hele starter med at han går på gulvet, setter seg ned, og hun kommer til hham, også begyner hun og bite ham. uten at han har jort noe...

Edit:

det må jo også kanskje nevnes at hun var slik som valp og, men på et rottweiler forum jeg henvendte meg til, så fik jeg mye tips om at rottweilere ofte er slik at de elsker rå leking, så jeg har vært veldig bestemt på at det er jeg som bestemmer leken, og ikke hun. Når hun har blit for voldsom, har jeg snudd rygen til henne, og det har da blit kjedelig for hun, men til samboeren min, er hun helt vill når han gjør det samme.

Har også begynt og be ham om å starte med klikker, og hun er kjempe lære villig til det :ahappy: Har lært han det grun leggende i klikker, og han tok det kjapt, så nå er det mest ham som trener henne når han er hjeme, noe jeg håper kan jelpe de i å bygge et bedre "sjefs" forhold. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva om han lar vær og sitte på gulvet, eller om hunden kommer og biter, så reiser han seg og går vekk? slik at hunden ikke får sjangs til og begynne.

når dere vet at dette skjer,så er det nok lettere for dere og forebygge dette nå, enn og ta av henne bite vaner senere, fordi hun forventer at pappa på gulvet = lov å bite og herje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva om han lar vær og sitte på gulvet, eller om hunden kommer og biter, så reiser han seg og går vekk? slik at hunden ikke får sjangs til og begynne.

når dere vet at dette skjer,så er det nok lettere for dere og forebygge dette nå, enn og ta av henne bite vaner senere, fordi hun forventer at pappa på gulvet = lov å bite og herje.

Jo men om hun kommer for å kose i 5 sek til han, så eskalerer det seg til biting og herjing, han sier "NEI!" og enten tar bort hånda/snurseg vekk/går bort. og hun blir helt i hundre og begynner og hoppe på ham og bite i det hun får tak i, (da er det ike agresivt, da er det mer lek, har jeg sett, så da er det som oftest jeg som må stoppe det, og hun er 100% hørevillig til meg.

Edit:

det må jo også kanskje nevnes at hun var slik som valp og, men på et rottweiler forum jeg henvendte meg til, så fik jeg mye tips om at rottweilere ofte er slik at de elsker rå leking, så jeg har vært veldig bestemt på at det er jeg som bestemmer leken, og ikke hun. Når hun har blit for voldsom, har jeg snudd rygen til henne, og det har da blit kjedelig for hun, men til samboeren min, er hun helt vill når han gjør det samme. Hun sluttet og være rå mot meg, og har nå mer respect for meg og mine grenser, når jeg setter dem.

Har også begynt og be ham om å starte med klikker, og hun er kjempe lære villig til det :ahappy: Har lært han det grun leggende i klikker, og han tok det kjapt, så nå er det mest ham som trener henne når han er hjeme, noe jeg håper kan jelpe de i å bygge et bedre "sjefs" forhold. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker jo som du/dere vet hva som trigger henne. og om det er en adferd dere ikke vil ha, så er det jo bare å la vær og trigge det, til hunden skjønner at dere ikke er int i den typen lek med henne, og klarer og tilpasse seg.

Valper er jo ofte pirayaer uansett, men når det fortsetter så kan det utvikle seg til mindre behagelige opplevelser både for dere som eiere og evt andre i senere tid.

At han har begynt å trene er jo kjempeflott! jeg ville latt det gå en stund før de leker sammen, eller inviterer til lek, før de har fått et bånd, hvor hun respekterer at han ikke vil leke røft.

Om hunden får lov en gang,eller en gang i blandt, så er det lov hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker jo som du/dere vet hva som trigger henne. og om det er en adferd dere ikke vil ha, så er det jo bare å la vær og trigge det, til hunden skjønner at dere ikke er int i den typen lek med henne, og klarer og tilpasse seg.

Valper er jo ofte pirayaer uansett, men når det fortsetter så kan det utvikle seg til mindre behagelige opplevelser både for dere som eiere og evt andre i senere tid.

At han har begynt å trene er jo kjempeflott! jeg ville latt det gå en stund før de leker sammen, eller inviterer til lek, før de har fått et bånd, hvor hun respekterer at han ikke vil leke røft.

Om hunden får lov en gang,eller en gang i blandt, så er det lov hele tiden.

Ja de skjønner jo ike helt den biten der med at de engang får lov, og andre ganger ike.. men skal la han trene hun når han er hjemme, så får jeg håpe de etablerer et fint bånd snart :ahappy: fordi de er jo så søte sammen når dete ike skjer :ahappy: synd vis de skal bli sint på verandre liksom :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke hører eller bare følger etter når han går vekk kan det jo være en ide å binde henne fast sånn at hun ikke når bort. Det er jo ikke noe trivelig å ha lekelysten stor hund hengende etter seg som ikke vil høre. Og så heller slippe henne når hun har roet seg igjen,og da mener jeg ikke at hun skal stå bånd lenge altså. Gjør det med en gang hun viser tegn til å ta av med leken og styr henne på den måten. Dere trenger ikke si noe til henne heller( mye og høy stemmebruk har ofte motsatt effekt),bare ta tak i halsbåndet og lei henne bort. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke hører eller bare følger etter når han går vekk kan det jo være en ide å binde henne fast sånn at hun ikke når bort. Det er jo ikke noe trivelig å ha lekelysten stor hund hengende etter seg som ikke vil høre. Og så heller slippe henne når hun har roet seg igjen,og da mener jeg ikke at hun skal stå bånd lenge altså. Gjør det med en gang hun viser tegn til å ta av med leken og styr henne på den måten. Dere trenger ikke si noe til henne heller( mye og høy stemmebruk har ofte motsatt effekt),bare ta tak i halsbåndet og lei henne bort. :ahappy:

Hun Skjønner og respecterer meg når jeg sier nei, eller prater til hun. men ikke til ham.

Å binde hun har vi brukt før, men jeg vil ike bruke det mer. hun har en fast plass som hun blir satt på vis hun trenger en time out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opdatering: Nå går det mye bedre mellom samboer og Lazy, de krangler mindre, og ting er lettere.

men jeg har bedt han ungå å leke for lenge med hun, han får bare leke ute med en leke med hun. :rolleyes2:

men det er bedre en ingenting. :ahappy: Han syns det er lit vanskelig å ungå å leke med hun, etersom det er noe han er vandt til med andre hunder, men har sagt til han at da får han leke med min andre hund, som er mer forsiktig :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...