Gå til innhold
Hundesonen.no

Italiensk mat


Tuskelusken

Recommended Posts

I mat og helse har vi nå et prosjekt om å velge et land og skrive litt om typisk tradisjonell mat derfra. Så skal vi også lage en rett med forrett, hovedrett og dessert. Gruppen min ville ha Italia og den ble jeg med på, men satte foten ned for pizza. :wub: Etter å lest litt på wikipedia fant jeg ut at det er mye slags mat i Italia, litt forskjellig småretter og større retter. Men hva skal vi lage? Noen som har noen idèer? Noen som har noen gode linker (helst norsk) om forskjellige italienske retter? Blir veldig glad for svar. :) (For jeg vil ikke ha pizza, dessuten liker jeg ikke ost og jeg gidder ikke å styre med å lage en ostefri del til meg osv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italienere spiser tradisjonelt tre-fire retter om de skal ha "ordentlig middag", ellers to. For eksempel kan man starte med litt skinke + ost, eller bruschetta, til antipasti. Deretter har man en liten pastarett som primo piatto, før man spiser en secondo piatto som som oftest består av en eller annen form for kjøtt eller fisk, med særdeles lite tilbehør. Til slutt har man eventuelt dessert (gjerne kake! Tiramisù eller kake med pinjekjerner, for eksempel), eller i alle fall en kopp kaffe (kaffe = espresso).

Det er dog vanlig å sløyfe en rett eller to, og for eksempel bare spise pasta og deretter kjøtt, eller bare bruschetta og deretter pasta, eller bare pasta og deretter kake, for eksempel. Det kommer jo litt an på hvor sulten man er og hvor mye man legger i det (vi er studenter og når vi går ut og spiser her i Italia, pleier vi ofte å bare bestille en pastarett og spise brød ved siden av).

Men, når det gjelder forslag til hva dere kan lage, har dere for eksempel:

Antipasto:

Bruschetta med tomatfyll. Skjær opp brødskiver, stek dem i litt olje og gni utover hvitløk. Tomatfyll: skjær opp tomater, bland sammen med basilikum, olivenolje og hvitvinsedikk.

Primo piatto:

Spaghetti all'amatriciana: Den finner du sikkert nøyaktige oppskrifter på om du søker litt (det er en veldig vanlig pastarett med litt forskjellige variasjoner), men cluet er spaghetti med litt sterk tomatsaus og parmesan. :ahappy:

Secondo piatto:

Her har jeg faktisk ikke så mye erfaring selv! Jeg pleier som sagt ikke å bestille hovedretter når jeg er ute, men har jo både hørt og sett en del forskjellig, og mye av kjøttrettene kan ved første øyekast virke litt fete og lite appetittvekkende - men det smaker digg, da. Dog, hvis dere skal lage det i en heimkunnskaptime er det kanskje like greit å droppe kjøttretten (i forhold til tid, ressurser også videre).

Dessert:

Tiramisù er klassikeren, men den skal ideelt stå og hvile i alle fall et par timer, så det er kanskje utelukket? I så fall finnes det mange herlige småkaker og slikt som gjør seg.

Dolcevita.no har forøvrig en egen "matavdeling" hvor dere sikkert kan få inspirasjon av oppskrifter og slikt: http://www.dolcevita.no/cucina/

Generelt sett er italiensk mat forbausende enkelt, med tanke på hvor verdenskjent, anerkjent og godt likt det er. De har en del trauste retter, og mange av de klassiske rettene bærer preg av å være laget for å "bruke restene" (ikke ulikt slik det er i Norge!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satset på en hovdrett og dessert.

De fleste tenker pasta når man nevner italiensk mat så det er nok det tyggeste valget.

Man finner mange gode pastaretter men jeg ville satset på en god hjemmelaget tomatsaus (bruk hermetiske tomater om dere har vil spare tid), pasta og skalldyr (noen scampi og blåskjell f.eks.) Så utrolig godt!

Når man følger opp med en lett og frisk dessert som frukt med mascarponekrem har man en sikker vinner :ahappy:

Mitt tips vil være å besøke deres lokale bibliotek. Mye lettere å finne gode oppskrifter i de mange kokebøkene der enn på internett. En av mine favoritter er Basic Italiensk. :wub:

(Har samlet opp en fin liten haug med kokebøker opp gjennom årene ja :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tomatsaus oppskrift er:

(dersom du bruker hermetiske tomater)

2 bokser med tomat (800g)

1 løk

2 hvitløksbåter

1 ss olivenolje

tørkede italienske urter, eller enda bedre kombiner med ferske urter

salt og nykvernet pepper

La tomatene renne av og kutt dem opp i biter. Skrell løken og hvitløken og kutt dem opp i små biter. Varm oljen i en gryte. Fres løken og hvitløken med urtene (kun de tørkede).Tilsett tomatene, krydre med salt og pepper og la sausen småkoke i minst 10 min. (Tilsett evt ferske urter helt på slutten.)

Mmmmm :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Pannacotta til dessert :ahappy: Superenkelt, eneste er at det må stivne i kjøleskap en stund før servering, så det kommer ann på hvor lang tid dere har.

Enkleste er vaniljepannacotta med bærcoulis, men man kan også bare hakke litt jordbær og hive oppå (evt med litt mynte på toppen for ekstra smak og farge:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det varierer etter hvilken sesong det er, men nå på denne tiden vil jeg gå for jordbær (som er overraskende gode om dagen), fersken, aprikoser og litt bringebær. Siden det er er sitron og appelsinsaft i kremen syns jeg det kan bli litt mye om jeg bruker mer sitrusfrukter. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...