Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggresjon - forsvar


Ellabella

Recommended Posts

Jeg har en valp vil jeg kalle henne på 1 år og 2 måneder. Det er ei jente, blandingsrase, hovedsakelig Bayersk Viltsporhund, men også en tanke border collie. Bella som hun heter har begynt å bli aggresiv, hun er VELDIG forsvarlig ovenfor maten sin, og kan tvinge i seg maten som står forran henne fordi at vi ikke skal ta den. Av og til kan det ver så gale at viss jeg reiser meg fra en stol, så springer hun bort til maten sin for å beskytte den, men ikke for å spise av den. Hun er veldig beskyttende ovenfor ting som hun eiger, ser hun småfugler utendør, bjeffer hun som gal, vil ut og ta dem. Hun er glad når hun møter andre hunder, men når andre hunder kommer inn på hennes eigendom blir hun sint og truende.Nå i løpet av de siste 3 månedene har hun begynt å gi krav på eierne som hennes. Når hun ligger på fanget til min mor, (vi er tre eigere, meg, min mor og min far) så får ikke min far komme i nærheten av henne. Hun stirrer på han med store øye og knurrer, når pappa gjør krav på mamma han også så begynner hun å flekke tenner, truer med å bite. , hun er ikke slik på dagtid. Noen som vet en måte mine foreldre og jeg kan bli kvitt denne aggresiviteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med en trener eller hundeskole, eventuelt en adferdsekspert. Det er viktig at dette ikke får utvikle seg!

Når det gjelder oppførselen inne, så ville jeg tatt henne bort fra det hun forsvarer. Ligger hun på fanget til noen og knurrer mot noen andre som nærmer seg, så er det ned på gulvet. Hvis hun løper bort til maten og knurrer mot dere, så er det ut av rommet (med hunden, ikke maten. Prøv å unngå å bruke fysisk makt).

Hvis dere har mat stående fremme hele tiden, som det kan høres ut som, så ville jeg sluttet med det. Gi henne to faste måltider om dagen, og ta bort matskålen etter måltidet.

Men ta kontakt med noen erfarne trenere som kan hjelpe dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsåvidt også fjernet hunden fra meg så lenge hun hadde oppført sånn når folk kommer i nærheten av meg inne. Henvise at sorry! det er ikke akseptabelt og du kommer ikke hos meg om du er slik. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med atferdsterapeut! Frem til dere får et skikkelig treningsopplegg, kan dere håndtere situasjonene slik: ha på henne et litt kort bånd innendørs (ca 1 meter?), og når hun viser slike tendenser, ta tak i båndet og fjern henne fra situasjonen. Dere slipper da å røre henne, noe som kan fremprovosere et angrep fra hennes side. Ingen vil vel bli bitt? :) Ikke la maten stå fremme; gi henne så lite mat at hun orker å spise opp alt på en gang, ta henne ut av rommet når hun er "ferdigspist", og fjern maten når hun ikke ser på. Lær henne gjerne også å sitte og vente før hun får lov å spise. Hvis hun knurrer når hun ligger på fanget til moren din; få moren din til å reise seg sånn at hunden ramler ned på gulvet. Kanskje er det nok? Hvis ikke, ta tak i dette båndet dere har på henne, og trekk henne unna. Hun kan gjerne også lære seg å spørre om lov før hun får ligge i fanget. Generelt ville nok jeg innført mange rutiner i forhold til dette: lært henne å spørre om lov for alt mulig; inn/ut dører, spise mat, ligge i fang/sofa osv. Når det gjelder vokting av eiendommen; ikke la henne stå ute i bånd eller løs i hagen. Når hun må luftes, gjør dette i bånd andre steder. Ved å unngå at hun har mulighet til å vokte eiendommen, kan dere unngå at atferden utvikles og forsterkes - hun "trener" jo tross alt ikke på det når hun ikke får mulighet til å "trene" på det! :P Og ja - kom dere til en atferdsterapeut! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...