Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til å lage et enkelt diagram?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg skjønner at jeg ikke må begi meg ut på noen andre programmer enn Word og Photoshop, ihvertfall!

Kan noen hjelpe meg med å lage et enkelt histogram? Jeg skjønner ikke en dritt av de programmene jeg har selv, tydeligvis.

Jeg trenger bare noe veldig enkelt, i retningen dette:

iw_histogram.gif

Verdiene jeg har er disse:

Vekt [a,b> | Frekvens

[2,4 , 2,8> | 6

[2,8 , 3,0> | 12

[3,0 , 3,2> | 30

[3,2 , 3,4> | 26

[3,4 , 3,6> | 14

[3,6 , 4,0> | 8

[4,0 , 5,0> | 4

Og hvis det går ann, så kanskje jeg kunne fått en Y-akse som begynner på 0 helt nederst på X-aksen, og fortsetter med 5 som første stopp, så 10, 15, 20 og helt opp til 35?

X-aksen vet jeg ikke helt åssen jeg skal gjøre det med, vekten på den minste babyen starter på 2,4 som du ser, og den største er oppimot 5kg. Så hvis du finner på noe lurt der, så blir jeg glad! Jeg vet hvordan man gjør det altså, jeg har histogrammet på papir, det var bare det at jeg må ha det på pc! Så jeg jukser ikke, faktisk. :wub:

Well, skjønte noen det? Og gidder noen å hjelpe meg? Værsåsnill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg ikke må begi meg ut på noen andre programmer enn Word og Photoshop, ihvertfall!

Kan noen hjelpe meg med å lage et enkelt histogram? Jeg skjønner ikke en dritt av de programmene jeg har selv, tydeligvis.

Jeg trenger bare noe veldig enkelt, i retningen dette:

iw_histogram.gif

Verdiene jeg har er disse:

Vekt [a,b> | Frekvens

[2,4 , 2,8> | 6

[2,8 , 3,0> | 12

[3,0 , 3,2> | 30

[3,2 , 3,4> | 26

[3,4 , 3,6> | 14

[3,6 , 4,0> | 8

[4,0 , 5,0> | 4

Og hvis det går ann, så kanskje jeg kunne fått en Y-akse som begynner på 0 helt nederst på X-aksen, og fortsetter med 5 som første stopp, så 10, 15, 20 og helt opp til 35?

X-aksen vet jeg ikke helt åssen jeg skal gjøre det med, vekten på den minste babyen starter på 2,4 som du ser, og den største er oppimot 5kg. Så hvis du finner på noe lurt der, så blir jeg glad! Jeg vet hvordan man gjør det altså, jeg har histogrammet på papir, det var bare det at jeg må ha det på pc! Så jeg jukser ikke, faktisk. :wub:

Well, skjønte noen det? Og gidder noen å hjelpe meg? Værsåsnill?

Tabellen din skjønte jeg ikke helt, vekt [a,b> - er det er vekt intervall? Slik at det feks er 6 stk som veier mellom 2.4 og 2.8?

Bruker du excel? Kan fint lage grafen for deg jeg, men skal du ha den tilbake som en jpg eller som en excel-fil?

edit:

Og hvordan i huleste får jeg lagt den inn pent her.. Grrrr Kanskje sende den til deg på mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Tonje! Men dessverre er det ikke helt sånn jeg så det for meg. Histogrammet skal ha søyler som ligger inntil hverandre, sånn som den over. Y-aksen har du fått til veldig bra, men X-aksen skulle gjerne hatt noen andre tall. Altså, hvis den begynte på 2, så 2,5 - 3 - 3,5 - 4 - 4,5 - 5, skjønner?

Det er liksom søylene selv som viser hvilken vektklasse de er i.

Og nei, Excel funker ikke ordentlig her, så jeg får ikke laget noen diagrammer, og OpenOffice vil ikke la meg skrive noen tall på X-aksen selv. :)

Jeg laget diagrammet i paint, så du kan se, men jeg vil veldig gjerne at det ser litt mer ordentlig ut. :)

Histogram_paint.jpg

Den røde kolonna er litt bred, for den går fra 2,4 - 2,8 kg. Det er seks stykker innenfor den vekta.

Gul, grønn, rosa og lilla er like store (det ser vel alle, med mine mad paint-skillz :P ), alle går 0.2 kg oppover (2,8 - 3, 3 - 3,2 osv).

Blågrå er enda litt bredere igjen, for den går fra 3,6 - 4.

Den brune er tykkest, for den går fra 4-5kg.

Hvis du hadde giddet å prøve å lage et på nytt, så hadde jeg blitt kjempeglad! :P

Du kan sende det på mail hvis du vil, camilla(at)bulleboxer.net :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om det ikke er måte å "lure systemet på" jeg, men ikke ikveld (skal snart drikke vin og da blir det fort at systemet lurer meg isteden..). OK om du får imorgen? (Og håpe at det blir OK..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...