Gå til innhold
Hundesonen.no

Skrotingen Nansens EFIT 01.05.10

Pim

Recommended Posts

Litt usikker på når jeg tok bildene, men jeg prøvde å ta bilder med ca timesintervaller, så da er det bare å late som om det er en time imellom :D

Jeg startet iallefall dagen kl. 10, men unge hr. Dimling startet nok dagen sin litt tidligere. Han hadde drept en kulepenn. Vi gikk en liten morgenrunde, og siden han var i storslag (og muligens fordi det var en hel masse russ rundtomkring som blåste i fløyter og gjorde ham litt gira) bestemte storsjarmøren seg for at båndet måtte dø litt.

4570954420_e37be049ec.jpg

4570317953_b91586129a.jpg

Jeg hadde vaskedag. Ca kl 11 får jeg hjelp til å henge opp nyvaska klær :D Veldig lurt å gå fra klesvasken sånn, her står bisken med sølepoter oppi de rene klærne :D

4570955118_ab0619d250.jpg

Støvsuging er ikke like kult, heldigvis har pelsen et fin-fint bur han kan gjemme seg i (måtte bare kjefte litt på støvsugeren først).

4570955474_b3b76982ec.jpg

Pelsen må også gjennomgå en liten vårrengjøring, så han ble børstet. Etterpå lønner det seg å spise opp pelsen sin, omnomnom

4570955818_c9b1f8f9c7.jpg

Ute en tur for å se 1. mai-toget. Det var litt vanskelig å ta bilder, siden toget var så spennende og skummelt på samme tid. Akkurat da dette bildet ble tatt, oppdaget N korpset... Iiiik! ;)

4570956128_f3e154175b.jpg

Sånn sovner en premiepels: midt i makuleringen. Hvis man myser veldig hardt, er det mulig å se at to tenner mangler i underkjeven :D

4570956454_417678151f.jpg

Vi har nettopp hatt diskusjon nr. nittihundre om hvorvidt det er lov å være dustebisk, men igjen må pelsen gi seg: det er fortsatt ikke lov å hoppe, bite, bølle og være mongo. Frustrasjonen må ut, så han angriper likesågodt lårene sine. Luringen. :D

4570956824_1cd2c9e2e1.jpg

Vi har vært ute på tur og lekt med en femåringhann som faktisk syns det var gøy å leke med en liten pelsbombe. Den andre hunden syns det var gøy å bade i Nidelva, og da måtte pelsdimlingen også prøve, og etterpå lønte det seg å rulle litt i gress, busker og gjørme. Fint at vi hadde stelt pelsen tidligere på dagen, da... :D

4570320363_724fd09f4c.jpg

Pelsen sovnet mitt i tørkinga. Sliiiten :)

4570957444_f1d80c46f7.jpg

Gjensynsglede! "Pappan" til pelsen kom hjem :D

4570957796_5dc471f39c.jpg

Fikk besøk utpå kvelden, av pelspappans bror m/datter. Pelsen elsker barn, så det var helt hurramegrundt! :D

4570958130_f19cb0be21.jpg

Sånn i nitida fikk jeg streng beskjed om å komme meg ut og ha det gøy, så jeg dro på avskjedsfesten til en utvekslingsstudent. Det var litt impulsivt, så jeg hadde ikke annet å ta med meg enn en vodkaflaske som sto og støvet ned i en hylle ;) (jeg hadde faktisk ikke drukket noe av flaska ennå da bildet ble tatt, selv om jeg vet det ser sånn ut...)

4570321785_64554a18fd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, takketakk =) Det er lett å skrive om Nansen, han er jo slik en fantastisk skrullemann; skjønner ikke hvordan han klarer å overleve de timene jeg ikke er der for å passe på at han ikke svelger garn (sånn at han blir sittende på gulvet og pipe og hoste fordi garnet er langt nedi halsen, mens resten av garnet ligger foran ham på gulvet....) eller setter seg fast inni buret sitt, eller spiser briller, eller noe anna urteit. Jeg tror jeg har fått feilvare :D Men det er litt det som gjør ham så skjønn, også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen er bare kjempesøt altså! Og på måten du skriver på så kjenner jeg veldig igjen Frost i han, trur nok de er ganske så like. Eller så er det bare valper gennerelt sett :lol: Gammel er han nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for alle lovord for skrotingen min :)

Saphire, mulig de er like, ja! Hvis oversosial og oppfinnsom er passende beskrivelse av Frost? Men jeg vil vel tro at allting skjer fortere i toppen på Frost, selv om N kan finne på mye rart er han ganske "polarhundtreig", eller rolig hvis du vil :lol: Det tar tid å pønske ut ting, og han tar seg god tid med hver jobb (samme om det er å reagere på kommandoer, makulering av stuebord eller burdrap) :D

N er vel så og si 5 mnd nå, 9 dager igjen liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for alle lovord for skrotingen min :)

Saphire, mulig de er like, ja! Hvis oversosial og oppfinnsom er passende beskrivelse av Frost? Men jeg vil vel tro at allting skjer fortere i toppen på Frost, selv om N kan finne på mye rart er han ganske "polarhundtreig", eller rolig hvis du vil :) Det tar tid å pønske ut ting, og han tar seg god tid med hver jobb (samme om det er å reagere på kommandoer, makulering av stuebord eller burdrap) :)

N er vel så og si 5 mnd nå, 9 dager igjen liksom :)

Frost er 5 mnd og en uke hu, så de er lik i alder. Og oversosial og oppfinnsom passer henne bra, men hu er forsåvidt ikke såååå oppfinnsom for hu finner ikke på så mye galt inne. Med hu er det ute all galskapen kommer frem, og ja..hu tenker meget raskt, ingenting hu IKE får med seg!

De er herlige i den alderen, på godt og vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...