Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig psyke


ipadda

Recommended Posts

Aggresjon og redsler? Det er jo i alle fall ting som er ganske arvelige, så sjansen for at flere i et kull får samme atferd, er jo stor. Samtidig har jeg hørt/møtt noen hunder som har vært omtalt som "utskudd" i et kull, dvs at de er de eneste med avvikende atferd i forhold til sine kullsøsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg kom i kontakt med en person som fikk seg en valp. Som valp var denne valpen den som skillte seg ut som mest uredd og mest nysgjerrig i følge oppdretter. Nå er bikkja rundt et år gammel, livredd for mennesker, andre hunder og barn. Hun har god kontakt med de som har de resterende 4 valpene i kullet, men ingen av de sliter med samme problemer, eller tendenser til slike ting.

Jeg har på følelsen av at det er mangel på sosialisering som gjør hunden så nærvøs blandt andre mennesker.

Vil er hund med "dårlig psyke", også reagere på andre ting? Feks: Hun kan fly med hunden, i lasterom eller i kabin uten reaksjoner fra hunden. Hunden reagerer ikke når hun går agility med den, og den reagerer ikke på noen former for lyder.

Jeg klarer ikke helt å se at hunden har "dårlig psyke", jeg velger å tro at det går i rettning meget dårlig sosialisering eller overbeskyttelse fra eier i møte med hund og mennesker.

De andre hundene i dette kullet er vistnok familiehunder som tar det meste på strak arm...

Er jeg helt på blåbærtur her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg kom i kontakt med en person som fikk seg en valp. Som valp var denne valpen den som skillte seg ut som mest uredd og mest nysgjerrig i følge oppdretter. Nå er bikkja rundt et år gammel, livredd for mennesker, andre hunder og barn. Hun har god kontakt med de som har de resterende 4 valpene i kullet, men ingen av de sliter med samme problemer, eller tendenser til slike ting.

Jeg har på følelsen av at det er mangel på sosialisering som gjør hunden så nærvøs blandt andre mennesker.

Vil er hund med "dårlig psyke", også reagere på andre ting? Feks: Hun kan fly med hunden, i lasterom eller i kabin uten reaksjoner fra hunden. Hunden reagerer ikke når hun går agility med den, og den reagerer ikke på noen former for lyder.

Jeg klarer ikke helt å se at hunden har "dårlig psyke", jeg velger å tro at det går i rettning meget dårlig sosialisering eller overbeskyttelse fra eier i møte med hund og mennesker.

De andre hundene i dette kullet er vistnok familiehunder som tar det meste på strak arm...

Er jeg helt på blåbærtur her?

Om du er på bærtur eller ikke er umulig for oss å si! :lol: Men selvsagt kan det være at den er sosialisert for dårlig. Det er det vel nesten bare eieren som kan svare deg på.. :lol: Oppdrettere flest prøver jo å legge et så godt grunnlag som mulig, både genetisk og når det kommer til hva valpene opplever hos oppdretter, men en valpekjøper kan såklart ødelegge dette grunnlaget, og gjøre en potensielt veldig god hund til en temmelig dårlig en. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer "potensialet" for å få en dårlig psyke som er arvelig, og så er det miljøet som påvirker i hvilken grad det slår ut. Søsteren min har en hund som også var "sjefen" i kullet, men som nå er en skikkelig pyse, med masse "greier" i forhold til det. Sannsynligvis på grunn av forrige hjem, der han ble "oppdratt" av to svært "dominante" hannhunder (eller egentlig bare direkte voldelige) og en like dominant eier.

Det kan vel være litt vanskelig å si akkurat hvorfor en hund har en "dårlig psyke" enten det er aggresjon, eller nærvøsitet eller alt på en gang. (som regel påvirker jo de to hverandre). Det kan også være resultat av dårlig oppdretter/dårlig hundemor, men det hører vel til sjeldenhetene. Men man kan vel si at hvis det er noe som har skjedd som har gjort hunden "psykisk", så er det vel også, med tålmodighet og riktig trening, mulig å trene bort/jobbe med. Er det genetisk, er det vanskeligere, fordi det liksom er noe som ligger i hunden som du ikke kan ta bort. Selvsagt er det visse perioder av hundens liv da man skulle vært flinkere til å sosialisere/ikke utsatt den for dårlige opplevelser osv, men man har alltid mulighet til å trene på det. Er det genetisk, kan du bare trene bort ting til en viss grad. Mye surr, men. Poenget er vel at uansett grunn, så er det jo noe man kan trene på. Det er jo ikke for sent, men det går litt saktere når hunden er eldre, og kanskje kommer man aldri helt i mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting angående hunder med dårlig psyke.

Er det normalt at det bare er en av feks 5 valper i et kull som får dårlig psyke, eller pleier det å være et problem som rammer flere av individene i ett og samme kull?

Jeg vet ikke hva som er normalt, men min eldste hund er en av fem, og han er den eneste av de som ikke er helt som han skal. Etter hva oppdretter sier så er både søsken, og foreldre friske og har ingen av de "dillene" som min har. Han har hatt en normal oppvekst, og ikke opplevd noe som skulle tilsi at han er så hysterisk som han er. I tillegg så er han altfor stor i forhold til rasestandard, og har endel mer eller mindre diffuse helseproblemer. Det har ingen av søsknene og heller ikke mor/far. Resten av søsknene er normale i størrelsen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp som er veldig tøff i valpekassa behøver ikke nødvendigvis å være den tøffeste når den står alene. Noen blir tøffere av å ha søskenflokken i ryggen som backer en opp, men kommer de alene "faller de sammen".

Eksempelet/kasuset ditt er rett og slett umulig å svare på, det blir bare hypoteser og spekulasjoner.

Hva som er god psyke vil jo også variere ikke bare fra rase til rase, men også fra eier til eier. En schäferhund kan ha for dårlig psyke til å fungere i Forsvaret, men ha en flott psyke til å være i en aktiv familie med små barn. Er det en dårlig hund? Er det en god schäferhund? (Fiktiv rase, kunne satt inn mange andre)

Hvor ofte har en ikke sett individ av egen rase oppføre seg på en måte som eier synes er helt grei, men som en selv synes er uakseptabel og/eller raseutypisk? Hvem skal definere hva som er god og dårlig psyke?

Det er ingen tvil om at gemytt har en arvelighetsfaktor, når en kan følge "drittbikkjelinjene" bakover i en stamtavle. Men miljø har også veldig mye å si - en god valpekjøper kan komme langt med et vanskelig utgangspunkt, en dårlig valpekjøper kan ødelegge et godt utgangspunkt. Noen får jo hund på hund på hund med de samme atferdsproblemene, selv om de ikke er i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg liker uttrykket "svak psyke" bedre enn "dårlig psyke", men det er bare pedanteri. :lol:

Som flere her er inne på så er disposisjonen for å utvikle angst/aggresjon/dårlig adferd nok arvelig. Som med alt annet er det ikke alltid det slår inn heller, og ikke alltid på alle valpene i et kull. Ut over det så er det avhengig av en masse faktorer hvorvidt det slår ut eller ikke. Miljøtrening, sosialisering, hendelser, fysiske plager, feil sted til feil tid, dårlig eier (hva nå det innebærer), feil fôring og sikkert en masse annet kan påvirke hva som utvikles eller ikke. Litt som med oss mennesker igrunn. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...