Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan løse "aggresjon" i forbindelse med trøtt valp?


Raksha

Recommended Posts

Har en liten greie jeg lurer litt på hvordan jeg skal fikse. Og det er at når Kasko er trøtt, type veldig sliten og bare vil sove, spesielt om kvelden, så tilter han omtrent bare Kahlo beveger seg i stua. Og nærmer hun seg sofaen så blir han et snerrende, fresende lite monster som blotter alle tenna, øra ut til siden, og han er rett og slett fly forbanna.

De kan fint dele sofa på dagtid, ligger gjerne inntil hverandre eller leker. Men når Kasko er sliten så blir han innmari sur. Har også sett samme greia ved andre soveplasser - men ikke i senga, merkelig nok.

Jeg har prøvd å prate til han, men han er helt borte og bare fokusert på å få kahlo til å holde seg laaangt unna sofaen. Jeg prøver nå å bare ignorere han (men holder han jo fast, så han ikke får flakset på Kahlo) og få kahlo til å komme og legge seg i sofaen likevel, men hun blir innmari usikker av den fresende lille gremlingsen, og vil som regel ikke. Hender hun går unna og sier WOFF høyt og frustrert, da blir Kasko stille et øyeblikk og jekker seg ned et hakk eller to før han begynner påan igjen.

Hva gjør jeg galt her? Skal jeg bare fortsette å be Kahlo opp i sofaen og holde fast lille monster, eller må jeg gjøre noe annet? Har liksom ikke troen på at å hive Kasko ned fra sofaen har ønsket effekt, siden han gjør det fordi han vil sove i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg hadde jo ikke latt han få sove i sofaen når han oppførte seg sånn, jeg. Det er et privilegie man får når man oppfører seg ordentlig, og det er jeg som bestemmer hvem som sover der og ikke - ikke noen av hundene. Så hadde en av mine - voksen eller valp - trodd de kunne mene noe om hvem som var i sofaen og ikke, så hadde de fått lov til å sove på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg hadde jo ikke latt han få sove i sofaen når han oppførte seg sånn, jeg. Det er et privilegie man får når man oppfører seg ordentlig, og det er jeg som bestemmer hvem som sover der og ikke - ikke noen av hundene. Så hadde en av mine - voksen eller valp - trodd de kunne mene noe om hvem som var i sofaen og ikke, så hadde de fått lov til å sove på gulvet.

Jeg er enig med Tone, det er ingen selvfølge å få lov å ligge i sofaen.

Er det sure fjes her i gården, så må de legge seg i buret. Hver sin hund har et bur som står åpent hele døgnet. Burene står i gangen/på vaskerommet, og jeg har alltid dørene åpne slik at de har mulighet til å gå inn der.

Extra var veldig lik som valp, hun hadde stort behov for søvn (noe hun har enda), og kunne la dette gå ut over de andre hundene. Så fort hun lærte seg at i hennes bur fikk hun fred, så lærte hun seg å søke dekning der :wub:

Som sagt, så legger hundene mine seg der selv hvis de vil ha fred. Det som selvfølgelig er viktig er at de alltid får fred til å ligge der. La de ha faste egene bur hvor ingen har lov å "plage" de på noen måte. Legger hundene mine seg i buret så forstyrrer jeg de aldri.

Selvfølgelig så skal man ikke lage det slik at hundene får noen form for burforsvar, men dette ser man.

Et annet tips er hvis du bruker stålbur feks. så er det greit å legge et teppe over slik at han slipper å ligge å kontrollere/passe på ting som er utenfor buret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter jeg han rett ned så flakser han rett i synet på Kahlo. Men fikk tips på bakrommet om å prøve å ha bånd på han på kvelden og hive han ned - så han ikke får vært hissig, eksploderende lemen. Da kan jeg holde han unna Kahlo, selv om han er sinna.

Edit:

Marthe: Takk for tips, tenkte litt på bur og. Men må bare legge til at Kahlo har aldri plaget han når han sover, aldri - så er bare en fiks idé han har fått. Og at han reagerer på Kahlo er noe han har begynt med nå liksom, før så brydde han seg ikke om hun var i nærheten, men fortalte Truls og Tric hva han syntes - riktignok ikke til den ekstreme graden han har gått til nå.

Det er så teit, for de er verdens beste venner ellers. Og han blir helt hysterisk sinna, er ikke litt grumling, er skikkelig rabiat. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter jeg han rett ned så flakser han rett i synet på Kahlo. Men fikk tips på bakrommet om å prøve å ha bånd på han på kvelden og hive han ned - så han ikke får vært hissig, eksploderende lemen. Da kan jeg holde han unna Kahlo, selv om han er sinna.

Edit:

Marthe: Takk for tips, tenkte litt på bur og. Men må bare legge til at Kahlo har aldri plaget han når han sover, aldri - så er bare en fiks idé han har fått. Og at han reagerer på Kahlo er noe han har begynt med nå liksom, før så brydde han seg ikke om hun var i nærheten, men fortalte Truls og Tric hva han syntes - riktignok ikke til den ekstreme graden han har gått til nå.

Det er så teit, for de er verdens beste venner ellers. Og han blir helt hysterisk sinna, er ikke litt grumling, er skikkelig rabiat. :wub:

Det var sånn her også. Det var aldri noen som plaget Extra, men hun hadde en vanvittig kort lunte når hun var trøtt. Derfor tror jeg det kan lønne seg for deg og si "hei, med dette humøret så kan du heller legge deg i buret, der får du slappe av alene". Jeg mener på ingen måte at det skal være noe straff å gå i buret, men man kan ikke gå å liste seg rundt i sitt eget hus fordi man har en overtrøtt valp. Sett klare regler. Tenk som så at det er dumt den dagen Kahlo svarer opp (om hun gjør det), for voksne hunder kan få kort lunte de og av å bli satt på plass av ingen grunn :)

Vet du at han bli hissig på kvelden, så ville jeg ikke hatt han i sofaen da. Ha han evt. på fanget, og kast han ned når du er ferdig å kose med han, og ikke omvendt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo svarer ja, heldigvis pent. Første gangen han gjorde det så hev jeg han ned - og da skulle han TA kahlo - jeg fikk grabbet tak i han før han kom så langt. Det beste hadde vel vært om jeg fikk Kahlo til å overse at han bråker - men hun klarer ikke det - det skjønner jeg i grunnen godt, for han er ikke noe pent syn når han er så sinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er frustrert av dette. Vi har det på samme måte her. men her er det ikke valpen som er sint da, her er det den voksne hunden. Altså Bamse på 7 år. Helt greit for meg at han er grinete sånn sett, det må han også få lov til å være liksom, men jeg er enig med de over her at det beste er nok å få han ut av sofaen.

Vi er jo heldig med at Shensi overser det glatt, hun kunne ikke bry seg mindre når han er "sur uten grunn", så hun hopper opp i sofaen og lar han bare flekke tenner, knurre og sånt. Hun legger seg godt til rette inntil han allikevel å så sover de sammen der. Han roer seg straks hun har lagt seg liksom. Han gjør aldri utfall mot henne da heldigvis.

Men fikk noen gode tips her vi også, for det er ikke kult når han er så sint uten grunn når han ligger i sofaen, så kommer absolutt til å prøve å sette han ned vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo svarer ja, heldigvis pent. Første gangen han gjorde det så hev jeg han ned - og da skulle han TA kahlo - jeg fikk grabbet tak i han før han kom så langt. Det beste hadde vel vært om jeg fikk Kahlo til å overse at han bråker - men hun klarer ikke det - det skjønner jeg i grunnen godt, for han er ikke noe pent syn når han er så sinna.

Pass på at du ikke gir Kasko støtte i disse situasjonene.

Jeg gir eksempler med mine egne hunder, så slipper jeg å lage bilder av dine hunder som ikke stemmer :wub:

Jeg har hatt 4-5 tisper i hus samtidig. Alle går fint i lag, men når en av de har løpetid feks. så bli det fort at de rir på hverandre. Når de slutter med dette, så begynner de kanskje å "måle" hverandre etterpå. Dvs. at de gjerne går i ring rundt hverandre, men halene til topps og stive ører.

Si at dette hadde vært Rachel og Extra... Hadde jeg da gått bort å tatt fysisk i Rachel, så hadde hun røket i Extra tvert, og omvendt. Jeg gir støtte til Rachel, og Extra sier, "hold henne fast du, så tar jeg henne".

(nå sloss mine hunder "aldri" det har vel skjedd et par år på disse årene, men jeg må gi eksempler :) ).

Nå stopper jeg de allerede før de begynner å ri på hverandre. Men poenget mitt er at du bør kunne skille de uten at du involverer deg så mye fysisk. Jeg sier "nei", og hundene mine har så pass respekt for "nei", at da slutter de som er involvert.

Vil du ikke stoppe han med "nei", så ville jeg gjort slik jeg skrev tidligere. Legge til rette slik at han slipper å passe på sofaen om kvelden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aj aj han begynner med "basenji-nykker" allerede! Du har allerede fått rådet som hjelper i akkurat denne situasjonen (bånd og ta han ned av sofaen, eventuelt få han til å sove på plassen sin, når han freser) men jeg synes nok at det er på tide å ta grep hvis han har begynt med slikt - for sånne "basenji-nykker" (jeg kaller dem for det, andre vil nok kalle det dominansaggresjon men egentlig er det en kontrollfreak-greie, gjerne sporet av behovet for trygghet og total forutsigbarhet) har lett for å utvikle seg og de er noen j**** til å stå på krava! De dukker mest opp når basenjien er trøtt og gjerne vil sove men så er det det at man må jo passe på at alt er under kontroll og når han er trøtt så orker han ikke passe på så mye, så da er det like greit å ty til "tydelig kommunikasjon" med en gang - synes nok Kasko!

Kjør opp klikkertrening - ikke farlig hva øvelsene er, bare at du kjører minst 4-5 små økter med han hver dag. Årsak: For å sikre at han er mest mulig lydhør for deg, og jeg vet ikke om noe mer effektivt enn klikker for at vi mennesker skal klare å fenge en basenji for å si det slik. (Passende anledning også å bruke klikker til å lære inn veldig positiv gå ned/gå opp kommandoer og "gå dit"/"flytt deg" kommando - veldig nyttig hvis han skulle begynne å grumle mot Kahlo - da kan du bare kommandere han bort - men NB! Kommandoene skal være svært lønnsomme å lyde!)

Lear to earn - full pakke!! Ikke opp i sofaen uten å ha "spurt" først, ikke opp i senga uten å ha "spurt" først, ikke godbit, kos, varme, tur etc uten å ha tatt kontakt først - du må være skikkelig nazi - kjipt men veldig lurt. Om ett år eller to kan du eventuelt slakke litt av på det - avhengig av hvor "grei" han er da.

Få inn mest mulig rutiner i forholdet mellom Kahlo og han - når begge vet hva de har å forholde seg til og hvordan ting er, jo mer avslappet blir begge to.

Hvis du legger inn litt innsats på dette nå, så kommer det å gå så fint atte! Lille utyske! (Må smile litt også, jeg skjønner at sånt er slitsomt - har jo en basenji som har vært mye slik - men det er nå en del av sjarmen ved dem synes jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med tidligere talere her :wub:. Jeg tror det er særdeles viktig at DU tar kontroll og styring over hundene, du må skape litt ro og fred og unngå stress-situasjoner en tid framover. Jeg har jo inntrykk av at det har vært litt vel mye stress for dere den siste tiden også, med passehund og greier i hus, så det kan jo også ha vært en utløsende årsak til at Kasko nå tar litt i.

Jeg tror det er lurt å skape gode rutiner i hverdagen også. Tren inn gode vaner (som når man står opp, når man lufter, når man skal sove etc etc). Hunder LIKER rutiner, det er trygt, og det er godt for en liten basselusk å ha forutsigbarhet i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse gode tips. :wub: Jeg har nok lagt litt opp til det selv ja, med å skjerme han mye for siste passehund, så han er jo vant til å sove alene i sofaen med meg. Og da passer det ikke hans høyhet å plutselig skulle godta at det er flere hunder her også om kveldene.

Men learn to earnprinsippet skal vi gå løs på, Kahlo har ikke vondt av en oppfrisking hun heller. Klikkertrening har vi såvidt begynt på. Fryktelig artig - hilsen Kasko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er at når Kasko er trøtt, type veldig sliten og bare vil sove, spesielt om kvelden, så tilter han omtrent bare Kahlo beveger seg i stua.

Aaah, du er heldig som har Kahlo, sånn at ikke mini'n tilter på deg! :)

Gleder meg til å ha valp igjen om et par år, når jeg har en voksen hund som kan ta støyten når minitrynet blir overtrøtt og alt rundt må DØØØØhh! Miiihihihihi! :wub:

Neia, mulig basenji'n tilter mer enn andre raser, men jeg kjenner meg veldig igjen på hvordan N har vært (og fortsatt er, iblant). Det som fungerer best, er å tvinge ham til ro, og det jeg har gjort da, er å ha ham i bånd ved plassen hans i stua, sånn at han akkurat ikke kan komme borti flagrende buksebein og sånt, men kan drepe lekene sine og (stress)drikke på vannet sitt. Roer seg rimelig fort da. Blir omtrent det samme som burgreia til Marthe, tenker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lignende episode da Aynï var 9 uker; hun lå i fanget mitt, og Tulla kom og ville ligge i sofaen. Aynï hadde slett ikke de samme tankene, og ble til en liten illsint gremlin som føyk på Tulla. Tulla svarte med å snerre tilbake - Aynï gav seg umiddelbart og det samme gjorde Tulla, og etter det har vi ikke hatt noen lignende episoder her. Du sier jo at Kasko reagerer med å jekke seg ned når Kahlo woff'er, og at Kahlo svarer pent; hvordan reagerer Kasko da? I utgangspunktet liker jeg at hundene ordner opp i sånne ting selv, men det bør jo gå fort og ikke bli noen "greie" mellom de. Nå har jo ikke jeg sett situasjonen, og jeg kjenner ikke Kahlo så godt i forhold til trygghet på seg selv og dette med å si fra, men ja.. du skjønner kanskje hva jeg mener? Jeg ville nok støttet Kahlo når hun prøvde å si fra, små jyplinger med guts tåler litt sånt. Hvis det er uaktuelt, ville jeg nok gjort som de andre foreslår; han får i alle fall ikke være i sofaen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, du er heldig som har Kahlo, sånn at ikke mini'n tilter på deg! :wub:

Gleder meg til å ha valp igjen om et par år, når jeg har en voksen hund som kan ta støyten når minitrynet blir overtrøtt og alt rundt må DØØØØhh! Miiihihihihi! :D

Neia, mulig basenji'n tilter mer enn andre raser, men jeg kjenner meg veldig igjen på hvordan N har vært (og fortsatt er, iblant). Det som fungerer best, er å tvinge ham til ro, og det jeg har gjort da, er å ha ham i bånd ved plassen hans i stua, sånn at han akkurat ikke kan komme borti flagrende buksebein og sånt, men kan drepe lekene sine og (stress)drikke på vannet sitt. Roer seg rimelig fort da. Blir omtrent det samme som burgreia til Marthe, tenker jeg :D

Åh - men dette er ikke sånn tilting. Han har jo noen sånne raptusser - og da skiller jeg dem bare om det går over styr, så roer begge seg. Sånn type tenna først og valpen etter. :) Men disse situasjonene er ren sinne fra Kasko - han blir rett og slett fly forbanna, ikke lek, hyper, stress - er vel som TonjeM sier utslag av basenjien som kontrollfreak rett og slett. Han lille her har vært basenji fra dag en han. :D

Jeg hadde en lignende episode da Aynï var 9 uker; hun lå i fanget mitt, og Tulla kom og ville ligge i sofaen. Aynï hadde slett ikke de samme tankene, og ble til en liten illsint gremlin som føyk på Tulla. Tulla svarte med å snerre tilbake - Aynï gav seg umiddelbart og det samme gjorde Tulla, og etter det har vi ikke hatt noen lignende episoder her. Du sier jo at Kasko reagerer med å jekke seg ned når Kahlo woff'er, og at Kahlo svarer pent; hvordan reagerer Kasko da? I utgangspunktet liker jeg at hundene ordner opp i sånne ting selv, men det bør jo gå fort og ikke bli noen "greie" mellom de. Nå har jo ikke jeg sett situasjonen, og jeg kjenner ikke Kahlo så godt i forhold til trygghet på seg selv og dette med å si fra, men ja.. du skjønner kanskje hva jeg mener? Jeg ville nok støttet Kahlo når hun prøvde å si fra, små jyplinger med guts tåler litt sånt. Hvis det er uaktuelt, ville jeg nok gjort som de andre foreslår; han får i alle fall ikke være i sofaen..

Kahlo blir veldig rar og usikker når han går på henne, de har diskutert litt tidligere - om andre ting, og Kasko gir seg ikke, for å si det sånn. Så dette er ikke en situasjon jeg tør å la dem løse selv. og med over 20kg i størrelsesforskjell, så vil jeg ikke at de skal finne ut at de kan diskutere ting selv, Kahlo er ikke voksen og trygg nok til at jeg kan gi henne jobben med å oppdra utysket. Kahlo er derimot veldig flink å gå unna om jeg sier "gå unna" uten å hisse meg opp. Blir jeg redd eller stressa, så blir Kahlo også det.

Sånn til kontrast da - nå ligger de i sofaen og sover sammen. Ingen grumling fra Kasko, ikke no tull i det heletatt (og Kasko måtte sitte før han fikk komme opp. :) Kahlo spør alltid om lov når Kasko er i sofaen, legger huet på kanten og seeeeeeeer på meg). Så regner med jeg skal få kontrollen på dette. Måtte bare få tips til hvilken vei jeg skal gå. Jeg har ærlig talt aldri sett en SÅ sinna valp før, som i går kveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo blir veldig rar og usikker når han går på henne, de har diskutert litt tidligere - om andre ting, og Kasko gir seg ikke, for å si det sånn. Så dette er ikke en situasjon jeg tør å la dem løse selv. og med over 20kg i størrelsesforskjell, så vil jeg ikke at de skal finne ut at de kan diskutere ting selv, Kahlo er ikke voksen og trygg nok til at jeg kan gi henne jobben med å oppdra utysket. Kahlo er derimot veldig flink å gå unna om jeg sier "gå unna" uten å hisse meg opp. Blir jeg redd eller stressa, så blir Kahlo også det.

Sånn til kontrast da - nå ligger de i sofaen og sover sammen. Ingen grumling fra Kasko, ikke no tull i det heletatt (og Kasko måtte sitte før han fikk komme opp. :wub: Kahlo spør alltid om lov når Kasko er i sofaen, legger huet på kanten og seeeeeeeer på meg). Så regner med jeg skal få kontrollen på dette. Måtte bare få tips til hvilken vei jeg skal gå. Jeg har ærlig talt aldri sett en SÅ sinna valp før, som i går kveld. :)

Okei, skjønner at Kahlo ikke kan ta jobben da. :D

Tror du at du klarer å forebygge dette? Feks å nekte han adgang til sofaen på kvelden (hvis det kun er kvelden det skjer på)? Eller når du ser på han at han er trøtt-trøtt-trøtt og potensielt kan komme i et slikt modus? Jeg ville i alle fall tenkt at det sikkert hadde hjulpet dersom han aldri fikk "øvd" på denne atferden. Skjønner det er koselig med valp i sofa, men hva om han heller får deilig seng på gulvet ved sofaen om kveldene?

Og er det forresten virkelig ikke mer enn ca 20kg som skiller de? :D Så for meg Kahlo som nærmere 40, og lille basselusk som ca 5.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt litt allerede. Kasko får ikke hoppe opp i sofaen selv, da setter jeg han ned - han må sitte også får han komme opp. Trente litt kjapt opp og ned med gobiter. Blir han sittende og ikke tørre å hoppe opp så løfter jeg han opp. Da begynte han brått å tulle med å grumle på Kahlo - ikke så intenst som i går kveld - men da måtte han ned. Sikker på at Kahlo la seg i sofaen med hodet godt plassert i fanget mitt på pur ****. :) Kasko opp igjen, grumling, ned, sitte - ok opp, litt mindre grumling, ned - ok opp igjen - ikke no grumling. To sovende hunder. :wub:

Jeg vil veldig gjerne at begge skal få være i sofaen når de vil, en basselusk er varmesøkende prosjektil - så å nekte han adgang frister lite - men tror han skjønner kjapt at grumling = utstøtt. Og han er en naturlig "sitter", så å sitte for å spørre om lov faller veldig naturlig for han. Må bare passe på å trene på det når han ikke er så innmari trøtt, for da blir tydeligvis reaksjonen deretter.

Satte også inn bur til Kasko - har et flybur i størrelse voksen basenji +++ - så der har han god plass. Så om kveldene om han ikke gir seg når jeg setter han ned, så kan han å inn der og ligge til han er mindre grumlete.

Forøvrig er bare 21 kg som skiller de. :D Måtte regne på det. Kasko er 6,9 kg og Kahlo er 28 blank. Lommesnuern min. :D Vet ikke hva som er normalvekt for straks 5 mnd gamle basselusker, men jeg tror han blir en stor gutt.

Jeg hadde ikke venta at akkurat dette skulle bli et problem - så greit å ta det med en gang, jeg hadde forventa ganske mange andre greier med en basenji i hus, og de kommer vel. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han er blitt litt kveldsgretten? Trøttgretten? De kan ha slike tendenser våre også, om enn i mye mindre format da rangordningen er ganske klar her, så de tør ikke "yppe" med hverandre.

Et lite leppesnerr tolkes med lynets hastighet, og det er ypperst sjelden de må ty til mer enn et lite øyegløtt og leppehev for å bevare kveldsroen når det gjelder hverandre.

Basenjiene trenger sin skjønnhetssøvn, må skjønne!

Det er mulig at Kasko nå føler at Kahlo er av den litt uskire typen? En basenji vil bli ledet av en tydelig leder, ellers tar de gjerne over styringa selv. Det er kanskje dette han nå forsøker på Kahlo? Det er jo en type "herse-teknikk" han bedriver?

Uansett får han jo ikke lov til å grumle slik, og du har fått mange nyttige tips til hvordan du kan løse det problemet. Høres ut spm om du er på god vei!

En voksen basenjihann veier som regel rundt 11-12 kg, så det høres ut som om han ligger helt i rute den veien iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor de er så vakre ja, passer på skjønnhetssøvnen sin med livet som innsats. :wub:

Får Kasko bestemme så mener han nok at Kahlo skal ligge dønn stille helt ytterst i gangen når hans høyhet skal sove. :)

Det kan nok være ja, at han merker at Kahlo ikke er en ekte ledertype. Hun vil gjerne - men hun er liksom ikke "der". Skikkelig wannabe med andre ord. Helt greit om han tar over styringen etterhvert, men han kan godt vente et par år, han er mye tryggere på seg selv og selvstendig i en alder av nesten 5 mnd enn det kahlo noen gang har vært. :D Så det er ganske store forskjeller ute og går. Men Kahlo er veldig fin å sette seg bak når vi møter skumle padder på veien og sånt, så han får nok litt støtte i henne. Praktisk med en diger svart slave som kan ta støyten for han.

Han har kortere lunte i dag, men det tipper jeg er fordi jeg begynner å stille krav til han. Slitsomt å måtte oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har fått mange gode tips ja :lol: Og Lykke til med trening.

Bare en liten tanke som slo meg da jeg leste... Om Kasko da etterhvert kan slappe av i bur, og få ha det stedet for seg selv, så lær Kahlo at når Kasko grumler, så må hun gå vekk.

Her i huset har vi jo dette problemet med kattene innimellom. Eller, Iblis og Bridie. Iblis blir aldri glad i Bridie virker det som, så han knurrer når hun kommer for nære. Går ikke Bridie vekk da, så smeller det.

Så her lærer vi inn at når Iblis knurrer, skal Bridie gå vekk, SÅ SANT ikke Bridie var det først! Dette gjelder jo hovedsaklig i sofa eller på fang da. MEn Iblis er nå blitt så frekk at han kan komme gående etter at Bridie har ligget på fanget lenge, så knurre og forlange at Bridie skal forsvinne. Da er det pus som må gå, rett og slett.

Men noen fristeder har kattene. Og da er det ALLTID Bridie som må gå! Som på klatrestativene, sengene dems osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bedre allerede. :lol: Men jeg gidder ikke ha kasko i sofaen om kveldene lenger om kahlo er i stua. Så enten ligger han i buret og sover (med teppe over døra - ellers vokter han) eller så er kahlo i gangen. Veksler litt på det. Trener på det på dagtid, før han blir trøtt nok til å gå i vranglås.

Jeg tenker nesten samme greia, knurrer kasko når kahlo er utenfor buret hans så må hun gå vekk. Dvs - jeg ber henne gå unna før kasko rekker å knurre. hun har rett og slett ikkeno borti buret hans å gjøre. Men i sofaen syns jeg kasko bare skal drite i å være sur jeg - så lenge hun ikke prøver å trekke han opp i lek.

Jeg er soft da - jeg syns det er fryktelig vanskelig å være streng med lille bebisen, men det kommer seg. Mye enklere å kreve at Kahlo oppfører seg enn en 4-5mnd gammel valp. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en ting som vi har brukt mye med lille basenji i "sofa-situasjon" - å bruke seg selv som mur. Ha Kasko på den ene siden av deg og Kahlo på den andre. Grumler han så ta opp hånden i Rugaas' berømte stopp-tegn foran han. Masse kos og myk-pipestemme hvis han ikke grumler - og hold deg mellom han og Kahlo. Se om han ikke roer seg litt etterhvert hvis du passer på at Kahlo absolutt ikke kommer borti han. Hos oss så kunne lille basenji være gromlete når hun lå i sofaen og skulle sove og Kark stresset rundt (Kark er en litt slitsom fyr noen ganger..) . Da hjalp det veldig å bare sitte ved siden av henne og passe på at Kark ikke kom bort på henne (feks logrehale i trynet var ikke noe basenjien syntes om..).

Kan forøvrig fortelle at hos BRAT (Basenji Rescue and Training), omplasseringsorganisasjonen for basenjier i USA, så har de jo et evalueringsskjema og der er det et helt eget spørsmål som gjelder "Grumpy when wakened", så dette er ikke noe uvanlig hos basenjier akkurat! Man kan prøve å trene det vekk slik du gjør nå (og som vi har gjort med lille basenji) eller man kan simpelthen sørge for at situasjonen ikke oppstår med å nekte basenjien sofaen overhodet, helt egen soveplass litt unna etc Men det er veldig koselig med basenji i sofa og de føler seg tryggere og varmere når de nfår ligge høyt, så jeg foretrekker den første varianten må jeg innrømme - selv om den innebærer en del jobb. På den annen side, slik trening kan betraktes som et ledd i den "fulle pakka" med Learn to Earn og klikker. Har man kontakt med basenjien - som man får ved å bruke mye klikker - så stoler den nok på deg og hører nok på deg til at den kan ihvertfall overveie å "respektere" deg når du funker som mur og går mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan stoppe han om han bare grumler litt på den måten du sier, da holder det at jeg sitter mellom dem og minner Kasko på at jeg og er der. Da kan han roe seg - og får selvsagt stryk og ros for det. Men om kvelden så går han rett fra sove til fullstendig rabiat monster på 0,2 sek. Da går han i vranglås og snerrer på meg og - kjempesint rett og slett. Jeg har vel innfunnet meg med at at akkurat det sikkert aldri kommer til å forsvinne helt. Og jeg har ikke lyst på absolutt sofaforbud. :D Så jeg løser det med at når jeg vet han er så trøtt så får han sove i buret med teppe foran døra - da sier han natta før jeg rekker å trekke over teppet. Eller så ber jeg Kahlo legge seg i gangen. Eventuelt så ber jeg Kahlo legge seg i sofaen først, før jeg setter meg ned og slipper opp Kasko, da går det somregel fint, helt til Kahlo går sin vei (da er det nemlig nødvendig å grumle).

Hadde det bare vært at han ble sinna om hun kom borti han, så hadde det ikke vært noe greie. Det syns jeg faktisk er helt greit. Den som sover skal få ligge helt i fred. Det som ikke er akseptabelt er at Kasko kan begynne å snerre bare Kahlo beveger seg i stua, DET er ikke greit.

Det som jeg syns er litt merkelig er at nå som jeg skriver semesteroppgave, så ligger de på gulvet på kontoret, på ei dyne - da blir han ikke sinna, selv om Kahlo kommer og legger seg etter han. Og han flyr heller ikke i flint om jeg forlater sofaen, og Kahlo beveger seg rundt mens Kasko ligger i sofaen. Senga bryr han seg heller ikke om - enda der har han nesten blitt tråkket på noen ganger.

Virker som det er en greie med meg og sofa han har fått for seg. Men jeg kan gjøre hva jeg vil med han, han finnes ikke gretten på meg. Kun om han først har gått i vranglås på Kahlo - da snerrer han på alt.

Så sånn veldig stort problem er det ikke, men jeg vil ikke at det skal eskalerer - så vi jobber med learn to earn (takk for tips!) og fjerner han før han går i vranglås. Man kan vel kanskje si at han ikke lærer noe ved at jeg forhindrer problemet om kvelden, men jeg tenker vel at når han blir SÅ sinna, så er det ikke mye lærdom som går inn uansett. Og Kahlo liker ikke at han driver å leker sabeltanntiger med ørebetennelse, hun blir usikker og frustrert og vet ikke om hun skal svare eller gå unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...