Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppgradering fra K10D


Carina

Recommended Posts

Tooooreee! :ahappy:

Hvis jeg har lyst å bytte ut mitt Pentax K10D med et nytt kamera, med mulighet for å filme i HD, hva bør jeg kjøpe da? Jeg er glad i Pentaxen min, men synes det fungerer veldig dårlig feks hvis jeg skrur opp ISOen til over 400. I tillegg synes jeg det er bittelitt vanskelig å finne tilbehør til det, men mulig jeg ikke vet helt hvor jeg skal lete. I tillegg synes jeg skjermen er litt misvisende med tanke på hvordan bilde faktisk er eksponert, noe som fører til at jeg stadig kommer hjem med feil eksponerte bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tooooreee! :ahappy:

Hvis jeg har lyst å bytte ut mitt Pentax K10D med et nytt kamera, med mulighet for å filme i HD, hva bør jeg kjøpe da? Jeg er glad i Pentaxen min, men synes det fungerer veldig dårlig feks hvis jeg skrur opp ISOen til over 400. I tillegg synes jeg det er bittelitt vanskelig å finne tilbehør til det, men mulig jeg ikke vet helt hvor jeg skal lete. I tillegg synes jeg skjermen er litt misvisende med tanke på hvordan bilde faktisk er eksponert, noe som fører til at jeg stadig kommer hjem med feil eksponerte bilder.

Jeg svarer selv om jeg ikke er Tore. :)

Får du virkelig mye støy om du har ISO-en på over 400? Jeg har K20 og kan i grunnen fint bruke 1600 (man ser at det er høy ISO, men det er ikke forstyrrende mye støy), og jeg bruker ofte 800 selv under forholdsvis gode lysforhold. Så det er vel kanskje noe Pentax har jobbet litt med og forbedret i de senere modellene?

Såvidt jeg har fått med meg, uten at jeg akkurat får nyhetsbrev fra Pentax, har de kommet med Pentax k-7, som har videofunksjon. Pentax har jo forholdsvis få modeller i "omløp", og jeg tror ikke de har flere modeller med mulighet til å filme? Men det er meget mulig jeg tar feil. (Tooooooreee!) Jo, også har de vel også fått Pentax k-x (som man kan få i flere farger), men jeg veit ikke om det har videofunksjon?

Jeg kommer i alle fall til å fortsette innenfor Pentax når jeg en gang skal oppgradere kamerahuset - jeg syns det er overkommelig å finne den optikken jeg ønsker meg (det er mer pengene det står på, liksom), jeg liker hvor robust og ergonomisk godt utstyret er, og jeg syns bildene får en klarhet og farger jeg liker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

:P

AAAARNEEE

(TG-humor)

:P

Ikke sett denne tråden jeg :wub:

Men, altså, tull på deg...

Nå vet jeg ikke hvor dårlig K10 er da, men vi har nå et k200 og har heller ikke noen problemer med ISO800, faktisk ingen problemer overhode med 800, ser ikke iso-støy på en PC skjerm...

Anyhow, har du et objektiv eller 3 til pentax så begynner det vel å bli litt sent å bytte kameramerke (kan selge obj. med litt tap såklart)

Men ja, Pentax kom med k-7 for en stund siden, jeg ble kjempegira på å kjøpe det i starten, men så fant jeg ut ett og annet om valgene Pentax har gjort angående Bildebrikke og implementeringen av videofunksjonen...

Altså, missforstå meg feil, Pentax k-7 er et dritbra foto og video-kamera!

Men mine drawbacks med K-7 er, Pentax valgte "i siste liten" å implementere video-funksjonen, som betydde at de på slutten av produksjonen måtte bytte bildebrikke, som som er bakvendt mot hvordan man skal produsere et kamera, man skal liksom lage kamera rundt bildebrikken, ikke omvendt... Brikken de valgte er lyssvakt mot den brikken de brukte i forrige generasjon (uten at det merkes på foto), og for å kaste det norske flagget langt over kransekaka så presterte de å bruke en bildebrikke som IKKE støtter full-HD (1536x1024)...

Så dermed ble det til at jeg bestemte oss for å hoppe over Pentax første forsøk på dSLR med video, føles litt som en kvasiløsning, neste generasjon må bli perfekt! :)

Tut-tut

Pentax-K-x-Korejanai-Limited-Edition-front-angle.jpg

Edit: jeg hadde et poeng tro.? nneejo

K-7 vil være et markant steg opp fra k10, MEN jeg har i vårt tilfelle (k200) konkludert med at vi hopper over denne generasjonen å venter på arvtageren til k-7...

Hva du skal gjøre vet jeg ikke... :)

Å finne tilbehør er ikke vanskelig med mindre du går til den lokale foto-shappa å spør etter Pentax objektiv, hvorpå de ser lenge på deg å sier at de har noen kataloger på bakrommet.... så de kan bestille, med et massivt påslag...

Canon og Nikon sugere som de er så tar de ikke inn noe annet, siden 90% som kommer i butikken spør etter Canon...

Tilbehør shoppes online, sånn er det med den saken.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...