Gå til innhold
Hundesonen.no

"voksen" hund som plutselig tisser inne?


Raksha

Recommended Posts

Nå er jeg litt sånn her. ;) Kahlo og Kasko hoppet rundt og lekte her - og hadde det fryktelig artig. Plutselig - helt uten forvarsel - setter Kahlo seg ned og tisser en gedigen tissedam på gulvet.

Vi har hatt noen tisseuhell siden hun ble kastrert - men jeg har unskyldt det med at jeg har oversett signaler og vært mer fokusert på å huske at valpen må ut enn å huske at hun også må ut. Men dette er førstegangen hun har tisset foran meg og totalt uten å si fra på forhånd at hun måtte ut. Jeg tok henne i halsbåndet for å ta henne ut, og tenke hun ville stoppe da - men nei, virket som hun ikke hadde mulighet til å stoppe.

Må vel ned til vet. og sjekke for uvi og sånt - men jeg frykter jo komplikasjon i forhold til kastreringen. Noen som har erfaring med sånt? Syns ikke hun drikker mer enn normalt, er en anstendig mengde tiss som kommer ut, men hun er jo en stor hund...

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelille Rikke (phalene) gjorde noe lignende i en periode. Hun tisset svææære dammer helt uten forvarsel.. Ofte mens hun løp i trappene. Hun var ikke kastert, men jeg tok henne selvfølgelig med til dyrlegen og hun hadde noe greier med urinen. Begynner å bli lenge siden, men lurer på om urinen var altsor sur eller basisk (heter det det? ;) ) De så det på en urinprøve og det var bare noen småting som skulle til for at hun ble bra igjen ;) Mulig det kan være no sånt no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg regner med det er UVI. Krysser fingra for det. Kommer meg ikke til vet. før på mandag, men da skal jeg få levert en urinprøve til testing, så satse vi på at det bare er en antibiotikakur som skal til. Kom på at hun har badet i iskaldt vann et par ganger i det siste - så det kan jo også trigge en uvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at inkonsistens kan være en konsekvens av sterilisering, men det må jo ikke skje - den ene tispa vi har måttet fjerne livmor på hadde ikke problem med å holde seg. Hun tisset dog på seg, men det var på grunn av vill vekst av skjørter som danderte seg utover bakken når hun satte seg, og trakk til seg urinen...

Anyway, det kan jo være UVI - har ikke Kahlo badet nå nylig? Det er lett å sjekke med en urinprøve. Om du ikke vil løpe til veterinær enda, kan du i butikk eller apotek få kjøpt tranebærtabletter - disse motvirer svake symptom på blærekatarr og lignende, og anbefales av flere jeg kjenner. Jeg har brukt det på X'en da hun i ungdomstiden var plaget med hyppige UVI'er.

Jeg tenkte også om det kunne være en reaksjon på Kasko, men han har jo vært hos deg så lenge at eventuelle sjalusinykker vel skulle ha kommet tidligere. Men kanskje hun går litt tilbake i barndommen, og vil ha valperegler og valpelisens? Det hender jo at voksne hunder blir irrasjonelle i sjalusien, i stedet for slem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. ;) Jo mer jeg tenker på det, jo mer tenker jeg UVI. Hun har somsagt hatt noen uhell tidligere etter at kasko kom i hus, da har jeg avfeid det med at jeg var for sen med å ta henne ut, spist mye snø osv. Jeg har aldri sett henne tisse inne før, bare funnet gedigne dammer. Men i dag virket det som hun bare rett og slett ikke klarte å holde seg da hun måtte tisse, og det minner veldig om da hun hadde uvi som valp og unghund.

Og ja, hun har badet endel siden snøen forsvant, og er fæl til å legge seg ned i vannet når hun drikker. Ringer vet. i morra og hører om jeg bare kan komme ned med en prøve på mandag eller om de vil se hele hunden.

Jeg kjenner også til et par hunder som har blitt inkontinente etter kastrering/sterilisering men der har det vært sånn at det bare har kommet uten at de har merket det, uten at de har satt seg ned liksom. Kahlo var veldig klar over at hun tisset liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du får svar på om det er UVI eller ikke, er det greit å surgjøre urinen hennes, av og til kan det faktisk være nok til å bli kvitt det (inntil man får det igjen, såklart).

Når man kommer til det punktet at man bare MÅ tisse på grunn av UVI, så gjør det nok ganske vondt/er plagsomt, og enhver lindring hjelper godt på. :icon_redface:

Tranebær eller C-vitamintabletter funker fint, det er ganske konsentrert syre. Oppfordre henne også til å drikke mye for å skylle gjennom, kanskje ha noe godt i vannet?

Hilsen UVI-kronikeren. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du får svar på om det er UVI eller ikke, er det greit å surgjøre urinen hennes, av og til kan det faktisk være nok til å bli kvitt det (inntil man får det igjen, såklart).

Når man kommer til det punktet at man bare MÅ tisse på grunn av UVI, så gjør det nok ganske vondt/er plagsomt, og enhver lindring hjelper godt på. :icon_redface:

Tranebær eller C-vitamintabletter funker fint, det er ganske konsentrert syre. Oppfordre henne også til å drikke mye for å skylle gjennom, kanskje ha noe godt i vannet?

Hilsen UVI-kronikeren. :innocent:

Oki, husker jeg brukte tranebær på knøttis - men har hverken det eller hundevennlige c-vitaminer i hus.

Hun er heldigvis flink til å drikke og har ikke hatt noen uhell inne etterpå - men jeg har blitt enda mer obs på å ta henne ut med en gang hun sier hun må ut, og da tar hun straka vegen ned trappa og ut på plena og huker seg ned med en gang. Skal ned og levere urinprøve på mandag, så håper de kan svare på det fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte engang for hundre årsiden (*føle seg gammel*) at man kun skal gi syrenøytrale c-vitaminer til hund. Tranebærtabeletter funker, tror jeg. Jeg kjøpte kapsler til knøttis siden hun var så pyttelita og åpnet den og gav henne halvparten av en sånn tre ganger daglig. Hun fikk det fordi hun plutselig ble inkontinent, men ikke slo ut på uvi. Så hun fikk det forebyggende. I ettertid vet jeg jo at det ikke var uvi, men pga press på hjerne og ryggmarg som gjordet det med henne. Men var visst veldig fint å gi uansett, siden det veldig lett blir uvi om hunden (eller mennesket) er inkontinent.

Edit: Ester-C het vel de jeg fikk anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Ester-C het vel de jeg fikk anbefalt.

Eller du kan gå på apoteket og kjøpe ren C-vitamin som også er uten sukker, bindestoffer e.l. (og billigere enn Ester-C)

Det heter Askobinsyre. Jeg bruker selv 2 tsk blandet i juice om jeg merker noe. Og dyrene får 1 kryddermål som forebyggende uvi og smøring av ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos vet. Urinen gav utslag på at den var veldig basisk, og bittelitt blod - men ellers lite tegn på infeksjon der, men var rød i slimhinnene bak der, så hun har nok vaginitt uansett. Hun ville gjerne sende prøven videre før hun satte Kahlo på antibiotika og det syns jeg er greit da jeg ikke er noe glad i å gi henne antibiotika. Så da avventer vi svar på den, noe som kan ta en stund, og i mens fikk hun Hiprex-tabeletter som skal gjøre urinen sur.

Alternativt kunne hun få spesialfor, men det er ikke aktuelt for lille frøken forallergiker. Blir hun dårligere, type slapp og feber, eller hyppigere uhell inne så måtte vi komme ned igjen før prøvesvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :ahappy: Tipper vi fikser dette fort, og snusern blir 100% seg selv igjen snart. Vi kan leve med om hun må gå på hiprex over lengre tid, de var billige i innkjøp og brukes visst i hovedsak til mennesker med samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk resultat på prøvene nå - der var det ingenting som ble påvist. Kahlo må fremdeles ut å tisse ørten ganger i løpet av dagen og det har ikke hjulpet med hiprex på det. Så da klør vi oss litt i huet og lurer. :blink: Det kan være forskjellige grunner til at ting ikke viser på prøver vistnok, så det utelukker ikke ting helt siden det er tydelig at noe ikke stemmer med hunden.

Skal prøve med en antibiotikakur som hun skal stå på i 14 dager, og om hun ikke slutter å måtte ut annenhver time i løpet av dagen da, så skal jeg måle hvor mye hun drikker for å se om det kan være grunn til å mistenke noe med nyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...