Gå til innhold
Hundesonen.no

Videokamera, kan du anbefale noen?


Carina

Recommended Posts

Nå er det visst på tide å bytte ut både batteri og lader til kameraet jeg har, men så mye penger gidder jeg ikke å legge i det, så da vil jeg heller se om det finnes noen rimelige alternativer der ute.

Har du et relativt billig, men bra kamera? Hva slags? Kan du vise meg film du har tatt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon legria fs200 som jeg er ganske fornøyd med. Det gjør iallefall alt jeg trodde det kom til å gjøre og litt til. Jeg trodde ikke jeg kunne bruke det innendørs, men det har null problemer med å filme i vanlig innendørsbelysning (selv uten dagslys fra vinduer osv) så det er jeg storfornøyd med.

Det ligger på rett under 2000,- kr på nettet

Videoen over av Dobermannen er filmet i veldig dårlig lys på vinteren.. Det var rett før det ble mørkt

Og over en film av en elg som legger seg ned å slapper av 30m unna huset mitt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liste, svaret er ja eller nei, ikke kanskje...

  1. Skal det være 720p eller bedre HD?
  2. Skal det kunne ta opp i slowmotion?
  3. Skal det lagre på minnekort eller mini-dv tape?
  4. Skal det være så lite som mulig i størrelse?
  5. Skal det ha en batterilevetid på over 1time kontinuerlig opptak?
  6. Skal det koste max 2000kr?
  7. Skal det koste max 4000kr?
  8. Skal det koste max 6000kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minste sett en liten standard til hva du ønsker at det skal ha og kunne gjøre...

Har du ingen kriterier så finnes det kamera til under 1000kr, bare å ta et...

Javel da, surpompen! :icon_redface:

Jeg har et Canon legria fs200 som jeg er ganske fornøyd med. Det gjør iallefall alt jeg trodde det kom til å gjøre og litt til. Jeg trodde ikke jeg kunne bruke det innendørs, men det har null problemer med å filme i vanlig innendørsbelysning (selv uten dagslys fra vinduer osv) så det er jeg storfornøyd med.

*klippe filmer*

Takk for tips, skal kikke på det!

En liste, svaret er ja eller nei, ikke kanskje...

  1. Skal det være 720p eller bedre HD? Øhm - hæ?
  2. Skal det kunne ta opp i slowmotion? Ikke nødvendig
  3. Skal det lagre på minnekort eller mini-dv tape? Minnekort
  4. Skal det være så lite som mulig i størrelse? Ja
  5. Skal det ha en batterilevetid på over 1time kontinuerlig opptak? Ja
  6. Skal det koste max 2000kr? Tjaaaa... :innocent:
  7. Skal det koste max 4000kr? Ja, men gjerne billigere!
  8. Skal det koste max 6000kr? Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier ja på HD kamera da, det er forskjellen på om bildet skal se ut som utoversmurt grøt, eller om bildet er sylskarpt og flott... (som å sammenligne mobiltelefonbilde og speilrefleks )

Prislappen kan være rett i overkant av 2000kr og ha et bra batterilevetid...

Batterilevetiden skal være god samtidig som kameraet skal være lite og med full HD...

Kameraet som aussieglis har, har ikke HD opptak, men er ellers et bra kamera...

Synes du dette er for stort eller passelig?

439087-2.jpg

Skal kamera være lommevennlig må du ned på noe slikt

Dette er 720p HD video, batterilevetid på ~1,5timer reelt

593488.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt egentlig, så har ikke størrelse sånn enooorm betydning, selv om det er en fordel at det går ei stor lomme. Men det er ikke det som er viktigst.

Viktigst for meg er:

* Best mulig bilde

* At det går an å ta opp i 16:9

* Minnekort eller harddiskkamera

* At formatet som kommer ut på pc'en er "normalt" (har et JVC et-eller-annet Everio fra før som spyr ut et format som jeg må ha spesialprogram for å få redigert)

Tror det er alt faktisk.. kommer ikke på noe mer i farta iallefall. Selvsagt til en billigst mulig penge.

Edit: Glemte noe, men vet ikke om det er noe som heter det på videokameraspråk.. Hvis det er forskjell på hvor lyssterke de er, så ønsker jeg et som er mer lyssterkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videokameraene har jo en linse (eller et objektiv siden Tore er her inne og leser *ler*) og det er jo de som bestemmer lysstyrken. Jeg kan ha på auto innstilling (brukes som oftest), lukkerhastighet definerte innstillinger (dvs. jeg kan bestemme at lukkerhastigheten skal være minst 200 f.eks - så My's bevegelser ikke bare blir til blurr) osv

Jeg tror du hadde blitt godt fornøyd med et canon legria, men er du fin på det kan du sikkert finne noe som er bedre (større oppløsning osv) men helt ærlig skjønner jeg ikke hva du skal med det. Det virker som om legria'en passer perfekt til spesifikasjonene som Tore tvang ut av deg *ler*

Det eneste jeg kan klage på her og nå med mitt kamera er at hvis man skal bruke den sinnsyke zoomen på det så burde man ha stativ tilgjengelig ellers er det nesten bortkastet.

Film fra idag.. Midt uti filmen ca. er det en sekvens av My som traver i fvf, som er kjørt i sakte film.. Sånt kan man jo fikse under redigeringen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tatt opp på min mobiltelefon, knøttliten "linse" på denne telefonen...

Grå overskyet dag og det regnet...

Dette er da en 480p video, ganske "smørete bilde"...

720p opptak kommer senere til denne telefonen :blink:

Anyways, dette er kvaliteten med et jalla mobiltelefonkamera anno 2010, et stort videokamera SKAL være bedre på både fargemetning og oppløsning...

For den store nedturen med slike kompakte videokamera i prisklassen opp til 4000 er fargemetning/rekkevidde.. Sort er grått og hvitt er grått og rødt er grårødt...

Husk å sett opp fra 380p til 480p

http://www.youtube.com/watch?v=ssoPNsEFE6c

Edit: angående slowmotion, poenget med det er jo å få slike filmer uten hakking...

(legg forøvrig merke til hvordan den bruker tunga, fasinerende "feil" vei...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tatt opp på min mobiltelefon, knøttliten "linse" på denne telefonen...

Grå overskyet dag og det regnet...

Dette er da en 480p video, ganske "smørete bilde"...

720p opptak kommer senere til denne telefonen :blink:

Anyways, dette er kvaliteten med et jalla mobiltelefonkamera anno 2010, et stort videokamera SKAL være bedre på både fargemetning og oppløsning...

For den store nedturen med slike kompakte videokamera i prisklassen opp til 4000 er fargemetning/rekkevidde.. Sort er grått og hvitt er grått og rødt er grårødt...

Jeg tror jeg har funnet ut at jeg vil ha 1080p.. Prøvde å søke litt rundt på youtube, og det eneste jeg fant var denne

Jeg er litt usikker på hva du egentlig vil frem til, må jeg innrømme. Du ville lagt mer penger i et kamera? Får jeg ikke det jeg er ute etter til under 4000?

Edit: Kom på en ting til, autofokusen må være rask..

Edit2: Fant en annen film

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du funnet flere eksempler på HD video ja.

(bare husk å endre fra 380p til 720p eller 1080p å sett full skjerm for å få den beste kvaliteten)

Angående kattevideoen

Å ja, det er dette man er ute etter, digitale speilreflekskamera kommer jo nå med 1080p videoopptak, og med speilrefleks sin overlegene bildebrikke, optikk, og fargespekter så er speilrefleks suverende HD videokamera i tillegg til sin opprinnelige jobb.. Et speilrefleks til 7000kr er overlegen dedikerte semi profesjonelle videokamera til 15.000kr...

Anyway, jo, pr 2010 finner du nok et kamera som er bra nok til under 4000kr, men vær klar over at prisen selvfølgelig følger bildekvaliteten..

Et kamera til 1200kr vil umulig gi samme bildekvalitet som et kamera til 4000kr selv om begge har 1080p og samme diameter på objektivet...

Men, skal man bare filme hundetrening å ikke trenger noe superduper kvalitet, så holder et kamera til 1200kr leeeenge, bare vær klar over at man da får et bilde som er ganske blast og kanskje det er mye blurry i bevegelser sett mot et kamera til 4000kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...