Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr og ph-verdi på urin


eple

Recommended Posts

Vi tok urinprøve av hunden i dag grunnet mistanke om uvi, heldigvis hadde hun ikke det. Vetten mente urinen hadde litt høy ph-verdi, at urinen burde vært litt surere. Dette ville også forebygge uvi fordi det ville være vanskeligere for bakterier å overleve. Hun sa at fôret påvirket ph-verdien i urinen. Vi forklarte hva hunden fikk å spise og fikk til svar at dersom hunden fikk tilbakevendende uvi måtte den få spesialfôr. Jeg tviler på at det vil bli resultatet uansett, virket ikke som om ph-verdien var faretruende høy. Likevel blir vi nysgjerrig på om det er noe vi kan tilsette kosten hennes som vil påvirke ph-verdien i urinen slik at den blir lavere. Hun får nå hills natures best og en god del pølse/kjøttboller o.l som godbiter på tur/trening. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert sett tråden min alt, om at jeg fikk omtrent samme beskjed i dag, bortsett fra at min har vaginitt og spor av blod og små tegn på uvi i tillegg til veldig basisk urin. Da ble det også foreslått spesialfor, men jeg har en hund som reagerer på de fleste tørrformerker, så da er ikke det aktuelt. Men fikk Hiprex-tabeletter som skal være bra på å gjøre urinen surere. Verdt å sjekke det i forhold til spesialfor om det blir aktuelt. Tabelettene var ikke spesielt dyre, og varer lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, høres ut som like tilfeller. Vi fant det kanskje ut hakket før det hadde slått ut som svak uvi? Tror vi klarer å snu det til surere ph-verdi nå med c-vit og tranebær, og unngå uvi. Vår har hatt uvi en gang før, men da tisset hun både i sengen om natten og flere ganger på gulvet om dagen da hun var alene. Da hadde hun kraftig uvi med mye blod i urinen.

Er nok noe i fôret som trigger dette, vurderer å bytte til vom & hundemat igjen. Kanskje det er bedre siden det ikke er behandlet så mye. Styr å oppbevare det da.. Bruker du tørr eller ferskfôr?

Skal notere med hiprextabletter dersom vi merker at hun får problemer igjen med å holde på urinen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, høres sånn ut. Jeg har hatt en svak mistanke om noe med Kahlo en stund, men det har liksom ikke vært noe avgjørende som har pekt på annet enn "se det an". Godt dere fikk snudd det på Sirpa, ingenting er bedre!

Kahlo går på RC sitt allergifor nå, pga manglende tilgang på V&H - men sist hun hadde uvi så gikk hun på V&H. Planen er at hun skal over på V&H igjen når tilgangen blir bedre.

Tenker å kjøpe phstrips å måle ph'en selv etterhvert om dette er noe som viser seg å bli langvarig. Billigere enn å måtte løpe til vet. hele tiden. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg bruker denne tråden jeg, siden den allerede er tilstede...

Jeg lurer på følgende:

1. Hvor kjøper man tranebærtabletter, og hvordan doserer man (hvis de kjøpes for bruk av mennesker?)

2. Får man tak i C-vit. på dyrebutikk? (de har hvertfall til gnagere mener jeg)

Hunden det gjelder har ph på 10 (ingen andre funn), og eier har fått antibiotikakur hos veterinæren (som ikke kunne si hvorfor ph'en var høy, mulig UVI, men tydeligvis ikke sikkert).

Hunden har tisset og drukket unormalt mye de siste tre ukene (også tisset inne, noe som ikke er vanlig).

Nylig byttet fra tørrfôr til V&H (spist V&H før, uten å reagere på det), men tissing og drikking startet før fôrbyttet...

Noen som vet hva man eventuelt bør be veterinæren om å sjekke hvis antibiotikaen ikke hjelper? (bør man kanskje sjekke urinen etter kuren?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...