Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr og ph-verdi på urin

eple

Recommended Posts

Skrevet

Vi tok urinprøve av hunden i dag grunnet mistanke om uvi, heldigvis hadde hun ikke det. Vetten mente urinen hadde litt høy ph-verdi, at urinen burde vært litt surere. Dette ville også forebygge uvi fordi det ville være vanskeligere for bakterier å overleve. Hun sa at fôret påvirket ph-verdien i urinen. Vi forklarte hva hunden fikk å spise og fikk til svar at dersom hunden fikk tilbakevendende uvi måtte den få spesialfôr. Jeg tviler på at det vil bli resultatet uansett, virket ikke som om ph-verdien var faretruende høy. Likevel blir vi nysgjerrig på om det er noe vi kan tilsette kosten hennes som vil påvirke ph-verdien i urinen slik at den blir lavere. Hun får nå hills natures best og en god del pølse/kjøttboller o.l som godbiter på tur/trening. Noen som vet?

Skrevet

Tranebærtabletter og c-vitamin er det enkleste. Prøv også å bruke rått/tørket kjøtt som godbiter, ikke halvfabrikata. Om hunden spiser det, rå fisk.

Skrevet

Du har sikkert sett tråden min alt, om at jeg fikk omtrent samme beskjed i dag, bortsett fra at min har vaginitt og spor av blod og små tegn på uvi i tillegg til veldig basisk urin. Da ble det også foreslått spesialfor, men jeg har en hund som reagerer på de fleste tørrformerker, så da er ikke det aktuelt. Men fikk Hiprex-tabeletter som skal være bra på å gjøre urinen surere. Verdt å sjekke det i forhold til spesialfor om det blir aktuelt. Tabelettene var ikke spesielt dyre, og varer lenge.

Skrevet

Ja, høres ut som like tilfeller. Vi fant det kanskje ut hakket før det hadde slått ut som svak uvi? Tror vi klarer å snu det til surere ph-verdi nå med c-vit og tranebær, og unngå uvi. Vår har hatt uvi en gang før, men da tisset hun både i sengen om natten og flere ganger på gulvet om dagen da hun var alene. Da hadde hun kraftig uvi med mye blod i urinen.

Er nok noe i fôret som trigger dette, vurderer å bytte til vom & hundemat igjen. Kanskje det er bedre siden det ikke er behandlet så mye. Styr å oppbevare det da.. Bruker du tørr eller ferskfôr?

Skal notere med hiprextabletter dersom vi merker at hun får problemer igjen med å holde på urinen :ahappy:

Skrevet

Ja, høres sånn ut. Jeg har hatt en svak mistanke om noe med Kahlo en stund, men det har liksom ikke vært noe avgjørende som har pekt på annet enn "se det an". Godt dere fikk snudd det på Sirpa, ingenting er bedre!

Kahlo går på RC sitt allergifor nå, pga manglende tilgang på V&H - men sist hun hadde uvi så gikk hun på V&H. Planen er at hun skal over på V&H igjen når tilgangen blir bedre.

Tenker å kjøpe phstrips å måle ph'en selv etterhvert om dette er noe som viser seg å bli langvarig. Billigere enn å måtte løpe til vet. hele tiden. :ahappy:

• 1 year later...
Skrevet

Jeg bruker denne tråden jeg, siden den allerede er tilstede...

Jeg lurer på følgende:

1. Hvor kjøper man tranebærtabletter, og hvordan doserer man (hvis de kjøpes for bruk av mennesker?)

2. Får man tak i C-vit. på dyrebutikk? (de har hvertfall til gnagere mener jeg)

Hunden det gjelder har ph på 10 (ingen andre funn), og eier har fått antibiotikakur hos veterinæren (som ikke kunne si hvorfor ph'en var høy, mulig UVI, men tydeligvis ikke sikkert).

Hunden har tisset og drukket unormalt mye de siste tre ukene (også tisset inne, noe som ikke er vanlig).

Nylig byttet fra tørrfôr til V&H (spist V&H før, uten å reagere på det), men tissing og drikking startet før fôrbyttet...

Noen som vet hva man eventuelt bør be veterinæren om å sjekke hvis antibiotikaen ikke hjelper? (bør man kanskje sjekke urinen etter kuren?)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...