Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere berner-eier: Hva fòrer dere bamsene deres med?

Champagneria

Recommended Posts

Fra oppdretter har hun fått Specific, men det er nesten håpløst å få tak i her jeg bor. Jeg blir derfor nødt til å skifte, men til hva? Hill`s, Proplan, Royal Canin.. det er et hav å velge i.Hun er 9 uker, kan vi starte overgang til nytt fòr allerede nå?

Hva slags tørrfòr liker deres bamser, og hva slags "menneskemat" er ok å servere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir fifty-fifty Purina ProPlan og Vom og Hundemat - hun får det ene til morgen og det andre til kvelds.

Jeg vet mange bernerfolk fôrer på den måten, og er fornøyd med det - og det finnes bernerfolk som fôrer på andre merker og er like fornøyd med det.

Jeg er usikker på hva du mener med menneskemat; hva slags sammenheng? Jeg gir ikke menneskemat som en del av fôringen - men hun kan få middagsrester og tørre brødskalker sammen med ordinær mat - og jeg bruker mye menneskemat som godbiter - kylling, biff, stekt kjøttdeig, pølser, kalkun, fiskeboller, fiskekaker, kjøttboller, soddboller, ost, smøreost, lever, osv osv osv.

Når hun får middagsrester, får hun det meste - men ikke det som er for krydret eller for salt. I helga hadde vi taco - da fikk hun grønnsaker og skjell, men kjøttdeigen med tacokrydder fikk hun ikke.

Spør du hunden, vil hun svare at hun elsker ALL mat :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så det først nå at det står bernen, eiere. så beklager for at jeg svarte siden jeg harjo ike berner sennen hund."

Jeg fôrer med Kôbers til mine hunder, Men tenker og gå over til Hundemat og vom til Rottweileren.

Menneskemat får ikke mine hunder, ettersom de blir dårlige i magen. Det er kun pølser og frolix som belønning. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir fifty-fifty Purina ProPlan og Vom og Hundemat - hun får det ene til morgen og det andre til kvelds.

Jeg vet mange bernerfolk fôrer på den måten, og er fornøyd med det - og det finnes bernerfolk som fôrer på andre merker og er like fornøyd med det.

Jeg er usikker på hva du mener med menneskemat; hva slags sammenheng? Jeg gir ikke menneskemat som en del av fôringen - men hun kan få middagsrester og tørre brødskalker sammen med ordinær mat - og jeg bruker mye menneskemat som godbiter - kylling, biff, stekt kjøttdeig, pølser, kalkun, fiskeboller, fiskekaker, kjøttboller, soddboller, ost, smøreost, lever, osv osv osv.

Når hun får middagsrester, får hun det meste - men ikke det som er for krydret eller for salt. I helga hadde vi taco - da fikk hun grønnsaker og skjell, men kjøttdeigen med tacokrydder fikk hun ikke.

Spør du hunden, vil hun svare at hun elsker ALL mat :blink:

Takk for svar! Med menneskemat mener jeg type middagsrester og slikt :aww:

Jeg kan forhøre med litt hos veterinæren når vi skal ta vaksine også. Takk for svar! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Fra oppdretter har hun fått Specific, men det er nesten håpløst å få tak i her jeg bor. Jeg blir derfor nødt til å skifte, men til hva? Hill`s, Proplan, Royal Canin.. det er et hav å velge i.Hun er 9 uker, kan vi starte overgang til nytt fòr allerede nå?

Hva slags tørrfòr liker deres bamser, og hva slags "menneskemat" er ok å servere?

Jeg har slitt med matvanene til min berner hele tiden, fra hun var 8 mnd. Jeg fikk med en sekk ProPlan adult fra oppdretter, men dette spiste hun kun en mnd. På Valpeforet til Hills, bæsjet hun 5-8 ganger daglig, så derfor prøvde jeg videre. Eukanuba, proplan og royal canin, alle valpefor/ juniorfor, har hun spist en sekk av og så har hun ikke villet spise mer. Fant en blnading med hills natures best og royal canin gigant, men etter 5 mnd foring der jeg vekslet på hvilken sekk jeg ga henne fra, så ville hun ikke ha det mer heller.

Nå forer jeg på hills for rotweilere til frokost og vom og hundemat på kveldstid, og har gjordt det, og får se hvor lenge dette holder. Siste mulighet er norwegian polar. Det er vel nest skritt dersom dette inne fungerer.

Jeg gir henne nesten ikke rester, siden hun spiser dårlig, men dersom hun får det, så er det helst så ukrydra kjøtt som mulig, pølsebiter, skalker kjøttboler, fiskeboller/ kaker etc.

Lykke til med valget! Det er egentlig mye å velge mellom =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Hei.

Jeg brukte vom til min ble ca. 1 år. men siden min Berner ikke tåler laks som er i vom for voksne hunder gikk jeg over til Royal Canin. Dette fungerer veldig bra på min hund.

Han får bare brødskiver på morgenen utenom foret.

Trener endel lydighet og brukshund med ham.Da bruker jeg pølsebiter,kylling og kjøttboller som godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg brukte vom til min ble ca. 1 år. men siden min Berner ikke tåler laks som er i vom for voksne hunder gikk jeg over til Royal Canin.

Det er ikke laks i alle typene Vom&Hundemat, dersom det var den typen for du brukte. :rolleyes2: (Men det kan jo godt hende at du vet det, da. :whistle: ) Jeg pleier å variere mellom nr. 25 (med laks), nr. 33 og kylling.

Og dette hadde overhode ikke noe med spørsmålet til trådstarter å gjøre for jeg har jo ikke Berner.... Måtte bare blande meg litt... :fish::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Hei, og så svarer jeg, da...litt uvitende nykommer, og veldig lenge etter at dere er ferdig med drøftingen av for....! Du har sikkert funnet utav det optimale foret for lenge siden.

Ikke har jeg berner heller.

Men jeg har hatt berner i 11 år, og har nå en Tornjak-frøken på 8 mnd. Og de er i grunnen nesten like store og bamsete som berner'n. Da vi hentet Tornjak'en vår nede hos Ina Olsen v/kennel Tertzo i Danmark - som har drevet oppdrett av Berner Sennen i 30 år, anbefalte hun at vi fortsatte med det foret hun hadde gitt valpene - og alle hennes andre hunder også.........Berner som Tornjak, voksne som valper. Et tysk for som heter Markus Mühle, som er et "naturfor" av kaldpressede rå produkter.

Vi blandet det med valpefor til å begynne med, og tror Solo (Tornjak'en vår) syntes det var litt store og vanskelige biter da hun var liten. Foret skal ikke bløtes i vann, men tygges tørt. Nå jafser hun det i seg på et blunk. Og hun har veldig fin pels. Hun har gått på det sammenhengende uten annen tørrfor nå i 3 måneder.

Fra oppdretter fikk vi streng beskjed om ikke å fore med menneskemat. Det gjorde vi ikke heller, inntil nå nylig.... eh.... Solo er matvrak, og hun har det med å stjele mat fra bordet når vi har snudd ryggen til. Og hun får av og til litt middagsrester i skåla, eller en pølsesnabb. Men det er veldig lite i forhold til da vi hadde Berner.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

Her er det vom&hundemat det går i. Valpefor til minsta og nr 25 til dei "voksne" :)

Drar opp denne tråden litt jeg; Hvor MYE sånn ca. spiser en berner tispe i løpet av en dag?

Den voksne tispa her eter ca 500 g daglig. Men angåande mengde varierar dette veldig frå

hund til hund... Ein må berre prøve seg fram. I utgangspunktet skal ein gå ut i frå 2% av

kroppsvekta til hunden pr dag og sjå an om en må justere opp eller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne tråden litt jeg; Hvor MYE sånn ca. spiser en berner tispe i løpet av en dag?

Den voksne tispa her eter ca 500 g daglig. Men angåande mengde varierar dette veldig frå

hund til hund... Ein må berre prøve seg fram. I utgangspunktet skal ein gå ut i frå 2% av

kroppsvekta til hunden pr dag og sjå an om en må justere opp eller ned.

Jupp, det vil avhenge av hundens egen størrelse (det kan være meget stor variasjon på denne rasen - jeg har møtt (i mine øyne) små tisper på 30 kilo, også er det min som er på maksgrensa og veier godt over 50), hva du fôrer med, aktivitetsnivå og forbrenning.

Her får hun vanligvis halvannet målebeger (slike som fulgte med tørrfôret en gang i tiden, jeg vil tro det er cirka 350-400 gram) tørrfôr til frokost, også får hun 250 gram vom og hundemat til kvelds. Men da får hun også en del godbiter gjennom uka fordi vi trener LP og bruks.

Så justerer jeg innimellom etter behov og kondisjon, om hun trenger mer eller mindre - så da kan hun få 500 gram vom til et måltid, eller litt mer tørrfôr.

Da jeg bare hadde henne fikk hun gjerne middagsrester i skåla også, men for tiden har jeg tre hunder, og en har bare ikke middagsrester til tre hunder - da er det middag til meg dagen etter i stedet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...