Gå til innhold
Hundesonen.no

Boxer


moenaka

Recommended Posts

Hei.

Har en boxer valp på ett år snart. Han er full av energi og dette er i og for seg greit. Men problemt blir litt kontroll til tider. Han er flink når han ikke er super gira og når han har fokus på meg. Eller om vi er i bånd. Her er det ingen problemer med han. Han har en liten tendens til å dominere leker mot andre hunder, noe som kan bli et problem da det er mange hunder i min familie.

Det jeg først og fremst ønsker gode råd på er trening og lure tekniker når han er som mest full av energi. Det er i disse stundene jeg sliter med å kontrollere han. Også gjerne litt i forhold til denne dominansen han har litt tendenser til.

Vet at boxere er fulle av liv, men litt mye til tider. Så litt hjelp er aldri feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunder på 1 år er ikke spesielt verken sjarmerende eller morsomme egentlig, og det beste rådet jeg kan gi er å ha han i bånd slik at han ikke får sjansen til å dominere og øse seg opp. Ha han gjerne løs når det ikke er andre hunder tilstede, men ikke la ham få lov til å styre med de andre hundene. Han TRENGER ikke det, nemlig, og de blir fort mye mer interessante og viktige enn deg som kanskje er den som BØR være den viktige i livet.

Ellers er det lurt å trene kontakt og ro når han øser seg opp. Ta han ut av situasjonene der han stresser og gå for å roe ned et sted. Lær ham å legge seg på kommando, og bli der til du sier noe annet, tren på å ha kontakt med DEG selv om det er andre hunder i nærheten (bruk noe hunden liker supergodt f eks og fang oppmerksomheten og belønn).

Nå begynner han vel også å komme i den sjarmerende puberteten, og da er det ikke så lett å nå inn med innlæring av ting. Forsøk derfor heller å få til noen rolige turer bare du og han sammen, uten at det er andre hunder med. Da blir det minde stress både for deg og hunden. Rett og slett gjør ting sammen, du og han, uten andre hunder.

Kanskje kan dere trene litt spor og søksøvelser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spor og andre konsentrasjonsøvelser er supert for en overgira boxer. Når han er i det moduset så for all del ikke herje med han,ikke kast pinner osv. Jobb med kontakt og prøv å la han få ta energien ut på noe som krever at han må bruke hodet.

Vær forsiktig med å la han treffe andre voksne hanneri denne perioden. Det er i denne alderen man risikerer at boxeren lærer å like knøvling av andre. La den treffe rolige voksne hunder, helst tisper.

Siri kommer med gode råd som er verdt å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...