Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergikere på middagsbesøk - hvilke fallgruver har jeg oversett?


SFX

Recommended Posts

I morgen får vi middagsgjester, og den ene skal ikke spise mel og melk. Jeg er litt nervøs for å gå i noen reale fallgruver - ikke vant til å lage mat til dem eller tenke på slike allergier. Sist de var hos oss hadde vi bestilt pizza... Allergikeren spiste melkesjokolade og pepsi max hele kvelden (og protesterte på at vi skulle skaffe annen mat, vi insisterte ikke på å være fortsatt kjipe da tabben var oppdaget).

Menyen i morgen er taco - de sier at det er greit, men det kan jo være at de har glemt å si noe jeg burde tenkt på... Vi har kjøttdeig, vi har tacoskjell hvor vi ikke kan finne noe om mel i innholdsdeklarasjonen, vi har hvetetortillas fordi jeg ikke er noe glad i skjell, vi har tacosaus, krydder til kjøttdeigen, ost og ulike grønnsaker. Noen tabber der?

Dessert er laktosefri is som skal serveres med oppvarmede skogsbær i sukkerlake. Tabbe?

Litt nervøs for denne middagen, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde gå bra det der vel,med unntak av osten kanskje :blink: ? Men hvis h*n tålte melkesjokolade så går det vel bra.. vil jeg tro :wub:

Jeg er veldig forvirret selv med den melka - is går ikke, melkesjokolade går. Men h*n får spise taco uten ost, om resten er spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menyen se bra ut. Tacoskjell er naturlig glutenfrie. Osten kan hun jo velge selv å spise. Så lenge isen er laktosefri så er det neppe noe problem.

Laktoseintoleranse er veldig varierende da - så sjokolade kan gå fint uten at is gjør det pga mengden av laktose. :blink:

Allergier er vrine greier.

Edit: bare pass på at dersom det er cøliaki hun har, så kan hun være så følsom at hun blir dårlig dersom skjellene har vært i kontakt med hvetetortillasene - så vær obs på forurensing. Er ikke alle som er så følsomme - men noe er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er gluten og/eller hvete/mel som ikke tåles, så er maistortillas greit, dog ikke hvete. Samt det Raksha sier om kontakt. Osten kan vel vedkommede kutte ut evt.

Misunner deg ikke... Lillesøster er intolerant (heldigvis ikke like kraftig som allergisk, så det går greit i veldig kontrollerte mengder - men det bør unngås av helsemessige årsaker såklart) mot egg, melk (ikke laktose, men melk), mel (ikke gluten, men de fleste typer mel) og sukker. Slå den du. Spesielt til jul og bursdager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menyen se bra ut. Tacoskjell er naturlig glutenfrie. Osten kan hun jo velge selv å spise. Så lenge isen er laktosefri så er det neppe noe problem.

Laktoseintoleranse er veldig varierende da - så sjokolade kan gå fint uten at is gjør det pga mengden av laktose. :blink:

Allergier er vrine greier.

Edit: bare pass på at dersom det er cøliaki hun har, så kan hun være så følsom at hun blir dårlig dersom skjellene har vært i kontakt med hvetetortillasene - så vær obs på forurensing. Er ikke alle som er så følsomme - men noe er det.

Takk for svar! Allergier er vanskelige ting... Jeg er så forvirret av sjokoladespisingen, at vi kjøpte en isboks med jordbær og en isboks med sjokolade, og håper h*n kan spise en av dem :) Det står laktosefri på dem, og ble funnet i et dyrt skap med fancy allergivennlige matvarer (soyamelk og alt sånt også), så jeg håper den går bra.

Forurensning tenkte jeg ikke på, men da skal vi steke det i hver sin folie og legge på hvert sitt fat - takk for innspill!

Hvis det er gluten og/eller hvete/mel som ikke tåles, så er maistortillas greit, dog ikke hvete. Samt det Raksha sier om kontakt. Osten kan vel vedkommede kutte ut evt.

Misunner deg ikke... Lillesøster er intolerant (heldigvis ikke like kraftig som allergisk, så det går greit i veldig kontrollerte mengder - men det bør unngås av helsemessige årsaker såklart) mot egg, melk (ikke laktose, men melk), mel (ikke gluten, men de fleste typer mel) og sukker. Slå den du. Spesielt til jul og bursdager...

Jeg har bare en SMS hvor det står "spiser ikke mel og melk" å gå ut fra, detaljer har jeg ikke.

Jeg hadde håpet å servere mer "voksen" middag, men jeg fatter ikke hvordan jeg skulle lagd saus, for eksempel. Så de får ta det de får, og tenke at selskapet er viktigst. Og at de ikke pleier å besøke oss så ofte...

Jeg har noen kollegaer som er allergiske mot nøtter, jeg synes det er vanskelig nok når jeg har lunsjansvar på jobben - det er mange brød som har nøtter! Og når vi skal ha fredagskaffe er det mange kaker og søtsaker som har "spor av nøtter". Jeg blir gærn av å lese varedeklarasjoner :wub:

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og ikke bruke kjøkkenredskaper o.l. først på ting som inneholder mel, og så på det som skal være melfritt.

Taco er egentlig jo egentlig veldig greit å servere når man får folk med "særheter" i matveien (enten de bare er barnslig kresne, har allergier eller er vegetarianere). Det er som oftest noe alle kan spise og liker. Et tilbehør som kan erstatte kjøttdeig, er faktisk bønner (som hermetiske chilibønner, ranchbønner etc).

Ellers er jo Wok en ganske grei løsning på allergiere og. Om man lager alt fra bunnen av med grønnsaker og kjøtt, og evt ris. Samme med salater med kjøtt tilbehør. Det går sikkert an å lage saus som er både gluten og melkefritt. Og så kan folk velge å ikke ha på saus og sånn sett. En del glutenfrie oppskrifter finner du her (flere sauser der også, og flere som ikke inneholder melk og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og ikke bruke kjøkkenredskaper o.l. først på ting som inneholder mel, og så på det som skal være melfritt.

Taco er egentlig jo egentlig veldig greit å servere når man får folk med "særheter" i matveien (enten de bare er barnslig kresne, har allergier eller er vegetarianere). Det er som oftest noe alle kan spise og liker. Et tilbehør som kan erstatte kjøttdeig, er faktisk bønner (som hermetiske chilibønner, ranchbønner etc).

Ellers er jo Wok en ganske grei løsning på allergiere og. Om man lager alt fra bunnen av med grønnsaker og kjøtt, og evt ris. Samme med salater med kjøtt tilbehør. Det går sikkert an å lage saus som er både gluten og melkefritt. Og så kan folk velge å ikke ha på saus og sånn sett. En del glutenfrie oppskrifter finner du her (flere sauser der også, og flere som ikke inneholder melk og).

Takk for tips - de noteres bak øret til et senere besøk. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg har bare en SMS hvor det står "spiser ikke mel og melk" å gå ut fra, detaljer har jeg ikke.

Jeg hadde håpet å servere mer "voksen" middag, men jeg fatter ikke hvordan jeg skulle lagd saus, for eksempel. Så de får ta det de får, og tenke at selskapet er viktigst. Og at de ikke pleier å besøke oss så ofte...

*klipp*

Ang saus, så får du jo nå kjøpt laktosefri matfløte, faktisk! Jeg synes det er alldeles genialt, for da kan "sånne som meg" - laktoseintolerante og med sære fordøyelser - spise noenlunde normalt. Jeg har testet den ut på utleier uten at han har merket noe som helst, og det er en ganske god attest (han kan nemlig smake forskjellen om han vet om det på forhånd, men ikke hvis han er fullstendig intetanende :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Er vedkommende allergisk mot melk er det ikke laktoseintolerans. Allergi mot melk går stort sett på melkeproteinet, og er en allergi. Laktoseintolerans er ikke allergi, men en intolerans (i fordøyelsen).

Men om vedkommende har melkeallergi spiser man ikke melkesjokolade altså... :blink:

Kanskje høre med vedkommende hva det er ved melk h*n ikke tåler? Er det melkeprotein er ost og laktosefri is ingen gode alternativer, de har like mye melkeprotein som melk. Da kanskje en sorbet i stedenfor fløteis er et bedre valg?

Ellers er taco veldig fint for man kan ta akkurat det man vil :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vedkommende allergisk mot melk er det ikke laktoseintolerans. Allergi mot melk går stort sett på melkeproteinet, og er en allergi. Laktoseintolerans er ikke allergi, men en intolerans (i fordøyelsen).

Men om vedkommende har melkeallergi spiser man ikke melkesjokolade altså... :blink:

Kanskje høre med vedkommende hva det er ved melk h*n ikke tåler? Er det melkeprotein er ost og laktosefri is ingen gode alternativer, de har like mye melkeprotein som melk. Da kanskje en sorbet i stedenfor fløteis er et bedre valg?

Ellers er taco veldig fint for man kan ta akkurat det man vil :wub:

Jeg kjenner ikke personens journal, jeg har bare fått beskjed om at h*n ikke skal ha melk og mel. Om det er allergi eller intoleranse aner jeg ikke. Personen har spist melkesjokolade hos oss før, personen spiser spesialis når vi er på besøk, personen har med egen saus i diverse selskaper (julefeiringer og slikt).

De får spise det vi har nå, maten serveres om en time... Kjenner jeg er stressa, nervøs og irritert over at jeg ikke får ordentlig svar fra vedkommende om de kan spise ditt og datt. De vil ikke være til bry, men det blir bry når jeg må gjette på hva vi kan lage.

Det er vel ofte mel og/eller melk eller spor av disse i sånne pulverblandinger også. Les innholdsfortegnelsen i alt som ikke er råvare.

Jeg skal nilese tacokrydderet, det er vel det eneste jeg føler meg usikker på nå - og osten, men den står nå der for seg selv på bordet etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puste med magen! Det går så fint så. Tacokrydder inneholder ikke mel av de jeg har vært borti.

Hilsen innholdsfortegnelseleseren.

Tåler hun ikke isen, så lar hun bare være å spise den. Så enkelt er det. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg kjenner ikke personens journal, jeg har bare fått beskjed om at h*n ikke skal ha melk og mel. Om det er allergi eller intoleranse aner jeg ikke. Personen har spist melkesjokolade hos oss før, personen spiser spesialis når vi er på besøk, personen har med egen saus i diverse selskaper (julefeiringer og slikt).

De får spise det vi har nå, maten serveres om en time... Kjenner jeg er stressa, nervøs og irritert over at jeg ikke får ordentlig svar fra vedkommende om de kan spise ditt og datt. De vil ikke være til bry, men det blir bry når jeg må gjette på hva vi kan lage.

Virker ikke som at det er noen veldig sterk allergi i så fall, siden vedkommende tydeligvis tåler en del melkeprodukter. Så da er det ikke noe å bekymre seg over :innocent: Og taco er digg! Rett og slett. Så det går kjempebra, helt sikkert :innocent:

*ble sulten...lyst på taco...* :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...