Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergikere på middagsbesøk - hvilke fallgruver har jeg oversett?

SFX

Recommended Posts

I morgen får vi middagsgjester, og den ene skal ikke spise mel og melk. Jeg er litt nervøs for å gå i noen reale fallgruver - ikke vant til å lage mat til dem eller tenke på slike allergier. Sist de var hos oss hadde vi bestilt pizza... Allergikeren spiste melkesjokolade og pepsi max hele kvelden (og protesterte på at vi skulle skaffe annen mat, vi insisterte ikke på å være fortsatt kjipe da tabben var oppdaget).

Menyen i morgen er taco - de sier at det er greit, men det kan jo være at de har glemt å si noe jeg burde tenkt på... Vi har kjøttdeig, vi har tacoskjell hvor vi ikke kan finne noe om mel i innholdsdeklarasjonen, vi har hvetetortillas fordi jeg ikke er noe glad i skjell, vi har tacosaus, krydder til kjøttdeigen, ost og ulike grønnsaker. Noen tabber der?

Dessert er laktosefri is som skal serveres med oppvarmede skogsbær i sukkerlake. Tabbe?

Litt nervøs for denne middagen, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde gå bra det der vel,med unntak av osten kanskje :blink: ? Men hvis h*n tålte melkesjokolade så går det vel bra.. vil jeg tro :wub:

Jeg er veldig forvirret selv med den melka - is går ikke, melkesjokolade går. Men h*n får spise taco uten ost, om resten er spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menyen se bra ut. Tacoskjell er naturlig glutenfrie. Osten kan hun jo velge selv å spise. Så lenge isen er laktosefri så er det neppe noe problem.

Laktoseintoleranse er veldig varierende da - så sjokolade kan gå fint uten at is gjør det pga mengden av laktose. :blink:

Allergier er vrine greier.

Edit: bare pass på at dersom det er cøliaki hun har, så kan hun være så følsom at hun blir dårlig dersom skjellene har vært i kontakt med hvetetortillasene - så vær obs på forurensing. Er ikke alle som er så følsomme - men noe er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er gluten og/eller hvete/mel som ikke tåles, så er maistortillas greit, dog ikke hvete. Samt det Raksha sier om kontakt. Osten kan vel vedkommede kutte ut evt.

Misunner deg ikke... Lillesøster er intolerant (heldigvis ikke like kraftig som allergisk, så det går greit i veldig kontrollerte mengder - men det bør unngås av helsemessige årsaker såklart) mot egg, melk (ikke laktose, men melk), mel (ikke gluten, men de fleste typer mel) og sukker. Slå den du. Spesielt til jul og bursdager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menyen se bra ut. Tacoskjell er naturlig glutenfrie. Osten kan hun jo velge selv å spise. Så lenge isen er laktosefri så er det neppe noe problem.

Laktoseintoleranse er veldig varierende da - så sjokolade kan gå fint uten at is gjør det pga mengden av laktose. :blink:

Allergier er vrine greier.

Edit: bare pass på at dersom det er cøliaki hun har, så kan hun være så følsom at hun blir dårlig dersom skjellene har vært i kontakt med hvetetortillasene - så vær obs på forurensing. Er ikke alle som er så følsomme - men noe er det.

Takk for svar! Allergier er vanskelige ting... Jeg er så forvirret av sjokoladespisingen, at vi kjøpte en isboks med jordbær og en isboks med sjokolade, og håper h*n kan spise en av dem :) Det står laktosefri på dem, og ble funnet i et dyrt skap med fancy allergivennlige matvarer (soyamelk og alt sånt også), så jeg håper den går bra.

Forurensning tenkte jeg ikke på, men da skal vi steke det i hver sin folie og legge på hvert sitt fat - takk for innspill!

Hvis det er gluten og/eller hvete/mel som ikke tåles, så er maistortillas greit, dog ikke hvete. Samt det Raksha sier om kontakt. Osten kan vel vedkommede kutte ut evt.

Misunner deg ikke... Lillesøster er intolerant (heldigvis ikke like kraftig som allergisk, så det går greit i veldig kontrollerte mengder - men det bør unngås av helsemessige årsaker såklart) mot egg, melk (ikke laktose, men melk), mel (ikke gluten, men de fleste typer mel) og sukker. Slå den du. Spesielt til jul og bursdager...

Jeg har bare en SMS hvor det står "spiser ikke mel og melk" å gå ut fra, detaljer har jeg ikke.

Jeg hadde håpet å servere mer "voksen" middag, men jeg fatter ikke hvordan jeg skulle lagd saus, for eksempel. Så de får ta det de får, og tenke at selskapet er viktigst. Og at de ikke pleier å besøke oss så ofte...

Jeg har noen kollegaer som er allergiske mot nøtter, jeg synes det er vanskelig nok når jeg har lunsjansvar på jobben - det er mange brød som har nøtter! Og når vi skal ha fredagskaffe er det mange kaker og søtsaker som har "spor av nøtter". Jeg blir gærn av å lese varedeklarasjoner :wub:

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og ikke bruke kjøkkenredskaper o.l. først på ting som inneholder mel, og så på det som skal være melfritt.

Taco er egentlig jo egentlig veldig greit å servere når man får folk med "særheter" i matveien (enten de bare er barnslig kresne, har allergier eller er vegetarianere). Det er som oftest noe alle kan spise og liker. Et tilbehør som kan erstatte kjøttdeig, er faktisk bønner (som hermetiske chilibønner, ranchbønner etc).

Ellers er jo Wok en ganske grei løsning på allergiere og. Om man lager alt fra bunnen av med grønnsaker og kjøtt, og evt ris. Samme med salater med kjøtt tilbehør. Det går sikkert an å lage saus som er både gluten og melkefritt. Og så kan folk velge å ikke ha på saus og sånn sett. En del glutenfrie oppskrifter finner du her (flere sauser der også, og flere som ikke inneholder melk og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og ikke bruke kjøkkenredskaper o.l. først på ting som inneholder mel, og så på det som skal være melfritt.

Taco er egentlig jo egentlig veldig greit å servere når man får folk med "særheter" i matveien (enten de bare er barnslig kresne, har allergier eller er vegetarianere). Det er som oftest noe alle kan spise og liker. Et tilbehør som kan erstatte kjøttdeig, er faktisk bønner (som hermetiske chilibønner, ranchbønner etc).

Ellers er jo Wok en ganske grei løsning på allergiere og. Om man lager alt fra bunnen av med grønnsaker og kjøtt, og evt ris. Samme med salater med kjøtt tilbehør. Det går sikkert an å lage saus som er både gluten og melkefritt. Og så kan folk velge å ikke ha på saus og sånn sett. En del glutenfrie oppskrifter finner du her (flere sauser der også, og flere som ikke inneholder melk og).

Takk for tips - de noteres bak øret til et senere besøk. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg har bare en SMS hvor det står "spiser ikke mel og melk" å gå ut fra, detaljer har jeg ikke.

Jeg hadde håpet å servere mer "voksen" middag, men jeg fatter ikke hvordan jeg skulle lagd saus, for eksempel. Så de får ta det de får, og tenke at selskapet er viktigst. Og at de ikke pleier å besøke oss så ofte...

*klipp*

Ang saus, så får du jo nå kjøpt laktosefri matfløte, faktisk! Jeg synes det er alldeles genialt, for da kan "sånne som meg" - laktoseintolerante og med sære fordøyelser - spise noenlunde normalt. Jeg har testet den ut på utleier uten at han har merket noe som helst, og det er en ganske god attest (han kan nemlig smake forskjellen om han vet om det på forhånd, men ikke hvis han er fullstendig intetanende :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Er vedkommende allergisk mot melk er det ikke laktoseintolerans. Allergi mot melk går stort sett på melkeproteinet, og er en allergi. Laktoseintolerans er ikke allergi, men en intolerans (i fordøyelsen).

Men om vedkommende har melkeallergi spiser man ikke melkesjokolade altså... :blink:

Kanskje høre med vedkommende hva det er ved melk h*n ikke tåler? Er det melkeprotein er ost og laktosefri is ingen gode alternativer, de har like mye melkeprotein som melk. Da kanskje en sorbet i stedenfor fløteis er et bedre valg?

Ellers er taco veldig fint for man kan ta akkurat det man vil :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vedkommende allergisk mot melk er det ikke laktoseintolerans. Allergi mot melk går stort sett på melkeproteinet, og er en allergi. Laktoseintolerans er ikke allergi, men en intolerans (i fordøyelsen).

Men om vedkommende har melkeallergi spiser man ikke melkesjokolade altså... :blink:

Kanskje høre med vedkommende hva det er ved melk h*n ikke tåler? Er det melkeprotein er ost og laktosefri is ingen gode alternativer, de har like mye melkeprotein som melk. Da kanskje en sorbet i stedenfor fløteis er et bedre valg?

Ellers er taco veldig fint for man kan ta akkurat det man vil :wub:

Jeg kjenner ikke personens journal, jeg har bare fått beskjed om at h*n ikke skal ha melk og mel. Om det er allergi eller intoleranse aner jeg ikke. Personen har spist melkesjokolade hos oss før, personen spiser spesialis når vi er på besøk, personen har med egen saus i diverse selskaper (julefeiringer og slikt).

De får spise det vi har nå, maten serveres om en time... Kjenner jeg er stressa, nervøs og irritert over at jeg ikke får ordentlig svar fra vedkommende om de kan spise ditt og datt. De vil ikke være til bry, men det blir bry når jeg må gjette på hva vi kan lage.

Det er vel ofte mel og/eller melk eller spor av disse i sånne pulverblandinger også. Les innholdsfortegnelsen i alt som ikke er råvare.

Jeg skal nilese tacokrydderet, det er vel det eneste jeg føler meg usikker på nå - og osten, men den står nå der for seg selv på bordet etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puste med magen! Det går så fint så. Tacokrydder inneholder ikke mel av de jeg har vært borti.

Hilsen innholdsfortegnelseleseren.

Tåler hun ikke isen, så lar hun bare være å spise den. Så enkelt er det. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg kjenner ikke personens journal, jeg har bare fått beskjed om at h*n ikke skal ha melk og mel. Om det er allergi eller intoleranse aner jeg ikke. Personen har spist melkesjokolade hos oss før, personen spiser spesialis når vi er på besøk, personen har med egen saus i diverse selskaper (julefeiringer og slikt).

De får spise det vi har nå, maten serveres om en time... Kjenner jeg er stressa, nervøs og irritert over at jeg ikke får ordentlig svar fra vedkommende om de kan spise ditt og datt. De vil ikke være til bry, men det blir bry når jeg må gjette på hva vi kan lage.

Virker ikke som at det er noen veldig sterk allergi i så fall, siden vedkommende tydeligvis tåler en del melkeprodukter. Så da er det ikke noe å bekymre seg over :innocent: Og taco er digg! Rett og slett. Så det går kjempebra, helt sikkert :innocent:

*ble sulten...lyst på taco...* :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...