Gå til innhold
Hundesonen.no

Veldig god hundefrisør i Oslo-området


Recommended Posts

Nå har jeg bare erfaring med pudler og mye pels, men selv om "de erfarne" i puddelmiljøet sier motsatt så er min erfaring at det absolutt ikke stemmer at pelsen isolerer mot varmen, og at fullpelsede pudler ikke plages av varmen. Den adferdsendringen jeg har sett på alle mine tidligere og nåværende hunder når de blir klippet sier meg nok, de synes det er utrolig deilig å bli kvitt pelsen!

Jeg tror ikke man kan sammenligne puddelpels og aussiepels. Pudler har vel ikke underull, de har bare lang pels som vokser, liksom? Det er jo en grunn til at pudler og andre allergivennlige raser krever det stellet de gjør, mens andre hunder ikke trenger så mye hverken av børsting eller vasking.

Min erfaring er at barbering ikke hjelper, nettopp fordi at pelsen også isolerer mot den verste varmen. Hvor mye varme en hund tåler, er jo veldig individuelt. Dina f.eks er vel en av de mest velpelsede hundene jeg har hatt, og hun ligger helst i solsteika. Da kjennes pelsen veldig varm ut på toppen, men om man kjenner inntil huden, så er hun ikke spesielt varm der (jeg har måtte "bevise" det, for foreldrene mine syns det er på grensen til dyremishandling å la henne ligge i sola, jeg burde visst tvinge henne inn i skyggen, hun som er sort og har så mye pels og alt :P ).

Om en av mine var veldig plaget av varmen (og de har vel pels som ligner mer på aussiepels enn f.eks puddel), ville jeg satset på å bruke furminator og coatking fremfor å barbere ned. Ikke fordi at nedbarberte hunder ser teite ut :) men fordi at dekkhårene isolerer, som nevnt. Jeg har liten tro på at helbarbering funker, en hund som plages av varme vil nok bli varm om du så lager nakenhund av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordi at nedbarberte hunder ser teite ut :)

Nedbarberte hunder ser ikke teite ut veeel :):P

Bessielve.jpg

Tror kanskje jeg ville tenkt meg om en gang til jeg også. De KAN jo forandre pelskvalitet.

Jeg valgte å barbere ned Bessie fordi hun hadde stått halvannet år i sin egen møkk og ikke blitt stelt. Følte aldri jeg fikk henne ordentlig ren.

Hun var faktisk helt grønn de første ukene etter jeg hadde tatt pelsen fordi hun endelig fikk klødd seg ordentlig på kroppen. Hun lå og gnei seg på gresset og storkoste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tervuerenen plages innmari i varmen. Særlig ille ble det etter at hun ble kastrert. Hun plages med våteksem og pelsen er så tykk at den surner om den blirvåt. Eieren er kjempeflink å gre så godt det lar seg gjøre. Men hun er ved flere anledninger blitt barbert slik dere ser her. Aldeles grusomt, men gjett om hun har det bedre. Trykk på bildet så kommer det opp litt mindre og tydeligere.

post-690-1270804077,2516_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kan sammenligne puddelpels og aussiepels. Pudler har vel ikke underull, de har bare lang pels som vokser, liksom? Det er jo en grunn til at pudler og andre allergivennlige raser krever det stellet de gjør, mens andre hunder ikke trenger så mye hverken av børsting eller vasking.

Min erfaring er at barbering ikke hjelper, nettopp fordi at pelsen også isolerer mot den verste varmen. Hvor mye varme en hund tåler, er jo veldig individuelt. Dina f.eks er vel en av de mest velpelsede hundene jeg har hatt, og hun ligger helst i solsteika. Da kjennes pelsen veldig varm ut på toppen, men om man kjenner inntil huden, så er hun ikke spesielt varm der (jeg har måtte "bevise" det, for foreldrene mine syns det er på grensen til dyremishandling å la henne ligge i sola, jeg burde visst tvinge henne inn i skyggen, hun som er sort og har så mye pels og alt :) ).

Om en av mine var veldig plaget av varmen (og de har vel pels som ligner mer på aussiepels enn f.eks puddel), ville jeg satset på å bruke furminator og coatking fremfor å barbere ned. Ikke fordi at nedbarberte hunder ser teite ut :P men fordi at dekkhårene isolerer, som nevnt. Jeg har liten tro på at helbarbering funker, en hund som plages av varme vil nok bli varm om du så lager nakenhund av henne.

Helt enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberte ned min ene sheltie for ca et år siden, og kommer nok til å gjøre det igjen i år.(Jeg gjør det dog for å slippe pelsstell, ikke pga varmen sånn egentlig)

Han koste seg uten all pelsen han, og hadde mindre problemer i varmen enn min fullpelsede sheltie hadde.

Og effekten av kjøledekken f.eks var bedre på den nedklippede.

Ikke har jeg merket at pelsen er blitt ødelagt heller, den har ennå litt igjen før den når full lengde, spesielt på bryst/skjørter etc, men pelsen er av like god kvalitet som den han hadde før han ble barbert.

Helt nedbarbert:

bilde0051.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...