Gå til innhold
Hundesonen.no

Veldig god hundefrisør i Oslo-området

Recommended Posts

Nå har jeg bare erfaring med pudler og mye pels, men selv om "de erfarne" i puddelmiljøet sier motsatt så er min erfaring at det absolutt ikke stemmer at pelsen isolerer mot varmen, og at fullpelsede pudler ikke plages av varmen. Den adferdsendringen jeg har sett på alle mine tidligere og nåværende hunder når de blir klippet sier meg nok, de synes det er utrolig deilig å bli kvitt pelsen!

Jeg tror ikke man kan sammenligne puddelpels og aussiepels. Pudler har vel ikke underull, de har bare lang pels som vokser, liksom? Det er jo en grunn til at pudler og andre allergivennlige raser krever det stellet de gjør, mens andre hunder ikke trenger så mye hverken av børsting eller vasking.

Min erfaring er at barbering ikke hjelper, nettopp fordi at pelsen også isolerer mot den verste varmen. Hvor mye varme en hund tåler, er jo veldig individuelt. Dina f.eks er vel en av de mest velpelsede hundene jeg har hatt, og hun ligger helst i solsteika. Da kjennes pelsen veldig varm ut på toppen, men om man kjenner inntil huden, så er hun ikke spesielt varm der (jeg har måtte "bevise" det, for foreldrene mine syns det er på grensen til dyremishandling å la henne ligge i sola, jeg burde visst tvinge henne inn i skyggen, hun som er sort og har så mye pels og alt :P ).

Om en av mine var veldig plaget av varmen (og de har vel pels som ligner mer på aussiepels enn f.eks puddel), ville jeg satset på å bruke furminator og coatking fremfor å barbere ned. Ikke fordi at nedbarberte hunder ser teite ut :) men fordi at dekkhårene isolerer, som nevnt. Jeg har liten tro på at helbarbering funker, en hund som plages av varme vil nok bli varm om du så lager nakenhund av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordi at nedbarberte hunder ser teite ut :)

Nedbarberte hunder ser ikke teite ut veeel :):P

Bessielve.jpg

Tror kanskje jeg ville tenkt meg om en gang til jeg også. De KAN jo forandre pelskvalitet.

Jeg valgte å barbere ned Bessie fordi hun hadde stått halvannet år i sin egen møkk og ikke blitt stelt. Følte aldri jeg fikk henne ordentlig ren.

Hun var faktisk helt grønn de første ukene etter jeg hadde tatt pelsen fordi hun endelig fikk klødd seg ordentlig på kroppen. Hun lå og gnei seg på gresset og storkoste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tervuerenen plages innmari i varmen. Særlig ille ble det etter at hun ble kastrert. Hun plages med våteksem og pelsen er så tykk at den surner om den blirvåt. Eieren er kjempeflink å gre så godt det lar seg gjøre. Men hun er ved flere anledninger blitt barbert slik dere ser her. Aldeles grusomt, men gjett om hun har det bedre. Trykk på bildet så kommer det opp litt mindre og tydeligere.

post-690-1270804077,2516_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kan sammenligne puddelpels og aussiepels. Pudler har vel ikke underull, de har bare lang pels som vokser, liksom? Det er jo en grunn til at pudler og andre allergivennlige raser krever det stellet de gjør, mens andre hunder ikke trenger så mye hverken av børsting eller vasking.

Min erfaring er at barbering ikke hjelper, nettopp fordi at pelsen også isolerer mot den verste varmen. Hvor mye varme en hund tåler, er jo veldig individuelt. Dina f.eks er vel en av de mest velpelsede hundene jeg har hatt, og hun ligger helst i solsteika. Da kjennes pelsen veldig varm ut på toppen, men om man kjenner inntil huden, så er hun ikke spesielt varm der (jeg har måtte "bevise" det, for foreldrene mine syns det er på grensen til dyremishandling å la henne ligge i sola, jeg burde visst tvinge henne inn i skyggen, hun som er sort og har så mye pels og alt :) ).

Om en av mine var veldig plaget av varmen (og de har vel pels som ligner mer på aussiepels enn f.eks puddel), ville jeg satset på å bruke furminator og coatking fremfor å barbere ned. Ikke fordi at nedbarberte hunder ser teite ut :P men fordi at dekkhårene isolerer, som nevnt. Jeg har liten tro på at helbarbering funker, en hund som plages av varme vil nok bli varm om du så lager nakenhund av henne.

Helt enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberte ned min ene sheltie for ca et år siden, og kommer nok til å gjøre det igjen i år.(Jeg gjør det dog for å slippe pelsstell, ikke pga varmen sånn egentlig)

Han koste seg uten all pelsen han, og hadde mindre problemer i varmen enn min fullpelsede sheltie hadde.

Og effekten av kjøledekken f.eks var bedre på den nedklippede.

Ikke har jeg merket at pelsen er blitt ødelagt heller, den har ennå litt igjen før den når full lengde, spesielt på bryst/skjørter etc, men pelsen er av like god kvalitet som den han hadde før han ble barbert.

Helt nedbarbert:

bilde0051.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...