Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexiføring


Nano

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvordan dere som har flexi bruker den. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg er for eller i mot den altså :ahappy: Uansett har jeg gjort et forsøk og funnet frem til noe som kanskje kan fungere for oss. Tanken er at hun har låsen på i den lengden som det vanlige båndet hennes er i, men at hun får en slags fri-kommando for når hun får lov til å dra ut og vimse som hun vil (her hører hun fortsatt hvis jeg roper henne inn osv). Så øver vi litt på "gå fot", den kan hun ganske bra nå og har slapp line her også.

Jeg lurer litt på om jeg skal belønne henne når hun går fot frivillig også eller ikke? Etter at jeg har gitt henne fri-kommando, som i at vi ikke trener lenger. Hun er veldig repetisjonssmart og gjør gjerne det som lønner seg selv om hun "ikke må". Er det da greit å belønne? Virker jo som om hun selv finner ut når hun er lei om jeg skal gjøre det, men samtidig vil hun kanskje bare gå fot når vi trener hvis jeg ikke gjør det?

En annen ting med denne flexien, er jo at jeg ikke alltid rekker å få av henne båndet om det kommer en løs hund bort! Jeg vil jo ikke at hun skal surres inn i bånd fordi andre eiere ikke har kontroll på hunden sin (nei, det er ikke bare oss flexibrukere som ikke har det altså;p). Jeg har heller ikke lyst til å bli "tvunget" til å slippe hunden min når jeg risikerer en bot på 5000kr for det :) Problemet her er at hun er veldig rask til å be den andre hunden opp til lek og hun er veldig rask og spretten. Jeg vil jo ikke ha stram line når hun hilser på andre hunder, av naturlige årsaker. Det finnes sikkert en kjempelogisk løsning på det her som jeg burde ha tenkt på før, men det skal jammen ikke være så lett.

PS: Men jeg kan faktisk å åpne en dør altså!;o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexien slik du nevner. Nå har ikke jeg en hund som verken drar mye i bånden eller er generelt ulydig men jeg bruker bare kommandoen fri, og så får han løpe som han vil. Kommer det en annen hund så roper jeg på han og belønner når han kommer. Nå bruker jeg aldri flexi når jeg går der hvor det ferdes mye syklister eller andre mennesker :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo bra ut :ahappy: Hva gjør du når den andre hunden ikke går vekk fra din, eller om de byr begynner å leke? Du klarer kanskje å avbryte det tidligere? Min er litt sånn at hun er i lekestilling mens hunden kommer mot henne, mens de snuser hverandre i ansiktet. Av erfaring vet jeg at hunden ikke forsvinner av at vi snur og går den andre veien, så jeg er litt forvirret med hva jeg skal gjøre her. Her er det jo naturligvis mye folk og andre hunder, hehe, men hun får "fri" når det er større sletter vi kan gå på. Utenom båndtvangen kan hun gå løs nærmest hele turen, med unntak vei og fugleområder.

Edit: Jeg har for så vidt latt henne leke med andre hunder som kommer bort på tur når hun var løs, altså at jeg har fortsatt å gå mens denne snusehilsingen har pågått og hun kommer etter, hun begynte ikke å leke da. Det er kanskje noe jeg burde ha gjort her, men så langt frem i tid tenkte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den andre hundeeieren gir klarsignal for at de kan hilse pleier begge og bare slippe de. men jeg bruker som oftest bare flexi hvis jeg går i skogen under båndtvang og sånn og da ser jeg jo som oftest den andre hunden på lang avstand. Men jeg er egentlig ikke noe stor fan av flexi men ser jo positve sider da man lettere kan trene innkalling osv. en annen negative side er jo at hunden min må ha det største flexibåndt noe som er relativt tung og drasse med seg også-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart :) Jeg tenker på de situasjonene hvor eieren ikke har planer om å rope inn hunden sin eller ikke får det til osv. Eller ja, der hvor jeg ikke har gitt klarsignal om at det er greit rett og slett. Blir en del sånne når man bor her :/ Jeg kan for så vidt leve med det, men er valget virkelig at hundene surrer seg fast eller at jeg må løsne henne? Hadde vært fint med en mellomting der, at hun rett og slett kan ignorere hunden e.l., men det føler jeg er mye å kreve, spesielt når de kommer rett oppi henne uansett.

Jeg er ikke særlig fan av flexien jeg heller, men jeg er enda mindre fan av å miste 5000kr.

Har sett de Giant-flexiene ja! Utrolig store. Jeg er så bortskjemt at jeg kan bruke den minste. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexi er håpløst på innkalling... da bruker jeg heller langline! Bruker kun flexi på hunder som kommer når jeg ber om det og som kan å gå pent i bånd fra før. Og da kun i båndtvangstida. (nei, det blir ikke så ofte :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira: Samme som meg det, som jeg beskrev i startsinnlegget mitt så har jeg ikke problemer med innkalling, det er de andre som er problemet. Det hjelper ikke meg at jeg får inn hunden min til fot/på plass/whatnot så lenge det vimser en hund rundt oss som vil lukte henne bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...