Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpens første uker hjemme.


Olsenbanden

Recommended Posts

Dette er da bare et spørsmål for å høre hvordan dere gjorde det med deres valp da den kom hjem :ahappy:

Har lett etter en sånn tråd men fant ingen som handlet bare om dette, men det kan jo bare være meg som ser dårlig da. Øynene er det første man blir blind på vettu.. :)

Men ja, hvordan gjorde dere det?

Da tenker jeg på første møtet med hunden(e) som dere hadde fra før når dere kom hjem med valpen?

hva var det første dere lærte valpen deres?

Hva syns dere man bør unngå de 2 første ukene?

+++ :)

Edit: altså ikke bare de 2 første ukene, det var bare et eksempel. Bare så det ikke blir vridd å vrengt på til misforståelser her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffy har vært storesøster for flere valper og av erfaring vet jeg at det tar bortimot ei uke før hun har "adoptert" ny valp. Etter det er den "hennes" og hun er supertålmodig og flink. Dette er sikkert veldig individuelt vil jeg tro. Men første uken pleier jeg å følge med hele tiden, lar henne ikke være alene med valpen og "styrer" litt. Etter det er det ingen problem. Nå er hun generelt snill med valper, men jeg synes det er best å passe på likevel (mulig jeg er litt hønemor?). Gjør forøvrig ikke noe veldig spesielt i første møte, men synes det er greiest at de hilser utendørs. Om Buffy hadde hatt spesielle ting hun ville beskytte (som hun ikke egentlig har, men tar litt hensyn likevel) så blir de fjernet. Ingen vits å ha tyggebein eller favorittbamsen eller sånne ting liggende første dagen...

Tror det første jeg har lært mine hunder har vært "la være" og "nei" (som i "stopp det du driver med" ikke som i "NEEEEEI ***** DRITTBIKKJE!" :P ). Ellers er jo "kom" veldig viktig å starte med med en gang mener jeg. Man putter jo gjerne inn både "sitt" og "dekk" og "bli" (viktig for å kunne ta bilder... :) ) og x antall kommandoer innimellom også. "Ikke spis katten" er en grei ting å lære i mitt hus iallefall... :)

Ellers er det greit å unngå tørrfisk! *si alvorlig* Da jeg fikk min første hund så (okei, uerfaren og blond...) fikk hun litt (litt for mye litt) tørrfisk da hun var ganske ung (ikke så ung som 10 uker, men likevel) og det resulterte i temmelig dårlig mage på stakkaren... :ahappy: Vanskelig å svare på hva en hund bør unngå de første 2 ukene da, ikke helt sikker på hva du mener...? Den bør unngå å bli spist av en slem hund feks! Ellers bør ikke alkoholiserte onkel Ottar få lov å sparke den, eller gi den øl! Og jeg ville kanskje ikke satt den i hundespann heller... :D Men var kanskje ikke sånne ting du mente...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...