Gå til innhold
Hundesonen.no

Pass av hund i sommer


lucy

Recommended Posts

Hadde egentlig ikke tenkt oss på hundefri ferie i sommer iom at vi har en ung hannhund i litt vanskelig alder, ingen bekjente som vi føler oss helt komfortable med å la passe han over lengre tid (eller de har dyr selv som ikke går overens med han) og jeg tviler sterkt på at han vil trives særlig på kennel.. Men nå som sommeren nærmer seg kjenner jeg jo at det hadde vært utrolig godt med en 'ordentlig ferie'.. Vi var heller ikke på ferie i fjor pga vi hentet valp på begynnelsen av sommeren. Så da har jeg begynt å tenke litt på om det er en måte vi kan få oss en liten utenlandstur på, i trygg forvissing om at pelsdotten har det bra.. Vi har tenkt å prøve å sette han på kennel èn dag for å se hvordan han takler det, men jeg mistenker at han kommer til å bli rimelig stresset og bjeffe mye. Et opphold i et hundevant hjemmemiljø tror jeg derimot ville vært helt supert for han.

Så er det noen som har noen tips til hvordan gå frem for å finne/få til noe slikt? Om det er noen firmaer/profesjonelle hundepassere i Bergensområdet som tilbyr pass i hjemmemiljø, eller hvordan komme i kontakt med privatpersoner som kan være intr i å passe hund? Føler ikke for å bare legge ut annonse på Finn liksom..

Pelsdotten blir forresten ett i mai og er stort sett en god gutt, men har litt ressursissues som gjør at jeg ikke vil overlate han til hvem som helst. Han går enn så lenge helt supert overens med alle andre hunder, og vi har katter her hjemme, men han har aldri bodd med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke prøve kun ETT døgn å ha hunden på kennel. Vi ser her at hunder som er på kennel for første gang, har veldig mye bedre av å være MINST to døgn første gangen. (det er tiden de bruker på å venne seg til rutiner og det å være her.)

Hvorfor tror du at han vil mistrives veldig på kennel, forresten? Er han lite glad i å være alene hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :ahappy: Ja, du sier noe der, en dag på kennel er nok for lite. Bare ser på nettsidene til de kennlene jeg har tenkt på, at de tilbyr én-dagerspass for å se hvordan hunden trives.

Han er forsåvidt ok flink til å være alene hjemme, men vi har måttet jobbe mye med det, og han kan fremdeles (i følge naboene) lage lyd når han er alene. Han er en hund som har litt lyd i seg, hjemme kan vi jo kontrollere det, men ser for meg at han i en kennel bare vil stå å bjeffe/ule, stresse seg opp og ikke klare å roe seg ned. Men det kan jo være vi får en positiv overraskelse om vi prøver, ingenting hadde vært bedre enn det :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja, du sier noe der, en dag på kennel er nok for lite. Bare ser på nettsidene til de kennlene jeg har tenkt på, at de tilbyr én-dagerspass for å se hvordan hunden trives.

Han er forsåvidt ok flink til å være alene hjemme, men vi har måttet jobbe mye med det, og han kan fremdeles (i følge naboene) lage lyd når han er alene. Han er en hund som har litt lyd i seg, hjemme kan vi jo kontrollere det, men ser for meg at han i en kennel bare vil stå å bjeffe/ule, stresse seg opp og ikke klare å roe seg ned. Men det kan jo være vi får en positiv overraskelse om vi prøver, ingenting hadde vært bedre enn det :aww:

Overrasker meg egentlig at noen anbefaler det. Vi ser det at de som har vært her kun et døgn første gangen, er ofte mer stresset neste gang de kommer. Mens de som f.eks har vært en uke første gang, er gjerne de som hyyyler av glede i bilen når de er på vei opp hit. :)

De aller fleste hundene roer seg veldig fint ned når det er ro i pensjonatet. Vi har en her nå, en gordon setter tispe, som er helt i hundreogti, rimelig desperat, når hun ser oss når hun er inne. Derfor tar vi henne inn nesten helt sist, etter vi har tatt inn de andre, og så går vi. Da er hun helt stille. De aller fleste blir veldig slitne av å se alle de andre hundene, og når de andre hundene roer seg ned, blir det en veldig fin og rolig atmosfære i pensjonatet.

Her tror jeg bare vi har en hund jeg kan komme på nå, som står og bjeffer lenge etter vi har gått, men det er en samojedtispe som ikke trives med å være aleine hjemme i det hele tatt, og er generelt veldig glad i å bjeffe. Hun bjeffer KONSTANT utendørs. Men tilogmed hun roer seg etter en stund. :)

Nå skal ikke jeg si hvordan det er på andre pensjonater, for det vet jeg ikke noe om, men jeg vet at om du finner et sted som har noenlunde fornuftige rutiner og fornuftig måte å drive på, så vil nok hunden trives ganske så bra. :P:ahappy:

Edit: Det som også er, er at dersom hunden stresser seg opp og står og uler og ikke klarer å roe seg ned, så vil den ikke få noen respons på det. Kanskje han skjønner at det ikke funker, og gir opp? :aww: Mest sannsynlig vil han nok ikke gire seg så fryktelig opp, tror jeg. Mye har med hvordan atmosfæren og miljøet i pensjonatet/kennelen er. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig fornuftig det du sier egentlig :aww: Ikke så lett å sette bort pelsen for første gang, vil jo slappe av på ferie, og ikke gå og bekymre meg for om han har det bra eller ikke :ahappy:

Vi har en helg nå i vår der egentlig både jeg og sambo skal vekk hver for oss, men sambo har halveis avlyst sin greie pga hunden.. Kanskje vi kan prøve å ha hunden på kennel den helgen, sambo er ikke lenger vekke enn at han kan dra å hente hunden om han skulle slå seg helt i vranglås.. Hm, høres ut som en plan :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig fornuftig det du sier egentlig :lol: Ikke så lett å sette bort pelsen for første gang, vil jo slappe av på ferie, og ikke gå og bekymre meg for om han har det bra eller ikke :icon_cry:

Vi har en helg nå i vår der egentlig både jeg og sambo skal vekk hver for oss, men sambo har halveis avlyst sin greie pga hunden.. Kanskje vi kan prøve å ha hunden på kennel den helgen, sambo er ikke lenger vekke enn at han kan dra å hente hunden om han skulle slå seg helt i vranglås.. Hm, høres ut som en plan ;)

Det hørtes ut som en god plan! :( Håper det funker!

Kanskje dere snakker om forskjellige ting? Dagpass og døgnpass er jo ikke det samme.

Nei, det er nok ikke helt det samme. Men om hunden er her en dag, eller et døgn, gjør samme (u)nytten, iallefall her hos oss, nå vet jo ikke jeg hvordan de på den kennelen eurasier vurderer, driver stedet sitt. Men dersom hunden skal være på pensjonat over lenger tid når de skal på ferie, så er det beste å prøve minst et par døgn i strekk en gang på forhånd, dersom de vil prøve. :P

Vi får mange forespørsler om folk kan komme opp og hilse på før de setter fra seg hunden hos oss, og det er selvsagt greit, og bare hyggelig, jeg skjønner godt at folk gjerne vil hilse på før de reiser fra hunden sin hos noen andre. Men de aller fleste hundene som kommer hit for første gang, trives utmerket uten å ha hilst på oss før også, bare de kommer inn i rutinene her. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig fornuftig det du sier egentlig :) Ikke så lett å sette bort pelsen for første gang, vil jo slappe av på ferie, og ikke gå og bekymre meg for om han har det bra eller ikke :ahappy:

Vi har en helg nå i vår der egentlig både jeg og sambo skal vekk hver for oss, men sambo har halveis avlyst sin greie pga hunden.. Kanskje vi kan prøve å ha hunden på kennel den helgen, sambo er ikke lenger vekke enn at han kan dra å hente hunden om han skulle slå seg helt i vranglås.. Hm, høres ut som en plan :)

Sendt deg PM :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...