Gå til innhold
Hundesonen.no

Har noen lyst til å hjelpe meg? (Trening og aktivisering)


Ka

Recommended Posts

Jeg har altså akkurat fått en 8 mnd gammel schæferhann i hus, som aldri har lært noe som helst. Han er altså helt valp i hodet.

Vi har nå i 2 uker mest trent på kontakt, noe som fungerer ganske greit, selv om det er mye jobb igjen.

Jeg har lyst til å bruke ham innen bruks etterhvert.

Hvordan ville dere lagt opp den videre treningen? Han kan altså ikke engang "sitt" på kommando.

Tar gjerne imot tips/planer for hva vi skal ta først, og f.eks. eksempler på oppsett ulike dager.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altså akkurat fått en 8 mnd gammel schæferhann i hus, som aldri har lært noe som helst. Han er altså helt valp i hodet.

Vi har nå i 2 uker mest trent på kontakt, noe som fungerer ganske greit, selv om det er mye jobb igjen.  

Jeg har lyst til å bruke ham innen bruks etterhvert.

Hvordan ville dere lagt opp den videre treningen? Han kan altså ikke engang "sitt" på kommando.

Tar gjerne imot tips/planer for hva vi skal ta først, og f.eks. eksempler på oppsett ulike dager.

:)

jeg hadde begynnt med kontakt(som du har gjort) og innkalling, hver gang hunden kommer så får den en godis om du roper eller ikke, bare den viser innteresse for å komme bort til deg.

og så etterhvert ville jeg begynnt med sitt og dekk o.s.v. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du driver med klikkertrening kan du klikke+belønne vær gang hunden gjør noe du vil den skal gjøre. og du belønner mer presist.

kontaktrening kan du klike+belønne vær gang hunden ser på deg. med sitt kan du klikke+belønne vær gang hunden setter seg, når den begynner å sette seg frivillig kan du sette på kommando. det samme kan du gjøre med ligg. eller du kan lokke hvis du foretrekker det, mn da blir hunden mer passiv og finner ikke på så mye som en hund som blir klikkertrent.

innkalling kan du belønne hunden vær gang den kommer inn til deg (start først med hunden i langline hvis du er usikker på om den stikker av eller ikke:P)

tren på forskjellige ting og ikke det samme i flere uker, for da blir det vanskeligere å begynne på noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altså akkurat fått en 8 mnd gammel schæferhann i hus, som aldri har lært noe som helst. Han er altså helt valp i hodet.

Vi har nå i 2 uker mest trent på kontakt, noe som fungerer ganske greit, selv om det er mye jobb igjen.  

Jeg har lyst til å bruke ham innen bruks etterhvert.

Hvordan ville dere lagt opp den videre treningen? Han kan altså ikke engang "sitt" på kommando.

Tar gjerne imot tips/planer for hva vi skal ta først, og f.eks. eksempler på oppsett ulike dager.

:)

He he..jeg vet hvordan du har det :wink:

Where to start :? :roll:

Jeg begynnte som deg med kontakt..ikke som en egen øvelse(jeg trener egentlig aldri det som en øvelse) men som noe han måtte gjøre for å oppnå noe.Kontakt=mat.kontakt=lek,kontakt=være løs etc..

Og så begynnte jeg å trene doggie-zen.Jeg har forstått at du ikke klikkertrener,men jeg tror det kan være en nyttig øvelse allikevel.Det har noe med å lære å beherske seg .

Og så begynnte jeg å trene spor og gi han litt godbitsøk etc..Rett og slett for å roe han og å øke konsentrasjonen.( en gullfisk hadde klart å holde en tanke lenger enn han :roll: )

Og så litt forsiktig fot og etter det har det egentlig bare ballet på seg etterhvert som det har passet seg slik...Jeg klikkertrener som sagt og da er det viktig å trene flere ting samtidig så hunden ikke låser seg i en øvelse,så det var(er) nok litt kaotisk i rekkefølgen.Han lærte fremadsendig før sitt feks :D

Etter ett par uker hvor han fikk roe seg begynnte å kjøre på med miljøtrening,miljøtrening,miljøtrening,miljøtrening,miljøtrenong og det er vel det jeg trener mest enda :D (min er jo belger i tillegg stakkar :wink: )

Lykke til med den håpefulle da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Og så begynnte jeg å trene doggie-zen.Jeg har forstått at du ikke klikkertrener,men jeg tror det kan være en nyttig øvelse allikevel.Det har noe med å lære å beherske seg .

Hva er doggie-zen? Prøver gjerne jeg.

Og så begynnte jeg å trene spor og gi han litt godbitsøk etc..Rett og slett for å roe han og å øke konsentrasjonen.( en gullfisk hadde klart å holde en tanke lenger enn han :roll: )

Han hører helt herlig ut. :mrgreen: Er det noen bilder av ham her inne?

Etter ett par uker hvor han fikk roe seg begynnte å kjøre på med miljøtrening,miljøtrening,miljøtrening,miljøtrening,miljøtrenong og det er vel det jeg trener mest enda :)

Hva trener du på her egentlig? Jeg har mista litt oppfinnsomhet, og er usikker på hva jeg skal trene mer av miljø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doggie-zen er kort og klønete forklart at hunden skal jobbe hos deg for å få tillatelse til å hente en belønning et annet sted.

Eks.hunden sitter i utgangstilling og holder kontakt,du sier værsegod og lar hunden gå å hente en ball,dra leike etc...Jeg har lært inn doggie-zen på Loke ved å ha han i bånd,legge en kong bak han,og rygge bakover.Når han følger etter meg og ser på meg gir jeg han tegn til å hente leika(jeg bruker "JA!",de fleste bruker værsegod)etterhvert kan du ha hunden løs og kreve flere og vanskligere atferder før hunden får værsegod.Jeg bruker også lek mede andre hunder,få lov å lukte på tisseflekk o.l som belønning.Vi klikkere bruker doggie-zen og baklengskjeding når vi konkurerer slik at hunden alltid blir belønnet i konkuranse.(Leo til Øystein Ødegaard får hente en ball i sekken etter endt program,slik blir han belønnet hver gang og du slipper å ha en hund som mister motivasjonen under konkuranser fordi den vet den hverken blir straffet elller får belønning)Handler91 kan forklare dette mye bedre en meg, så hvis du lurer på noe nærmere så burde du kanskje sende henne en PM :oops: :wink:

(eller Ingar)

Det Loke trenger mest miljøtrening på er andre hunder.Han forbinner andre hunder med lek og får et alt for høyt forventnigstress+at han sliter med kennel-stress i tillegg.Jeg kan uten problemer trene Loke når det kjører et godstog forbi han på perrongen,han snur ikke på hodet engang,men ser han en hund (eller trillebag :roll: )på 50m avstand så tar hodet hans helt av...

Ka trenger sikkert miljøtrening på andre ting.Jeg ville kjørt tog og buss med han,gått mye i byen ,hatt han med på fellestrening,på utstillinger etc...

En hund kan aldri få for mye av sånt... :wink:

Det ligger noen bilder av Loke under hundesnakk:tur med Loke og Wascita

Ikke de beste bildene,det var en grå regnværsdag og Loke står sånn ca aldri helt i ro :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...