Gå til innhold
Hundesonen.no

Parring på andre hunder


Gåsa

Recommended Posts

tror jeg hadtror jeg hadde hatt en alvorlig samtale med hndepasseren ja. for en ting er om man selv velger å bryte båndtvangen, men jeg hadde aldri i verden funnet meg i at en hundepasser gjorde det. for det blir jo DU som blir sittende med svarteper om noe skulle skje. Det kunne jo hendt en mye værre episode enn denne her nå¨r han hadde hunden din løs og tydeligvis ikke har styring på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hann-hundeieren hadde hunden i bånd, og din gikk løs, er det da ikke hann-hundeiers ansvar eller feil! jeg ville absolutt betalt eieren av den andre hunden, fordi hundepasseren din opptrådte uansvarlig. Synes det var en veldig rar tankemåte at han med hannhunden burde "klare" å holde hunden sin unna din, når din hund var løs! Hva skulle han gjort? Løftet den opp? Hadde ikke hundepasseren med bånd..? Veldig rare greier. Jeg hadde blitt rimelig sint dersom det var jeg som møtte på hundepasseren din..

Gått sin vei? Hannhunden var i bånd, så da er det vel bare å taue med seg grisebikkja si? Tviler litt på at selv denne hundepasseren hadde diltet etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått sin vei? Hannhunden var i bånd, så da er det vel bare å taue med seg grisebikkja si? Tviler litt på at selv denne hundepasseren hadde diltet etter...

Ja, selvsagt. Men synes nå det er undelig at det er helt ok å bryte båndtvangen med tispe når hun tydelig var interessert i denne hannen (ellers går jeg utifra at hun ikke ville stått innen hans "rekkevidde").. Og at det KUN er eieren av hann-hunden sitt ansvar.. Nå har ikke jeg så mye erfaring innen tisper med løpetid osv. Men jeg jobber på stutteri med hest, og der vil hoppene helst følge hingstene på området rundt om de hadde fått mulighet, i den verste brunsten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. Men synes nå det er undelig at det er helt ok å bryte båndtvangen med tispe når hun tydelig var interessert i denne hannen (ellers går jeg utifra at hun ikke ville stått innen hans "rekkevidde").. Og at det KUN er eieren av hann-hunden sitt ansvar.. Nå har ikke jeg så mye erfaring innen tisper med løpetid osv. Men jeg jobber på stutteri med hest, og der vil hoppene helst følge hingstene på området rundt om de hadde fått mulighet, i den verste brunsten..

Men selv om noen andre er dust ang bikkjer, så trenger man ikke å være det selv vel? Nå er det vel ganske enighet at denne hundepasseren kanskje ikke burde passa denne tispen, men det fratar vel ikke hannhunden ansvar for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen løpetid på gang og som sagt før så var ikke mi nå ivrig på hannhunden.Vet ikke hvorfor hun ikke løpe vekk jeg men,hun holder seg i nærheten når er løs og de sto jo snakket lenge sammen.

Ja jeg skal ikke la han passe hun mere og som sagt før tror jeg hele episoden bare er funnet opp.Uansett skjedde det synes jeg faktisk både hundepasseren og eieren av hann hunden burde grepet inn.Hundepassern burde gått og eieren av andre hunden burde også gå.Er jo ingen vist stå henge når hunden gir tydelig beskjed ikke liker parring vel.

Men,men,som sagt var nok dette bare en smule overdrivelse fra han som passet hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om noen andre er dust ang bikkjer, så trenger man ikke å være det selv vel? Nå er det vel ganske enighet at denne hundepasseren kanskje ikke burde passa denne tispen, men det fratar vel ikke hannhunden ansvar for det?

Så du mener at ei tispe som biter en hannhund i stedet for å flytte seg sånn ca 1,5 m unna er helt ok? At den må få lov til å "forsvare seg" i stedet for å flytte seg? Hvorfor er alt greit så lenge det er tisper? Blir litt som de som krevde hannhundeier for betaling av abortsprøyte når tispa deres hoppet inn i hundegården til hannhunden.... Ja, JEG hadde tatt med meg hannhunden min og gått, men nå er jeg av den oppfattningen at hunder ikke skal ordne opp så himla mye selv og at man kan lære å bli grisete hannhund. De fleste andre vanlige hundeeiere derimot hadde tolket det slik som at hundene "lekte" så lenge tispa ikke gikk bort. Helt ærlig så hadde jeg ikke vært så innmari bekymret for tispas ve og vel jeg heller, jeg hadde heller gått vekk fordi jeg ikke vil at hannhunden min skal tro det er greit å ri...

Men helt ærlig så er jeg enig med Gåsa.. historien virker for utrolig for å være sant hvis tispen hennes normalt er av den stødige typen. Jeg har aldri opplevd noe lignende, bortsett fra med tisper som løper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at ei tispe som biter en hannhund i stedet for å flytte seg sånn ca 1,5 m unna er helt ok? At den må få lov til å "forsvare seg" i stedet for å flytte seg? Hvorfor er alt greit så lenge det er tisper? Blir litt som de som krevde hannhundeier for betaling av abortsprøyte når tispa deres hoppet inn i hundegården til hannhunden.... Ja, JEG hadde tatt med meg hannhunden min og gått, men nå er jeg av den oppfattningen at hunder ikke skal ordne opp så himla mye selv og at man kan lære å bli grisete hannhund. De fleste andre vanlige hundeeiere derimot hadde tolket det slik som at hundene "lekte" så lenge tispa ikke gikk bort. Helt ærlig så hadde jeg ikke vært så innmari bekymret for tispas ve og vel jeg heller, jeg hadde heller gått vekk fordi jeg ikke vil at hannhunden min skal tro det er greit å ri...

Men helt ærlig så er jeg enig med Gåsa.. historien virker for utrolig for å være sant hvis tispen hennes normalt er av den stødige typen. Jeg har aldri opplevd noe lignende, bortsett fra med tisper som løper...

Om en hannhund gjentatte ganger prøver å jokke på ei tispe og ikke respekterer andre signaler om at dette ikke er ønskelig, så synes jeg hun skal kunne si i fra ja. Nå skal det ikke være nødvendig å la det gå så langt synes jeg, for de aller fleste tispene gir gjerne et par signaler før de biter vel? Men det skal være unødvendig for de, for eiere/passere/båndholdere bør da klare å se at dette er ubekvemt for hunden, og skille hundene. Men når ingen "lytter" til tispa, så må hu da få ordne opp selv? Ikke alle hunder går vekk faktisk, noen trykker seg rundt eiers bein. Skal hun bare stå der og nærmest bli voldtatt da når ingen gjør noe?

Men selve historien virker litt spesiell uansett, og hva som er sant og ikke trur jeg nok det er vanskelig å finne ut og.

Alt er ikke greit bare fordi det er tisper. Men nå er det oftere at hannhunder er grisete mot tisper enn omvent da. Og jeg synes hannhundeeiere er tidvis ekstremt flinke til å bortforklare uoppdragen drittoppførsel med "hormoner ute av balanse". Jeg synes det er "greit" at en hannhund forsvarer seg mot en innp¨sliten dust også som ikke respekterer signaler. De fleste hundene biter jo ikke akkurat av full kraft første gangen heller (hekting av tenner i hud er ufattelig fort gjort, og det blør...). Men det skal ikke være nødvendig at det skal gå så langt, for de som har ansvaret for hunden skal se at dette går galt og fjerne hundene FØR det kommer så langt at en av hundene føler at den må forsvare seg med tenna...

Men det er uansett dyr det vi har, og de har en viss terskel de også for hva de tålererer og ikke. Men alt for mange har en lei tendens til å overse signaler, og får ikke med seg noe før det smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Nirm :icon_cry: Skriver alt jeg tenkte skrive du!Loke ingen hundeeier kan ha oppfattet dette som lek for om vi går utfra at dette er sant så og sånn jeg kjenner hunden min så sa hun fra gjentatte ganger til hannhunden som bare parret i vei hele tiden.Så da er jo det eneste hun kunne gjøre bite når ingen tok singnalene til hun.Ingen hundeeier ser jo at kjefting fra en tispe etter parring er lek.

Enda en grunn til tviler svært på at dette skjedde var at da vi møtte en hannhund i dag som skulle parre hun satt hun seg bare ned på rompa uten si fra.Så det høres virkelig ikke ut som hunden min den historien :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...