Gå til innhold
Hundesonen.no

Stikker av og blokkerer fullstendig ørene

080040

Recommended Posts

Som Lola Pagola? skrev lenger oppi her, så skal det være "kjekkt" for hunden å komme når dere roper. Jeg har rett å slett lært bikkja at om jeg roper på henne og hun kommer, så vanker det godbiter i lass, jeg har også gjort det slik at jeg ikke tar på henne bånd, men at jeg gjentatte ganger i løpet av turen kaller henne inn, gir godbit, så får hun løpe igjen. Det har vært veldig effektivt for min del, i hvert fall :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valper blir eldre må de lære alt på nytt vet du, så det at hun kunne det før hun ble kjønnsmoden og pubertal vil ikke si at hun kan det nå. Og at hun kan det nå vil ikke si at hun kan det om et år.

Når det gjelder den snusinga så er det typisk demping. Hvis hun står og snuser på noe veldig spennende og plutselig oppdager at dere roper på henne og er irritert fordi hun ikke fikk det med seg de første gangene vil hun bruke dempende signaler for å roe dere ned. Snuse i bakken, se en annen vei og virke som hun ikke bryr seg.

I vanskelige perioder så kaller jeg ikke inn når jeg ser at hunden er opptatt med noe annet. Det gjør jeg generelt sjelden. Og jeg bruker bare innkallingssignalet en gang. Lyder ikke hunden så later jeg som ingen ting og går og henter den istedet. Eller går fra den. Hver gang man feiler med innkalling har man ødelagt litt av kommandoen.

Så mitt tips; bruk heller langline eller bånd når du ser hun er i egomodus. Ros masse at hun kommer på eget initiativ. Ros og si innkallingsordet når hun kommer mot deg av fri vilje. Ikke kall inn med mindre du er rimelig sikker på at hun vil lyde. Kvalitet fremfor kvantitet.

Og det kan være lurt å dele opp innkallingen litt hvis du sliter med å få oppmerksomheten hennes. Gi først en kontaktkommando eller stoppkommando, (så hun ser på deg) deretter kan du kalle inn. Det gjør det lettere for henne å hoppe ut av egomodus.

Som Lola Pagola? skrev lenger oppi her, så skal det være "kjekkt" for hunden å komme når dere roper. Jeg har rett å slett lært bikkja at om jeg roper på henne og hun kommer, så vanker det godbiter i lass, jeg har også gjort det slik at jeg ikke tar på henne bånd, men at jeg gjentatte ganger i løpet av turen kaller henne inn, gir godbit, så får hun løpe igjen. Det har vært veldig effektivt for min del, i hvert fall ;)

Det du skrev om de signalene var veldig lærerikt, tusen takk :icon_redface:) Jeg bruker alle de gode tipsene jeg får hver dag nå, og det går litt bedre hvertfall på tur, når hun er hjemme er hun fortsatt "tuppette". Vi unngår og ha henne helt løs utenfor huset nå ei stund og trener overalt ellers rundt omkring der hun ikke er så trygg :P Tålmodigheten er for tiden satt på prøve, men vi gleder oss til resultatet kommer !:) Tusen takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...