Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden oppfører seg unormalt

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på hva som feiler Java om dagen og om det i det hele tatt feiler henne noe... Hun har plutselig blitt veldig vanskelig å få kontakt med, hun spiser nesten ikke og har problemer med å roe seg inne.

Jeg kan bare glemme å prøve å få kontakt med henne mer enn et par sekunder ute.. Hun er veldig obs på alt annet som skjer rundt. Kan heldigvis trene litt inne da, der er fokuset bedre. Maten er fullstendig uinteressant og det er ikke hver dag hun spiser i det hele tatt. Men for all del, jeg veit at hu ikke sulter seg selv. Er bare ikke helt typisk henne å spise så lite.

Jeg prøver å få henne til å legge seg ned å slappe av hele tiden mens vi er inne, men hun klarer ikke å ligge lenge av gangen. Selvom hun egentlig burde være kjempesliten...

Ellers er hun helt som vanlig! Godt humør og like spretten som alltid.

Hun var ferdig med løpetida for 2-3 uker siden.

Kan det være innbilt svangerskap? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun, er det første løpetiden hennes? Det er veldig vanskelig å si om det er innbilt; jeg har inntrykk av at tispene ofte blir motsatt av det du beskriver: mer glad i mat, og mer lat/sovete/daff, i tillegg får noen melk, lager seg valper osv. Det er i alle fall logisk i forhold til at de tross alt skal "late som" om at de er drektige; da blir de i alle fall ikke urolige og de spiser heller ikke lite veldig lenge om gangen vanligvis. Men som sagt; vanskelig å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun, er det første løpetiden hennes? Det er veldig vanskelig å si om det er innbilt; jeg har inntrykk av at tispene ofte blir motsatt av det du beskriver: mer glad i mat, og mer lat/sovete/daff, i tillegg får noen melk, lager seg valper osv. Det er i alle fall logisk i forhold til at de tross alt skal "late som" om at de er drektige; da blir de i alle fall ikke urolige og de spiser heller ikke lite veldig lenge om gangen vanligvis. Men som sagt; vanskelig å si..

Som oftest er de sånn, men ikke alltid :rolleyes2: Dina her burde alltid være hormonell syns jeg, da er hun leken og - til henne å være - gæern, og hun er mer glad i å trene når hun har løpetid eller er innbilt. Hadde det ikke vært uetisk, hadde jeg satt henne på hormoner hele tiden :)

Så jo, Marianne, det kan være innbilt :P Dina er sånn at hun er veldig urolig i noen dager, stresser og klenger, samt at hun adopterer "valper" og varsler mer enn hun pleier (og jeg tror alltid hun er syk selv om hun alltid har et par sånne dager ca 2 mnd etter løpetid :rolleyes2: Og før noen har lyst til å diskutere Dina som avlshund pga disse innbilte drektighetene - ingen av døtrene hennes som jeg kjenner, er innbilt drektig).

Det er et kort "svangerskap" da, om det er bare 2-3 uker siden løpetid. Nå er det innimellom sånn på unge tisper har korte "svangerskap", men for sikkerhets skyld ville jeg tatt tempen på henne og sjekket om hun har utflod eller lignende, i tilfelle det er livmorbetennelse (nei, jeg mener ikke å skremme deg, jeg er bare obs på sånt). Om det varer til over påska, så ville jeg tatt henne med til veterinær for en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er de sånn, men ikke alltid :) Dina her burde alltid være hormonell syns jeg, da er hun leken og - til henne å være - gæern, og hun er mer glad i å trene når hun har løpetid eller er innbilt. Hadde det ikke vært uetisk, hadde jeg satt henne på hormoner hele tiden :P

Så jo, Marianne, det kan være innbilt :P Dina er sånn at hun er veldig urolig i noen dager, stresser og klenger, samt at hun adopterer "valper" og varsler mer enn hun pleier (og jeg tror alltid hun er syk selv om hun alltid har et par sånne dager ca 2 mnd etter løpetid :rolleyes2: Og før noen har lyst til å diskutere Dina som avlshund pga disse innbilte drektighetene - ingen av døtrene hennes som jeg kjenner, er innbilt drektig).

Det er et kort "svangerskap" da, om det er bare 2-3 uker siden løpetid. Nå er det innimellom sånn på unge tisper har korte "svangerskap", men for sikkerhets skyld ville jeg tatt tempen på henne og sjekket om hun har utflod eller lignende, i tilfelle det er livmorbetennelse (nei, jeg mener ikke å skremme deg, jeg er bare obs på sånt). Om det varer til over påska, så ville jeg tatt henne med til veterinær for en sjekk.

De kan nok være annerledes enn det jeg har opplevd ja, mulig det har med raser å gjøre også; at noen raser blir oftere innbilte på X måte, mens andre raser blir innbilte på Y måte? Hmm, selv om mine inntrykk forsåvidt stammer fra flere raser da, men men. :P

Ang å diskutere om innbilt og avl; jeg mener at innbilt ikke er en sykdom, det er en helt naturlig ting som skjer med hunder; så om døtrene hennes hadde hatt det eller ikke hadde ikke kunnet bry meg mindre i alle fall. :rolleyes2:

Slik du beskriver Dina under løpetid/innbilt, slik er Tulla før løpetid; ca en mnd eller to før løpetiden kommer, har hun en god periode på flere uker hvor hun er sånn - veldig morsomt, og finner du en pille for å holde de sånn, så si gjerne ifra. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to :blink:

Hun har nettopp blitt 3 år, så det er ikke akkurat første løpetida hennes. I dag har hun vært flinkere til å legge seg ned å roe seg ihvertfall, så håper egentlig at det bare går over av seg selv snart.

Men jeg skal få tatt tempen hennes og tar henne med til dyrlegen hvis det ikke går over.

Er ikke så lett når jeg egentlig ikke er sikker på om det virkelig er no galt med henne liksom! :) Men sjekker heller en gang for mye altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...