Gå til innhold
Hundesonen.no

Reservasjon i forsikringen: Hudsykdommer med komplikasjoner


Nokia

Recommended Posts

Vi har en katt med allergi/hudproblemer av et eller annet slag. Ca det siste året har han med jevne mellomrom (i perioder en eller flere gang(er) i måneden) fått væskende, åpne og røde sår av ulik størrelse under haka og i/rundt ansiktet. Ser rett og slett ut som om noen har revet av ham pels og hud. Klør seg intenst i perioder. Den siste måneden har han imidlertid vært helt fin.

For å finne ut hva dette er må det gjøres grundige undersøkelser til flere tusen, og da har vi selvfølgelig kontaktet vårt kjære forsikringsselskap, Agria (veterinærforsikring og medisin tilleggsforsikring).

"Vi har tatt i mot din skademelding for *****. Noen erstatning kommer ikke til å utbetales. I følge Agria felles forsikringsvilkår gjelder følgende begrensninger: Skader som forelå eller var påbegynt da forsikringen trådte i kraft, heller ikke for skjulte feil, uansett når feilen først kunne observeres".

Forsikringen ble tegnet i mai 2009, og vi var første gang hos veterinæren med kløingen i desember 2008. Selv om vi ikke fikk vite da at han antageligvis er "allergisk mot seg selv", skjønner jeg jo at vi ikke har sjans om å få utbetalt noe fra Agria?

Nå har vi da fått et nytt brev med ønske om "velkommen til et nytt forsikringsår".

"Det er lagt til en reservasjon i forsikringen: Hudsykdommer med komplikasjoner".

Eh, skal man le eller gråte?

Vet vi ikke har mye å stille opp med her, men må bare få ut litt frustrasjon.. Hadde skjønt det om det var NÅ vi tegnet forsikringen, men vi visste jo ikke noe om at vi har en katt som sannsynligvis med jevne mellomrom kommer til å få åpne sår resten av livet i fjor på denne tiden (da vi tegnet forsikringen)!

Det jeg EGENTLIG lurer på er hva man skal gjøre nå? Fortsetter da ikke å betale til et selskap som vi ikke kommer til å få noe penger fra nå når vi faktisk trenger det. Finnes det noen selskap i det hele tatt som kommer til å betale oss noe, ettersom katten allerede er syk nå når vi evt tegner ny forsikring hos et annet selskap? Tviler på det..? Hva gjør man, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så ufattelig glad for at jeg aldri har valgt Agria. Jeg har fått med meg at erfaringene der er så som så. De er vriene på å betale ut forsikringspenger, og mener det er din egen feil dersom hunden din spiser en ball.

Forsikringsselskapet mitt dekker (i så fall da jeg hadde levende hund, men jeg kommer til å velge det selskapet igjen også ...) det meste man kan tenke seg.

Jeg vet ikke hvordan prosedyren er når skaden allerede er skjedd med nytt selskap. Jeg tviler egentlig på det. Det blir det samme som å krasje bilen din uten forsikring, for så å ta opp og betale forsikring igjen, om du skjønner? Eller så kan du jo bare ta en telefon og høre. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre - siden dere har vært hos veterinær med problemet før forsikringen ble tegnet, så kan de gjøre dette med loven i hånd. :rolleyes2: Jeg har samme greia på hesten min (i et annet selskap) der har hun reservasjoner på komplikasjoner med en tidligere skade som hun er operert for, før jeg overtok henne og tegnet forsikring. Den reservasjonen vil følge hesten livet ut.

Det vil antakeligvis ikke hjelpe å bytte forsikringsselskap - men er jo mulig å kontakte dem og høre, bare ikke finn på å ikke si noe om det - for da kan dere får en stygg smell i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er helt vanlig å få slike restriksjoner på forsikringen hvis dyret har hatt en sykdom/skade tidligere. Hadde selv en sykdom på tidligere hund, og skulle endre selskap til Agria. Da hadde de to-tre-fire mnd karenstid på denne sykdommen (strutvitt, urinstein). Hvis han skulle få det etter den tiden, ville vi fått det dekket. Hudsykdommer er ofte litt mer kroniske, så kan jo skjønne den, egentlig uansett selskap. Hvis du får nytt forsikringsselskap og IKKE sier noe om dette og får utbetalt premie, men de oppdager at katten har vært plaget med dette tidligere uten at du har nevnt noe om det, vil du nok få en sak mot deg; det kalles forsikringssvindel.. Dette er slikt man SKAL opplyse om når man forsikrer dyr. Beklager å si det, men det virker nok litt "lost" i ditt tilfelle.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde nok skjedd uansett hvilket forsikringsselskap du hadde valgt, så trur nok ikke det vil hjelpe å bytte selskap. De er ikke interessert i å dekke ting som har allerede påbegynt når man tegner forsikringen. Forståelig, siden mange da antakelig ikke hadde tegnet før de absolutt måtte (man har jo karantene også før man kan bruke forsikringen).

I ditt tilfelle så har det jo gått 5 mnd fra du var hos veterinær første gang til du tegnet forsikringen. Klart det er frustrerende, men trur nok du ikke har så mye annet valg enn å gråte over at du ikke tegnet forsikringen da katten var liten.

Eneste jeg trur du kan gjøre, er og vurdere om du trenger forsikringen og om det er økonomisk for deg å ha den. Samme restriksjoner får du nok unasett selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner vi ikke har mye å stille opp med... At vi ikke tegnet forsikringen litt før. Helt utrolig.

Er litt usikker på dette med å ha forsikring i det hele tatt nå. Hva kan skje som vi kan trenge penger til utenom dette? Knekker katten foten eller får kreft - hvor lenge skal man holde det gående? Samtidig er jo katten ung og vi vil selvfølgelig beholde den så lenge som mulig. Men det blir jo en annen diskusjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...