Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hunden min usikker ?

080040

Recommended Posts

HJELP !

Jeg har en 3 år gammel Bichon Frisè, han er kastrert da han ikke kunne være rundt tisper og hadde det rett og slett vondt i denne tilstanden.

Vi strever med at han knurrer og bjeffer mye på andre hunder. Også de han omgåes hver dag. Han har også kommet i slosskamp noen ganger med andre hunder (både tisper og hann hunder). Dette skjer både med og uten bånd. Han bjeffer og knurrer også når han er inne. Han kan også bjeffe på mennesker vi møter. Etter en episode der vi har møtt noe han bjeffer og knurrer på kan han også gjerne snu og løpe tilbake etter det han netopp laget bråk for. Generelt stikker han mye av og spesielt når han ser folk eller hunder som er ute å går.

Nå er det slik at vi vet ikke hva dette er som glør at han viser denne atferden og hvertfall ikke hva vi skal gjøre med det??

Kan noen helpe meg ??? Frustrasjonen tar snart overhånd og ødelegger kosen med og ha hund..

Hilsen fortvilt hundeeier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som usikkerhet ja.. evt, stressa/understimulert.. Første bud, sørg for at han får stilt sine fysiske og psykiske behov skikkelig(om du ikke gjør det allerede), det hjelper på de fleste problemer. Hvordan er du rundt han? Jeg tror at kroppsspråk og ubeviste handlinger kan ha stor innvirkning på hvordan hunden oppfører seg, så det er kanskje verdt en liten 'analyse'. Finn noen få hunder som han føler seg trygg på og går godt overens med og skjerm han fra andre til han blir tryggere. Begynn litt på nytt med miljøtrening. Og tren rotrening inne. Kanskje det hjelper og begrense plassen litt inne, bruk valpegrind eller noe, begrenser mulighetene litt til og løpe rundt i huset og stresse seg opp selv. Kanskje det hjelper og syselsette han litt inne? Godbitsøk, kong med noe godt i, bein, osv. Litt vanskelig og komme med tips egentlig, når jeg ikke vet helt hvordan hunden er eller hva dere har prøvd, men her er noen veldig generelle da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde selv jeg var veldig bestemt, rolig og vi har alltid klare grenser, men selvfølgelig blir jeg nok påvirket av at hunden bjeffer og knurrer på andre++ og hjelper kanskje ikke akkurat til med energien min når situasjoner oppstår. Det er så alt for lett å bli frustrert.. :rolleyes2:

Han er helt fin inne bortsett fra når det kommer folk inn, da bjeffer han, men gir seg når han har fått hilst på. Vi har en hund til, og det er aldri noe problem med de to sammen.

Hva menes med rotrening ?

Vi har snakket mye om å prøve godbit søk, så det skal vi prøve ! Kanskje vi bare skal gjøre det da og ta med oss lærdommen ut senere.. Krysse fingrene for at vi alle sammen snart kan slappe av.. Er redd for at tispen vår påvirkes, men hun virker til å være flokklederen blant hundene vi omgåes ofte så tror hun alikevell er en sterk type..

TUSEN takk for gode tips ! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis den bjeffer bare når folk kommer inn så er akkurat den biten kanskje mer oppspilthet enn usikkerhet.. (bare en tanke) Hvordan hilser dere og gjester på hundene? Jo mere hunden blir ignorert når noen kommer jo mindre forventninger blir det rundt besøk :rolleyes2: Ellers så ville jeg prøvd og avbrutt bjeffingen med et nei eller noe, vis han reagerer på det..

Jeg har selv en tendens til og bli litt frustrert når ting står på som værst og jeg kan skrive under på at det hjelper IKKE! Ro trening trenger du nok ikke om den er rolig inne. Jeg forsto det slik at den var litt urolig og bjeffet mye inne også, men ser jo nå at det ikke var tilfellet.

Ellers så mener jeg at man bør utfordre usikkerheten til usikre hunder litt. Man skal ikke skremme livet av de, men utsette de for situasjoner hvor de ikke er helt komfortable slik at de kan se at ingen ting skummelt skjer. Feks ta med deg hunden på en utstilling eller annen plass med mye liv og vær der til den klarer og slappe av rimelig bra. Det beste er og holde den unna andre, bare bruk slike plasser til og observere. Da finner han nok fort ut at ingenting hender. Gjerne bruk godbiter eller noe annet som avledning, men la han takle det litt selv også. :rolleyes2: Når de tørr og såve på gulvet på en utstilling eller ligger og ruller seg på ryggen o.l. da er de trygge :)

Vis du skal slippe han sammen med andre hunder så er det flere ting du kan gjøre for og minske sjangsene for slosskamp og konfrontasjoner. Gå en tur først, helst med den/de andre hunden(e), da får de både blitt litt kjent på avstand og brukt litt energi slik at de ikke har noe behov for og renne i hverandre i heftig lek. Når man slipper så lønner deg seg og bevege seg rundt, ikke bare stå på en plass, og selvfølgelig unngå leker, mat osv om noen har et problem med det :P

Både mentale og fysiske utfordringer bygger selvfølelse :P Kanskje du kan prøve noe nytt med han.. Vet ikke hva dere driver med til vanlig da, men forslag er: Kløv, trekk, spor, lydighet og sikkert flere. Poenget er at alle disse bygger selvfølelse så lenge man passer på og ikke kreve for mye og roser masse når de gjør rett. Blir litt samme som med oss mennesker, alle liker og gjøre rett og jo vanskeligere/tyngre det er jo stoltere blir vi når vi får det til :P

Tilegg: Vis han ikke liker andre hunder så godt så kan det være nok for han og bare gå tur med noen innimellom, hvor han vet at de er der, men ikke trenger og ha noe med de og gjøre vis han ikke vil. Blir det konfrontasjon så er det viktig og ikke fjerne han fra situasjonen. Man stopper konfrontasjonen, så klart, men hundene bør være sammen litt etterpå, enten løse, eller i bånd om dere tror det kan skje igjen. La de ligge inærheten av hverandre til de har roet seg også kan dere avslutte 'treffet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten:

Vi avbryter alltid bjeffingen hans med et nei, men han greier ikke la det være. De fleste som kommer inn vet hvordan han er og de er flinke og overser han. Dette har vi alltid gjort, men det ser ikke ut til å gi resultater.

Vi er mye på ustilling da vi stiller denne GD tispa vår, og dette synes han er helt greit, det virker ikke som han bryr seg og der kan han gjerne finne på å legge seg ned å ta livet med ro.. Derfor er dette forvirrende og rart. Da er det jo så mye hund og inntrykk at han er stille og vi merker ikke mye til han.

Det er mest når vi går turer og da vi kan møte andre hunder, og gjerne i begynnelsen av en tur når de går løse at han gjør mye ut av seg.. Uff dette er vanskelig..

Men jeg tror du har et godt poeng når du snakker om og tilfredstille hunden mentalt, for fysisk så er de nok begge mer en tilfredstillte.. Så vi har nok en utfordting med psyken hans kanskje?

Takk en gang til for fint svar :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje det er et slags stress/oppspilthet da om det er mest i begynnelsen av tur? Stress og oppspilthet kan for gi utslag som utagering og agresjon. Mine kan også være litt kvasse på starten av en tur, spesielt når vi skal ut og trekke for da blir de så oppspilt.

Evt at utstilling blir litt for mye slik at han ikke tørr og utagere, mens det er litt tryggere når det er bare en eller et par hunder. Vanskelig og si, anbefaler vertfall og oppsøke situasjoner hvor han ikke er helt komfortabel og ta det derfra :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...