Gå til innhold
Hundesonen.no

Høyt kolesterol hos hund

Siri

Recommended Posts

Jeg fikk nettopp høre at hunden til en venn av meg har fått påvist for høyt kolesterol. Jeg har overhodet ingen erfaring med dette - jeg har vel aldri tenkt på at det er en lidelse hunder kan få - så jeg tenkte at Sonen kanskje har hørt om dette ? Er det noen som vet noe om behandling og prognoser for sånt ? Evt hvorfor det oppstår ?

EDIT: Diagnosen er vel da Hyperlipidemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kunne finne på nettet så er det forrelatert, enten et dårlig tørrfor eller for mye 'dritt' i tilegg. Mye mosjon er helt sikkert ikke noe negativt iallefall og slutt med all mat som hunden ikke skal ha, fet mat, krydret mat, ja generelt menneskemat.. Sats heller på et godt hundefor og mye mosjon :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kunne finne på nettet så er det forrelatert, enten et dårlig tørrfor eller for mye 'dritt' i tilegg. Mye mosjon er helt sikkert ikke noe negativt iallefall og slutt med all mat som hunden ikke skal ha, fet mat, krydret mat, ja generelt menneskemat.. Sats heller på et godt hundefor og mye mosjon :rolleyes2:

Nei, det er nok ikke dårlig fôr som er årsaken, men det kan forverre tilstanden om man fôrer på for fet kost. Jeg fikk selvsagt også Googlet litt - og så vidt jeg kan forstå kan tilstanden skyldes pancreaseinsuffisiens eller kronisk betennelse i bukspyttkjertelen (hunden er ikke tilstrekkelig utredet ennå). Dvs hunden mangler evnen til å produsere enzymet som spalter fett. Fettfattig kost er vel en del av behandlingen - sammen med tilførsel av enzymer i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den ene tispen min hadde begynnelse til livmorbetennelse så hadde hun også forhøyet kolesterol, jeg fikk beskjed om at dette er vanlig. Denne tispen fikk antibiotika og da forsvant både betennelsen og kolesterolet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...