Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som står å piper ved døren,


Ane

Recommended Posts

Min korthår vorstehtispe har en tendens til å stå ved terrassedøren i timevis å bare pipe, fordi hun vil ut til kaninene som står i bur ute. Hva kan jeg gjøre? Ber henne legge seg, men da ligger hun i to minutter, og så står hun å piper igjen :wub: Hun er en litt stressa hund, men det går bra når hun ikke er her i nærheten av kaninene.

Jeg trenger virkelig litt innspill til hva jeg kan prøve! Det er ganske uutholdelig når hun haar holdt på sånn i 4år.. haha :) Har prøvd litt forskjellig, men ikke noe har funka over lengre tid.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min korthår vorstehtispe har en tendens til å stå ved terrassedøren i timevis å bare pipe, fordi hun vil ut til kaninene som står i bur ute. Hva kan jeg gjøre? Ber henne legge seg, men da ligger hun i to minutter, og så står hun å piper igjen :aww: Hun er en litt stressa hund, men det går bra når hun ikke er her i nærheten av kaninene.

Jeg trenger virkelig litt innspill til hva jeg kan prøve! Det er ganske uutholdelig når hun haar holdt på sånn i 4år.. haha :D Har prøvd litt forskjellig, men ikke noe har funka over lengre tid.. :D

hva er prøvd ut da?? den lille stunden ho ligger, er ho stille da?? i såfall så kan du prøve å ta det derfra :)

små små musesteg og smøre seg med tåmodighet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at hun kan se kaninburet når hun står ved terrassesdøra? I så fall kan det jo være synet av de som trigger henne, og at det å enten flytte buret eller henge opp en persienne på døra kan være en billig løsning.

Selv tror jeg at jeg ville sagt "nok" når hun startet, og tatt henne vekk fra døra og fått henne til å legge seg eller noe, og så gi godbit når hun ligger rolig. Og så gjenta den prosessen til man blir sprø, og hunden forhåpentligvis har lært seg at det å stå ved døra ikke fører til noe gøy. Jeg ville ikke slippet henne ut dit når hun står og piper ihvertfall, det er bare knall forsterkning for henne :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke noe så enkelt som å flytte kaninburet kan være en løsning (spesielt hvis det er synlig nå), ville jeg tatt på meg sjefs-capsen og sagt at "hei, det der har du ikke lov til, du har ikke lov å stå der - uansett om du syter eller ikke". Og så ville jeg tatt hunden vekk. Hvis den går mot døra igjen; kremt, host hark eller noe - minn den på at nei, det er fremdeles ikke lov gitt. Den kan få være hvor den vil, men ikke stå ved døren (og pipe). Forhåpentligvis piper den ikke når den finner seg et nytt sted å "henge", fordi atferden er nært koblet til stedet, og til vanen. Hva tror du om den tanken? Kanskje piper hun veldig mye ellers, kanskje piper hun hvis du ber henne gå og legge seg et annet sted? Jeg ville "voktet" stedet ved døren som en hauk; gitt beskjed hver gang om at det var "mitt" sted, og at hun ikke fikk stå der. Høres det ut som noe som kunne fungert tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Er det slik at hun kan se kaninburet når hun står ved terrassesdøra? I så fall kan det jo være synet av de som trigger henne, og at det å enten flytte buret eller henge opp en persienne på døra kan være en billig løsning.

Selv tror jeg at jeg ville sagt "nok" når hun startet, og tatt henne vekk fra døra og fått henne til å legge seg eller noe, og så gi godbit når hun ligger rolig. Og så gjenta den prosessen til man blir sprø, og hunden forhåpentligvis har lært seg at det å stå ved døra ikke fører til noe gøy. Jeg ville ikke slippet henne ut dit når hun står og piper ihvertfall, det er bare knall forsterkning for henne :D

Hun kan ikke se kaninene når hun er inne. Det er liksom umulig å ikke gå ut der når hun står der å piper, fordi om hun ikke gjør det når vi skal ut, er hun der før du når til døra.. Og det å rose når hun ligger funker ikke, hun vil heller ut enn ha godbit eller noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke noe så enkelt som å flytte kaninburet kan være en løsning (spesielt hvis det er synlig nå), ville jeg tatt på meg sjefs-capsen og sagt at "hei, det der har du ikke lov til, du har ikke lov å stå der - uansett om du syter eller ikke". Og så ville jeg tatt hunden vekk. Hvis den går mot døra igjen; kremt, host hark eller noe - minn den på at nei, det er fremdeles ikke lov gitt. Den kan få være hvor den vil, men ikke stå ved døren (og pipe). Forhåpentligvis piper den ikke når den finner seg et nytt sted å "henge", fordi atferden er nært koblet til stedet, og til vanen. Hva tror du om den tanken? Kanskje piper hun veldig mye ellers, kanskje piper hun hvis du ber henne gå og legge seg et annet sted? Jeg ville "voktet" stedet ved døren som en hauk; gitt beskjed hver gang om at det var "mitt" sted, og at hun ikke fikk stå der. Høres det ut som noe som kunne fungert tror du?

Hun kan ikke se kaninburet når hun er inne som sagt. Hvis hun blir kjefta på kryper hun på gulvet, legger seg, jeg sitter meg ned, og så står hun ved døren igjen.. ALLTID!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva medog fyisk stenge for slik at hun ikke kommer bort til døren? Eller ta timeout på et annet rom? Bett henne til boret eller noe annet i nærheten av der du er og et stykke unna døra? Eller om du ber henne legge seg så prøv og stopp henne i det hun skal til og reise seg igjen, og ikke når hun allerede har kommet fram til døra.

Tilegg: Om du har en annen dør(verandadør feks) så kanskje det hjelper og gå ut den vær gang du skal ut med hunden slik at hunden etter en periode kanskje slutter og forbinne den døra med og få ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke se kaninburet når hun er inne som sagt. Hvis hun blir kjefta på kryper hun på gulvet, legger seg, jeg sitter meg ned, og så står hun ved døren igjen.. ALLTID!

Lat som du skal sette deg ned, men gå og blokker før hun rekker bort. Ja, du kommer nok til å holde på en stund før du får satt deg ned.

Ellers går det jo an å legge henne ned på ryggen mellom beina dine. Få henne til å slappe av, stryk henne til hun legger halen ned. Dette bruker jeg på stresseren Chico før vannapport, som er noe som tenner han noe inn i hampen!

Jeg lar ham aldri apportere før han har roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...