Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som står å piper ved døren,

Ane

Recommended Posts

Min korthår vorstehtispe har en tendens til å stå ved terrassedøren i timevis å bare pipe, fordi hun vil ut til kaninene som står i bur ute. Hva kan jeg gjøre? Ber henne legge seg, men da ligger hun i to minutter, og så står hun å piper igjen :wub: Hun er en litt stressa hund, men det går bra når hun ikke er her i nærheten av kaninene.

Jeg trenger virkelig litt innspill til hva jeg kan prøve! Det er ganske uutholdelig når hun haar holdt på sånn i 4år.. haha :) Har prøvd litt forskjellig, men ikke noe har funka over lengre tid.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min korthår vorstehtispe har en tendens til å stå ved terrassedøren i timevis å bare pipe, fordi hun vil ut til kaninene som står i bur ute. Hva kan jeg gjøre? Ber henne legge seg, men da ligger hun i to minutter, og så står hun å piper igjen :aww: Hun er en litt stressa hund, men det går bra når hun ikke er her i nærheten av kaninene.

Jeg trenger virkelig litt innspill til hva jeg kan prøve! Det er ganske uutholdelig når hun haar holdt på sånn i 4år.. haha :D Har prøvd litt forskjellig, men ikke noe har funka over lengre tid.. :D

hva er prøvd ut da?? den lille stunden ho ligger, er ho stille da?? i såfall så kan du prøve å ta det derfra :)

små små musesteg og smøre seg med tåmodighet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at hun kan se kaninburet når hun står ved terrassesdøra? I så fall kan det jo være synet av de som trigger henne, og at det å enten flytte buret eller henge opp en persienne på døra kan være en billig løsning.

Selv tror jeg at jeg ville sagt "nok" når hun startet, og tatt henne vekk fra døra og fått henne til å legge seg eller noe, og så gi godbit når hun ligger rolig. Og så gjenta den prosessen til man blir sprø, og hunden forhåpentligvis har lært seg at det å stå ved døra ikke fører til noe gøy. Jeg ville ikke slippet henne ut dit når hun står og piper ihvertfall, det er bare knall forsterkning for henne :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke noe så enkelt som å flytte kaninburet kan være en løsning (spesielt hvis det er synlig nå), ville jeg tatt på meg sjefs-capsen og sagt at "hei, det der har du ikke lov til, du har ikke lov å stå der - uansett om du syter eller ikke". Og så ville jeg tatt hunden vekk. Hvis den går mot døra igjen; kremt, host hark eller noe - minn den på at nei, det er fremdeles ikke lov gitt. Den kan få være hvor den vil, men ikke stå ved døren (og pipe). Forhåpentligvis piper den ikke når den finner seg et nytt sted å "henge", fordi atferden er nært koblet til stedet, og til vanen. Hva tror du om den tanken? Kanskje piper hun veldig mye ellers, kanskje piper hun hvis du ber henne gå og legge seg et annet sted? Jeg ville "voktet" stedet ved døren som en hauk; gitt beskjed hver gang om at det var "mitt" sted, og at hun ikke fikk stå der. Høres det ut som noe som kunne fungert tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Er det slik at hun kan se kaninburet når hun står ved terrassesdøra? I så fall kan det jo være synet av de som trigger henne, og at det å enten flytte buret eller henge opp en persienne på døra kan være en billig løsning.

Selv tror jeg at jeg ville sagt "nok" når hun startet, og tatt henne vekk fra døra og fått henne til å legge seg eller noe, og så gi godbit når hun ligger rolig. Og så gjenta den prosessen til man blir sprø, og hunden forhåpentligvis har lært seg at det å stå ved døra ikke fører til noe gøy. Jeg ville ikke slippet henne ut dit når hun står og piper ihvertfall, det er bare knall forsterkning for henne :D

Hun kan ikke se kaninene når hun er inne. Det er liksom umulig å ikke gå ut der når hun står der å piper, fordi om hun ikke gjør det når vi skal ut, er hun der før du når til døra.. Og det å rose når hun ligger funker ikke, hun vil heller ut enn ha godbit eller noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke noe så enkelt som å flytte kaninburet kan være en løsning (spesielt hvis det er synlig nå), ville jeg tatt på meg sjefs-capsen og sagt at "hei, det der har du ikke lov til, du har ikke lov å stå der - uansett om du syter eller ikke". Og så ville jeg tatt hunden vekk. Hvis den går mot døra igjen; kremt, host hark eller noe - minn den på at nei, det er fremdeles ikke lov gitt. Den kan få være hvor den vil, men ikke stå ved døren (og pipe). Forhåpentligvis piper den ikke når den finner seg et nytt sted å "henge", fordi atferden er nært koblet til stedet, og til vanen. Hva tror du om den tanken? Kanskje piper hun veldig mye ellers, kanskje piper hun hvis du ber henne gå og legge seg et annet sted? Jeg ville "voktet" stedet ved døren som en hauk; gitt beskjed hver gang om at det var "mitt" sted, og at hun ikke fikk stå der. Høres det ut som noe som kunne fungert tror du?

Hun kan ikke se kaninburet når hun er inne som sagt. Hvis hun blir kjefta på kryper hun på gulvet, legger seg, jeg sitter meg ned, og så står hun ved døren igjen.. ALLTID!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva medog fyisk stenge for slik at hun ikke kommer bort til døren? Eller ta timeout på et annet rom? Bett henne til boret eller noe annet i nærheten av der du er og et stykke unna døra? Eller om du ber henne legge seg så prøv og stopp henne i det hun skal til og reise seg igjen, og ikke når hun allerede har kommet fram til døra.

Tilegg: Om du har en annen dør(verandadør feks) så kanskje det hjelper og gå ut den vær gang du skal ut med hunden slik at hunden etter en periode kanskje slutter og forbinne den døra med og få ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke se kaninburet når hun er inne som sagt. Hvis hun blir kjefta på kryper hun på gulvet, legger seg, jeg sitter meg ned, og så står hun ved døren igjen.. ALLTID!

Lat som du skal sette deg ned, men gå og blokker før hun rekker bort. Ja, du kommer nok til å holde på en stund før du får satt deg ned.

Ellers går det jo an å legge henne ned på ryggen mellom beina dine. Få henne til å slappe av, stryk henne til hun legger halen ned. Dette bruker jeg på stresseren Chico før vannapport, som er noe som tenner han noe inn i hampen!

Jeg lar ham aldri apportere før han har roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...