Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål om valpeadferd.


Saphire

Recommended Posts

Nok en valpeadferdtåd :blink:

Jeg har noen spørsmål om valpeadferd, eller retter sagt hvordan man "fjerner" noe av adferden som ikke er ønskelig.

Frost er egentlig flink til å gå i bånd hjemme, selv om vi må jobbe HARDT med klikker/godbiter for å få det til. MEN, i by eller steder hvor det skjer mye så blokker hun helt ut, da går hun omtrent sidelengs mens hun henger i båndet. Jeg har prøvd klikker når hu går pent, endre retning når hu trekker, stoppe opp og gå når hu har slakt bånd osv..men med neste steg så er vi tilbake igjen. Det er jo så mye spennendes lukter og mye som skal oppleves må en vite..Og matmor skjønner ikke det helt :D

Neste sak er hopping på folk, skal..skal ikke?! Jeg syns liksom at hopping på oss inne er litt kos, men kan hu lære seg at det er lov inne, men ikke ute? Og hva er trikset med å få vekk all hoppingen hennes, er det kun å overse henne når hu hopper og ros når hu står i ro som gjelder??

Jeg må også få ut litt frustrasjon...Det er en butikk der jeg bor som selger diverse utstyr, men hver gang jeg spørr om tips og råd så er den eneste løsningen å ta hun i nakkeskinnet eller lyskeklyp. Er det virkelig folk som fortsatt holder på slik med hundene :( ? Jeg har liksom ikke såå peiling på hund, men det å ta lyskeklyp på Frost hadde virkelig blitt feil for meg altså. Og om det er den "eneste" løsningen på at hu ikke skal hoppe...ja da skal hu jaggu få lov til å hoppe så mye hu vil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er valpen? Det høres ut som om du kanskje har gått litt for fort frem når det kommer til bytreningen, hvordan gjør dere det?

Det er dessverre noen som er fysiske mot hunden sin ja, jeg ville ikke tatt i mot råd fra dyrebutikker, de er bare opptatt av å selge (stort sett) enn å lære bort. Ett råd mot hopping er å snu ryggen til med en gang hunden hopper opp og bli kjeeedeliiig. Da er det ikke så spennende lenger nei. En utfordring med valper er jo at alle synes det er så kjempesøtt når den hopper opp og vil ha kos, men det er like moro lenger når det er en "stor summel svart hund" som hopper. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 4 mnd er hu. Vi går ikke fort frem egentlig, og by er snakk om en liten gågate i en liten by :blink: Vært med to ganger i Oslo også, da jeg måtte ha hu med på skolen. Hu er absolutt ikke redd, bare meget nysgjerrig og "snusete"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nå hvertfall ut som du har en helt normal valp :( (føler akkurat det skrives ofte innpå her for tiden egentlig :( ) Men ja, jeg vet åssen det er. Shensi (3 mnd snart nå) synes også alt er veldig spennende! Og skal vi til byen på et møte feks, så må vi beregne god tid, ellers er det bare å bære henne, for hun skal undersøke alt, hilse på alle, snuse på alt, se på alt.. Jah, sikkert mye det du opplever. men det er liksom ikke så mye å gjøre med det tenker jeg, ikke enda :( De har jo ikke opplevd alt dette før, så da må de utforske det. Men det kommer seg nok etterhvert, når hun har fått sjekket ut ting litt å sånn og ikke ALT er nytt liksom :( Åh er ikke disse valpene fantastiske :(

Hoppingen mener jeg du absolutt kan lære en hund til å hoppe på bestemte folk, men ikke andre.. Ble litt dårlig setning ser jeg, så tar et eksempel. Ulrik, gamlehunden vår hoppet opp på de det var greit å hoppe opp på, men ikke på nye folk vi møtte. Det lærte jeg han opp til rett og slett fordi jeg elsker at hunder hopper opp, så jeg ville at han skulle hoppe opp på meg osv :blink: Men det er jo ikke sikkert det funker med alle hunder da, så man bør vel ta utgangspunkt i å overse den atferden ;) Du har jo en litt større rase enn det Ulrik var :D Men det er jo mange måter å gjøre det på, lære henne opp til å ligge når det kommer folk for å hilse på henne osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok for mange forstyrrelser for valpen, jeg ville tatt det ett steg ned, hvis du kan. For eksempel utenfor døra eller i en gate som ikke er i "byen". Valper på 4 måneder skal vel uansett ikke gå særlig tur, men mest bare være ute og oppleve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok for mange forstyrrelser for valpen, jeg ville tatt det ett steg ned, hvis du kan. For eksempel utenfor døra eller i en gate som ikke er i "byen". Valper på 4 måneder skal vel uansett ikke gå særlig tur, men mest bare være ute og oppleve?

Ikke snakk om lange turer. Men litt må vi faktisk gå for at dyret skal bli fornøyd når dagen er omme. Men de såkalte "turene" foregår i hennes tempo, dvs "snuse rundt omkring og bruke laaang tid på å gå" tempo :blink: Og utenfor døren eller et sted som ikke er i byen er jo ikke noe sak. Men jeg syns hu må få litt miljøsosialisering om hun skal takle det i voksenlivet også.

Men ikke la dette bli en sak om tur eller ei, det har blitt diskutert før.

*høres grinete ut fordi jeg er trøtt* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ikke påberope meg å være noen ekspert, siden jeg baler en del med Nansen selv, men noen erfaringer får man da av å ha en sånn villstyring... N trenger også litt tur for å roe seg, men det blir fort nok for hjerneknøttet hans hvis det skjer noe nytt. Vi bor midt i sentrum, men i en rolig gate, og går ofte rundt 2 kvartaler + noen ganger slippe løs i naboparken, uten at pelsen blir trøttsinna. :blink:

Men hvis vi går rett inn i travleste sentrum, og f.eks. forbi en byggeplass, så får plutselig 5 minutters tur hjernen hans til å koke over. Han viser ingen redsel, og kan fint legge seg ned og slappe godt av, men han bare ser og ser og ser på det som skjer rundt ham, og på hjemveien kan han plutselig finne ut at nok er nok, nå er verden dust. :( Da blir det vel for mye inntrykk for stakkars kakleknotten. :D Kanskje det er det Frost også opplever? Enig i at sosialisering er viktig, men noen ganger må man kanskje bare gjøre det litt mer forsiktig; bedre om N er trygg på Innodden Minikjøpesenter som valp, enn redd på Oslo City, tenker jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...