Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål

Marianne&Bianca

Recommended Posts

- Er sheltien veldig selskapssyk og bjeffer når den er alene hjemme?

- Røyter sheltien mye? Er det lett å rydde vekk hår på gulv og møbler før eventuelt gjester kommer??

- Er den allergivennlig? Har en i familien med allergi, men hun reagerer ikke når hun hilser på andre hunder lenger siden vi har fått hund selv (tror det er derfor)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Er sheltien veldig selskapssyk og bjeffer når den er alene hjemme?

- Røyter sheltien mye? Er det lett å rydde vekk hår på gulv og møbler før eventuelt gjester kommer??

- Er den allergivennlig? Har en i familien med allergi, men hun reagerer ikke når hun hilser på andre hunder lenger siden vi har fått hund selv (tror det er derfor)..

Sheltien er selskapssyk, veldig glad i å være med folkene sine! Men de kan fint trenes til å være alene hjemme. Jeg tok det veldig gradvis da min var liten, og nå bjeffer han ikke når han er alene.

Røyting er det jo en del av, jeg har en hann som røyter ganske likt hele året. Kan nok være forskjellig for tisper. Men det fine er at hårene som regel samler seg i "tafser" på gulvet, som er veldig lett å bli kvitt :blink: Pass på å børste lite og ofte, så holder det seg normalt sett til et minimum på gulvet.

Allergivennlig vil jeg nok ikke si Sheltien er, men den har jo lang pels, så kanskje hudcellene (som er det mange faktisk reagerer på), sitter jo langt inne. Men sånt erfarer man jo selv, noen dyr reagerer man på, andre ikke..men Sheltien er ikke regnet som er "allergivennlig" rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De liker seg best når de får være sammen med "flokken" sin, men jeg har ikke inntrykk av at det er noe problem å venne de til å være alene hjemme. Har ikke hatt noen problemer med mine der.

Jeg syns ikke de røyter særlig mye til å ha såpass med pels, men litt blir det jo, børster man regelmessig blir det mindre hår overalt. Og det som nå røytes av blir somregel fine hybelkaniner under soffan :blink: (Med andre ord enkelt å fjerne)

Allergi er fryktelig individuelt, så her må man nesten bare prøve seg frem, spiller liten rolle hva som nå kalles for allergivennlig.

men den lange pelsen er selvfølgelig et pluss for de som reagerer på hudavfall, det blir gjerne liggende inntil huden, godt gjemt under all pelsen, og man kommer dermed ikke så mye i kontakt med det som på en korthåret hund, men for de som reagerer på spytt osv spiller rase liten rolle.

Personlig har jeg god erfaring med sheltie og allergi(Er selv allergisk og har rasen i hus, og kjenner flere allergikere som ikke har reagert på gutta mine), men som sagt, det er individuelt, så man må bare prøve og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...