Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fungerte skolesystemet på 1950-tallet?


Benedicte

Recommended Posts

Ja, som tittelen sier, hvordan var skolesystemet på 1950-tallet? Jeg tenker da i forhold til dagens skolesystem og skolesystemt på slutten av 1800-tallet. Jeg vil gjerne se hvordan skolen har utviklet seg gjennom disse årene.

Grunnen til at jeg spør er at jeg gjerne vil ha mer informasjon om hvordan skolen/institusjoner fungerte når Jens Bjørneboe utga "Jonas" i 1955. Her kritiserer han rangordningen i skolen og "salamanderskolen" (skolesystemet som kun dyrker frem de skoleflinke elevene, men overser/fjerner elever med lærevansker). Tok skolen hensyn til dyslektikere på denne tiden? Var skolens status ovenfor samfunnet viktigere enn å ta vare på enkeltindividet på skolebenken?

I Kiellands "Gift" kritiserer han jo mye av det samme som Bjørneboe gjør i Jonas, dette rangsystemet og den effektive skolen. Men Gift ble utgitt i 1883, og jeg lurer litt på hvor mye systemet endret seg gjennom denne perioden - for utifra bøkene å tolke så var ikke forskjellen såå stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ta vare på enkeltelevene er noe "nytt" som har oppstått de siste 20 årene, før det så var skolen til for å dyrke frem de gode elevene. Det var store forskjeller på skolen på de tidene, men fokuset var nok det samme.

Kan ikke gå i dybden uten å lese pensum igjen, men kan anbefale å prøve å få lånt "Norsk utdanningshistorie" av Liv Kari B. Tønnessen - den går ganske bra gjennom utviklingen av den norske skole fra 1100-tallet til slutten av 1990tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, titter innom biblioteket i morgen :innocent: Er det noen nye reformer etc som gjorde at fokuset på tilpasset undervisning ble større? Kjenner noen til grunnen, eller er det rett og slett bare økt kunnskap om pedagogikk som gjorde at fokuset endret seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg husker riktig, så var den største reformen på det punktet reform 94. Men utdanningspolitikken endret seg mye ved inngangen til 1990tallet og har endret seg, med stadig mer forkus på enkeltindividet, fra det og frem til i dag.

Var jo endringer i blant annet lengden på grunnskolen og hvilke fag osv. mellom 1890 og 1950 - men jeg klarer ikke plukke noen store reformer ut av hukommelsen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...