Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fungerte skolesystemet på 1950-tallet?


Benedicte

Recommended Posts

Ja, som tittelen sier, hvordan var skolesystemet på 1950-tallet? Jeg tenker da i forhold til dagens skolesystem og skolesystemt på slutten av 1800-tallet. Jeg vil gjerne se hvordan skolen har utviklet seg gjennom disse årene.

Grunnen til at jeg spør er at jeg gjerne vil ha mer informasjon om hvordan skolen/institusjoner fungerte når Jens Bjørneboe utga "Jonas" i 1955. Her kritiserer han rangordningen i skolen og "salamanderskolen" (skolesystemet som kun dyrker frem de skoleflinke elevene, men overser/fjerner elever med lærevansker). Tok skolen hensyn til dyslektikere på denne tiden? Var skolens status ovenfor samfunnet viktigere enn å ta vare på enkeltindividet på skolebenken?

I Kiellands "Gift" kritiserer han jo mye av det samme som Bjørneboe gjør i Jonas, dette rangsystemet og den effektive skolen. Men Gift ble utgitt i 1883, og jeg lurer litt på hvor mye systemet endret seg gjennom denne perioden - for utifra bøkene å tolke så var ikke forskjellen såå stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ta vare på enkeltelevene er noe "nytt" som har oppstått de siste 20 årene, før det så var skolen til for å dyrke frem de gode elevene. Det var store forskjeller på skolen på de tidene, men fokuset var nok det samme.

Kan ikke gå i dybden uten å lese pensum igjen, men kan anbefale å prøve å få lånt "Norsk utdanningshistorie" av Liv Kari B. Tønnessen - den går ganske bra gjennom utviklingen av den norske skole fra 1100-tallet til slutten av 1990tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, titter innom biblioteket i morgen :innocent: Er det noen nye reformer etc som gjorde at fokuset på tilpasset undervisning ble større? Kjenner noen til grunnen, eller er det rett og slett bare økt kunnskap om pedagogikk som gjorde at fokuset endret seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg husker riktig, så var den største reformen på det punktet reform 94. Men utdanningspolitikken endret seg mye ved inngangen til 1990tallet og har endret seg, med stadig mer forkus på enkeltindividet, fra det og frem til i dag.

Var jo endringer i blant annet lengden på grunnskolen og hvilke fag osv. mellom 1890 og 1950 - men jeg klarer ikke plukke noen store reformer ut av hukommelsen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...