Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktivisering av hunden


antonia

Recommended Posts

sitter og leser om forskjellige raser, og får til stadighet servert frasen; "denne rasen har et stort aktivitetsnivå". Men hvor mye aktivitet er egentlig det? Jeg mener selv jeg kan gi en hund mye aktivitet, men når de skriver slikt blir jeg med ett bekymret for at jeg ikke kunne gitt hunden det den trenger (jeg leser om raser vi vurderer å kjøpe til høsten).

SÅ, hvor mye legger dere i lite, middels og mye aktivitet?

Og dere med dobber, boxer, rottis og staff; hvor mye aktivitet trenger deres hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig det der...

Hva tror du folk mener med stor aktivitet? Hva er det med det som gjør at du tror at du ikke kan gi hunden det den trenger? Hva legger du i det liksom? Kanskje litt lettere å svare den veien, men dette er litt et definisjonspørsmål tror jeg.

Dalmatineren fks. legger jeg mellom middels til stort aktivitesbehov, nede på middels fordi den fint tåler rolige dager og perioder, men stort fordi det er det den trives med (min iallefall), løpe løs en time eller to hver dag, snørekjøre et par ganger i uken, leke med andre hunder, og stor lekelyst og ja, det er mye liv i ham rett og slett. Det holder ikke med en halvtimes båndtur, eller en time for den saks skyld i lengre perioder, her må mer til. Mens andre hunder trives fint med det, og får nok ut av det.

Dårlig svar, men dette fikk jeg ikke til rett og slett :getlost:

Staff regnes vel ikke som en rase med stort mosjonsbehov? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei staffen har ikke spesielt stort aktivitetsbehov, i allefall ikke i mine øyner! Jeg mener at en hund som er fornøyd med under to timer aktivitet pr dag, er en hund med lavt aktivitetsnivå. Hunder som trenger 2-4 timer aktivitet har middels aktivitetsnivå, og hunder som krever over 5 timer pr dag har stort aktivitetsnivå! Når jeg nå sier aktivitet, mener jeg turgåing, løping, sykling, trening, hodebry og alt annet som ikke innebærer at hunden er passiv.

Jeg vil gjerne ha en hund som kan finne seg i kortere tur dersom både jeg og sambo skulle blitt syke samtidig, men som ellers kan være aktiv sammen med meg en hel dag(eller en uke på fjelltur) uten å bli heeeeelt skutt! Dette er da ut fra mine meninger om aktivitetsnivå; en middels krevende hund.

Men det jeg er redd for er om jeg tar feil her?

Og videre lurer jeg på om de nevnte rasene passer under min vurdering av middels krevende raser?

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i allfall bra om jeg legger lista litt for høyt enn for lavt da :getlost:

Men folk må gjerne komme med andre innspill her!

Er det noen med staff som kan fortelle meg om den vil kunne klare en uke på fjelltur? Regner med de andre rasene klarer det:) (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

nei staffen har ikke spesielt stort aktivitetsbehov, i allefall ikke i mine øyner! Jeg mener at en hund som er fornøyd med under to timer aktivitet pr dag, er en hund med lavt aktivitetsnivå. Hunder som trenger 2-4 timer aktivitet har middels aktivitetsnivå, og hunder som krever over 5 timer pr dag har stort aktivitetsnivå! Når jeg nå sier aktivitet, mener jeg turgåing, løping, sykling, trening, hodebry og alt annet som ikke innebærer at hunden er passiv.

Jeg vil gjerne ha en hund som kan finne seg i kortere tur dersom både jeg og sambo skulle blitt syke samtidig, men som ellers kan være aktiv sammen med meg en hel dag(eller en uke på fjelltur) uten å bli heeeeelt skutt! Dette er da ut fra mine meninger om aktivitetsnivå; en middels krevende hund.

Men det jeg er redd for er om jeg tar feil her?

Og videre lurer jeg på om de nevnte rasene passer under min vurdering av middels krevende raser?

Anyone?

Jeg tror jeg ganske sikkert kan påstå at det ikke finnes noen hunderase som krever 5 timers aktivitet hver dag. Hvor mye en hund klarer å henge med på komme litt an på rase og i stor grad fysisk trening. Det hjelper ikke å få seg en husky som skal dra deg i timesvis på påskefjellet dersom ikke hunden blir trent til det. Selv om det er en fysisk krevende rase som i utgangspunktet har fysikk og hode til det.

Jeg vil også påstå at de fleste hunder av aktiv rase helt fint klarer å være i ro noen dager mens eier er syk. En hund som ikke klarer det er enten feil trent, stressa eller ikke har lært seg å slappe av.

Hunder av forskjellige raser kan også være krevende på forskjellige områder og kreve forskjellige former for aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ganske sikkert kan påstå at det ikke finnes noen hunderase som krever 5 timers aktivitet hver dag. Hvor mye en hund klarer å henge med på komme litt an på rase og i stor grad fysisk trening. Det hjelper ikke å få seg en husky som skal dra deg i timesvis på påskefjellet dersom ikke hunden blir trent til det. Selv om det er en fysisk krevende rase som i utgangspunktet har fysikk og hode til det.

Jeg vil også påstå at de fleste hunder av aktiv rase helt fint klarer å være i ro noen dager mens eier er syk. En hund som ikke klarer det er enten feil trent, stressa eller ikke har lært seg å slappe av.

Hunder av forskjellige raser kan også være krevende på forskjellige områder og kreve forskjellige former for aktivitet.

Dette vil jeg nok si meg helt enig i! Og jeg har nok lagt lista så høyt siden det er mange som omplasserer hunden sin fordi den krever for mye. I min verden er nemlig 2-4timer aktivitet pr dag, helt overkommelig :getlost: . Derfor har jeg vel fått for meg at krevende hunder trenger MER enn 2-4 timer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis aktivitet mener alt som ikke er at hunden ligger passiv - type ligger på plassen sin og sover - så tror jeg nok mange raser "krever" mer enn 5 timer til dagen med aktivitet - siden aktiviteten da innebærer kose med eier, tusle rundt i leiligheten/huset, spise, tisseturer, trening, forflytte seg osv osv. Jeg syns det blir en snodig måte å måle hva en hund trenger og krever.

Syns det er vrient å si noe om hvor mye aktivitet mine raser krever - Riesendyret kan fint ha noen rolige dager - men blir det for mange så blir hun slitsom å ha i hus. Der mange slipper unna med å la dem bruke hodet, søke litt osv. så får jeg bare en hund som blir eksplosiv og MÅ få løpe ut loppene i blodet. Men hun krever veldig lite hjernetrim egentlig. Den sedvanlige treningen når vi er ute på tur, litt gobitsøk, litt blitrening - så er hun happy camper. Basenjien vet jeg ikke hva krever enda. Men siden den vokser opp med Snusern - så er det vel ikke usansynlig at den blir en turjunkie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei staffen har ikke spesielt stort aktivitetsbehov, i allefall ikke i mine øyner! Jeg mener at en hund som er fornøyd med under to timer aktivitet pr dag, er en hund med lavt aktivitetsnivå. Hunder som trenger 2-4 timer aktivitet har middels aktivitetsnivå, og hunder som krever over 5 timer pr dag har stort aktivitetsnivå! Når jeg nå sier aktivitet, mener jeg turgåing, løping, sykling, trening, hodebry og alt annet som ikke innebærer at hunden er passiv.

Jeg vil gjerne ha en hund som kan finne seg i kortere tur dersom både jeg og sambo skulle blitt syke samtidig, men som ellers kan være aktiv sammen med meg en hel dag(eller en uke på fjelltur) uten å bli heeeeelt skutt! Dette er da ut fra mine meninger om aktivitetsnivå; en middels krevende hund.

Men det jeg er redd for er om jeg tar feil her?

Og videre lurer jeg på om de nevnte rasene passer under min vurdering av middels krevende raser?

Anyone?

Jeg er enig med de andre her, ditt middels nivå burde dekke de fleste raser.

Men så vil jeg også minne deg på at det også er litt hva du gjør det til. Jeg har en rase med forholdsvis lavt aktivitetsnivå, og hunden min kan fint ha det. Dvs. hun klarer seg fint en uke (eller mer) med miniturer kun for å gjøre fra seg, og null hodebry. Men hun kan også være med på lange fjellturer eller sykling og lignende ting.

Nå er jeg jo også veldig aktiv med henne, og hun har jo derfor fått bygget opp en kondis og muskler som tilsvarer at hun skal klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte eg kunne svare utifra min rottis:)

Nå er ikke min tispa fra de mest hardspikka brukslinjer( eller hvem vet hun er jo uregistrert og aldri møtt foreldrene), hun nærmer seg 2 år og sånn ca ser en dag ut hos oss,

Morgen vi velter ut av senga spiser, så tusler hun ut i hundegården og eg på skole/jobb

Så kommer eg heim, og vi stikker på tur, det varierer om det er bånd, løs, joggetur i mellom 1-2 timer

Så slapper vi av litt og tar en økt lydighet, et spor, eller litt triks

Og så tar vi en bittebitteliten tissetur før legging.

Utenom dette kommer det fellestrening 1-2 ganger i uka, og mer og lenger turer i helga evnt kurs, eller hundetreff.

Så dagene varierer hos oss men minimum 1-2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis aktivitet mener alt som ikke er at hunden ligger passiv - type ligger på plassen sin og sover - så tror jeg nok mange raser "krever" mer enn 5 timer til dagen med aktivitet - siden aktiviteten da innebærer kose med eier, tusle rundt i leiligheten/huset, spise, tisseturer, trening, forflytte seg osv osv. Jeg syns det blir en snodig måte å måle hva en hund trenger og krever.

Når jeg tenker aktivitet tenker jeg ikke på at hunden tusler rundt i huset på egenhånd ol.

men aktiviteter mennesket setter den til å gjøre (viss det går an å si det slik?)

"Fadder"hunden min får når han bor hos meg følgende aktiviteter;

20min tur før jeg drar på jobb, 20min tur/løsslipp når jeg kommer hjem, godbitsøk inne i leiligheten mens vi syssler med vårt, samt 1-2timer tur tidlig på kvelden, og ca 20min dotur på kvelden. Dersom jeg har planer etter jobb, får hunden enten bli med eller så blir den lange turen lagt til ettermiddag i stedet for tidlig kveld.

Dette blir vel omlag 3timer tur pr dag, i tillegg til aktivisering med godbitsøk(eller trikstrening ol.)

Jeg har alltid ment at denne hunden ikke krever særlig mye, men begynner nå å se det med litt andre øyner;)

Syns bare det var innmari vanskelig å skjønne hva som lå i frasen "denne rasen krever mye aktivitet".. for som det kommer frem i alle innleggene her, så varierer jo dette ut fra øynene som ser og hva man gjør det til selv! (men nå har jeg i allefall litt bedre pekepinn :getlost: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...