Gå til innhold
Hundesonen.no

Leke versus godbiter


Aya

Recommended Posts

Slang meg med på lptrening på en av hundeklubbene i området her i går, og de hadde lagt opp treningen sånn at alle stilte seg på linje med hundene sine, og ble kommandert (marsj, springmarsj, dekk i to min osv- alt på rekke). Dette fungerte igrunn veldig greit synes jeg - men! Alle de andre belønnet kun med godbit/ros, mens jeg ønsker å bruke en kombinasjon av godbit/ros og leke som belønning. Jeg liker å belønne med drakamp f.eks, fordi jeg føler jeg blir en mer deltakende part av belønningen; det er JEG som er kul, for det er hos meg leken er, og det blir ingen lek uten meg. Hun blir mer intens i samarbeidet og treningen på en positiv måte med lek. Jeg bruker og mye godbiter og ros, for all del, det er flotte belønninger til sine områder det, men som sagt; jeg vil bruke en kombinasjon. Problemet er jo at jeg følte jeg forstyrret de andre med å belønne på den måten, jeg følte kanskje at det ikke var helt "akseptert" på en måte? Tenkte å snakke med lederen neste gang, og høre hvordan de tenker om det, men ville høre med dere først. Hva tenker dere om dette? Hvordan foregår ting i deres klubber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv belønner jeg bare med godbit, men det gjør meg ingenting om andre belønner med leke. Ser egentlig bare på det som nyttig trening for oss, for hunden min skal jo greie å konsentrere seg om meg, selv om noen andre har feks drakamp med hunden sin. I klubben der jeg trener så belønner vel de fleste med godbit, men de som vil belønne med leke kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert klubben fortsår verdien av å leke med hunden, men hvis de ikke godtar det og det heller ikke kommer noe ut av en samtale, hadde jeg blitt ganske frustrert og ikke ønsket å trene der mer tror jeg. Forstyrrelser (til en viss grad) skal uansett ikke være et hinder, men en mulighet for å få trent på ting. Om noen i klubben vi konkurrere kommer de jo garantert til å møte folk som leker med hundene sine på stevneplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også mye på dette når jeg begynte i den klubben jeg trener i nå, for jeg vil bruke lek mest mulig, og syns det var litt skummelt å skulle forstyrre de andre. Nå trener ikke vi sånn veldig på rekke, men det jeg gjør er at jeg bare har innført en litt mindre omfangsrik leking. Bl.a. bruker jeg ikke nødvendigvis en leke, men hendene mine og det å få lov å jage de på en liten plass bare mellom meg og hunden(bare å sette seg ned og liksom leke litt foran seg, flytter rundt på hendene, og så skal han liksom "ta" de, hvis du skjønner), kan være nok lek til at min syns det er supergøy. Han får ikke lov å herjeleke sånn med hendene mine så mye ellers, så når han for lov til det er det supergøy. Så man trenger ikke leke og bråke sånn veldig selv om man vil bruke lek i trening, men en mellomting mellom godbiter og superløpeogherje-lek er også helt greit;) Med litt mindre "bråkete" og omfangsrik lek til belønning, KAN man også ha mulighet til å oppmuntre hunden bittelitt mellom øvelsen i Lydighetskonkurranser, og da mener jeg ikke ukontrollert lek som gir et dårlig helhetsinntrykk, men bare det at hunden syns det er stas å bli fridd ut og får hoppe og danse litt med deg:) Og så forstyrrer man ikke andre heller.

Jeg personlig syns andres belønningslek er en grei utfordring i min trening, men syns kanskje det blir litt vel mye når man kaster baller over hele treningsbanen og hunden nesten må hoppe over andre hunder for å få tak i den;) Ikke så ofte man ser det så ekstremt, men det har jo hendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis klubben reagerer på det hadde jeg virkelig vurdert seriøsiteten dems (og nivået) :icon_redface: Det hender mine hunder reagerer på at andre leker høylytt med sine, men det er jo bare helt super trening for mine. Jeg leker også med mine og spør ikke akkurat om lov først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg og dyrene mine er vel den største forstyrrelsen på trening for andre :icon_redface: Jeg belønner høylytt med både leker og meg selv.

Og jeg kommer alltid til å trives best med å leke og bruke hele meg, så det krever jo at mine medtrenere ikke syns jeg er hel teit :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å være så oppslukt i mine egne hunder og mitt at jeg sjelden legger merke til om andre belønner med godbiter eller leker jeg. Det er bare en gang jeg har reagert på høylytt leking (ikke nødvendigvis negativt, men mer med vantro *fnis*) , og det var da ei venninne hadde med seg en av disse svære pipehønene. De høres ut som en blanding av måse og torturert katt. :icon_redface:

Så hos oss belønnes det med alt mulig, men jeg tror de som er med på rekketreningen stort sett bare bruker godbiter, men det tror jeg har mer med at de sjelden bruker lekebelønning til hundene ellers enn at de ikke kan belønne med lek så nært de andre. Var forresten ingen som reagerte da jeg var med på rekketreningene (veldig fin passeringstrening for unge sosiale tollerjenter :icon_redface: ) og belønnet med leke, hverken av eiere eller hunder. Kan ikke huske at det har vært diskutert en gang, men så er vi så gærne at tisper med løpetid også får lov å være med på fellestreningene, og til og med være med midt i rekka. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis klubben reagerer på det hadde jeg virkelig vurdert seriøsiteten dems (og nivået) :icon_redface: Det hender mine hunder reagerer på at andre leker høylytt med sine, men det er jo bare helt super trening for mine. Jeg leker også med mine og spør ikke akkurat om lov først.

Helt enig! Jeg syns det ville vært rart om en hundeklubb ikke skulle ha toleranse for at noen belønner med leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har ingen planer om å slutte å belønne med lek jeg altså, men tror jeg skal spørre de om det er okey iallefall ... Og hvis ikke - så finner jeg nok et annet sted å trene :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og dyrene mine er vel den største forstyrrelsen på trening for andre :icon_redface: Jeg belønner høylytt med både leker og meg selv.

Og jeg kommer alltid til å trives best med å leke og bruke hele meg, så det krever jo at mine medtrenere ikke syns jeg er hel teit :icon_redface:

Som deg! Det er gøy å leke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og dyrene mine er vel den største forstyrrelsen på trening for andre :icon_redface: Jeg belønner høylytt med både leker og meg selv.

Og jeg kommer alltid til å trives best med å leke og bruke hele meg, så det krever jo at mine medtrenere ikke syns jeg er hel teit :whistle:

Uten tvil! Og siden min hund ikke kan konsentrere seg når du belønner dine hunder, så syns jeg du burde slutte å belønne sånn og bare belønne med godbit :icon_redface: Det burde jo være ditt problem at min hund er ukonsentrert, syns jeg!

Neida, jeg tuller :wub: Ikke med at Norris er ukonsentrert når andre belønner med leke, for det er hun. Hun er helt overbevist om at det egentlig er hun som får ros, og at alle leker egentlig er til henne, så hun faller ut når andre (særlig Jeanette) belønner. Jeg syns dog ikke at det er andre enn mitt sitt problem, og at det er fint å ha sånne forstyrrelser å trene på - klarer hun å konsentrere seg med sånne forstyrrelser på trening, så kan hun jobbe i andre miljøer som kan være vanskelig for henne også. Kanskje det er litt derfor at Norris jobbet fint i Bø til tross for at hun var så berørt av hallen? Det har jeg ikke tenkt på før nå :lol:

Jeg belønner med både godbit og leke selv, og tenker vel ikke stort på at det kan forstyrre andre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og dyrene mine er vel den største forstyrrelsen på trening for andre :icon_redface: Jeg belønner høylytt med både leker og meg selv.

:icon_redface: (det er vel i grunnen ikke leken som er det verste forstyrrelsen for Willy - det holder med at dere ER der - det er nok forstyrrelse det liksom *ler*).

Når andre leker med sine hunder må jeg være ekstra påpasselig når vi trener slik at guttungen ikke styrter avgårde og skal delta. Det er bra trening for selvbeherskelsen, det, og det er sjelden han lar seg forstyrre av andres lek heldigvis (fordi jeg hele tiden da må ha han under kontroll). Jeg bruker en blanding av lek og godbiter som belønning selv, men jeg tenker meg litt om HVOR jeg kaster ballen om jeg bruker kastebelønning - jeg må liksom ikke pælme ballem MOT der noen andre trener liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste klubbene jeg har trent hos, har det ikke vært slik type trening som du beskriver. Kun en klubb kjørte dette på konkurransegruppa, men om det har noen sammenheng med manglende resultater, skal jeg ikke uttale meg noe om. Nå aner jeg ikke om hvilket nivå dere ligger på, om det er konkurranse eller bare aktivisering. Men jeg trudde det var gått litt "ut på dato" egentlig...

Jeg bruker det jeg må for å belønne hunden min. Og så får folk styre med sin hund. Jeg står ikke oppå de, prøver å holde god avstand og jeg leker heller ikke med pipeleker (nå fordrar jeg ikke leker som piper selv, men det er en ting folk oftest henger seg opp i synes jeg). At deres hund er ukonsentrert, får ikke jeg gjort så mye med, siden jeg synes jeg også har like mye rett til å trene som den andre.

Hensyn skal man ta likevel. Det er lov å stå et annet sted enn midt i rutesendinga til en annen hund, og ikke stå rett bak hinderet og herje når noen skal trene der. Men man skal ikke la vær å belønne fordi det forstyrrer, så lenge det er "siviliserte" former (dvs at man eksempel ikke sparker fotball med hunden sin og treffer andre hunder med ballen, satt på spissen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis klubben reagerer på det hadde jeg virkelig vurdert seriøsiteten dems (og nivået) :getlost: Det hender mine hunder reagerer på at andre leker høylytt med sine, men det er jo bare helt super trening for mine. Jeg leker også med mine og spør ikke akkurat om lov først.

Labbis skrev akkurat det jeg mente, på en bedre måte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Da vet jeg litt mer om hvordan det foregår andre steder. Jeg bruker det mest for å få forstyrrelsene rundt, og til det synes jeg linjetrening er genialt. Og jeg kaster ikke ball eller noe sånt- det er snakk om drakamp, og ikke med mest mulig bråk og bevegelse heller. På tirsdag skal jeg sjekke ut en annen klubb, forøvrig, det blir spennende! Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på trening for å trene i et forstyrrende miljø. Jeg drar ikke på trening en kveld i uka for å lære hunden noe nytt - det kan jeg like gjerne gjøre hjemme! Hvis man skal ha noen som helst sjans til nå klare å konkurrere, burde man ha trent steder der folk kaster ball og hojer, mens noen hunder bjeffer litt i ekstase.

Amira blir helt klin kokkos av pipeball. Derfor er det et helt klart problem for oss å få noe ut av treningen hvis det er noen som bruker pipeball hele tiden. MEN da er jo det bare nok et bevis på at det er akkurat DET jeg burde prioritere å trene på. Tekniske momenter/øvelser kan jeg lære hunden min på en tom parkeringsplass.

Jeg kaster ball over en 30 meters bane (hvis jeg klarer det) støtt og stadig. Men jeg ser meg jo litt rundt før jeg kaster da, så jeg ikke kaster akkurat i det noen tar en innkalling på tvers eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og dyrene mine er vel den største forstyrrelsen på trening for andre :ahappy: Jeg belønner høylytt med både leker og meg selv.

Og jeg kommer alltid til å trives best med å leke og bruke hele meg, så det krever jo at mine medtrenere ikke syns jeg er hel teit :yawn:

Samme her :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...