Gå til innhold
Hundesonen.no

Råavl ?


belgerne

Recommended Posts

Er det OK å få frem 8 valpekull over en periode på to år ?

Nå kan det kanskje forsvares ( ikke i mine øyne da, men ) at noen spyr ut på valper til feks tjeneste el.

Men er det generelt sett seriøst å ha 8 valpekull over en periode på to år, feks til utstilling / familie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det spørs jo helt på hvordan forholdene er det, men om det er åtte forskjellige tisper som har produsert 8 kull på to år, med en person som er ansvarlig og gjør alt som må gjøres med valpene og de får den pregningen og miljøtreningen som trengs i løpet av valpeperioden, så ser jeg ingen problemer med det så lenge det resterende hundeholdet er etisk og moralsk forsvarlig etter norsk dyrevernlov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at det kan virke useriøst, og mer som om man gjør det for profitt. Men hvis man virkelig trives med dette og gjør alt riktig og seriøst, og det selvfølgelig er forskjellige tisper. Så syntes jeg det er greit.

Det jeg ser på hvis jeg skal ha hund er at parringen er godt planlagt og det finnes gode grunner for denne. Og at valpene preges på riktig måte osv. Da hadde det virkelig vært en oppdretter jeg hadde sett mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt på hvordan forholdene er det, men om det er åtte forskjellige tisper som har produsert 8 kull på to år, med en person som er ansvarlig og gjør alt som må gjøres med valpene og de får den pregningen og miljøtreningen som trengs i løpet av valpeperioden, så ser jeg ingen problemer med det så lenge det resterende hundeholdet er etisk og moralsk forsvarlig etter norsk dyrevernlov.

Signeres.

---

Det er ikke lett å være oppdretter! Enten så har man fpr mange kull og er useriøs, eller så har man for få kull og er og blir en amatør. Hvor mange kull over hvor lang tid må man ha for å bli regnet som seriøs? :ahappy: Hvorfor er det sånn at det alltid skal finnes noen som er ute etter å finne ting å pirke på? Det er så utrolig mange faktorer som avgjør om dette er greit eller ikke, antallet og tid er bare en brøkdel av hva som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel ikke an å ha noen fasit på det, vel?

Ja, det er et problem om man har hatt 8 kull på to år på to-tre tisper, f.eks. Men det er ikke et problem om du har 16 tisper - da har bare halvparten av de hatt kull da. Om det er 10 valper i hvert kull, har du produsert 80 valper på to år, hvilket krever mye oppfølging av valpekjøpere, men om det er født bare 3 valper i hvert av de 8 kullene, så har du bare produsert 24 valper.

Strengt tatt, om man har tisper, tid og valpekjøpere nok, så rekker man å ha 13 kull på to år, uten å overlappe. Da forutsetter jeg at man får solgt alle valpene innen de er 8 uker. Om man er newbie-oppdretter, så er det kanskje litt drøyt, men har du holdt på i 30 år, har egne tispelinjer du kjenner ut og inn, og god oversikt over avlsmatrialet i resten av Europa, så ser jeg ikke helt at det nødvendigvis er useriøst.

Jeg tror kanskje man overvurderer jobben det er med et kull også. Valper har dårlig batterikapasitet, de trenger å sove mye når de er små, og det skal ikke rare inputen til før de blir slitne i hodene sine. Å gi 8 valper individuell sosialisering på 20 minutter pr dag, det er 160 minutter det. La oss si fire timer da, med frakt til og fra. For f.eks meg som bare går hjemme, så vil det si at jeg har gooooood tid til både sosialisering og valpestell, samt stell og aktiviteter med resten av hundene.

Så nei, man kan ikke nødvendigvis konkludere med at en oppdretter er useriøs selv om h*n har hatt 8 kull på 2 år.

EDIT:

Jeg mener at man ikke skal drive med hund for pengenes skyld. Det skal også være en god grunn til å avle på hunden. Etter min mening er det forkastelig å avle frem 8 kull på to år. Man skal ikke avle fordi det er koselig.

Høh.. Man skal ikke avle for å tjene penger, man skal ikke avle fordi det er koselig, man skal ikke ha for få kull for da er man uerfaren, man skal ikke ha for mange kull for da er man useriøs?

Kan noen gi meg malen for hva seriøst oppdrett er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg malen for hva seriøst oppdrett er?

En god oppdretter er en som ikke har mer en 1 kull i året. Aldri har produsert valper med noen former for sykdommer. En som oppdretter hunder som blir ww bare noen ser på den, og en som ikke driver for pengenes skyld.

:ahappy:

Jeg tror jeg skal droppe diskusjonen om å "avle" for penger. Vi tjener drittfett på å avle vi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg mener at man ikke skal drive med hund for pengenes skyld. Det skal også være en god grunn til å avle på hunden. Etter min mening er det forkastelig å avle frem 8 kull på to år. Man skal ikke avle fordi det er koselig.

Hvorfor i all verden kan man ikke drive med hund for pengenes skyld? God grunn til å avle ser jeg mange argumenterer for, men det er jo særdeles subjektivt hva som er god grunn også. Om man har 8 kull på to år, så har man det antagelig ikke bare fordi det er koselig.

Jeg blir litt matt jeg av alle som skal mene så mye om oppdretteres seriøsitet basert på sine personlige oppfattelser av hva som er "riktig" for enhver.

Om jeg har 8 kull på to år med tibetanske teppetissere, så er det antagelig litt anderledes enn å ha 8 kull med bruksavla maller.

Snart blir det vel sånn at men er useriøs om ikke valpene sover i senga hver natt, blir matet med hjemmelaget råfor og oppdretteren er så lite gjennomtenkt at den selger til førstegangshundeeiere. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg mener at man ikke skal drive med hund for pengenes skyld.

Det er svært få som driver med oppdrett for å tjene penger på det (nå uttaler jeg meg kun basert på renrasede hunder og ikke populære blandingshunder).

Det skal også være en god grunn til å avle på hunden.

Det skal det uansett. Enhver paring bør være med tanke på å gjøre rasen nærmere rasestandard i forhold til mentalitet, bruksegenskaper og utseende. Og en selvfølge at avlshundene er friske (det samme med dens kullsøsken, halvsøsken, foreldre, besteforeldre osv.).

Etter min mening er det forkastelig å avle frem 8 kull på to år.

Om planene blir som de blir fremover her, så kan vi raskt ende med 3-4 kull her om 1-3 år. Da er det forskjellige tisper. En som vi har satt ut på fôravtale (den skal ha ett kull hos oss), en tispe vi har her hjemme. I tillegg så er det noen valpekjøpere som kanskje skal ha kull. Da rasen vi har har en liten genetisk populasjon i landet, så er det bedre at flere kullsøsken går i avl enn at en hund har mange kull. Det er da hundeeiere som ønsker hjelp av oss til valg av partnere og vil gjerne at tispene blir satt over på oss innen paring (bruksrett). Ikke alle disse valpekullene vil vokse opp her hos oss.

Dessuten så har raseklubben strenge krav til avlshundene, bl.a. man får ikke godkjent mer enn 2 kull pr hund inntil en viss % av avkommene har blitt røntget og mentaltestet (og hunder som ikke er røntget blir betegnet som har HD). Da kanskje man får godkjent ett kull nr 3.

Så om man da kun går ut fra DogWeb og tror at alle valpene er født og hatt sin valpetid her, så kan det se mye ut :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er newbie-oppdretter, så er det kanskje litt drøyt, men har du holdt på i 30 år, har egne tispelinjer du kjenner ut og inn, og god oversikt over avlsmatrialet i resten av Europa, så ser jeg ikke helt at det nødvendigvis er useriøst.

Ja, ser den :ahappy: Det er disse newbiene jeg har hengt meg opp i da .. Vedkommede hadde første registrerte kull i 2008.

Lurer på om jeg skal kjøpe meg noen småhunder, det er jo bare å kjøre på ser det ut som :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja, ser den :ahappy: Det er disse newbiene jeg har hengt meg opp i da .. Vedkommede hadde første registrerte kull i 2008.

Lurer på om jeg skal kjøpe meg noen småhunder, det er jo bare å kjøre på ser det ut som :D

Dette kunne vært en spennende diskusjon, men du dreper den effektivt med denne formen for debatteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvorfor det ?

Fordi malle er en mer krevende rase enn en liten selskapshund som skal være kun familiemedlem, noe jeg antar at du er klar over. Det betyr at oppdretteren må legge mer arbeid i valpene og belage seg på at det kan være vanskeligere å få solgt alle valpene ved 8 ukers alder.

Jeg ville aldri solgt en malle til "hvemsomhelst", men antar at det er noe enklere å få avsetning på små selskapshunder som ikke krever all verden i forhold til en brukshund.

Du får hoppe over det som ikke passer :ahappy:

Ja, det gjør jeg også, men jeg syns sånne kommentarer er unødvendige og skaper lite rom for en spennende debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sabla lett å være oppdretter i disse dager. Det virker jo som om ALT de gjør er galt...

Kan du fortelle HVA som er så galt med disse 8 kullene? Er kombinasjonene dårlig? Er det et fåtalls tisper som har hatt kull på hver løpetid i to år? Er noen av foreldrene syke? Eller dårlig mentalitet? Hva slags resultater har valpene? Hvordan er pregingen? Hva slags folk selges de til?

Eller er det bare at noen har hatt 4 kull i året som er problemet? Ikke om hundene er bra eller dårlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at "Belgerne" har et horn i sida til denne oppdretteren i utgangspunktet ?

Jeg kan bare snakke ut fra hvordan jeg selv tenker, og her har det "gått litt unna" med kullene det siste året, fordi jeg ønsker å få evaluert en ny hannhund mens han er ung, og foretrekker å bruke han selv, da jeg kjenner mine egne tisper /linjer best.

Grunnen til at jeg velger å gjøre det sånn er fordi pappa'n hans sluttet å produsere valper relativt ung, så jeg vil ikke la denne evalueringen ta "år og dag".

Om han er verdt å åpne for avl for andre, får jeg nå vite tidligere enn om han skulle brukt 3 år på å få de samme 4-5 kullene.

Jeg har hatt ca. 5-7 spørsmål fra andre om å bruke han, men det har vært ymse grunner til at jeg fant det "tryggest" å selv finne ut av hva han har av genmateriale.

Nå kan han evnt. få en ny runde i avlen før han er 4 år, så er jeg sikker på at han ikke blir alt for gammel før han åpnes opp for andre å bruke.

Alle har vi forskjellige måter å gjøre ting på, og mye av det er helt o.k. om bare folk har en vettig mening med hvorfor de gjør det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Nangijala, har ingen horn i sida til noen jeg :) Dessuten gjelder det småhund, ikke "vår" rase.

Men HVORFOR er det forkastelig? Bare fordi du har bestemt deg for at det er sånn?

4 kull i året klassifiserer vel ikke helt som valpefabrikk heller. Da finnes det ganske mange av de i dette landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall valpekull i året sier meg ingenting som helst om det er en seriøs eller useriøs oppdretter. Et oppdrett kan bestå av flere husstander på et og samme kennelnavn, forvertsfamilier og andre som sammarbeider tett med en oppdretter. Fordelen med flere kull kan ligge i kortere tid på avkomstgransking, kortere tid på å bli godt kjent med egne linjer og deres plusser og minuser. Om jeg skal kattegorisere en oppdretter som useriøs synes jeg andre faktorer er mer viktig enn antall kull. Selv om min personlige grense ligger på 2 max 3 kull i året betyr ikke det at ikke andre oppdretter har kappasitet til å følge opp flere kull enn det i løpet av et år. Jeg kjenner flere oppdretter som har 5-7 kull i året som jeg fortsatt kattegoriserer som veldig seriøse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere oppdrettere med "min" rase som har tja.. si ca 10 hunder hjemme.

Hvis 4 av disse hundene får hvert sitt kull det ene året, og 4 andre får det neste året, så er disse oppdretterene useriøse basert på antall kull og også gjerne fordi det er småhunder??

Det kan godt hende at denne oppdretteren som har hatt 8 kull ila 2 år er useriøs, men da bør det vel legges til grunn andre årsaker??

Vil ikke kalle det for råavl... Men uten å vite noe mer rundt saken, så er det vanskelig og å si om du har rett eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...