Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunder ha sesong allergi?


Recommended Posts

I fjor (mars/april 09) fikk hunden min diagnosen allergi. Hun er allergisk mot husstøvmidd, lagrmidd og melmidd.

Vi merket allergien med at hun klødde mer enn normalt, og sjekket det opp. Det var da pelsmidd, men hun klødde ikke noe mindre etter behandlingen. Blodprøve ble tatt, og dyret ble bekreftet allergisk. Hun hadde litt eksem under den ene baklabben, men dette ble borte når hun fikk kortison en periode. Nå skal det nevnes, at den veterinæren som tok blodprøven osv, ikke har noe godt rykte, og jeg har byttet veterinær.

Fra April 09 til Februar 2010, har allergien vært så og si stillestående. Ja, hun har jo klødd litt mer enn normale hunder, men ikke så mye at hun har virket plaget på noen måte.

Men nå, mars 2010, virker det som at allergien er i ferd med å blusse opp. Jeg synes hun klør mer, og det virker noe plagsomt for henne. Jeg har ikke funnet noe utslett, bare litt 'mørkerosa' hud noen plasser. Avføringen er normal nå, men hun hade diare noen dager, men det var fordi hun fikk lever av en person på et hundetreff. Hun tålte visst ikke lever kan man si.

Utover dette, har det ikke vært noen forandringer her hjemme. Vi gjør så godt vi kan får å holde 'støvbestanden' nede, men er jo umulig å ha det 100% støvfritt. Hun fikk V&H en periode, men kastet opp relativt ofte. Ble anbefalt av forhandler (De jeg kjøper vommen av), å prøve Hill's Sensetive Skin, så det har hun fått i 2 uker nå, blandet med vommen.

Snøen har begynt å smelte her, så det er ganske 'rått' ute, men det burde vel ikke ha noe å si? synes også pelsen har blitt noe matt, men kan jo være fordi hun røytet seg ned da..

Så jeg lurer på, siden allergien har stått stille fra april 09 til mars 2010, kan det da være snakk om sesongallergi? skjønner ikke åssen det kan gå til, når bikkja er allergisk mot ting innendørs, men kanskej pluss gardene og luftfuktigheten gjør det mer levelig for midden osv så det blir fler.. Eller kan det være tørrfòret som har gjort utslaget? Oppblussingen av kløe og matt pels fikk hun før vi bytta fòr...Er 100% fornøyd garanti på det fòret, meeen jeg er ikke heelt fornøyd... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hunder kan ha sesongallergi, de kan være allergiske mot akkurat det samme som oss. I deres tilfelle kan den ha kryssallergi til pollen for eksempel, som gjør at i pollensesongen så blir alt mye verre, og da klarere dere ikke holde det i sjakk med det som funker resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryssallergi er når man reagerer på ting man ikke egentlig er allergisk mot, på grunn av påvirkning fra allergener man er allergisk mot. Jeg har sterk pollenallergi og kan ikke spise epler i pollensesongen fordi det er et kjent kryssallergen mot bjørkepollen. (Og jada - jeg har testet det). Så kan hende hunden din har en svak pollenallergi foreksempel, i tillegg til det andre, og når hun da blir utsatt for pollen, så slår det sterkere ut. Eller at pollenallergennene er kryssallergener med noe av det andre hun reagerer på og at hun derfor også reagerer på bestemte typer pollen, uten egentlig å være allergisk mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha ja, så man kan si f.eks pollen allergien får støv allergien til å bli strekere? fryktelig avansert dette her, går det ann å teste hundne for kryssallergi?

Jeg har stussa litt på å ta ny allergiprøve og kanskje starte sklik vaksine behandling.. Årsaken til at jeg vil ta ny prøve, er at Jatzy fikk kortison før hun tok den forrige prøven. Og det er fler som har sagt til meg at kortison kan messe med prøve resultatet. For om hun evnt skulle ha prøvd det vaksinasjons programmet, så vil jeg jo ikke at hun skal få hestedoser..

D.farinae - 5768

Tyrophagus putrescentiae - 4856

Acarus slro - 2633

Etter hva jeg har forstått, så er alle verdier over 150 allergi? Da har jeg liksom litt vanskelig for å tro at en hund med verdi på nesten 6000 kan være 'frisk' store deler av året, unnatt mars-april. Bare lettet litt på tankene :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en dobermann gutt på 22 mnd som i fjor sommer fikk konstantert hustøv/husstøvmidd allergi. Han har gått på kortison, og allergi tabletter, og jeg har prøvd forskjellige typer for. Bla vom og hundemat.

Men i januar i år så var jeg til behandling hos ei som driver med naturmedisin, og fikk tips om et homeopatmiddel, som heter House Dust, begynte på det og byttet til Norwegian Polar hundemat og det tok under 3 uker så var kløen borte, han rant ikke lenger i øynene og pelsen som har vært flekkevis har begynt komme kjempe fint tilbake.

Så jeg hadde veldig god erfaring med dette. Ikke sikkert det fungerer for alle, men ville hvertfall tipse dere om min erfaring.

Lurer du på noe så kan du bare ta kontakt med meg:)

Hilsen Linda og Dollar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...