Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilskudd som hjelper på klør?


JailyTina

Recommended Posts

Jaily får Hills Large Breed. Hun har alltid fått Hills og jeg er veldig fornøyd med både pels, hud og alt annet sånt. Alt utenom klørne hennes. Hun har klør som fliser og sprekker opp lett. Klippet nettopp klørne hennes og så da at hun faktisk har mistet en ganske stor del av en klo på forlabben så nerven inni kloa ligger ganske ubeskyttet.

Er det noe fortilskudd eller sånt som kan hjelpe for tørre klør? Har også vært tendenser til tørre poter, men det har blitt bedre med smøring med labbefett (uten vann). Ideas anyone? Noe annet enn fortilskudd som kan hjelpe?

(Bare for å ha nevnt det har jeg tenkt å bytte til V&H eller NP, men da må jeg nesten ha en fryser først.... :icon_confused: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo får Artophar sin omega 3 fiskeolje-sak. Den hjelper både på dårlige poter som blir lett såre, og flisete klør. Dvs hun fikk det i sommer og høst når vi sykla endel - nå ser potene greie ut og klørne har begynt å flise litt igjen så da er det vel på tide å starte med den igjen.

Hun fores vekselsvis på V&H og RC hypoalergenic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden har mistet en del av en klo slik at nerven er eksponert, ville jeg absolutt tatt en tur til veterinær for å få den vurdert. Det setter seg lett betennelse i sånt. Jeg ville samtidig hørt med veterinær om det er en mulighet for at hunden lider av klokapselløsning. Generelt anbefales bruk av olje i maten for å bedre klokvaliteten. Dobbel dose av Baddakys selolje kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo får Artophar sin omega 3 fiskeolje-sak. Den hjelper både på dårlige poter som blir lett såre, og flisete klør. Dvs hun fikk det i sommer og høst når vi sykla endel - nå ser potene greie ut og klørne har begynt å flise litt igjen så da er det vel på tide å starte med den igjen.

Hun fores vekselsvis på V&H og RC hypoalergenic.

Jeg var inne på tanken om omega 3. Uansett kan det vel ikke skade å prøve det akkuart. :whistle: Selges det i dyrebutikker eller hos veterinær?

Dersom hunden har mistet en del av en klo slik at nerven er eksponert, ville jeg absolutt tatt en tur til veterinær for å få den vurdert. Det setter seg lett betennelse i sånt. Jeg ville samtidig hørt med veterinær om det er en mulighet for at hunden lider av klokapselløsning. Generelt anbefales bruk av olje i maten for å bedre klokvaliteten. Dobbel dose av Baddakys selolje kan være verdt et forsøk.

Det er fortsatt et par harde lag rundt nerven, men det er en forholdsvis stor (alt er relativt, en klo er jo ikke mega svær i seg selv liksom) bit som har falt av. Det er ingen tegn til at det er ømt, varmt hovent eller på andre måter tegner til å være betent, men kommer det noen sånne tegn drar jeg selvsagt til vet'n med henne. Jeg er av typen som heller drar noen ganger for ofte til vet'n enn noen ganger for lite så det skal ikke store tegn til at det er noe feil før jeg slår på tråden dit.

Når det gjelder klokapselløsning tror jeg ikke det er tilfellet på Jaily. Søkte litt rundt på nettet og fant noen svenske sider som beskriver dette. Det de skriver om symptomer på dette stemmer ikke overens med det jeg ser på Jailys klør. Men blir klørne verre skal jeg ha det i bakhodet og høre med vet'n vår neste gang vi er der. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på tanken om omega 3. Uansett kan det vel ikke skade å prøve det akkuart. :whistle: Selges det i dyrebutikker eller hos veterinær?

Artophar.com - eneste måten svimehuer som meg klarer å huske sånt - den dumper ned i postkassa. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund går fast på Onychotin som fåes hos vetrinær nettopp pga dårlige klør.Du kan mixe den med omega 3 oljer /badaky oljen. For vår del hjalp ikke olje i det hele tatt,men denne onychotin.

ang ølgjær fikk vi beskjed fra vetrinær at det skal ikke hunder ha.. av en eller merklig grunn jeg ikke husker nå seff. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund går fast på Onychotin som fåes hos vetrinær nettopp pga dårlige klør.Du kan mixe den med omega 3 oljer /badaky oljen. For vår del hjalp ikke olje i det hele tatt,men denne onychotin.

ang ølgjær fikk vi beskjed fra vetrinær at det skal ikke hunder ha.. av en eller merklig grunn jeg ikke husker nå seff. :whistle:

Kan se for meg at det har med druesukkernivået å gjøre, men også det at ølgjær inneholder mye b-vitamin (derfor det er bra for hår, hud klør/negler) og alt som inneholder mye vitaminer skal man være forsiktig med da overdosering av vitaminer kan være svært farlig. Siden hunder veier ca like mye som ett barn tåler de nødvendigvis også mindre overdoser før det gir utslag. Riktignok er b-vitaminet vannløselig, men jeg er ikke overbevist om at hunder selv skjønner at de må drikke ekstra vann om de får i seg for mye :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Kjenner meg igjen! Ting som kan bestilles på nett er fantastisk praktisk!

Godt jeg ikke er alene. :) Bestilte abonement hos dem for over et årsiden - så det dumper ned en flaske i mnd eller så tror jeg - jeg rekker hvertfall nesten å bruke den opp før den nye kommer (om jeg husker å bruke dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ølgjær av avbitret type, og selvsagt ikke av typen med tilsatt druesukker (Det er nemlig en del som har tilsatt druesukker)

Til 17kg hund bruker jeg ca en teskje om dagen.

Det er merkbar forskjell på hvordan hud og pels er med og uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...