Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilskudd som hjelper på klør?

JailyTina

Recommended Posts

Jaily får Hills Large Breed. Hun har alltid fått Hills og jeg er veldig fornøyd med både pels, hud og alt annet sånt. Alt utenom klørne hennes. Hun har klør som fliser og sprekker opp lett. Klippet nettopp klørne hennes og så da at hun faktisk har mistet en ganske stor del av en klo på forlabben så nerven inni kloa ligger ganske ubeskyttet.

Er det noe fortilskudd eller sånt som kan hjelpe for tørre klør? Har også vært tendenser til tørre poter, men det har blitt bedre med smøring med labbefett (uten vann). Ideas anyone? Noe annet enn fortilskudd som kan hjelpe?

(Bare for å ha nevnt det har jeg tenkt å bytte til V&H eller NP, men da må jeg nesten ha en fryser først.... :icon_confused: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo får Artophar sin omega 3 fiskeolje-sak. Den hjelper både på dårlige poter som blir lett såre, og flisete klør. Dvs hun fikk det i sommer og høst når vi sykla endel - nå ser potene greie ut og klørne har begynt å flise litt igjen så da er det vel på tide å starte med den igjen.

Hun fores vekselsvis på V&H og RC hypoalergenic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden har mistet en del av en klo slik at nerven er eksponert, ville jeg absolutt tatt en tur til veterinær for å få den vurdert. Det setter seg lett betennelse i sånt. Jeg ville samtidig hørt med veterinær om det er en mulighet for at hunden lider av klokapselløsning. Generelt anbefales bruk av olje i maten for å bedre klokvaliteten. Dobbel dose av Baddakys selolje kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo får Artophar sin omega 3 fiskeolje-sak. Den hjelper både på dårlige poter som blir lett såre, og flisete klør. Dvs hun fikk det i sommer og høst når vi sykla endel - nå ser potene greie ut og klørne har begynt å flise litt igjen så da er det vel på tide å starte med den igjen.

Hun fores vekselsvis på V&H og RC hypoalergenic.

Jeg var inne på tanken om omega 3. Uansett kan det vel ikke skade å prøve det akkuart. :whistle: Selges det i dyrebutikker eller hos veterinær?

Dersom hunden har mistet en del av en klo slik at nerven er eksponert, ville jeg absolutt tatt en tur til veterinær for å få den vurdert. Det setter seg lett betennelse i sånt. Jeg ville samtidig hørt med veterinær om det er en mulighet for at hunden lider av klokapselløsning. Generelt anbefales bruk av olje i maten for å bedre klokvaliteten. Dobbel dose av Baddakys selolje kan være verdt et forsøk.

Det er fortsatt et par harde lag rundt nerven, men det er en forholdsvis stor (alt er relativt, en klo er jo ikke mega svær i seg selv liksom) bit som har falt av. Det er ingen tegn til at det er ømt, varmt hovent eller på andre måter tegner til å være betent, men kommer det noen sånne tegn drar jeg selvsagt til vet'n med henne. Jeg er av typen som heller drar noen ganger for ofte til vet'n enn noen ganger for lite så det skal ikke store tegn til at det er noe feil før jeg slår på tråden dit.

Når det gjelder klokapselløsning tror jeg ikke det er tilfellet på Jaily. Søkte litt rundt på nettet og fant noen svenske sider som beskriver dette. Det de skriver om symptomer på dette stemmer ikke overens med det jeg ser på Jailys klør. Men blir klørne verre skal jeg ha det i bakhodet og høre med vet'n vår neste gang vi er der. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på tanken om omega 3. Uansett kan det vel ikke skade å prøve det akkuart. :whistle: Selges det i dyrebutikker eller hos veterinær?

Artophar.com - eneste måten svimehuer som meg klarer å huske sånt - den dumper ned i postkassa. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund går fast på Onychotin som fåes hos vetrinær nettopp pga dårlige klør.Du kan mixe den med omega 3 oljer /badaky oljen. For vår del hjalp ikke olje i det hele tatt,men denne onychotin.

ang ølgjær fikk vi beskjed fra vetrinær at det skal ikke hunder ha.. av en eller merklig grunn jeg ikke husker nå seff. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund går fast på Onychotin som fåes hos vetrinær nettopp pga dårlige klør.Du kan mixe den med omega 3 oljer /badaky oljen. For vår del hjalp ikke olje i det hele tatt,men denne onychotin.

ang ølgjær fikk vi beskjed fra vetrinær at det skal ikke hunder ha.. av en eller merklig grunn jeg ikke husker nå seff. :whistle:

Kan se for meg at det har med druesukkernivået å gjøre, men også det at ølgjær inneholder mye b-vitamin (derfor det er bra for hår, hud klør/negler) og alt som inneholder mye vitaminer skal man være forsiktig med da overdosering av vitaminer kan være svært farlig. Siden hunder veier ca like mye som ett barn tåler de nødvendigvis også mindre overdoser før det gir utslag. Riktignok er b-vitaminet vannløselig, men jeg er ikke overbevist om at hunder selv skjønner at de må drikke ekstra vann om de får i seg for mye :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Kjenner meg igjen! Ting som kan bestilles på nett er fantastisk praktisk!

Godt jeg ikke er alene. :) Bestilte abonement hos dem for over et årsiden - så det dumper ned en flaske i mnd eller så tror jeg - jeg rekker hvertfall nesten å bruke den opp før den nye kommer (om jeg husker å bruke dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ølgjær av avbitret type, og selvsagt ikke av typen med tilsatt druesukker (Det er nemlig en del som har tilsatt druesukker)

Til 17kg hund bruker jeg ca en teskje om dagen.

Det er merkbar forskjell på hvordan hud og pels er med og uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så klart vil jeg det, og jeg takket jo for innspillet om å ha eget teppe i sofaen til hunden, det var en god idé
    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...