Gå til innhold
Hundesonen.no

Agria nekter å betale ut noe

Recommended Posts

Jeg legger bare frem saken jeg, slik den er:

4.september 2009 måtte vi ta et keisersnitt på den ene tispen vi har her. Tispen var på dag 64-67 uten tegn til fødsel. Vannet gikk i 22 tiden på kvelden, men ingenting skjer. Vi reiser til dyrlegen som sjekker bikkja i huet og rævva. Det finnes ingen tegn til åpning i fødselskanalen.

Jeg skriver av Journalen til dyrlegen jeg:

ANAMNESE: drektig, dag 64-67. Svært stor i buken. Vært på kontroll på ****** idag, godt liv i valpene, planlagt keisersnitt i morgen hvis ingen fødsel i natt. Eier tror vannet kan ha gått for 3-4 timer siden. Fant dam på gulvet, men kan ha vært urin. Ingen andre tegn til fødsel. Har hatt temp.fall, stiger igjen.

Og simsalabim, der bestemte dyrlegen seg for å ta et keisersnitt. De mente ikke tispen kom til å føde selv på grunn av at det ikke fantes åpning i fødselskanalen, osv.

Anyway. Vi sendte alt dette inn til Agria, hvor vi får til svar at det aldri stod til fare for tispen og valpenes liv, og at vi derfor ikke får noe igjen på forsikringen.

Tispen er forsikret for:

Agria livsforskring

Agria avl liv

Agria avl vetrinærforsikring

Agria vetrinærforsikring

Jeg ringte inn til agria etter andre avslag, hvor jeg spesifikk spurte hva de mente var "til fare for tispen og valpenes liv", og hva den betegnelsen inneholdt. For jeg stiller spørsmålstegn ved at det ikke er nok at TO veterinærer bestemmer seg for at keisersnitt er eneste løsning så sent i svangerskapet. Tispen var mest sannsynlig på dag 65 i drektigheten uten tegn til fødsel eller åpning i fødsels kanalen. Jeg forklarte agria at tispen ikke kan føde normalt uten at fødsels kanalene åpner seg, og at det er lenge og vente til tispen er på dag 68-70 (de mente vi kunne ha ventet minst to dager til før vi satte igang keisersnitt), hvilket for meg er uholdbart. Skal man virkelig sette tispen i fare før man beslutter å gjøre hva to veterinærer mener er riktig?

Men helt ærlig. Jeg tror vi stiller svakt i saken. Men lurer på hvordan andre ville forholdt seg til denne saken, og om det overhodet er noe å gå videre med? Jeg har på en måte, etter 100vis av samtaler med agria gitt opp hele opplegget. Jeg kan få veterinæren til å skrive på at fødsels kanalene ikke var åpne, men tror det hjelper lite. Det virker som om agria på forhånd har bestemt at tispen må være døden nær før de betaler ut noe.

Så, jeg lurer rett å slett om vi skal si opp hele forsikringen, og flytte de over til et annet forsikrings selskap, eller om vi rett og slett skal ta den bestemte summen og sette inn på egen "krise konto", for det er tydeligvis ikke noe å hente hos Agria.

Litt kjipt, for jeg lurer på hva det er vi betaler 23 000,- for i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være så skråsikker, men du kan i alle tilfeller klage inn avgjørelsen deres, og mener det er sånn at man kan klage den inn for et uavhengig organ som behandler saken. Eter et kjapt søk på google fant jeg dette:

Forsikringsklagekontoret (FKK)

FKK er et nøytralt tvisteløsningsorgan etablert med hjemmel i Forsikringsavtaleloven og arbeider uavhengig av særinteresser. Kontoret yter bistand til forsikringstakere og skadelidte som mener å ha et krav mot et forsikringsselskap. Kontoret er også sekretariat for Forsikringsklagenemnda (FKN) Skade, Person og Avkortning.

FKK bistår først når selskapet har gitt sitt endelige svar i saken og bistår ikke med å fremme krav mot et selskap.

Behandlingen ved kontoret er gratis.

Adressen hit er : http://www.forsikringsklagekontoret.no/dllvis5.asp?id=1520

Aner ikke om det er dette organet som kan behanlde det, men er temmelig sikker på at det finnes et uavhengig organ med kompetanse til å behandle forsikringssaker. Kanskje noen med bedre hukommelse (og ork til å akkurat nå slå opp i Forsikringsavtaleloven) kan tipse deg om hva jeg mener?

Eller, hvis du betaler 23000 i året i forsikring, antar jeg at du har en del hunder forsikret hos Agria. Du kan jo prøve deg fram og si at pga det du opplever som dårlig servise vurderer du å flytte alle dine forsikringer over til et annet selskap. Ikke sikkert det hjelper, men de burde i alle fall tenke seg om både et par og tre ganger før de gir slipp på en så god kunde.

Lykke til :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Blondie hadde samme problem med ene tispen sin. Det var kun en valp i livmoren, og veterinæren mente at det ikke var nok trykk i livmoren til at fødselen startet..

Hun også slet med å få igjen pengene fra Agria, fordi de mente keisersnittet var forebyddende og ikke akutt.. men hun fikk dekket det til slutt etter litt krangling med Agria da :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du klager de inn og krever erstatning. Det er vel veterinærene som skal ha ansvaret for å avgjøre hva som er nødvendig for en hund, og ikke forsikringsselskapene? Det blir jo veldig feil om man skal drive og gamble med hundenes liv for å kunne få igjen pengene.

Det er ganske mye penger du betaler inn hvert år. Har du noen ca anslag på hvor mye du bruker forsikringen din, og hvor mye du "tar ut" hvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være så skråsikker, men du kan i alle tilfeller klage inn avgjørelsen deres, og mener det er sånn at man kan klage den inn for et uavhengig organ som behandler saken. Eter et kjapt søk på google fant jeg dette:

Forsikringsklagekontoret (FKK)

FKK er et nøytralt tvisteløsningsorgan etablert med hjemmel i Forsikringsavtaleloven og arbeider uavhengig av særinteresser. Kontoret yter bistand til forsikringstakere og skadelidte som mener å ha et krav mot et forsikringsselskap. Kontoret er også sekretariat for Forsikringsklagenemnda (FKN) Skade, Person og Avkortning.

FKK bistår først når selskapet har gitt sitt endelige svar i saken og bistår ikke med å fremme krav mot et selskap.

Behandlingen ved kontoret er gratis.

Adressen hit er : http://www.forsikringsklagekontoret.no/dllvis5.asp?id=1520

Aner ikke om det er dette organet som kan behanlde det, men er temmelig sikker på at det finnes et uavhengig organ med kompetanse til å behandle forsikringssaker. Kanskje noen med bedre hukommelse (og ork til å akkurat nå slå opp i Forsikringsavtaleloven) kan tipse deg om hva jeg mener?

Dessverre er forsikringsklagenemda kun rådgivende, og selv om man får medhold der trenger ikke Agria forholde seg til det.

Det har jeg dessverre fått erfare selv da jeg fikk en bil i siden for noen år siden.

Fikk fullt medhold i forsikringsklagenemda, men forsikringsselskapet til motparten valgte å ikke forholde seg til nemdas avgjørelse og jeg fikk all skyld.

Om utfallet av saken RTL beskriver hadde blitt en annen i set annet selskap får vi jo aldri vite.

Meeen jeg hadde nok bytta selskap etter en sånn hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du klager de inn og krever erstatning. Det er vel veterinærene som skal ha ansvaret for å avgjøre hva som er nødvendig for en hund, og ikke forsikringsselskapene? Det blir jo veldig feil om man skal drive og gamble med hundenes liv for å kunne få igjen pengene.

Det er ganske mye penger du betaler inn hvert år. Har du noen ca anslag på hvor mye du bruker forsikringen din, og hvor mye du "tar ut" hvert år?

Jeg tipper forsikringen er for alle hundene, og isåfall er det en del pr. hund, men ikke mer enn de fleste betaler. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

og pga diskusjoner rundt mine akutte keisersnitt så har ikke jeg agria lengre :icon_confused:

Sitte med inntrykket at alt som har med livmor å gjøre hos Agria er vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :icon_confused:

Tusen takk. Fikk også beskjed av Agria å ta det igjennom FKK.

Oppdretteren til Blondie hadde samme problem med ene tispen sin. Det var kun en valp i livmoren, og veterinæren mente at det ikke var nok trykk i livmoren til at fødselen startet..

Hun også slet med å få igjen pengene fra Agria, fordi de mente keisersnittet var forebyddende og ikke akutt.. men hun fikk dekket det til slutt etter litt krangling med Agria da :wub:

Ja. Vi har vært igjennom to runder med Agria nå. Og jeg vurderer seriøst å gå til tv2 hjelper deg eller noe i den duren. Dette er rett og slett drøyt, synes jeg.

Det er svært lite vi har tatt ut de siste årene. 1300,- i fjor da vi hadde en hund vi slet med allergi og mageproblemer med. Ellers er det svært lite vi har tatt ut, selv om vi helt sikkert kunne tatt ut mye mer hvis vi bare ville. Vi hadde et par poteskader som kostet noen tusen osv.

Jeg har ikke tenkt og gi meg i denne saken. Jeg mener det er feil at en vetrinær hos agria skal overskue to andre vetrinærer som faktisk har sett tispens tilstand og hatt del i det hele. Det holder ikke for meg at vetrinæren hos Agria sier det ikke stod til fare for tispens liv. Det handler ikke lenger om pengene, men om rettighetene våre som stod kunde hos et forsikringsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper forsikringen er for alle hundene, og isåfall er det en del pr. hund, men ikke mer enn de fleste betaler. :wub:

For det var jo ikke så vanskelig å skjønne da.... :icon_confused:

Men om man forsikrer x antall hunder til 23 000 i året, men faktisk bare tar ut igjen 10 000 gjennomsnitlig hvert år totalt på alle hundene, så sier det seg selv at det er økonomisk ugunstig å forsikre så mange hunder. For meg i hvert fall. Særlig når man ikke får dekket en god del i tillegg (Agria ER vanskelig med livmor som Jeanette nevner). Da hadde jeg heller hatt egen veterinærkonto til hundene i krisetilfeller. Men det kommer jo an på egen økonomi og. Hvor store regninger man kan ta om uhellet er ute, hva man velger å behandle mm.

Det er svært lite vi har tatt ut de siste årene. 1300,- i fjor da vi hadde en hund vi slet med allergi og mageproblemer med. Ellers er det svært lite vi har tatt ut, selv om vi helt sikkert kunne tatt ut mye mer hvis vi bare ville. Vi hadde et par poteskader som kostet noen tusen osv.

Da hadde jeg faktisk sett om jeg kunne fått en bedre tilbud et annet sted, evt ikke hatt forsikring på de...

Men det er bra at du tar det videre. Det vil gjøre det kanskje lettere for andre å nå igjennom også. For det er galt et sted om noen skal sitte og lese på et papir og si at ting ikke var nødvendig, den var liksom ikke helt død enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper forsikringen er for alle hundene, og isåfall er det en del pr. hund, men ikke mer enn de fleste betaler. :wub:

Selfølgelig er forsikringen for alle hundene. At det er for flere hunder fjerner ikke faktum at vi legger igjen mye mer penger hos agria en hva feks du gjør som har en hund. Vi er en "stor kunde" for dem.

og pga diskusjoner rundt mine akutte keisersnitt så har ikke jeg agria lengre :icon_confused:

Sitte med inntrykket at alt som har med livmor å gjøre hos Agria er vanskelig..

Kan jeg spørre hva du har byttet til? Hvis du har forsikret om igjen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Kan jeg spørre hva du har byttet til? Hvis du har forsikret om igjen da?

De er nå forsikret med alt annet jeg har i selskapet Duborgh AS. Der får jeg personlig oppfølging og har bla diskutert med saksbehandler om sterilisering av Blaze. Selv om det står klart i regelverket at de ikke dekker det utenom akutte tilfeller. Men de tok seg faktisk tiden til å ringe, forklare og diskutere. Dvs personlig oppfølging langt over det Agria har klart å gi. (selv om utfalle var at jeg ikke får sterilisering dekket tiltross for jursvuls, men de prøvde i det minste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oppdretterskolen jeg var på i helgen, ble det snakk om dette. Og jeg tror ikke du hadde fått medhold av de heller i akkurat denne saken.. Dag 65 er ikke lenge i drektigheten, og det skal vel gå to døgn etter at tempen har steget og det fremdeles ikke er tegn på fødsel, at man kan begynne å få litt angst. I tillegg så viste jo undersøkelser at tispen hadde det fint og at det var liv i valpene. At det i tillegg står i epikrisen at keisersnittet var PLANLAGT neste dag, gjør sitt til at jeg tviler veldig, veldig sterkt på at dere vil få igjen en prikk.

Ja, det er surt å måtte ut med masse penger i forbindelse med et kull, men sånn er det (dessverre). :icon_confused: Men jeg skjønner likevel Agria godt i denne saken; det er ingenting som tyder på at tispens eller valpenes liv stod i fare; at DERE var utålmodige er en helt annen sak - man forsikrer ikke mot sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oppdretterskolen jeg var på i helgen, ble det snakk om dette. Og jeg tror ikke du hadde fått medhold av de heller i akkurat denne saken.. Dag 65 er ikke lenge i drektigheten, og det skal vel gå to døgn etter at tempen har steget og det fremdeles ikke er tegn på fødsel, at man kan begynne å få litt angst. I tillegg så viste jo undersøkelser at tispen hadde det fint og at det var liv i valpene. At det i tillegg står i epikrisen at keisersnittet var PLANLAGT neste dag, gjør sitt til at jeg tviler veldig, veldig sterkt på at dere vil få igjen en prikk.

Ja, det er surt å måtte ut med masse penger i forbindelse med et kull, men sånn er det (dessverre). :icon_confused: Men jeg skjønner likevel Agria godt i denne saken; det er ingenting som tyder på at tispens eller valpenes liv stod i fare; at DERE var utålmodige er en helt annen sak - man forsikrer ikke mot sånt.

Men det er ikke snakk om et planlagt keisersnitt her. Ja, planen var å ta keisersnitt dagen etter, og jo, dag 65 i en drektighet hvor tispen vanligvis har født på dag 62 er lenge. Keisersnittet ble tatt klokken 2 på natten, fordi vannet gikk på kvelden, og etter 3-4 timer uten tegn til fødsel og åpning i fødsels kanalen. En tispe kan ikke føde valpene sine uten åpning i fødsels kanalen, derav keisersnittet. Tispen gravde og gravde og stresset, prøve å løpe vekk fra oss og var skikkelig i fra seg, dette er ikke noe som står i Journalen fordi det var noe som skjedde hjemme. Men vi hadde aldri satt igang et keisersnitt med mindre det var akutt behov for det.

Jeg syns i grunnen du er passe frekk som forteller oss at vi er utålmodige, for det ligger ikke på det i det hele tatt. Det ligger på at vannet til tispen gikk, og det ikke var noenting som skjedde. I journalen står det heller ingenting om NÅR tid tempen sank - og steg. Det skjedde to dager i forveien det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke snakk om et planlagt keisersnitt her. Ja, planen var å ta keisersnitt dagen etter, og jo, dag 65 i en drektighet hvor tispen vanligvis har født på dag 62 er lenge. Keisersnittet ble tatt klokken 2 på natten, fordi vannet gikk på kvelden, og etter 3-4 timer uten tegn til fødsel og åpning i fødsels kanalen. En tispe kan ikke føde valpene sine uten åpning i fødsels kanalen, derav keisersnittet. Tispen gravde og gravde og stresset, prøve å løpe vekk fra oss og var skikkelig i fra seg, dette er ikke noe som står i Journalen fordi det var noe som skjedde hjemme. Men vi hadde aldri satt igang et keisersnitt med mindre det var akutt behov for det.

Jeg syns i grunnen du er passe frekk som forteller oss at vi er utålmodige, for det ligger ikke på det i det hele tatt. Det ligger på at vannet til tispen gikk, og det ikke var noenting som skjedde. I journalen står det heller ingenting om NÅR tid tempen sank - og steg. Det skjedde to dager i forveien det.

Passe frekk ja? Jeg forteller vel bare ting slik som Agria ville oppfattet det, for å forklare deg hvorfor dere ikke får dekket dette?

Det står i epikrisen at vannet gikk, men at dette kunne være urin. Det er ikke unormalt at det kommer urin som misoppfattes som at vannet har gått. Det burde ikke stått noe om at det kunne vært urin. Hvis det er urin, lukter det urin. Er det vannet, lukter det i alle fall ikke urin. Dere eller dyrlegen burde ha visst dette, burde - fordi det ville gjort ting enklere for Agria å avgjøre. Jeg sier ikke at det kan være vanskelig å avgjøre, men med tanke på at noen helt utenforstående som ikke var med på dette skal avgjøre saken, så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Det står heller ingenting om når tempen sank - dette burde selvsagt vært med, det er en vesentlig ting.

Det står heller ingenting om at tispen gravde og peste (antar det er oppblokkingsfasen), og dette er også noe som HELT KLART skulle vært med.

Alt dette er tegn på at en fødsel er i gang. I tillegg kunne det vært nevnt at tispen tidligere har født på dag 62, men sånt kan jo variere. Hvorfor skrev da dyrlegen at det ikke fantes andre tegn på fødsel? Jeg aner ikke noe om dyrlegen, men må jo anta at vedkommende er kompetent på området, kanskje kan man spekulere i om dere var engstelige for om alt kom til å gå bra, mens dyrlegen vurderte det annerledes? Det er i alle fall nærliggende å tro når man leser epikrisen og sammenligner med dine uttalelser.

Hadde Agria visst dette, kan det hende de hadde sett annerledes på saken. Dyrlegen burde ha skrevet epikrisen annerledes, og hva som er grunnen til at det står det som står, kan man bare spekulere i.

Med bakgrunn i disse opplysningene du har gitt oss og Agria, så skjønner jeg Agria jeg.. At situasjonen er kjip for dere - helt klart! Men at jeg er "frekk" har jeg overhodet ingen forståelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe frekk ja? Jeg forteller vel bare ting slik som Agria ville oppfattet det, for å forklare deg hvorfor dere ikke får dekket dette?

Det står i epikrisen at vannet gikk, men at dette kunne være urin. Det er ikke unormalt at det kommer urin som misoppfattes som at vannet har gått. Det burde ikke stått noe om at det kunne vært urin. Hvis det er urin, lukter det urin. Er det vannet, lukter det i alle fall ikke urin. Dere eller dyrlegen burde ha visst dette, burde - fordi det ville gjort ting enklere for Agria å avgjøre. Jeg sier ikke at det kan være vanskelig å avgjøre, men med tanke på at noen helt utenforstående som ikke var med på dette skal avgjøre saken, så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Det står heller ingenting om når tempen sank - dette burde selvsagt vært med, det er en vesentlig ting.

Det står heller ingenting om at tispen gravde og peste (antar det er oppblokkingsfasen), og dette er også noe som HELT KLART skulle vært med.

Alt dette er tegn på at en fødsel er i gang. I tillegg kunne det vært nevnt at tispen tidligere har født på dag 62, men sånt kan jo variere.

Hadde Agria visst dette, kan det hende de hadde sett annerledes på saken. Dyrlegen burde ha skrevet epikrisen annerledes, og hva som er grunnen til at det står det som står, kan man bare spekulere i.

Med bakgrunn i disse opplysningene du har gitt oss og Agria, så skjønner jeg Agria jeg.. At situasjonen er kjip for dere - helt klart! Men at jeg er "frekk" har jeg overhodet ingen forståelse for.

Det var bare måten du formulurte deg på i siste setning. Men samme det :icon_confused: Ingen skade skjedd.

Jeg har prøvd å få kontakt med vetrinærene for å få en mer utfyllt journal. Jeg syns liksom ikke journalen utfyller hendelsen på den måten den skulle gjort. Det er mye som mangler, og mye som skulle vært med.

Anyway. Vi mente bastant det var vannet som gikk, da det hverken luktet eller hadde noen kontrast. Dyrlegen har selv ført på at det kan være urin etter våre opplysninger. Vannet gikk på stuegulvet, så det ville ikke være ufattelig vanskelig å se at det faktisk var vannet som gikk. Vi må i en slik sak forholde oss til det dyrlegen sier, og sier dyrlegen at keisersnitt må utføres så må vi stole på at dyrlegen er der for å hjelpe oss ikke bare pumpe oss for penger. Vi må også forholde oss til realiteten, og på det punktet var vi mer redd for hunden en hele forsikrings pengene. Det er klart det er surt med en slik hendelse, men jeg har ikke lyst å gi meg helt enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig er forsikringen for alle hundene. At det er for flere hunder fjerner ikke faktum at vi legger igjen mye mer penger hos agria en hva feks du gjør som har en hund. Vi er en "stor kunde" for dem.

Nå synes jeg ikke at hvor stor kunde man er skal avgjøre hvor lett man får utbetalt forsikring eller ikke. Men det var mer ment som en forklaring på summen dere betaler i forsikring, hvis hun trodde det var for bare en hund.

Er hittil fornøyd med Agria selv, men har ("heldigvis"?) ingen hund med livmor. :icon_confused: De synes å være vanskelige på dette. Mange virker til å bruke Gjensidige i stedet, men de er en del dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Agria kan være veldig vanskelige når det kommer til at kunder trenger å bruke forsikringen sin, og de må betale ut penger,

Ei venninne av meg, som jobber på en dyreklinikk, sier at de daglig har krangler med Agria om nødvendigheten av behandling av forsikrede dyr. Agria er det forsikringsselskapet som er vanskeligst på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med vetrinæren som tok keisersnittet på telefon, og hun har nå skrevet ut et skriv vi skal sende til agria.

Skrivet innholder informasjon om tispens tilstand slik de oppfattet den, og hvorfor keisersnittet ble tatt. Keisersnitt ble tatt på grunn av at vannet hadde gått, og fordi at det er uforsvarlig å sette veé fremkallende på en tispe som ikke har åpning nok til å føde valpene.

Hun hadde selv vært i kontakt med agria angående denne saken, fordi hun mente det var humbug at de ikke skal betale ut noen forsikringssum til oss på et så simpelt grunnlag.

Grunnen til at agria ikke vil betale ut noe er fordi at det ikke ble satt veé fremmkallende middler på tispen.

Så får vi håper på et bedre utfall av saken denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med vetrinæren som tok keisersnittet på telefon, og hun har nå skrevet ut et skriv vi skal sende til agria.

Skrivet innholder informasjon om tispens tilstand slik de oppfattet den, og hvorfor keisersnittet ble tatt. Keisersnitt ble tatt på grunn av at vannet hadde gått, og fordi at det er uforsvarlig å sette veé fremkallende på en tispe som ikke har åpning nok til å føde valpene.

Hun hadde selv vært i kontakt med agria angående denne saken, fordi hun mente det var humbug at de ikke skal betale ut noen forsikringssum til oss på et så simpelt grunnlag.

Grunnen til at agria ikke vil betale ut noe er fordi at det ikke ble satt veé fremmkallende middler på tispen.

Så får vi håper på et bedre utfall av saken denne gang.

Godt å høre! Ozytocin på en slik tispe kan være fatalt! :icon_confused: Kjenner en oppdretter som fikk satt det på en tispe med lignende historie som din; det endte med at livmoren sprengtes, og det ble hastekeisersnitt. Tispa og valpene holdt på å stryke med selvsagt, men heldigvis endte den historien bra da. Man skal aldri sette oxytocin på en tispe hvor ingenting har kommet ut, vet ikke Agria det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! Ozytocin på en slik tispe kan være fatalt! :icon_confused: Kjenner en oppdretter som fikk satt det på en tispe med lignende historie som din; det endte med at livmoren sprengtes, og det ble hastekeisersnitt. Tispa og valpene holdt på å stryke med selvsagt, men heldigvis endte den historien bra da. Man skal aldri sette oxytocin på en tispe hvor ingenting har kommet ut, vet ikke Agria det?

Ironisk nok så hadde Agria antageligvis betalt uten å protestere om livmoren sprengtes, nettopp fordi at da er det hastekeisersnitt som kan koste mor og valper livet. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når er det egentlig et "haste keisersnitt" ? Er det når det holder på å gå galt, eller er det når man SER det går galt? Altså. I vår sak da. Tispen føder ikke normalt, vannet har gått og det finnes ikke sjans i havet til å føde valpene uten åpning. Når det da ble tatt keisersnitt, var det et haste keisersnitt, eller var det et keisersnitt.

Er det hast når man ser livet renne ut av tispen? I don't get it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er kjempedum her altså, men etter å ha skummet igjennom forsikringsvilkårene for Veterinærforsikring finner jeg:

"6. Forsikringens omfang

Her angir vi de forutsetninger og særskilte krav som må være oppfylt for at

skadetilfellet skal omfattes av forsikringen. Forsikringen dekker kostnader i

forbindelse med undersøkelse, behandling og pleie på grunn av sykdom, skade

og ulykke. Det er i samtlige tilfeller en forutsetning at behandlingen i følge

veterinærmedisinsk ekspertise er nødvendig for å behandle skade eller sykdom

og/eller lindre smerte, og at behandlingsmetoden er internasjonalt anerkjent

som følge av dokumentert forskning og veterinærmedisinsk erfaring. For

etterfølgende punkter gjelder særlige forutsetninger.

c. Keisersnitt og fødselshjelp: Ett keisersnitt erstattes dersom hunden har

vært forsikret i Agria med en veterinærforsikring i mer enn ett år.

Keisersnitt og fødselshjelp erstattes kun dersom hunden har fylt 20

måneder ved behandlingstilfellet."

"7.2 Øvrige begrensninger

Du kan ikke få erstattet dine kostnader for:

6. Keisersnitt hos chihuahua, pomeranian, boston terrier samt engelsk og

fransk bulldog."

Så hvordan kan de ikke dekke ditt keisersnitt, det skjønner ikke jeg.

Som jeg leser det stilles det ingen krav til hvorfor det i det hele tatt er utført et keisersnitt, det bare står at det dekkes.

Har Agria selv og har heldigvis aldri hatt noen problemer med erstatning. Dog ikke ved keisersnitt, da hadde jeg ikke forsikring jeg min kronidiot, men ved bla fjerning av livmor.

Uansett, lykke til :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke noe..

Tusen takk for lykke ønskninger.

Dyrlegen skrev forresten i brevet sitt:

Ved undersøkelse 4.09.2009 hadde hunden ikke tilstrekkelig oppblokkning av cervix til at det ble vurdert som forsvarlig å sette riefremkallende sprøyte (oxytocin). Da det var tegn på vannavgang og at tispa var på overtid i forhold til parrings tidspunkt (dag 64-67), ble det derfor vurdert som uforsvarlig å avvente videre utvikling av naturlig fødsel med tanke på tispas og valpenes liv og helbred. Det ble derfor foretatt keisersnitt.

Mer sort på hvit kan det vel egentlig ikke bli. Og jeg blir virkelig sjokka hvis ikke de godtar det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke noe..

Tusen takk for lykke ønskninger.

Dyrlegen skrev forresten i brevet sitt:

Ved undersøkelse 4.09.2009 hadde hunden ikke tilstrekkelig oppblokkning av cervix til at det ble vurdert som forsvarlig å sette riefremkallende sprøyte (oxytocin). Da det var tegn på vannavgang og at tispa var på overtid i forhold til parrings tidspunkt (dag 64-67), ble det derfor vurdert som uforsvarlig å avvente videre utvikling av naturlig fødsel med tanke på tispas og valpenes liv og helbred. Det ble derfor foretatt keisersnitt.

Mer sort på hvit kan det vel egentlig ikke bli. Og jeg blir virkelig sjokka hvis ikke de godtar det!

Det der ser mye bedre ut! Lykke til! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...