Gå til innhold
Hundesonen.no

PLUKK OPP MØKKA!


Stanova

Recommended Posts

Det sier du bare til hunden din har spist eller rulla seg i menneskebæsj. Da er ikke bæsj bæsj lenger altså, hestemøkk er ingenting i forhold til det..

Uhum... VELDIG stor forskjell! :P

Du får nesten barn til å høres ut som ustyrlige roboter. Går man på gangsti med vei på de ene siden og grøft på den andre så bør man ha kontroll på "Barna"- eller lar du barna løpe ut i veien også? :getlost:

Sorry, men grøfta bør man klare å holde ungene sine unna. Men som sagt, jeg plukker opp etter hundene mine om de gjør fra seg der det er normalt å ferdes.

Dette ble et litt pussig innlegg i mine ører (eller øyne).... Jeg skjønner jo at du ikke HAR barn, men kjenner du noen??? Om ikke annet så har du vel VÆRT barn en gang? Husker du ikke hvordan du gikk overalt, krøp inn i vannrør under veien for å se om det var noe kult der, satte deg fast i kjelleren på ruinene av det gamle huset, lagde demninger i grøfta når det var vår...?? Gjorde du ikke sånne ting? Jeg gjorde iallefall det (and then some...)! Bodde sannsynligvis mer i grøftene enn på veien da jeg var lita. Selv om ungene i dag holder til en god del mer foran tv og data enn vi gjorde da jeg var lita så tror jeg faktisk de fremdeles har oppdagelsestrangen i seg... Det er ofte en grunn til at unger bruker 1 time hjem fra skolen på en vei som ville ta deg 10 min å gå... Mener du at ingen under 18 år burde gå alene noe sted, alle burde ha følge av en voksen, sindig person som kan holde dem oppe fra grøfta sånn at vi hundeeiere slipper å plukke opp etter hundene våre...??

Nå har det blitt vår her i min lille del av verden. Jeg begynner å glede meg til den vårlige oppryddingen på egen plen etter vinterens dobesøk (av hundene altså, jeg foretrekker den inne selv... :P ), her dukker det fram nye bevis for hver dag! Det samme ser jeg ute på tur for tida. Og jeg må faktisk si at jeg blir litt sjokkert over hvor folk ikke synes det er viktig å plukke opp! Midt i sentrum feks, midt på fortau. Og rundt barneskole og barnehage, langs skoleveien for mange mange unger... Sånne steder plukker jeg ALLTID opp, uansett tid på døgnet eller hvor kaldt det måtte være eller hvor trøtt jeg er eller hvor travelt jeg måtte ha det eller uansett hva jeg har for unnskyldning! Synes det er flaut og en skam at folk ikke plukker opp på sånne steder! Jeg har sannsynligvis 100 bæsjeposer spredt rundt i x antall jakker og annet, før tur sjekker jeg alltid at jeg har med og jeg tar alltid med minst en ekstra, sånn i tilfelle. Koster meg ytterst lite av både tid, penger og energi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Du får nesten barn til å høres ut som ustyrlige roboter. Går man på gangsti med vei på de ene siden og grøft på den andre så bør man ha kontroll på "Barna"- eller lar du barna løpe ut i veien også? :getlost:

Sorry, men grøfta bør man klare å holde ungene sine unna. Men som sagt, jeg plukker opp etter hundene mine om de gjør fra seg der det er normalt å ferdes.

Ok, så du har ikke barn?

Jobber i bhg jeg.. og der merker du virkelig alt de kan finne på. Barn syntes ikke bærsj er ekkelt på samme måte, og kan godt finne på å komme løpende til mor med denne i hendene å rope "Se hva jeg faaant!"

Hadde du syntes det var digg om bikkja de rullet seg nede i grøften og kom ut full av menneskebærsj?

Nei, nå syntes jeg alle som ikke plukker opp enhver bærsj skal holde opp med teite unnskyldninger og respektere andre mennesker som ferdes rundt omkring, og ikke minst oss andre hundeeiere som faktisk plukker opp etter oss.

(Hvis jeg mister noe ned i grøfta, mobilen eller andre ting, skal jeg si gjenstanden tapt da.. fordi jeg ikke kan gå ned i do-grøfta til visse hundeeiere???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men barn er jo overalt i skogen og? Ikke bare grøfter. Så da plukker dere vel opp i skogen og dere da? Som er opptatt av at unger ikke skal tråkke i det. Siden barn ferdes over alt der (eller kanskje de sitter så mye foran en firkanta skjerm at de ikke er i skogen nå? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest innleggene fra et par her inne skjønner jeg godt hvorfor enkelte har hundefolk opp i halsen. Lenge leve egoisme og latskap; "er det ikke et problem for meg, er det da ikke det for andre heller?" :getlost:

Så enig! Er en grunn til at hunder blir mer og mer ett hatobjekt... Vi burde få lov til å være til og ha hundene våre uten at folk skal forbanne oss, helt klart. Slik er det nå ikke, siden enkelte ødelegger for flertallet. Det var heller ikke slik i gamledager, så var det heller ikke ca 400 000 hunder (ikke medregnet blandingshunder) i Norge på den tiden heller.

Men barn er jo overalt i skogen og? Ikke bare grøfter. Så da plukker dere vel opp i skogen og dere da? Som er opptatt av at unger ikke skal tråkke i det. Siden barn ferdes over alt der (eller kanskje de sitter så mye foran en firkanta skjerm at de ikke er i skogen nå? )

Det har vel noe å gjøre med at faren for å tråkke i møkk i skogen er kun på førsten av turen. Når jeg skal i skogen og kjører til parkeringsplassene er det stort sett 100 meter om er en eneste møkkadynge. Så der gjentar man som voksen "ikke gå der, OHHH PASS DEG, ikke gå der, OHHH PASS DEG,ikke gå der, OHHH PASS DEG,ikke gå der, OHHH PASS DEG,ikke gå der, OHHH PASS DEG" (gjentas gange mange). Enda en forskjell er at de aller fleste barn oppholder seg i skogen med voksne.

Grøftekantene er tilgjengelige for skolebarn på vei hjem fra skolen uten følge, til og fra venner, eller til og fra aktiviteter. Jeg nekter å gå å passe på min 12 åring på tur til aktiviteter. Det er nok helt sikker kjempepopulært at jeg følger han til og fra ting fordi han ikke skal få lov til å gå i grøfter.

Artig at det å ta opp etter seg i grøftekanter kommer fra barnløse menn forøvrig :P

Jeg har fortsatt ikke fått svar fra Protector om han lar møkka ligge i snøen i parkene også? Det synes jo ikke og ingen går jo der før til våren lell.

En ting til. Vet dere hvem som rydder opp i grøftekanter og rundt skolene nå fremover? Jo skolebarna! De har Ruskenaksjoner fremover og noen må jo rydde opp dritten vi slenger rundt oss, det er frivillige på Ruskendagen i parkene rundt om, som plukker opp etter de som ikke har giddet å tråkke ut i snøen for å ta opp, eller de som bare har slengt fra seg søppel og dritt i kantene og grøftene.

Som jeg sa tidligere i tråden, jeg har ikke vært noen engel selv, men jeg har blitt mer og mer bevist på det etter å ha hatt barnehageunger i nærheten av en park, + lest her inne (hva man lærer her hihi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at det å ta opp etter seg i grøftekanter kommer fra barnløse menn forøvrig :yawn:

Jeg plukker faktisk opp i grøfta selv. :ahappy: Men nå er jeg ikke like glad i at hundene går ned i grøfta tidvis uansett, pga alt mulig annet dritt som ligger der og som kommer fra mennesker og ikke hunder. Heller takke seg til en hundedritt under skoa, enn mye annet man kan finne tidvis enkelte steder...

Men skogen. Der får det ligge. :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker faktisk opp i grøfta selv. :yawn: Men nå er jeg ikke like glad i at hundene går ned i grøfta tidvis uansett, pga alt mulig annet dritt som ligger der og som kommer fra mennesker og ikke hunder. Heller takke seg til en hundedritt under skoa, enn mye annet man kan finne tidvis enkelte steder...

Men skogen. Der får det ligge. :ahappy:

Men hvor i skogen får det ligge? På godt folkebevandrede stier? Eller et sted hvor knapt noen ferdes og godt gjemt? Det er litt forskjell på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor i skogen får det ligge? På godt folkebevandrede stier? Eller et sted hvor knapt noen ferdes og godt gjemt? Det er litt forskjell på det!

Så lenge de ikke driter midt på stien, så plukker jeg ikke opp. Om jeg går rundt Sognsvann, så peller jeg opp. Går jeg i skogene her hjemme eksempel, som ikke akkurat er friluftsområder på samme måte, så gjør jeg det ikke. Uten dårlig samvittighet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke driter midt på stien, så plukker jeg ikke opp. Om jeg går rundt Sognsvann, så peller jeg opp. Går jeg i skogene her hjemme eksempel, som ikke akkurat er friluftsområder på samme måte, så gjør jeg det ikke. Uten dårlig samvittighet også.

Det syntes jeg er greit.. men man bør plukke opp når de kanskje kan være til bry for andre. Men i skogen der andre dyr bærsjer like mye så må det være greit. På fjellet også føler jeg, så lenge man går utenom løypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...