Gå til innhold
Hundesonen.no

PLUKK OPP MØKKA!


Stanova

Recommended Posts

Jeg har to katter selv. Jeg kan veldig godt forstå at det er irriterende med kattebæsj i blomsterbed etc. Nå har jeg innekatter da, så mine naboer slipper det problemet. Men for dere som reelt er plaget av det så finnes det faktisk midler :blink: Den ene heter Get Off Garden og den andre heter Wash and Get Off, den ene er til hagen som dere sikkert skjønte, og den andre er for både å vaske vekk kattepiss på f.eks trappa og for å holde markeringsglade katter unna. Disse produktene fungerer og fås kjøpt i dyrebutikk. Bare et tips :blink:

Men er det riktig at andre skal ha kostnader for naboens kattehold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Føler at det blir litt som å be andre plukke opp etter mine hunder...

Hvorfor det? Hvis du sitter på trappa med morgenkaffen din og det stinker kattepiss av det nederste trinnet, så kan du kjøpe en sånn spray og gjøre noe med det. Hvordan kan det sammenlignes? Den vasker jo ikke bare, men forhindrer at det skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det riktig at andre skal ha kostnader for naboens kattehold?

Nei, dette er en kostnad naboen (altså eieren av katten) skal ha. Dette skal inngå som en del av katteholdet og det skal kjøpes inn flasker til de naboer som er plaget av deres katt.

Jeg visste det måtte komme en sånn kommentar. DET VAR ET TIPS! Om du betaler det sjøl eller blir uvenn med naboen driter vel jeg i.

For en holdning! Det er jo sånnt folk blir irritert over.. glad du ikke slipper kattene din ut i nabolaget mitt! (og jeg liker katter).

Se tipset mitt over!

Det blir rett og slett feil om man selv skal betale det. Skal jeg liksom hente en pose fra nærmeste huset der hunden min bærsjer liksom? Så alle husstander må kjøpe inn poser for de hundeeiere som kommer forbi?

Nei vet du hva? Jeg gjør som hundeeiere flest, jeg går ned på butikken og kjøper mine egne poser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Hvis du sitter på trappa med morgenkaffen din og det stinker kattepiss av det nederste trinnet, så kan du kjøpe en sånn spray og gjøre noe med det. Hvordan kan det sammenlignes? Den vasker jo ikke bare, men forhindrer at det skjer igjen.

Når du sitter på trappa med morgenkaffen din og det stinker hundedritt fra bakken ved nederste trinnet, så kan du jo bare kjøpe sånne svarte poser og gjøre noe med det? :blink:

Bikkja mi er en sånn fri sjel skjønner du, den kan ikke gå i bånd. Det er slemt mot hunden min, og mot dens grunnleggende natur å holde kontroll på den. Hunden min er på den måten litt som ei katt. Den må bare få lov, det er ikke opp til meg å bestemme over den. Om den løfter beinet og tisser på nabobarna, eller driter i sandkassen deres - så må det bare være sånn. Det ville vært dyreplageri om jeg holdt den inne eller i bånd, for dens faktiske natur er å løpe fritt mellom husdørene til oss i nabolaget. Ja, og om den er aggressiv og setter tenner eller klør i leggene til folk så er det også bare naturlig og det må bare være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en holdning! Det er jo sånnt folk blir irritert over.. glad du ikke slipper kattene din ut i nabolaget mitt! (og jeg liker katter).

Se tipset mitt over!

Nå snakker du til jævli feil person her! Jeg har valp nå og har tilfeldigvis en sånn flaske for å vaske stuegulvet med og overhørte at naboen klaget over hankattpiss på trappa si. Jeg gikk bort og tilbød henne og låne min i noen dager (som koster 170 spenn), så nei, jeg har ikke dårlig holdning. Hun syntes det var kjempesnilt av meg. Så hadde jeg hatt utekatter så hadde du ikke hatt noe imot meg nei, for JEG hadde faktisk kunnet finne på å plukke opp møkka til katten min om jeg så den dret ute!

Poenget mitt med mitt innlegg (og nå begynner jeg å bli mektig lei den defensive tonen blant folka på det forumet her) var faktisk å HJELPE. Jeg mente ikke at katteierne skal slippe unna eller at jeg mener folk skal plukke opp etter bikkja mi... Det var et tips til de som var reelt plaget av pisslukt, for det lukter ikke godt. Og det funker! Ikke alle vet hvilken katt det er som har gjort fra seg eller hvilken nabo de skal kjefte på. Og for de som da lurer på HVA de KAN vaske med som funker, så foreslo jeg Get Off. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sitter på trappa med morgenkaffen din og det stinker hundedritt fra bakken ved nederste trinnet, så kan du jo bare kjøpe sånne svarte poser og gjøre noe med det? :blink:

Hva er blunketegnet for? Selvsagt ville jeg plukket opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker du til jævli feil person her! Jeg har valp nå og har tilfeldigvis en sånn flaske for å vaske stuegulvet med og overhørte at naboen klaget over hankattpiss på trappa si. Jeg gikk bort og tilbød henne og låne min i noen dager (som koster 170 spenn), så nei, jeg har ikke dårlig holdning. Hun syntes det var kjempesnilt av meg. Så hadde jeg hatt utekatter så hadde du ikke hatt noe imot meg nei, for JEG hadde faktisk kunnet finne på å plukke opp møkka til katten min om jeg så den dret ute!

Poenget mitt med mitt innlegg (og nå begynner jeg å bli mektig lei den defensive tonen blant folka på det forumet her) var faktisk å HJELPE. Jeg mente ikke at katteierne skal slippe unna eller at jeg mener folk skal plukke opp etter bikkja mi... Det var et tips til de som var reelt plaget av pisslukt, for det lukter ikke godt. Og det funker! Ikke alle vet hvilken katt det er som har gjort fra seg eller hvilken nabo de skal kjefte på. Og for de som da lurer på HVA de KAN vaske med som funker, så foreslo jeg Get Off. Skjønner?

And I quote:

Jeg visste det måtte komme en sånn kommentar. DET VAR ET TIPS! Om du betaler det sjøl eller blir uvenn med naboen driter vel jeg i.

Hvorfor sier du sånt om du ikke mener det?

PS. Skjønner hva du mener med "defensive tonen" :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Skjønner hva du mener med "defensive tonen" :blink:

Trivelig du er...

Det jeg mente med "driter vel jeg i", var at den debatten om hvem som skal betale den, driter jeg i. Jeg ville bare komme med et tips til et bra produkt, verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivelig du er...

Det jeg mente med "driter vel jeg i", var at den debatten om hvem som skal betale den, driter jeg i. Jeg ville bare komme med et tips til et bra produkt, verken mer eller mindre.

Ok, husk at dette er et forum. Det er bokstaver svart på hvitt og noen mellommening er ikke mulig å lese. Man kan bare lese det som står der, sarkasme og sånne ting er også vanskelig å forstå.

Hvis du kun mener at det er debatten du driter i, så er det helt greit. Men syntes det er respektløst å komme med et godt tips, for så å si at man driter i om noen får det til eller ikke.

Men vil nesten tro at vi er litt enige ihvertfall.

PS. Det er en knapp, Multiquote (ved siden av Reply) Hvis du trykker på den så kan du quote flere innlegg. Det er egentlig en regel mot å legge inn flere innlegg etter hverandre, dobbelposting altså. Absolutt ikke ment som kritikk, kun et tips som gjør ting enklere for både deg og oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Det er en knapp, Multiquote (ved siden av Reply) Hvis du trykker på den så kan du quote flere innlegg. Det er egentlig en regel mot å legge inn flere innlegg etter hverandre, dobbelposting altså. Absolutt ikke ment som kritikk, kun et tips som gjør ting enklere for både deg og oss andre.

Ok, takk for tips :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så trur jeg brorparten faktisk både merker at hesten driter og kommer seg opp på den igjen. Trur det handler faktisk mest om vilje, og at det er så ork og tiltak å måtte bruke opp til et par minutter på å gå av hesten, sparke vekk møkka og klatre opp igjen. Mange har nok like mye vilje som hundeeiere som ikke gidder å plukke opp møkka ved siden av en søppeldunk en gang.

Njaaaa.... Om du har en veldig rolig og grei hest og veier 50 kg, så kanskje.... men det er en kjent sak at svette hester,saler og litt flesk over stussen er en dårlig kombinasjon når det gjelder å komme seg opp igjen.. Salen SKLIR! Jeg som veier "litt" over 50 kg sliter max om jeg tryner av hesten og må opp igjen på tur, selv om hesten jeg rir på er rolig. Rett og slett fordi jeg har for mange kilo på baken :ermm: og man skal heller ikke ha så mange kilo på baken før den sklir.. og slett ikke alle hester vil stå rolig mens man står å knotrer med dette heller..

MEN, det som går an er selvfølgelig å stikke bort å ordne opp i dritten etter at man er ferdig med turen.. I stallen hvor jeg hadde hesten min måtte vi ri mye gjennom sentrum, og om hestene bæsja der, så tok vi bilen og hadde med oss søplesekker og spader og ryddet opp etter oss etter turen...

Husker ene jula da vi red rundt kommunens juletre i sentrum og samtlige av hestene skeit :blink: Da var det bare å ri fort hjem å hente søplesekker og spader ja :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaaa.... Om du har en veldig rolig og grei hest og veier 50 kg, så kanskje.... men det er en kjent sak at svette hester,saler og litt flesk over stussen er en dårlig kombinasjon når det gjelder å komme seg opp igjen.. Salen SKLIR! Jeg som veier "litt" over 50 kg sliter max om jeg tryner av hesten og må opp igjen på tur, selv om hesten jeg rir på er rolig. Rett og slett fordi jeg har for mange kilo på baken :ermm: og man skal heller ikke ha så mange kilo på baken før den sklir.. og slett ikke alle hester vil stå rolig mens man står å knotrer med dette heller..

MEN, det som går an er selvfølgelig å stikke bort å ordne opp i dritten etter at man er ferdig med turen.. I stallen hvor jeg hadde hesten min måtte vi ri mye gjennom sentrum, og om hestene bæsja der, så tok vi bilen og hadde med oss søplesekker og spader og ryddet opp etter oss etter turen...

Husker ene jula da vi red rundt kommunens juletre i sentrum og samtlige av hestene skreit :blink: Da var det bare å ri fort hjem å hente søplesekker og spader ja :blink:

Det er nettopp det, dessuten kan det faktisk være en så høy hest at det nesten ikke er mulig å komme seg opp. Ikke alltid at det er en stor stein eller lig. man kan stå på.

Ellers er det ofte vanskelig å merke at hesten bærsjer der man traver eller galloperer av gårde, kanskje har man nok med hesten faktisk!? I skritt, som jeg har nevnt tidligere, så ja.. da syntes jeg man burde merke det.

Vi hadde nok dratt opp og plukket opp bærsje når vi red på tur, hvis det var mulig. Men å gå i 2 timer for å fjerne møkk blir litt drøyt, for det gikk ikke an å kjøre med bil der, fordi det var turveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenlikne hundebæsj med hestebæsj. Konsistens, nedbrytning, lukt og generell ekkelhet er en helt annen. Drit i hestebæsjen, plukk opp hundebæsjen. Slutt å tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenlikne hundebæsj med hestebæsj. Konsistens, nedbrytning, lukt og generell ekkelhet er en helt annen. Drit i hestebæsjen, plukk opp hundebæsjen. Slutt å tull!

What she said. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke akkurat gjort noe om hestefolka kunnet plukket opp etter hesten heller da.. I det minste sparke det unna gangstien. Ser ofte hestemøkk på fortau. Store klatter med halvfordøyd halm.. Synes det burde være like "regler" for hundeeire og hesteeiere..

Selv plukker jeg ALLTID opp ett Tila og har ofte med meg 4 hundeposer på tur.. Nesten litt sjokkert over hvor mange som ikke plukker opp etter seg.. Trodde folk hadde mer respekt for andre folk, men akk nei.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det riktig at andre skal ha kostnader for naboens kattehold?

Er det rett at vi skal ha utgifter på gjerdet vårt fordi rånerne kjører det ned?

Er det rett at vi må plukke søppel i hagen vår, fordi folk ikke finner søppeldunken?

Er det rett at vi ikke får sove om natta fordi naboen har fest?

Er det rett at vi ikke får lov å bygge ny garasje fordi NSB mener at det hindrer utsikt fra jernbanen?

Yepp, its a cruel cruel world. Sånn BLIR det faktisk når man har naboer :ahappy: Deal with it :D

Marit, som holder sine katter innendørs.

Ja, jeg vet dette var "dårlige" sammenligninger, men noenting må man bare godta om man skal bo i nærheten av folk. så enkelt, og så irriterende er det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne tråden i bakhodet så tenkte jeg på de jeg kjenner med hund. Jeg tror ikke at jeg kjenner noen som plukker opp etter hunden sin jeg faktisk, men her inne har jeg inntrykk av at alle gjør det. Er sonenfolk ekstra flinke på møkkplukking? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rett at vi skal ha utgifter på gjerdet vårt fordi rånerne kjører det ned?

Er det rett at vi må plukke søppel i hagen vår, fordi folk ikke finner søppeldunken?

Er det rett at vi ikke får sove om natta fordi naboen har fest?

Er det rett at vi ikke får lov å bygge ny garasje fordi NSB mener at det hindrer utsikt fra jernbanen?

Yepp, its a cruel cruel world. Sånn BLIR det faktisk når man har naboer :ahappy: Deal with it :D

Marit, som holder sine katter innendørs.

Ja, jeg vet dette var "dårlige" sammenligninger, men noenting må man bare godta om man skal bo i nærheten av folk. så enkelt, og så irriterende er det faktisk.

Nå plages jeg lite av katter. Vida sørger liksom for å holde slike (skade)dyr unna...

Men jeg regner med at det hadde blitt et ramaskrik om Vida hadde stått i hundegård og en katt hadde kommet inn der. Den hadde ikke kommet hel ut igjen. But it's a cruel cruel world. Og sånn BLIR det når man har naboer kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå plages jeg lite av katter. Vida sørger liksom for å holde slike (skade)dyr unna...

Men jeg regner med at det hadde blitt et ramaskrik om Vida hadde stått i hundegård og en katt hadde kommet inn der. Den hadde ikke kommet hel ut igjen. But it's a cruel cruel world. Og sånn BLIR det når man har naboer kanskje?

Ja, i grunn... Hadde en av mine katter kommet seg INN i hundegården til en kattespisende hund, så hadde jeg nok tenkt nettopp dette mens jeg hadde grått av savn.

Katten til en tidligere venninne ble drept av naboens hund. Naboens hund som GANG PÅ GANG var blitt påpekt å løpe rundt og skremme både folk og dyr i området. Den stakk av og jaget katter, og drepte altså min tidligere venninnes katt på DEMS gårdsplass...

Synd trist leit, men hun gjorde ikke mer med det.

i DET tilfellet hadde nok JEG gjort ganske mye mer. Men rett og slett fordi nabo ALDRI klarte å holde sin hund inngjerdet.

Jeg sluttet ikke med musikk og gromme høyttalere selv om Iblis ble drept av en sånn. Men jeg sikret de nye slik at det samme ikke skulle skje igjen.

Derfor slipper jeg heller ikke mine katter ut her jeg bor, fordi nærmeste nabo er riksveien og jernbanen. Da tar jeg mine forhåndsregler.

Hadde jeg hatt deg og Vida til nabo, hadde det også vært en grunn til å holde pus inne :ahappy: Eller trene hundeavvenning :D

Men, tilbake til tråden... Det vil nok aldri bli båndtvang og plukketvang for katteeiere. Og det må man bare leve med. Rett og slett.

Så, vekk fra tråden igjen :) hehe

Om vida tar naboens pus i sin hage, så er de pus sin skyld. Og ***** kattekrek osv. Hva hadde du gjort om Vida stod med naboungens kaninunge i kjeften, som hadde stukket av fra ungen som lekte med den ute, og den gråtende ungen stod ved gjerdet og så forskrekket på?

For spiser hun katter, tar hun vel like gjerne kaniner, harer, ekorn, eller hva med små hunder? Om de løper som en katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i grunn... Hadde en av mine katter kommet seg INN i hundegården til en kattespisende hund, så hadde jeg nok tenkt nettopp dette mens jeg hadde grått av savn.

Katten til en tidligere venninne ble drept av naboens hund. Naboens hund som GANG PÅ GANG var blitt påpekt å løpe rundt og skremme både folk og dyr i området. Den stakk av og jaget katter, og drepte altså min tidligere venninnes katt på DEMS gårdsplass...

Synd trist leit, men hun gjorde ikke mer med det.

i DET tilfellet hadde nok JEG gjort ganske mye mer. Men rett og slett fordi nabo ALDRI klarte å holde sin hund inngjerdet.

Jeg sluttet ikke med musikk og gromme høyttalere selv om Iblis ble drept av en sånn. Men jeg sikret de nye slik at det samme ikke skulle skje igjen.

Derfor slipper jeg heller ikke mine katter ut her jeg bor, fordi nærmeste nabo er riksveien og jernbanen. Da tar jeg mine forhåndsregler.

Hadde jeg hatt deg og Vida til nabo, hadde det også vært en grunn til å holde pus inne :ahappy: Eller trene hundeavvenning :D

Men, tilbake til tråden... Det vil nok aldri bli båndtvang og plukketvang for katteeiere. Og det må man bare leve med. Rett og slett.

Så, vekk fra tråden igjen :) hehe

Om vida tar naboens pus i sin hage, så er de pus sin skyld. Og ***** kattekrek osv. Hva hadde du gjort om Vida stod med naboungens kaninunge i kjeften, som hadde stukket av fra ungen som lekte med den ute, og den gråtende ungen stod ved gjerdet og så forskrekket på?

For spiser hun katter, tar hun vel like gjerne kaniner, harer, ekorn, eller hva med små hunder? Om de løper som en katt?

Nei. Det blir ikke båndtvang og plukkeplikt på katter, men det handler litt om holdninger til enkelte katteeiere, som mener at det faktisk ikke er deres problem at deres katt pisser ned hos naboen. Det er lov til å være litt ydmyk da, og kjøpe eksempel disse "katt deg vekk" greiene til de naboene som er forbanna på kattekreket. Tviler på at ALLE i gata hater katta... Noen er faktisk onde nok til å legge ut rottegift for at katten skal få tak i det.

Så lenge hund står forsvarlig inngjerdet i eiers hage, så er det vel ikke så mye man kan gjøre? Eller skal alle som har hund hermetisere hagen sin for at andres kjæledyr skal gå fritt omkring? Ikke kunne ha hunden sin ute? Fordi det KAN tenke seg at et dumt dyr kommer seg inn? En kanin trenger vel ikke å bli særlig skada en gang for å krepere?

Nå havner dette litt vel utenfor tråden da, men velger man å ha dyr, så synes jeg man faktisk skal vise en viss respekt ovenfor andre rundt seg. Det er å plukke opp etter bikkja, ikke la den løpe ukontrollert rundt, høre på naboen som er dritt lei katta, eller sørge for at kaninen til ungen ikke havner inne hos naboens hund. Jeg sikrer hunden min etter beste evne for at den ikke skal skade andre dyr, men jeg kan ikke ha den inne i et lukket drivhus heller. Nå har jeg ikke hundegård uansett, så det er bare et tenkt scenario (og får jeg noen gang hundegård i nabolag, så er det med heldekkendeplater langs bakken nettopp for å minske sjansen på slike uhell, det er ikke noe ønskescenario). Men jeg veit om tilfeller der hunder har tatt to katter på kort tid inne i egen hundegård i eiers inngjerdete hage... Så slike ting kan skje.

Og jeg tar det som en selvfølge at mannevonde hunder ikke står uten oppsyn, og at de fleste hunder ser faktisk forskjell på en kanin og en unge (jamfør alle "tenk om det var et barn" hysteriene som ofte kommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenlikne hundebæsj med hestebæsj. Konsistens, nedbrytning, lukt og generell ekkelhet er en helt annen. Drit i hestebæsjen, plukk opp hundebæsjen. Slutt å tull!

Ja, alvorlig talt forstår jeg ikke de som hyler og skriker for hestebæsj.. :ahappy: Tråkker man i det, lukter det fint lite, og det er lett å få vekk. Siden hester ikke spiser kjøtt, men digger fiber, lukter det også fint lite. Makan altså. Det JEG synes er mest irriterende med hestebæsj, er at hundene, spesielt Aynï - på død og liv MÅ spise det. Og helst hele ruka. :) Slitsomt når man bor i en hestekommune med hestebæsj over alt. :D

Kattebæsj - æsj. Synes at katteeiere burde ha en obligatorisk rydde-opp-dag et par ganger i året. Og hvis naboene var plaget, burde de seriøst sponse de med spray. Heldigvis er vi lite plaget med katt; og jeg har ingen skrupler med å slippe ut bikkjene hvis jeg ser en katt i hagen. :)

Hundebæsj skal selvsagt plukkes opp der det ferdes masse mennesker. I boligstrøk og nær hus osv. Men i skogen sjenerer hundebæsj nøyaktig like mye som revebæsj. Hestebæsj sjerner like mye som elgskit, osv. På jorder plukker jeg heller ikke opp, og på litt avsideliggende turstier sparkes bajsen ut i grøften/inn i skogen. Siden jeg fôrer på V&H forsvinner den tusen ganger raskere enn bajs fra hunder som spiser tørt. Men å plukke opp etter andre - nei vet du hva! Et sted går faktisk grensen. Folk som ser meg på tur med bikkjene ser at jeg stort sett alltid går og dingler med en pose, de vet jeg plukker opp. Søppelspannet vårt vitner også sterkt om det forresten. Vet jeg at jeg skal gå et sted med lite søppelkasser, og hundene bajser på vei dit, plukker jeg opp med bio-poser som får lide skjebnen med å råtne i buskas. Jeg har overhodet ikke noe dårlig samvittighet for mine bajse-plukkingsvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...