Gå til innhold
Hundesonen.no

Sheltie, pyrre eller portis?

Papillon

Recommended Posts

Alle individer er heldivis forskjellige. Så den hunden hadde nok et ekstra behov. Min labradorblanding krever faktisk mer stimuli en mine face rase. Tror nok mye har med hva man selv gjør med sine hunder. Jeg tror også mange hunder blir overstimulert...at de faktisk ikke har lært seg å slappe av.

Var det en face rase?

Ville likt å visst linjene...hvis det var poil long så kan jo mye av linjene være like face rasen.

Jeg tror nok mye ligger i hva man venner på hunden fra da de er små ja.. Og at mange overstimulere hundene sine, ja det tror jeg.. Særlig hvis de anskaffer seg aktive raser.. Men så tror jeg også det at mange sliter med understimulerte hunder fordi det er jo bare en familiehund og så velger de etter utseende.. Det er vel den gylde middelvei mange sliter å finne tror jeg..

Vet ikke helt hva det kalles i miljøet, men det var en pyrre med korthåret hodet.. Husker heller ikke hvilket land den kom ifra eller noe :P haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke avlsdyr som ikke er helt skrudde i toppen er vel ingen tjent med...

Nei det gjelder jo for alle raser. :)

Men jeg blir litt trist, når jeg ser at hunder som har bitt dommeren i ringen brukes i avl fordi de er pene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt objektivt selvsagt - Sheltie! Veike individer finner man vel innen alle raser, men min er definitivt ikke det. Han er litt pelsbombe, da..

Hunden min er like fornøyd uansett hvor lange turer han får hver dag. Men han sier ikke nei takk til å gå i 4-5 timer heller!

Jeg ville nok ikke brukt en Sheltie til å trekke på ski...så om det er et krav, så tror jeg du skal satse på noe annet.

En sheltie her i bygda trekker som en helt på skitur han :)

Og en advarsel; om du skaffer deg sheltie, så kan jeg love deg at du ikke kommer til og skjønne hvordan du har kunnet leve uten en de årene du allerede har levd. En gang sheltie, alltid sheltie :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg der. Aggressive og overnervøse hunder skal ikke brukes i avl. Ser desverre at enkelte bruke slike, for at de gjerne er pene og har fine farger...

Ja det er veldig trist, ikke minst for rasens ve og vel.

"Nei, h*n er ikke så ille, finnes jo de som er værre i rasen" :D

*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...