Gå til innhold
Hundesonen.no

Agility-utstyr


Recommended Posts

Jeg lurte på om det finnes noe sider med "oppskrifter" på hvordan man lager agilitybane?

Har lyst til å sette opp litt i hagen, bare for moro skyld, og det blir litt dyrt å betale 700 for et hinder, 500 for tunnel osv.

Hva kan man fks. bruke for å sette opp slalåmen? Jeg har sånne strømgjerdestopler som jeg kan sette i bakken, men de er ikke runde, og de har "haker" som stikker ut. Men til vårt bruk holder det kanskje?

Vel, det jeg ville med denne tråden var å få noen tips om materialer, og hvordan man lager en billig bane :P Og hvis det finnes billige saker og ting som kan brukes der ute, vil jeg gjerne ha linker.

(og nei, jeg har ikke googlet enda :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange som bruker sånn strøm gjerde stolper til slalom :wub: Ingen problem om du er proff eller nybegynner. Ellers kan man bruke skistaver også. Tunnel vet jeg ikke helt hva du kan bruke som, jeg har noen kattetunneler, men de er nok litt for små til din hund. Og hinder kan man sprikre av tre eller om du har busker og trær i hagen så kan du henge tau mellom som han kan hoppe over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinderet blir sikkert enkelt å greit å lage i kjelleren, men er det slik at man har flere forskjellige hindre? ( ja jeg kan ikke så mye om agility haha) har vel ikke plass til en full bane i hagen uansett liksom men :P

Skistaver var ikke dumt altså! Jeg tror vi har endel liggende fra barndommen som jeg kan bruke. Også har jeg jo de strøm-stolpene da, så da var en ting i boks!

edit; fant en side som selger utstyr http://www.tingtilhunden.com/produkter.php

Blir dyrt om jeg skal kjøpe alle tingene, men slik som hjulet blir kanskje ikke så lett å lage selv...

eller... der kan jeg jo bruke et stort sykkeldekk eller en en hularing. Hjalp å lage den tråden her, begynner jo å tenke sjæl gitt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hjulet kan man ha et gammelt dekk (bildekk eller sykkeldekk feks) og noen stolper som man kan feste det med.

Hoppehinder kan man bruke en stav feks som man har oppå 2 trestammer.. Man kan også bruke skogen til masse :)

Det var egentlig alt jeg kom på, har aldri laget AG utstyr selv. Vet det finnes en startpakke på canis som ikke er så dyr.

Kanskje ikke så mye hjelp men :wub::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tunell bruker jeg en sånn der sammenleggbar løvsamler som jeg har skjært ut bunnen av. Kan sette sammen flere så det blir litt lengde på de. Festet til plena med teltkroker gjennom bærehandtakene. Er ikke helt sesong for løvsamler da ,men...

Hopphinder er leett å snekre sammen av noe restematriale. Til "hoppstang" kan man bruke brøytestikker.

Hadde en gang en link til en side med tips til hvordan man kunne lage hinder selv. Skal se om jeg finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en elektrikerbutikk og kjøp elektrikerrør. Kjøpes billig i 4m lengder og sages opp i 1m lengder. Tre disse utenpå gjerdestolpene, så har du en "ordentlig" slalom :)

Disse rørene er flotte hinderpinner også. Hvis du lager hjul så husk på å teipe rundt hjulet så hunden ikke kan sette fast bena inni hjulet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tipset om slalomen var genialt.. lurt litt på å lage en liten bane nå som varen/sommeren nærmer seg.

Tunneler selger de vel på IKEA, men vet ikke hvor store de største er jeg.. hmm er jo en dalmis som skal gjennom liksom :S

Hvis du vil gå virkelig til verks så går det jo sikkert an å få tak i stålringer (sånn som de som er i vanlige tunneler) og bare tre en søppelpose over eller noe sånt. Men jeg vet ikke hvor billig det blir igjen, da er det ganske likegreit å kjøpe. Men man trenger jo ikke kjøpe de som er sånn supersolide heller da :wub:

Møne og sånn er vel ganske enkelt å lage med noen planker og sånn, bare passe på at det blir bredt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror jeg kikket på tunellene de har på ikea engang, men kom frem at de var litt små. Kanskje den får bli den ene tingen jeg blir nødt til å kjøpe, jeg kan godt snekre og sånn, men sying er ikke min sterke side. Søppelposer blir sikkert skrapt opp på null komma niks kan jeg tenke meg. og nei, trenger jo ikke helprofft utstyr, er grenser for hvor mye det kommer til å bli brukt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror jeg kikket på tunellene de har på ikea engang, men kom frem at de var litt små. Kanskje den får bli den ene tingen jeg blir nødt til å kjøpe, jeg kan godt snekre og sånn, men sying er ikke min sterke side. Søppelposer blir sikkert skrapt opp på null komma niks kan jeg tenke meg. og nei, trenger jo ikke helprofft utstyr, er grenser for hvor mye det kommer til å bli brukt uansett.

For da finnes det jo greie tunneller, som er litt av IKEA-stoff typen.. men som da ikke tåler like mye. Men det fungerer jo fint det.

En proff en f.eks. koster rundt 1600kr, mens en helt enkel en fra TingtilHunden koster 750kr (5m lang) og 500kr (3m lang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt på hvilket nivå du konkurrerer om de har forskjellige hinder. På konkurranser jeg har vært på Bergens området har de bare hatt vanlige hinder og lengde hinder, men jeg ser at på verdensmesterskap og slikt ser det ut til at de har murer og slikt som de også hopper over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, skjønner! Det spiller vel uansett ikke så mye rolle for oss, lager et par enkle og greie hopp tenker jeg, det må vel være fort gjort. Så på den tingtilhunden-butikken at det var et hopp som lå langs bakken, lengdehopp om du vil. Men det er jo også veldig enkelt å lage selv. Gleder meg til snøen forsvinner jeg nå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg også.. Hadde håpet på å få fin pusset slalomen i vinter. Det pleier jo ikke akkurat å være så mye snø i Bergen, men neida, i år skulle det snu rundt å bli masse snø! I dag hadde vi alternativ slalom trening inne med flasker :wub: Hun skjønte ikke helt hva jeg ville med de flaskene akkurat :)

Vi må få bilder av resultatet ditt til slutt da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tunell bruker jeg en sånn der sammenleggbar løvsamler som jeg har skjært ut bunnen av. Kan sette sammen flere så det blir litt lengde på de. Festet til plena med teltkroker gjennom bærehandtakene. Er ikke helt sesong for løvsamler da ,men...

hah, DEN var smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Løv- og gressbeholder kan man få kjøpt på Biltema for 80kr. :getlost:

Ellers er det greit å holde øynene åpne, for inni mellom kan man få gratis ting med på kjøpet når man kjøper fòr. Sist jeg kjøpt RC fòr på dyrebutikken (Tropehagen Zoo)fikk jeg denne agility tunnelen gratis. :P

Jeg har laget hinder av to kjegler som vi har borret hull i og brukt et kosteskaft(koster 19kr på clas ohlson) som hopppinne. Veldig enkle og greie å ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som bor litt nærmere Svenskegrensa enn andre, så kan en tur innom Rusta på Nordby være en god idé. Der har de diverse hindre til en billig penge. Mener jeg betalte 400 SEK for noen slalompinner (i et anfall om å lære hundene det, nå er det bare felthjørner på åpne plasser. :ahappy: )

Om dere lager hjulet selv, så husk og fikse det slik at hunden ikke kan plassere bena i mellomrommet i hjulet.

Billige materialer kan dere komme over på enkelte byggefirmaer. Noen har slike "restekasser" med ting som man får for en meget billig penge eller gratis. Det er jo bare å male etterpå om man vil ha det litt penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...