Gå til innhold
Hundesonen.no

Objektiv til portrett/turistibilder/innebilder ?

Com

Recommended Posts

Er på jakt etter et nytt objektiv til kamera mitt (Canon 450d). Skal brukes til å ta portrett bilder av hund, hverdags /menneskebilder , ”turist”bilder og litt blomster/insekter. En fordel om objektivet er litt lyssterkt. Vet ikke om det er mulig å få et objektiv som passer til alt dette eller om jeg burde gå for to forskjellige objektiver ? Kunnskapen strekker ikke helt til så håper noen kan komme med noen konkrete eksempler på objektiv. :wub: Helst under 4000 kr men dersom det er veldig stor forskjell bruker jeg heller litt ekstra penger for å få et godt objektiv. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert blitt veldig glad i allroundobjektivet mitt - et 18 - 250 mm som jeg i stor grad bruker slik du beskriver - til å ta portrettbilder av mennesker og hunder, fartsbilder av hunder, typiske turistbilder, detaljbilder også videre også videre. Her nede i Italia har jeg kun brukt dette objektivet og har fått tatt bl.a. disse bildene:

4392553718_43ba869d17.jpg

4376643960_489bac21da.jpg

4375897933_bd9fecc5b7.jpg

4351136671_25ca62c7cc.jpg

4337399839_56f3670753.jpg

4334694077_4a3cdf8478.jpg

Det er et veldig fleksibelt objektiv som fungerer godt i veldig mange sammenhenger, men det er jo ikke et objektiv som er "ekspert" på å ta en bestemt type bilder. Det er for eksempel ikke særlig lyssterkt, så om man skal bruke maks zoom krever det godt lys. Mitt kostet rett under 4000 kroner (Pentax), og jeg tror prisen er ca. det samme for tilsvarende objektiv innen andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ingvild, dine kriterier er fra ene enden av skalaen til den andre av hva som kreves av et objektiv...

Så det eneste som kan tilfredstile deg er et anvendelig allroundobjektiv litt opp i prisklassen...

Inne trenger du lysfølsomhet og vidvinkel, ute trenger du endel zoom og ikke for høy brennvidde ved max zoom...

Minimum 18-100mm, Brennvidde F3,5 eller bedre...

Raste gjennom listen til canon :

18-200 med Bildestabilisering, stort sett eneste kandidat som har såpass til zoomområde...

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/canon/canon-ef-s-18-200mm-f-3-5-5-6-is/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...