Gå til innhold
Hundesonen.no

Respektproblem

Kira2

Recommended Posts

Skrevet

Vi har fått et problem med valpen vår på snart 9 måneder. Vanligvis er hun fin, grei og rolig, MEN hun har lite respekt for meg. Med samboeren min er det ikke noe problem, hun hører alltid på ham. Med meg der i mot skjer det ofte ulike episoder der hun tror hun er sjefen. Ofte blir det utløst av at hun prøver å ta en ting eller noe. Når jeg tar det fra henne er det akkurat som om det klikker for henn og at hun skal ha det siste ordet. Hun hopper på meg og napper i beina mine - hun blir rett og slett helt gal. Noen ganger blir det også utløst av at hun prøver å bite i hendene mine. Når dette skjer hjemme sperrer jeg henne inne i gangen i et par minutter og da gir det seg. Nå var vi nettopp ute for å gå en tur i finværet. Det begynte bra, men plutselig klikket det igjen, hun begynte å bite i båndet før hun prøvde å ta votten min. Og da var det i gang, hun hoppet og hoppet. Jeg prøvde å stå på båndet slik at hun ikke skulle klare å hoppe opp. Hun ble da stående å nappe meg i lårene, noe som har endt med 9 små merker. Dette er ting som skjer kun med meg, ikke med sambo og heller ikke med andre som har henne. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, jeg føler jeg har prøvd alt; snakket hardt, holdt henne ned, oversett.

Jeg innser at jeg mest sannsynelig har gjort noe feil fra starten av, men jeg føler jeg har gjort det samme som sambo. Derfor svir det ekstra at hun bare er sånn mot meg.

Er det noen som har noe tips? Vi skal begynne på et nytt hundekurs i morgen, så tenkte jeg skulle spørre der også. Ble bare så irritert etter denne turen.

Dette ble et langt og uoversiktlig innlegg, håper dere skjønner noe likevel :)

Skrevet

1) Hva gjør samboeren din for å vise hunden hva som er greit/ikke greit? Eller går han kun på "mannligheten" sin? Labradortispa mi er litt "blond" sånn sett, hun favoriserer mannfolk. De trenger ikke å ha satt seg i respekt for å si det så :)

2) Hvilken metode (av de du har prøvd) har fungert best? Hvor lenge har du praktisert én metode? Å legge hunden i bakken resulterer ofte i mer frustrasjon fra hundens side, hunden min tar det bare som en lek (når hun var lita var kloklipp et hlvete og man måtte omtrent sitte oppå henne for å få det unnagjort). Har dere prøvd timeout?

3) Konkret tips i forhold til tur, hund som henger seg i båndet og napsing: bind henne fast til en lyktestolpe/et tre/et gjerde når det begynner. Et eller annet hvor hun IKKE kan få ut tullvaset sitt gjennom å napse i deg. Gå et stygge vekk fra hunden - og snu ryggen til. Prøv allikevel å holde kontroll på henne så du ser når hun legger seg ned. Gå så bort med awesome godbiter eller liknende. Av erfaring kan de nok skru over på å bite på bånd, trær, grave i bakken og/eller andre ting.... La henne holde på en stund og vent til du ser at hunden har roet seg allikevel.

Om det er et respektproblem? Njaaaa. Det er nå bare litt sånn Labradorer kan være, har jeg funnet ut. Husk at de er STA som noen esel, vil gjerne ha viljen sin, er utrolig "mischievious" til tider og kan finne på mange lure ting for å få oppmerksomheten til eierene sine.

Det blir bedre etterhvert, tispa deres er i sin beste hormonelle alder. Har hun hatt løpetid? De forandrer seg gjerne litt etter første og andre løpetid (min ble ti ganger roligere).

Skrevet

Tusen takk for et veldig bra svar! :) Du klarte å formulere deg litt bedre enn meg. Det vi opplever er mye av det samme som det du beskrev. Kira er STA og "klikker" hvis hun ikke får det som hun vil. Og som hos dere skjer det ikke når sambo er i nærheten. Med han tror jeg det går på "mannligheten" i tillegg til at han kanskje er litt mer konsekvent. Kira tar det også bare so en lek å bli lagt i bakken, hun spretter bare opp igjen når jeg slipper, enda mer gira enn tidligere. Jeg har prøvd ignorering og timeout, noe som fungerer inne. Det har bare vært litt vanskelig å gjøre det når vi er ute, men jeg skal prøve å binde henne slik du sa.

Hun har ikke hatt løpetid enda, så da kan vi jo håpe hun roer seg litt etter det.

Tusen takk igjen for bra svar. Godt å vite at andre har opplevd det samme og at det går over.

Skrevet

Jeg tror ikke du har et "respektproblem" men heller en helt normal 9 mnd. gammel valp;) I denne tråden har jeg og andre svart på et litt liknende spørsmål: http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=49938&st=0&p=878010&fromsearch=1&#entry878010

Kan være lurt å sjekke ut.

Hunden din prøver nok ikke å være sjefen, men hun prøver nok å få en reaksjon av deg. Derfor er det lurt å IKKE gi henne noen reaksjon i de situasjonene som hun oppfører seg sånn. Inne kan du ignorere henne, evt. binde hende til hun roer seg, det samme ute. I mitt tilfelle funket det å bare med en gang han begynte å bite i båndet/herje osv, bare stoppe opp, og ignorere. Lett og slett late som det ikke fantes noe hund der. Men jeg har en litt mindre rase enn deg, så det er lettere å bare stå der selv om han hopper og biter. Så du må kanskje gjøre som "Lagrange" sier; finn et tre, bind hunden fast og la den stå der til den er rolig. Hvis hun hisser seg opp igjen når du begynner å gå mot henne for å løse henne ut, så snur du deg og venter igjen. De tar som regel fort hintet:)

Her er også en tråd fra canis om herjing og biting på tur: http://www.canis.no/innlegg.php?id=1058700&nr=97504&sokres=1#1058700

Og jeg hadde det akkurat som deg, jeg fikk alt maset og herjingen, mens samboeren, han slapp unna og hadde automatisk en mye enklere situasjon. Men det går over, hvis det er noe trøst:)

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Har lest linkene, og skjønner at dette er helt normale problemer. Er bare så ille akkurat når det står på!

• 3 weeks later...
Skrevet

Tips: sjekk tråden på "trening og atferd" , om den hunden som plutselig opptrer som "demonisk", dvs.samme emne.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...