Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva burde jeg gjøre?


Benedicte

Recommended Posts

Nå er det ikke lenge til NKK Hamar, og jeg skal gå lydighet klasse 2 med pelsen. Problemet er at jeg ennå ikke får henne til å bråstanse på stå under innkalling. Har til nå trent med belønning på en skål bak henne, men med en gang jeg tar øvelsen uten at hun ser at jeg ligger godbitskålen tar hun noen skritt før hun stopper helt. Hvordan skal jeg da lære henne at hun skal stoppe selv om hun ikke har sett godbitskålen bak seg? Og så tenker jeg på baklengskjedingen.. Når man har baklengskjedet hele stå under innkalling, vil hunden fortsatt bråstoppe? Den vet jo at belønningen ligger bak den, men den vet jo også at den ikke får høre "værsågod" før den er helt inne (først kaller man inn, kommanderer stå, og så kaller man inn igjen og først da får hunden hente belønningen). Skulle ønske jeg var flinkere til å forklare, men hovedpoenget er om fortsatt hunden vil bråstoppe, eller om man må lure den noen ganger ved å kalle den inn uten å si "værsågod" når den bråstopper.

Som sagt - jeg skal til Hamar.. Og jeg tror ikke jeg har tid til å baklengskjede øvelsen, siden hun ennå ikke bråstopper når hun ikke ser at jeg legger belønningen bak på en skål. Er litt nervøs for at hun da ikke vil stoppe på konkurransen neste helg. Men siden hun mest sannsynlig gjør det - så ender jo ikke øvelsen der.. Jeg skal jo kalle henne inn igjen også. Men hun er jo vandt med at øvelsen ender etter at jeg har kommandert stå midt i innkallingen! Skal jeg da "lure" henne og kalle henne inn selv om hun forventer at jeg skal si værsågod? (tror hun vil bli nokså forvirret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. hva med å kun belønne de gangene hun bråstopper? :D

Jeg prøver å gjøre det slikhun lykkes hver gang. Men hver gang hun IKKE ser godbitskålen bak henne stopper hun ikke :P (eller.. hun går flere skritt fordi hun er usikker på øvelsen). Skal jeg fortsette med "stå-værsågod" , og med en gang jeg har sagt værsågod kan en medhjelper stå klar med belønningen bak henne? (og lage en lyd slik at hun bråsnur på værsågod?)

Men er fortsatt usikker på om hun vil bråstoppe når jeg baklengskjeder :? Siden hun ikke forventer belønningen bak seg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke lenge til NKK Hamar, og jeg skal gå lydighet klasse 2 med pelsen. Problemet er at jeg ennå ikke får henne til å bråstanse på stå under innkalling. Har til nå trent med belønning på en skål bak henne, men med en gang jeg tar øvelsen uten at hun ser at jeg ligger godbitskålen tar hun noen skritt før hun stopper helt. Hvordan skal jeg da lære henne at hun skal stoppe selv om hun ikke har sett godbitskålen bak seg? Og så tenker jeg på baklengskjedingen.. Når man har baklengskjedet hele stå under innkalling, vil hunden fortsatt bråstoppe? Den vet jo at belønningen ligger bak den, men den vet jo også at den ikke får høre "værsågod" før den er helt inne (først kaller man inn, kommanderer stå, og så kaller man inn igjen og først da får hunden hente belønningen). Skulle ønske jeg var flinkere til å forklare, men hovedpoenget er om fortsatt hunden vil bråstoppe, eller om man må lure den noen ganger ved å kalle den inn uten å si "værsågod" når den bråstopper.

Som sagt - jeg skal til Hamar.. Og jeg tror ikke jeg har tid til å baklengskjede øvelsen, siden hun ennå ikke bråstopper når hun ikke ser at jeg legger belønningen bak på en skål. Er litt nervøs for at hun da ikke vil stoppe på konkurransen neste helg. Men siden hun mest sannsynlig gjør det - så ender jo ikke øvelsen der.. Jeg skal jo kalle henne inn igjen også. Men hun er jo vandt med at øvelsen ender etter at jeg har kommandert stå midt i innkallingen! Skal jeg da "lure" henne og kalle henne inn selv om hun forventer at jeg skal si værsågod? (tror hun vil bli nokså forvirret)

Du har jo lært henne å "stå", "stå" betyr vel "stå" ?. Om hunden kan stå ved siden av deg kan du begynne å rygge med hunden forran deg. Legg bort skåla !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gjøre det slikhun lykkes hver gang. Men hver gang hun IKKE ser godbitskålen bak henne stopper hun ikke :P (eller.. hun går flere skritt fordi hun er usikker på øvelsen). Skal jeg fortsette med "stå-værsågod" , og med en gang jeg har sagt værsågod kan en medhjelper stå klar med belønningen bak henne? (og lage en lyd slik at hun bråsnur på værsågod?)

Men er fortsatt usikker på om hun vil bråstoppe når jeg baklengskjeder :?

Siden hun ikke forventer belønningen bak seg :?

hva med å ta det på en kort avstand og kaste godbiten over hodet på henne? og vende henne til at om hun stopper kommer det noe godt bak henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, godbiten måtte i så fall ha vært en kotelett, siden den må være så stor at hun lett ser den :wink: Er redd det skulle blitt så mye snusing...

Men jeg spurte om det samme på canis, og fikk et veldig bra svar :D Prøvde det i en liten økt i sted, og vi er i full gang med baklengskjedingen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, godbiten måtte i så fall ha vært en kotelett, siden den må være så stor at hun lett ser den :wink: Er redd det skulle blitt så mye snusing...

Men jeg spurte om det samme på canis, og fikk et veldig bra svar :D Prøvde det i en liten økt i sted, og vi er i full gang med baklengskjedingen :wink:

ok! flott :P Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...