Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser i buret hver gang den er alene


Blondiemamma

Recommended Posts

Spør for en venninne av meg.. Hun driver med hundepass/mini pensjonat hjemme hos seg selv, og har nå en 4 mnd gammel rottis valp hjemme hos seg.. Eieren jobber veldig mye, og valpen skal bo hos henne i 6 mnd nå til han er gammel nok til å kunne klare en arbeidsdag hjemme alene.

Gutten er en rolig, harmonisk og glad valp. Han er husren til vanlig, sover hele natta og da venninnen min er hjemmeværende så får han mye turer i skog og mark..

Da hun har flere hunder hjemme, så er det ikke noe alternativ å kunne ha han løs i huset og det er ikke lenge hundene er hjemme alene, men par timer hver dag mens hun er i butikken eller på trening. Hver gang hun kommer hjem har valpen tisset/gjort fra seg i buret, enda han har gått tur og var sliten før de dro..

Hun har spurt meg om råd, men jeg har ikke så mye erfaring med slik.. Jeg nevnte at det kan være mulig seperasjonsangt og jeg rådet henne også til å ta en urinprøve for sikkerhetss skyld--

Noen som har noen tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.. sjekk for urinveisinfeksjon først.

Da jeg fikk Sonja fra førehundskolen skulle vi lære hunden å trives og lære seg å slappe av i buret.Da var det spesielt fokus på to ting i burtilvenningen.Det ene var burets plassering.. Hunden skulle ha mest mulig oversikt over hvor vi befant oss .. altså mot flest mulig dører og sofa/sitteplasser.

Det andre var at valpen skulle i de første mnd fôres i buret. Dette var faktorer som skulle gjøre at valpen trivdes mest mulig i buret og holdt det rent.

Min egen valp er nå 5,5mnd. Han tisser på myke underlag.. og har derfor også gått inn å tisset i buret (han er skjelden i buret,, nesten bare når jeg rydder). Angrer litt på at jeg ikke var like flink og systematisk med han med tanke på å kunne bruket buret riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som om den er trygg i buret syns jeg. Bør nok kanskje begynne litt forfra med burtrening.

Ikke for å ødelegge tråden her, men er det bare jeg som reagerer på at man kjøper seg en valp som man setter bort i seks mnd? Liet gjennomtenkt? Eller misforsto jeg og du mente at hun passer den om dagen i seks mnd? I såfall er det jo gull for både hund og eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet en 5-6 måneder gammel rottweiler hannhund og han tisset mye inne det første døgnet, men så gikk det over. Dette skjedde begge gangene. Han var ellers en utrolig herlig og snill gutt som til vanlig var renslig.

Det kan være at det stresser han litt å komme i nytt hjem, med mange hunder rundt, pluss at han må sitte i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som om den er trygg i buret syns jeg. Bør nok kanskje begynne litt forfra med burtrening.

Ikke for å ødelegge tråden her, men er det bare jeg som reagerer på at man kjøper seg en valp som man setter bort i seks mnd? Liet gjennomtenkt? Eller misforsto jeg og du mente at hun passer den om dagen i seks mnd? I såfall er det jo gull for både hund og eier.

Hun eier ikke hunden nei, men er "dagmamma" for valpen.. Hunden sover noen ganger over hos henne og noen ganger hjemme hos eieren sin.. Og han er hjemme hos eieren sin i helgene/ferier.. Så ja, han har en flott eier som bare vil det beste for han :whistle:

Valpen har buret stående i stua, så den står på et trygt sted, og han bruker også å få maten sin i buret for at han skal bli "glad" i buret... Venninnen min har lagt inn tissematter (sånne sykehus kladder) under teppet i buret hans, så kan det ha noe med at det er vinter, kaldt og at valper liker å tisse på mykt, absorberende materiale? Han er heller aldri "alene" da hennes hunder også er hjemme alene sammen med han når hun skal ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...