Gå til innhold
Hundesonen.no

LP1 og AG1 tittler i Norge

MegaMarie

Recommended Posts

Jeg har hørt at i Sverige får man LP1 tittler og AG1 tittler av å få første plass (?) i den klassen. Dette er noe jeg syns vi burde få i Norge også. Det blir jo dumt at man må komme seg helt opp i klasse 3 før man får noen tittler i Lydighet og Agility. Tenk på de som ikke har muligheten til dette av en eller annen grunn, skade f.eks, alder el. Min mor sin hund har f.eks mye problemer med tenner, nakke og skjelettet så hun tørr ikke å ta apportbukken og kan ikke hoppe hindre lengre, men den tiden hun kunne dette var hun veldig flink i klasse 2 lydighet. Da syns jeg hun fortjener tittlen LP2. Det kan også bli lettere å finne ut at hunden blir brukt i noe annet enn utstilling også uten å måtte søke opp hunden på dogweb, den har jo smykket seg med en fin LP2 tittel i katalogen på utstillingen :ahappy:

Hva mener dere og hva tror dere vi kan gjøre for å få det slik i Norge også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lydighet mener du vel klasse elite. Dessuten er det snakk om 3x1.pr i LP for å få tittelen. Husker ikke hvordan det er i agility.

Det har vært diskutert her på sonen før, se her:

http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=40169&st=0&p=636821&hl=lp-titler&fromsearch=1&#entry636821 og

http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=30878&st=0&p=451768&hl=lp-titler&fromsearch=1&#entry451768

Ja til flere titler i Norge! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyy, beklager. Jeg har ikke sett tråd om det her før. Og ja, jeg mente elite LP. Ble bare litt rask i svingene med skrivingen. Men da har jeg skrevet under ;D

De trådene er jo fra 2008, så det skader sikkert ikke å ta opp temaet på nytt igjen :ahappy: Er helt enig i at man burde få titler på lavere nivåer også. Mye mer motiverende!

EDIT: Er det noen som vet om det har skjedd noe mer i denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AG-titler finnes ikke i Sverige, men derimot Lp titler.

Man kan få Lp i alle klasser. Er Lp vil si at man har fått 3 første premier i sin klasse.

(behøver ikke være første priser)

Dvs man kan få Lp1 Lp2 Lp3 og LpElite. LpElite er nesten det samme som et lydighetschampionat, men uten at hunden har fylt kravene med at den er renraset eller om det er en hanhund som mangler en eller begge testiklene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AG-titler finnes ikke i Sverige, men derimot Lp titler.

Man kan få Lp i alle klasser. Er Lp vil si at man har fått 3 første premier i sin klasse.

(behøver ikke være første priser)

Dvs man kan få Lp1 Lp2 Lp3 og LpElite. LpElite er nesten det samme som et lydighetschampionat, men uten at hunden har fylt kravene med at den er renraset eller om det er en hanhund som mangler en eller begge testiklene

Men er ikke kravet om 2.premie eksteriørt fjernet fra reglene? Mente jeg hadde lest noe om det...

Helt ærlig trur jeg aldri man kommer igjennom med dette til NKK. Det blir merjobb for de med å legge inn resultater som de har null interesse av. De har jo enda ikke klart å få rettet opp "feilen" i datasystemet som skal legge inn mentaltestresultater, og det har vel vært nede i 4-5 år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke? Det var jo trist... Selv synes jeg at siden man setter opp alle mulige titler fra utstilling, burde man kunne beskrive hundens meritter også med lydighet, agility osv.

Siden jeg trodde vi hadde slikt system også i Norge må jeg si det var veldig motiverende med slikt system. Veldig demotiverende nå som de må gå elite skal de få noen tittel...det kjennes så uoppnåelig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke kravet om 2.premie eksteriørt fjernet fra reglene? Mente jeg hadde lest noe om det...

Helt ærlig trur jeg aldri man kommer igjennom med dette til NKK. Det blir merjobb for de med å legge inn resultater som de har null interesse av. De har jo enda ikke klart å få rettet opp "feilen" i datasystemet som skal legge inn mentaltestresultater, og det har vel vært nede i 4-5 år. :)

Kravet om ekstriør premie er borte, men det kreves fortsatt testikkelintyg på hanhundene, så en krypt kan aldri bli champion.

Jeg har en krypt hanhund selv så jeg har luse-lest regelverket om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig dumt at man kun får champ-tittel i lydighet her i Norge. Det er veldig veldig mange av oss som aldri kommer til å komme til elite, men med LP1, LP2- titler osv så hadde det nok vært en større gulrot for mange. Men merker jo at for NKK så er det bare eksteriør som teller, lydighet, agility osv er ikke prioritert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har jo nettopp seiret og fått hoppchampionat i Norge, så det er jo en liten sjanse for at man kan få gjennom noe mer også :)

Championat blir litt anderledes sånn sett. Det er vel ikke så mange andre offisielle grener som ikke har hatt championat i landet enn hopp? Samme som evt andre nye sporter som evt blir offisielle, så kommer vel championatet etter hvert der og.

Men med andre ting så trur jeg ikke før jeg får se det... De stambokfører jo ikke KORAD tittelen heller fra Sverige. Og en liknende tittel i Norge trur jeg vi aldri får, selv om det hadde vært kjekt med noe som beviser at hunden har bestått et eller annet mentaltsett også. Kanskje fler hadde giddi og testa hundene sine da. Men en hel haug med diverse rare vinnertitler fra utstilling, det MÅ jo bare med i papirene. :)

Kravet om ekstriør premie er borte, men det kreves fortsatt testikkelintyg på hanhundene, så en krypt kan aldri bli champion.

Jeg har en krypt hanhund selv så jeg har luse-lest regelverket om det ;)

Ah. Da henger jeg med. Men kan blandingshunder bli champions i Sverige nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...