Gå til innhold
Hundesonen.no

LP1 og AG1 tittler i Norge

MegaMarie

Recommended Posts

Jeg har hørt at i Sverige får man LP1 tittler og AG1 tittler av å få første plass (?) i den klassen. Dette er noe jeg syns vi burde få i Norge også. Det blir jo dumt at man må komme seg helt opp i klasse 3 før man får noen tittler i Lydighet og Agility. Tenk på de som ikke har muligheten til dette av en eller annen grunn, skade f.eks, alder el. Min mor sin hund har f.eks mye problemer med tenner, nakke og skjelettet så hun tørr ikke å ta apportbukken og kan ikke hoppe hindre lengre, men den tiden hun kunne dette var hun veldig flink i klasse 2 lydighet. Da syns jeg hun fortjener tittlen LP2. Det kan også bli lettere å finne ut at hunden blir brukt i noe annet enn utstilling også uten å måtte søke opp hunden på dogweb, den har jo smykket seg med en fin LP2 tittel i katalogen på utstillingen :ahappy:

Hva mener dere og hva tror dere vi kan gjøre for å få det slik i Norge også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lydighet mener du vel klasse elite. Dessuten er det snakk om 3x1.pr i LP for å få tittelen. Husker ikke hvordan det er i agility.

Det har vært diskutert her på sonen før, se her:

http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=40169&st=0&p=636821&hl=lp-titler&fromsearch=1&#entry636821 og

http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=30878&st=0&p=451768&hl=lp-titler&fromsearch=1&#entry451768

Ja til flere titler i Norge! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyy, beklager. Jeg har ikke sett tråd om det her før. Og ja, jeg mente elite LP. Ble bare litt rask i svingene med skrivingen. Men da har jeg skrevet under ;D

De trådene er jo fra 2008, så det skader sikkert ikke å ta opp temaet på nytt igjen :ahappy: Er helt enig i at man burde få titler på lavere nivåer også. Mye mer motiverende!

EDIT: Er det noen som vet om det har skjedd noe mer i denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AG-titler finnes ikke i Sverige, men derimot Lp titler.

Man kan få Lp i alle klasser. Er Lp vil si at man har fått 3 første premier i sin klasse.

(behøver ikke være første priser)

Dvs man kan få Lp1 Lp2 Lp3 og LpElite. LpElite er nesten det samme som et lydighetschampionat, men uten at hunden har fylt kravene med at den er renraset eller om det er en hanhund som mangler en eller begge testiklene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AG-titler finnes ikke i Sverige, men derimot Lp titler.

Man kan få Lp i alle klasser. Er Lp vil si at man har fått 3 første premier i sin klasse.

(behøver ikke være første priser)

Dvs man kan få Lp1 Lp2 Lp3 og LpElite. LpElite er nesten det samme som et lydighetschampionat, men uten at hunden har fylt kravene med at den er renraset eller om det er en hanhund som mangler en eller begge testiklene

Men er ikke kravet om 2.premie eksteriørt fjernet fra reglene? Mente jeg hadde lest noe om det...

Helt ærlig trur jeg aldri man kommer igjennom med dette til NKK. Det blir merjobb for de med å legge inn resultater som de har null interesse av. De har jo enda ikke klart å få rettet opp "feilen" i datasystemet som skal legge inn mentaltestresultater, og det har vel vært nede i 4-5 år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke? Det var jo trist... Selv synes jeg at siden man setter opp alle mulige titler fra utstilling, burde man kunne beskrive hundens meritter også med lydighet, agility osv.

Siden jeg trodde vi hadde slikt system også i Norge må jeg si det var veldig motiverende med slikt system. Veldig demotiverende nå som de må gå elite skal de få noen tittel...det kjennes så uoppnåelig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke kravet om 2.premie eksteriørt fjernet fra reglene? Mente jeg hadde lest noe om det...

Helt ærlig trur jeg aldri man kommer igjennom med dette til NKK. Det blir merjobb for de med å legge inn resultater som de har null interesse av. De har jo enda ikke klart å få rettet opp "feilen" i datasystemet som skal legge inn mentaltestresultater, og det har vel vært nede i 4-5 år. :)

Kravet om ekstriør premie er borte, men det kreves fortsatt testikkelintyg på hanhundene, så en krypt kan aldri bli champion.

Jeg har en krypt hanhund selv så jeg har luse-lest regelverket om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig dumt at man kun får champ-tittel i lydighet her i Norge. Det er veldig veldig mange av oss som aldri kommer til å komme til elite, men med LP1, LP2- titler osv så hadde det nok vært en større gulrot for mange. Men merker jo at for NKK så er det bare eksteriør som teller, lydighet, agility osv er ikke prioritert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har jo nettopp seiret og fått hoppchampionat i Norge, så det er jo en liten sjanse for at man kan få gjennom noe mer også :)

Championat blir litt anderledes sånn sett. Det er vel ikke så mange andre offisielle grener som ikke har hatt championat i landet enn hopp? Samme som evt andre nye sporter som evt blir offisielle, så kommer vel championatet etter hvert der og.

Men med andre ting så trur jeg ikke før jeg får se det... De stambokfører jo ikke KORAD tittelen heller fra Sverige. Og en liknende tittel i Norge trur jeg vi aldri får, selv om det hadde vært kjekt med noe som beviser at hunden har bestått et eller annet mentaltsett også. Kanskje fler hadde giddi og testa hundene sine da. Men en hel haug med diverse rare vinnertitler fra utstilling, det MÅ jo bare med i papirene. :)

Kravet om ekstriør premie er borte, men det kreves fortsatt testikkelintyg på hanhundene, så en krypt kan aldri bli champion.

Jeg har en krypt hanhund selv så jeg har luse-lest regelverket om det ;)

Ah. Da henger jeg med. Men kan blandingshunder bli champions i Sverige nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...