Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentalteste en ureg/blanding


SiriEveline

Recommended Posts

Til sommeren, eller om 4mnd ihvertfall er Tinka 22mnd. Og da er hun etter hva jeg har forstått gammel nok til å mentaltestes.

Dette er noe jeg ønsker, både av nysgjerrighets grunner og fordi jeg sytnes det er viktig å vite det lille ekstra om hunden sin. I tillegg er det jo veldig lærerikt!

Derfor lurer jeg på hvilken test/prøve jeg bør ta?

(husk at hun kuner NOX-registrert, ikke vanlig NKK-registrert!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-test og MH kan du vel ta fra 10 mnds alder vel? Det er bare FA hvor hunden må være 22 mnd. Jeg anbefaler alltid MH, synes det er et fint sted å starte, men det er jo ikke en test da..

Du må lese hele tråden da Huldra! :console: Hun er ikke reg.. annet enn NOX..

Og kan da kun delta i følgende:

* Funksjonsanalyse

* Karaktertest

* Brukshundprøve - (nordisk program)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt til Terje Østlie. Da får du en test nesten tilsvarende MH. Testen er ikke offesiel, men mannen kan teste hund. Han er også veldig flink til å forklare hva man ser i testen, og hvordan man kan bruke det man har sett videre i trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt til Terje Østlie. Da får du en test nesten tilsvarende MH. Testen er ikke offesiel, men mannen kan teste hund. Han er også veldig flink til å forklare hva man ser i testen, og hvordan man kan bruke det man har sett videre i trening.

Det hørtes veldig interessant ut. Hun er jo som sagt ikke registrert så et resultat vil jo ikke hjelpe på avlen uansett.

Hvor holder han til? Finnes det noe webside eller lig.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese hele tråden da Huldra! :console: Hun er ikke reg.. annet enn NOX..

Og kan da kun delta i følgende:

* Funksjonsanalyse

* Karaktertest

* Brukshundprøve - (nordisk program)

Om du har tenkt å delta på brukshundprøve, så må hun uansett ha gjennomgått og bestått enten k-test eller funksjonsanalyse (vet ikke om blandingser kan delta på MH?), så da ville jeg droppet Østlies test - den er ikke offisiell og vil ikke gjelde for å få startet i bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese hele tråden da Huldra! :P Hun er ikke reg.. annet enn NOX..

Og kan da kun delta i følgende:

* Funksjonsanalyse

* Karaktertest

* Brukshundprøve - (nordisk program)

Sorry, det stod ikke i posten din at hun bare kunne delta på dette. Og jeg kan ikke reglene så godt at jeg vet at en NOX-hund ikke kan delta på MH; det har liksom aldri vært aktuelt for meg.. :console: Men da lærte jeg noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, det stod ikke i posten din at hun bare kunne delta på dette. Og jeg kan ikke reglene så godt at jeg vet at en NOX-hund ikke kan delta på MH; det har liksom aldri vært aktuelt for meg.. :console: Men da lærte jeg noe nytt.

Hehe var ikke vondt ment! :P Derfor skrev jeg tydelig at hun var NOX-reg.. fant nemlig ikke den siden hvor den informasjon der sto.. men så tok jeg et helhjertet forsøk til, og da fant jeg endelig siden hvor det sto (nemlig den for blandingshunder *dooh!* :D)

Det er veldig dumt og synd at regelen er sånn.. men det er jo ikke noe jeg kan gjøre noe med. Men hvis jeg kan få tatt en uoffisiell, men god kvalitets beskrivelse et annet sted så er jo det supert!

Men da kan jeg føye på et spørsmål.. når er den ideelle alderen. Hvis man kan begynne fra 10mnd, hvorfor er det sånn? Hvor sent kan man gjøre det osv? (veldig knudrete skrevet, håper noen forstår hva jeg mener!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan jeg føye på et spørsmål.. når er den ideelle alderen. Hvis man kan begynne fra 10mnd, hvorfor er det sånn? Hvor sent kan man gjøre det osv? (veldig knudrete skrevet, håper noen forstår hva jeg mener!)

Det ideelle er vel å teste mellom 1-2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer også helt an på hvilken test/beskrivelse du skal ta og rase. Anbefalt alder for MH av min rase er 15-17 måneder.

Ureg blanding vil jo si at rase ikke er så aktuelt å tenke på da. Vet ikke hvordan jeg skal plassere henne, hun er liksom en overstor Phalene.. og da fungerer det jo ikke å tenke på henne som en Phalene i den grad av vekst osv.

Men spørsmålet var vel mer sånn er det vanlig å vente til 5 år liksom, eller er det rundt disse tider det bør gjøres.

Og det virker jo som om det begynner å bli aktuelt nå snart, hun er jo 16mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørsmålet var vel mer sånn er det vanlig å vente til 5 år liksom, eller er det rundt disse tider det bør gjøres. Og det virker jo som om det begynner å bli aktuelt nå snart, hun er jo 16mnd.

Mentaltestene skal jo fortrinnsvis vise hva som ligger i hundene - ikke hva de har lært, og jo eldre de er jo mer erfaring har de og mindre vil en mentaltest si deg om hunden.

Jeg ser en del rasemiljøer tester hundene på MH til litt ulike aldre, og jeg har vel et visst inntrykk av at noen venter litt vel lenge bare for å få et "bedre" resultat - og dermed stikker hodet litt i sanden også.

En funksjonsanalyse får du ikke et offisielt resultat på dersom hunden er over 4 år. En dommer jeg snakket med mente den ideelle alderen for FA var rundt 3-3,5 år. MH er jo egentlig mer en test for unge hunder. Jeg testa min hannhund da han var 12 mnd gammel, og fikk vel et rimelig riktig resultat på den testen ut fra hva jeg har sett av ham også i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentaltestene skal jo fortrinnsvis vise hva som ligger i hundene - ikke hva de har lært, og jo eldre de er jo mer erfaring har de og mindre vil en mentaltest si deg om hunden.

Jeg ser en del rasemiljøer tester hundene på MH til litt ulike aldre, og jeg har vel et visst inntrykk av at noen venter litt vel lenge bare for å få et "bedre" resultat - og dermed stikker hodet litt i sanden også.

En funksjonsanalyse får du ikke et offisielt resultat på dersom hunden er over 4 år. En dommer jeg snakket med mente den ideelle alderen for FA var rundt 3-3,5 år. MH er jo egentlig mer en test for unge hunder. Jeg testa min hannhund da han var 12 mnd gammel, og fikk vel et rimelig riktig resultat på den testen ut fra hva jeg har sett av ham også i ettertid.

Ok, du har rett i det med erfaring. Det er jo også opplevelser som kan forandre hunden. Finnes hunder som ikke er det spor skuddredde, men opplever f.eks. noe med en rakett eller noe, da kan de jo bli livredde, men det ligger jo akkurat ikke genene da.

Men da begynner jeg å planlegge nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du har rett i det med erfaring. Det er jo også opplevelser som kan forandre hunden. Finnes hunder som ikke er det spor skuddredde, men opplever f.eks. noe med en rakett eller noe, da kan de jo bli livredde, men det ligger jo akkurat ikke genene da.

Men da begynner jeg å planlegge nå!

Ville bare kommentere dette: Jo, det har noe å si med genene. Ta mine hunder; jeg gikk tur her en gang i rakett-tidene, og plutselig er det noen som kommer ut en dør på et hus vi går forbi, og skyter opp raketter rett ved siden av/mot oss. Mine hunder brydde seg ikke stort, men andre hunder som heller ikke var redde før, kunne ha blitt redde. Terskelen for å bli skuddredd, eller hvor god/dårlig avreaksjon hundene har, er genetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare kommentere dette: Jo, det har noe å si med genene. Ta mine hunder; jeg gikk tur her en gang i rakett-tidene, og plutselig er det noen som kommer ut en dør på et hus vi går forbi, og skyter opp raketter rett ved siden av/mot oss. Mine hunder brydde seg ikke stort, men andre hunder som heller ikke var redde før, kunne ha blitt redde. Terskelen for å bli skuddredd, eller hvor god/dårlig avreaksjon hundene har, er genetisk.

En hund som i utgangspunktet er skuddfast vil aldri bli skuddredd (vel, alt er vel mulig om man går inn for det). Den kan i værste fall bli skuddberørt. Mening er at det som blir testet på en mentaltest eller beskrivelse er genetisk og ikke tillært adferd.

Nå mentejeg et skikkelig tilfelle da. Hvor hunden kanskje får denne raketten på seg og blir skadet, en situasjon hvor det hadde vært ekstremt rart om den ikke ble skuddberørt i det minste.

Jeg vet at terskelen er genetisk, og at du faktisk kan tilvenne en hund som "er" skuddredd til skudd sånn at den på en sånn beskrivelse fvil fremstå som skuddfast.

Men var ikke bare dette jeg tenkte på, men andre opplevelser også da. En hund som blir sparket, vil jo bli redd hver gang noen later som de skal sparke den liksom.. hvis dere skjønner?

Eller er argumentet deres at jeg bare kan vente med å teste henne noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er overhodet ikke noe poeng å vente med å teste hunden. Jo lenger du venter jo mindre verdi har testen.

Ja det er nettopp det jeg tror jeg har forstått.. men hvorfor mener du at testen mister verdi?

Jeg lurer på dette rett og slett for jeg kan lite om dette, men jeg ønsker å lære mer. Og helst uten å gjøre masse tabber underveis, som å teste for sent, for tidlig.. feil test osv.

Men kan noen fortelle meg mer om FA og K-testen og hva som kan anbefales til min bruk, eller evt. en uoffisiell MH-beskrivelse?

Meningen er å kunne bruke det som et verktøy i livet videre med Tinka, både til hverdags og trening. Og også å lære mer om mentalitet, og hva som sitter i hodet, og hva som er tillært osv. og hva er erfaringer etc etc.

Hun er som sagt en 16mnd gammel Phalene som brukes til Lydighet, Freestyle, Agility og vi skal begynne med Snørekjøring og veldig muligens Spor. Ingen andre søsken kommmer til å ta noen sånne tester, så noe sammenligning der er uaktuelt. Oppdretter er heller ikke noe interessert i resultat, det er kun for meg og Tinka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Guest Dratini

Ift. utsagnet om at en mentaltest mister verdi, som én skriver over: Jeg våger å tro at hvis man kjører denne testen på en hund som f.eks er gjennomtrent sgs.i alle momentene/miljøtrent og sosialisert og "erfaren", vil det bli vanskeligere å gi en nøyaktig beskrivelse av dens mentale "blanke lerret"/utgangspunkt. Og det man er ute etter i MT, er så vidt jeg forstår; Å se hundens "psykiske" utgangspunkt / hvilken type den innerst inne ER.

PS: Mye av det et individ ER, vil endres (eller tildekkes/tilsynelatende endres) ettersom individet over tid gjør seg flere og flere erfaringer.

For det første: momentene bør ikke trenes på, for da ser man jo ikke hva som hunden bærer med seg i baggasjen, man ser kun det hunden har lært.

For det andre, en MT, som du skriver, er vel en test og ergo ingen MH. Der er kravet til alder høyere og en FA i Norge er mer en "arbeidstest" enn hva det er en mentaltest (i alle fall i forhold til hva jeg har sett av mentale tester i andre land).

For det tredje: det ser ut som om du mener en MH (som er en beskrivelse og ikke en test, Mentalbeskrivelse Hund som det står for) og ikke MT.

(Og om du har Rottweiler, så arrangerer raseklubben FA i alle fall, MH har jeg ikke sjekket.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: momentene bør ikke trenes på, for da ser man jo ikke hva som hunden bærer med seg i baggasjen, man ser kun det hunden har lært.

Mmh - jeg var nok ikke klar på det, men mener/vet også dét: Hvis hunden ER trent på momentene, mister testen mye av sin verdi (siden den skal beskrive utgangspunktet). For at alle hunder som testes skal ha mest mulig nøytralt utgangspunkt, bør de testes på omtrent samme alder - nettopp fordi at eierne ikke skal (gjennom trening på momentene forsøke å) kamuflere genetisk betingede psykiske svakheter hos hunden sin.

Takk for informasjon, jeg må innrømme at det går litt rundt i knollen når det gjelder forskjellene mellom de forskjellige testene. Interessant er det uansett! :D

Vil gjerne teste henne, men kan jeg dét hvis hun ikke er reg. som renraset?

Jenta mi er nemlig omplassert, og skal visstnok være renraset - med papirer (iflg. en tidligere bekjent av forrige eier).

MEN - jeg har ikke fått papirene, og vet heller ikke navn på mor/far (eller hennes egne formelle navn i stamtavlen). Hun var heller ikke chip'et da jeg gikk henne.

Vet noen her hvordan jeg kan finne info om henne hos NKK uten å ha info om mor/far/fødselsdato og -sted? Det hadde i det minste vært gøy å vite fødselsdatoen hennes (nøyaktig alder) + HD-status i slekta m.m. Og ikke minst OM hun faktisk ER renraset eller ikke. Det betyr ikke så mye for meg personlig, men pga krøllehalen hennes, får jeg en million spm om rase/blanding, og dét er så irriterende å svare på når jeg selv ikke vet sikkert. Også pga krøllehalen, er det heller ikke aktuelt å avle på henne, siden mange seriøse hundeeiere vil se etter utstillingsresultater i tillegg til resultater i konkurranser + tester - for å ha det formelle i orden dersom den valpen de kjøper etter henne, viser seg å være en knallhund som (bl.a) oppnår fantastiske resultater i konkurranser (og mange etterspør kull etter den (deres hund) igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...