Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk Springer vs. Welsh Springer

Carina

Recommended Posts

Skrevet

Først: Nei, jeg skal ikke ha noen springer enda, men jeg er veldig nysgjerrig og vurderer disse rasene til en gang i fremtiden.

Hva mener dere er de største forskjellene på Engelsk og Welsh springer spaniel, da tenker jeg på gemytt, bruksegenskaper osv?

Jeg har fått inntrykk av at Welshene er litt mer pysete og sliter med feks separasjonsangst oftere enn ESS, stemmer det?

Er begge rasene delt i forskjellige linjer? Jeg har forstått det sånn at iallefall ESS finnes i show, dual-purpose og rene jaktlinjer? La oss si at jeg skulle ha en hund til samme bruken som jeg har belgerne til i dag, hva er smartest da?

Skrevet

Hva mener dere er de største forskjellene på Engelsk og Welsh springer spaniel, da tenker jeg på gemytt, bruksegenskaper osv?

Jeg har fått inntrykk av at Welshene er litt mer pysete og sliter med feks separasjonsangst oftere enn ESS, stemmer det?

Er begge rasene delt i forskjellige linjer? Jeg har forstått det sånn at iallefall ESS finnes i show, dual-purpose og rene jaktlinjer? La oss si at jeg skulle ha en hund til samme bruken som jeg har belgerne til i dag, hva er smartest da?

Tar det først jeg; i tilfelle du forbinder Welsh med seperasjonsangst pga Ellie, må jeg bare si at i hennes situasjon har det 90 % ikke med rasen å gjøre. (Kan evt sende deg pm om hva det har med å gjøre :P )

Men de fleste spaniels jeg vet om har litt den der at de knytter seg veldig sterkt til eier / hovedforsørger (ja alle hunder gjør jo det - men liksom litt ekstra) og kan ha den tassende adferden med at de følger deg rundt i huset, alltid vil være i nærheten ect, så vil tro det kan være ganske likt hos rasene.

Jeg kjenner mange andre Welsh godt, og ingen av de har problemer med å være alene hjemme :D

Welsh er ikke like 'offisielt' delt i to linjer som hos E.springer, men ja det er forsjell på linjene. Noen oppdrettere fokuserer mer på bruksegenskapene enn andre, og det finnes mange som bare har et kull for å ha et kull uten noen spesiell plan med hva de vil ha frem av egenskaper. Det betyr i praksis at det kan være stor forsjell på individene.

Ellie er av den myke litt forsiktige typen - men hun har til gjengjeld veldig lyst til å jobbe, er utholden og lett å forsterke.

Det kan være andre typer er tøffere, men kanskje mangler mer av Ellie sine fordeler igjen. Så da gjelder det å finne den hunden som har begge deler..

MH % er heller ikke så høy, men det går ann å finne opdrettere som bruker det i avlen likevel.

Det jeg syntes kjennetegner alle Welshene jeg møter er at de er alle veldig sosiale med andre mennesker og dyr, og hoppende glade hele tiden :console: Blir de ikke lekt med, leker de med seg selv.. På Welshtreff leker hannhunder, tisper og valper sammen uten noe problem.

Jeg tror begge typene kan brukes til din bruk med belger, om du finner riktig individ. Avlsgrunnlaget er jo større hos Engelsk da, med mange flere individer.

Mange Welsh gjør det forresten bra i spor / blodspor :P

Skrevet

Tusen takk for svar! :P

Nei, var ikke bare Ellie jeg hadde fått det inntrykket av, har møtt folk som har nevnt lignende ting, men ikke mange. Derfor ville jeg bare høre om dette er typisk for rasen, det er jo noen raser som sliter mer med separasjonsangst enn andre. :D

Håper også flere kan komme med erfaringer om disse to rasene. :console:

Skrevet

Jeg vet ikke mye om welsh, men hadde engelsk tidligere. Hans oppdretter måtte kutte linja si pga sykdom som dukket opp, og gikk da over til welsh isteden. Hun sa at hennes erfaring var at den welshe var mer skeptisk og krevde mer miljøtrening enn de engelske for å bli velfungerende. Men det er helt sikkert forskjeller på linjene.

Er selv superforelska i begge raser, så blir det rasebytte på meg en gang blir det til en springer.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...