Gå til innhold
Hundesonen.no

Linking på min egen hjemmeside

SD

Recommended Posts

Lurte på om noen vet om man kan kan linke fra en side til en annen spesifikk tekst/bilde på en annen side. (på min egen hjemmeside da).

Hver gang jeg linker til en annen side så kommer man jo automatisk øverst på siden.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker frontpage kan du gå inn på den siden som du skal ha linket noe spesielt til..

Si du skal linke spesiellt til et bilde at "Karl"

Merk bildet av Karl og velg sett inn --> Bokmerke (Ctrl + G)

Dermed kaller du Bokmerket til bildet av Karl for f.eks Karl

Så går du til den siden (f.eks nyhetssiden) som du vil at skal linke til det spesifikke bildet av Karl og merkerer teksten (hvor du f,eks har skrevet: har satt inn nytt bilde av Karl) og velger Hyperkopling og trykker en gang på den siden bildet av karl ligger (la oss si det ligger inne på vennesiden) derretter velger du bokmerke som står i menyen til høyre og velger da igjen teksten Karl..

Nå skal du komme til der bildet av karl er når du trykker på teksten "har satt inn nytt bilde av Karl"

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker frontpage kan du gå inn på den siden som du skal ha linket noe spesielt til..

Si du skal linke spesiellt til et bilde at "Karl"

Merk bildet av Karl og velg sett inn --> Bokmerke (Ctrl + G)

Dermed kaller du Bokmerket til bildet av Karl for f.eks Karl

Så går du til den siden (f.eks nyhetssiden) som du vil at skal linke til det spesifikke bildet av Karl og merkerer teksten (hvor du f,eks har skrevet: har satt inn nytt bilde av Karl) og velger Hyperkopling og trykker en gang på den siden bildet av karl ligger (la oss si det ligger inne på vennesiden) derretter velger du bokmerke som står i menyen til høyre og velger da igjen teksten Karl..

Nå skal du komme til der bildet av karl er når du trykker på teksten "har satt inn nytt bilde av Karl"

Skjønner?

Ja, jeg bruker Frontpage.

Skal sjekke nå om jeg skjønte det.. Hvis ikke sier jeg ifra.. hehe :-)

Takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da' date=' du bare merkerer ordet som er understreket og trykker en gang på u (med understrek) oppe på verktøylinja) :lol:[/quote']

Ja, det vet jeg. Eneste problemet at jeg har ikke den "u'en" oppe i verktøyslinja. For å gjøre om evt skrift må jeg markere teksten og høyreklikke for så å velge "skrift". Vet du om det finnens noen måte å få frem de 3 skrifttypene i verktøyslinja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det vet jeg :lol:

Helt i enden av verktøylinjen din er det en liten pil

Trykk på den en gang

Hold musepekeen over"legg til eller fjern knapper"

så holder du musepekeren over "formatering" og da ser du at det kommer en rad nedover med masse kommandoer på bla. F for fet u(med understrek) og k for kursiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, det vet jeg :D

Helt i enden av verktøylinjen din er det en liten pil

Trykk på den en gang

Hold musepekeen over"legg til eller fjern knapper"

så holder du musepekeren over "formatering" og da ser du at det kommer en rad nedover med masse kommandoer på bla. F for fet u(med understrek) og k for kursiv

Takk, du er ekstremt flink. Litt sjalu her :-)

Tusen hjertlig takk for hjelpen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fjerne understrekinga på linker må du i hvertfall sette en annen farge på dem, slik at de skiller seg ut.

Du kan løse dette ved hjelp av CSS (Cascading Style Sheets).

Se nærmere på denne koden:

<style type="text/css">

<!--

.link {

text-decoration: none;

color: #0000FF;

}

-->

</style>

</head>

<body>

Dette er en test av <a href="http://www.vg.no" target="_blank" class="link">link til VG</a> uten understreking ved hjelp av css. 

</body>

</html>

target="_blank" - betyr at det du linker til vil åpnes i et helt nytt vindu... class="link" Denne forteller at teksten skal være uten noen form for "pynt", dvs. understreking, og den skal ha blå farge (#0000FF) Dersom du limer denne koden direkte inn i en blank html-side vil du få en tekst med link som ser sånn ut: "Dette er en test av link til VG uten understreking ved hjelp av css." Det ovenfor fungerer helt greit dersom du har én eller to sider som du driver og endrer på, men, dersom du har mange sider er det mye enklere å lage et sånt "Style Sheet" for seg selv, som ALLE sidene dine sjekker før de vises i nettleseren til den som besøker hjemmesiden din. Dersom du på et eller annet tidspunkt ønsker å endre layout på sidene dine, f.eks. skifte til en annen skrifttype/farge eller endre bakgrunn, gjør du dette veldig enkelt KUN i Style Sheet'et. Og vips, så er plutselig ALLE sidene dine oppdaterte på et blunk. Du kan f.eks. starte med en helt blank side med denne koden:
.link {

color: #0000FF;

text-decoration: none;

}

.bakgrunn {

background-color: #FFFF99;

}.hovedtekst {

font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;

color: #000000;

font-size: 10px;

line-height: 12px;

}
I mitt eksempel har jeg lagret denne siden med navnet "test.css" Denne forteller hvordan de ulik elementene på sidene dine skal se ut. Videre har jeg laget en enkel liten html-side kalt "Css_Test.htm" Koden i denne ser slik ut:
<html>

<head>

<title>Testside</title>

<link href="test.css" rel="stylesheet" type="text/css">

</head>

<body class="bakgrunn">

<p class="hovedtekst">Dette er en test av <a href="http://www.vg.no" target="_blank">link til VG</a> uten understreking ved hjelp av css.

</p>

</body>

</html>

Hemmeligheten her er at linjen med link href="test.css" rel="stylesheet" type="text/css" må være med langt opp i alle sidene dine. Denne linjen forteller at informasjon om formatering skal hentes fra filen som heter "test.css". Videre må du også angi HVA som skal formateres.

Resultatet av denne vil nå se sånn ut:

css_test.jpg

Studerer du disse to siste kodesnuttene vil du sikkert oppdage sammenhengen mellom dem, og det vil sannsynligvis gjøre arbeidet med endringer i layout langt lettere for deg.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, du er ekstremt flink. Litt sjalu her :-)

Tusen hjertlig takk for hjelpen :P

Jeg skal være helt ærlig og si at jeg ikke fikk det til. Fant ut hvordan komme til den der u'en. Men det fjerner ikke understrekingen på

teksten som er en link til en annen plass...

Ojojoj :D Er ikke hver dag man får slike komplementer :oops: ;)

Tusen takk skal du ha selv :P

Hmmm, på det frontpageprogrammet jeg har kan jeg bare markere det ordet som det er link i (ved å holde venstre musepeker inne mens jeg drar bortover til jeg ser at hele ordet er markert med svart) og trykke på u (med understrek) og så forsvinner understrekingen.

Hmm, men du kan jo prøve som Terje foreslår her (sånne koder har ikke Jeg peil på :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...