Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil blodspor øke lysten til å følge viltspor på tur

mari_anne_aas

Recommended Posts

Vil det å trene blodspor med en hund, øke dens lyst til å følge viltspor man møter på tur?

Saken er den at jeg har en hund som gjerne vil følge viltspor på tur (går mye løs), og det er jo selvsagt ikke noe jeg ønsker. Hun er flink og kommer når jeg roper på henne, og nå har hun også blitt flink til å avbryte etter et par meter selv og kommer for å få belønning.

Da lurer jeg på om det er dumt å trene blodspor med henne? Vil jo ikke at hun skal bli mer fokusert på viltspor når vi bare går tur. Eller vil hun klare å skille de situasjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodspor er et "kaldt" spor, ferskspor er et "varmt" spor.

Det krever mer av hund å følge et kaldtspor enn ett varmt spor.

Kan ikke tenke meg at å trene blodspor skulle trigge fersksporbiten, er liksom to forskjellige ting...

Men ved reelle ettersøk blir sporene blanda.... Men slik jeg forstår det ønsker du kun å trene blodspor altså kalde spor. Ergo vil ikke dette ha noen betydning for om hunden ønsker å følge ferskspor på tur.

Alle hunder har jaktinnstinktet i seg, men hos enkelte raser og individer er det mer eller mindre fremtredene. Noen raser avler man selektivt for å underbygge jaktegenskaper -såkalte jakthunder.

Jeg har jakthunder som jeg også bruker til jakt.... men de får også løpe løse når jeg er på tur(når det ikke er båndtvang) jeg er veldig nøye med hvilke signaler jeg gir til hundene mine i form av tøyet mitt, seler, line, halsbånd og peiler.

Har en sele og line jeg bruker til blodspor og en sele og line til ferskspor...og en annen type sele til skigåing/sykkel.

Hunder lærer fort hva som forventes eller hva som skal skje når de forskjellige tingene tas frem. De kobler også jakttøyet og lyden fra våpenskapet og synet av børse og peiler halsbånd.

Det jeg vil frem til, er at;

Du kan trygt trene blodspor uten at hunden blir trigget på ferske spor.

Vær tydelig med signalene du gir i form av sele og "ritualer" både før og etter sporgåing. Dette vil gjøre at hunden hvet hva arb. oppgaven den ser og hva belønningen er.

Det er moro å se hunden jobbe, og hunden for en fin mental stimulig ved å bruke sansene sine.

Lykke til :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
    • Det går greit å gå fra han om morningen når jeg skal på jobb. Han kan fint være hjemme alene da. At jeg (vi alle) går om ettermiddagen setter han ikke pris på. Han vil være med meg mest mulig. - Lurer på om han har blitt mer sånn med alderen … 🤔 
    • Er han ikke vant til å være alene? Regner med du bruker ting som frossen kong eller tygg for aktivisering osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...