Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinveisinfeksjon eller livmorbetennelse?


Kristina

Recommended Posts

Lunah har tisset inne i hele dag. Hun har også kastet opp. Temperaturen hennes ligger på 37,9, så hun har ikke feber. Hun drikker ikke mye, og har matlyst. Kan det "bare" være en urinveisinfeksjon som kan vente til i mårra tidlig, eller bør jeg ringe akuttvakten med tanke på livmorbetennelse? Skal også sies at hun har hatt løpetid i snart to uker (tenkte dette var grunnen til all markeringen ute de foregående ukene).

Vil helst ikke være overdramatisk og vekke veterinærvakta "uten grunn", men samtidig kommer jeg ikke til å få sove i natt hvis jeg vet at det kan være noe alvorlig.

Noen(beroligende) tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er allmentilstanden? Det er litt dumt å spørre oss her om hva det kan være, for det eneste jeg kommer på som kan kombinere oppkast og hyppig urinavgang, er akutt nyresvikt og det har jeg absolutt ingen forutsetning for å påstå at hun har. Jeg holder en knapp på uvi og da kan du jo vente til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er allmentilstanden? Det er litt dumt å spørre oss her om hva det kan være, for det eneste jeg kommer på som kan kombinere oppkast og hyppig urinavgang, er akutt nyresvikt og det har jeg absolutt ingen forutsetning for å påstå at hun har. Jeg holder en knapp på uvi og da kan du jo vente til i morgen.

Allmenntilstanden er bra tror jeg. Eller er hun kanskje litt slapp, eller inbiller jeg meg at hun er slapp fordi jeg er hønemor? Aner ikke. Hun har aldri vært slapp igrunn. Ikke når hun har hatt diare eller den gangen hun ble påkjørt, så stoler liksom ikke på den tilsynelatende greie allmenntilstanden hennes.

Kan jo alltids ringe veterinærvakta, men vil ikke ringe for bagateller selvom det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenntilstanden er bra tror jeg. Eller er hun kanskje litt slapp, eller inbiller jeg meg at hun er slapp fordi jeg er hønemor? Aner ikke. Hun har aldri vært slapp igrunn. Ikke når hun har hatt diare eller den gangen hun ble påkjørt, så stoler liksom ikke på den tilsynelatende greie allmenntilstanden hennes.

Kan jo alltids ringe veterinærvakta, men vil ikke ringe for bagateller selvom det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :)

Ved nyresvikt vil hun jo være forgiftet av sine egne avfalstoffer og dehydrert, så da hadde hun nok vært svært dårlig. Veterinærvakta tar blodpris bare for å svare på telefonen, så jeg skjønner godt at den sitter litt langt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nyresvikt vil hun jo være forgiftet av sine egne avfalstoffer og dehydrert, så da hadde hun nok vært svært dårlig. Veterinærvakta tar blodpris bare for å svare på telefonen, så jeg skjønner godt at den sitter litt langt inne.

Det ble til at jeg ringte. Når jeg plutselig fikk ett alternativ til med samme symptomer greide jeg ikke holde meg fornuftig lengre.

Han hørtes trøtt ut :) Men heldigvis ingenting akutt som ikke kunne vente til i mårra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble til at jeg ringte. Når jeg plutselig fikk ett alternativ til med samme symptomer greide jeg ikke holde meg fornuftig lengre.

Han hørtes trøtt ut :) Men heldigvis ingenting akutt som ikke kunne vente til i mårra.

Da kan dere begge sove godt i natt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Dette er merkelig. Fikk time så fort som mulig i dag siden temperaturen var på 37.5 etter vi hadde vært ute på mårraluftinga og hun virka litt tufs.

Veterinæren kunne ikke finne noe til verken livmorbetennelse (som hun mistenkte over telefon) eller urinveisinfeksjon. Hun mente Lunah kunne få diaré når som helst og at det kanskje var noe magevirus eller fremmedlegme så vi fikk med spesialfôr og Pro-Kolin som var syredempende pga oppkastet, men da hun gikk på do i stad var alt normalt... :blink:

Hun fikk i seg litt ris i stad som foreløpig ikke har kommet opp igjen. Men skulle hun fortsette å kaste opp måtte vi ringe igjen.

Nei, jeg veit ikke. Slår meg fortsatt ikke helt til ro.

Kan hun få så store atferdsforandringer midt i løpetiden bare fordi hun snart står, eller? Hun har aldri vært sånn her tidligere, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hm. Dette er merkelig. Fikk time så fort som mulig i dag siden temperaturen var på 37.5 etter vi hadde vært ute på mårraluftinga og hun virka litt tufs.

Veterinæren kunne ikke finne noe til verken livmorbetennelse (som hun mistenkte over telefon) eller urinveisinfeksjon. Hun mente Lunah kunne få diaré når som helst og at det kanskje var noe magevirus eller fremmedlegme så vi fikk med spesialfôr og Pro-Kolin som var syredempende pga oppkastet, men da hun gikk på do i stad var alt normalt... :ahappy:

Hun fikk i seg litt ris i stad som foreløpig ikke har kommet opp igjen. Men skulle hun fortsette å kaste opp måtte vi ringe igjen.

Nei, jeg veit ikke. Slår meg fortsatt ikke helt til ro.

Kan hun få så store atferdsforandringer midt i løpetiden bare fordi hun snart står, eller? Hun har aldri vært sånn her tidligere, men.

Hvordan utviklet dette seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Dette er merkelig. Fikk time så fort som mulig i dag siden temperaturen var på 37.5 etter vi hadde vært ute på mårraluftinga og hun virka litt tufs.

Veterinæren kunne ikke finne noe til verken livmorbetennelse (som hun mistenkte over telefon) eller urinveisinfeksjon. Hun mente Lunah kunne få diaré når som helst og at det kanskje var noe magevirus eller fremmedlegme så vi fikk med spesialfôr og Pro-Kolin som var syredempende pga oppkastet, men da hun gikk på do i stad var alt normalt... :)

Hun fikk i seg litt ris i stad som foreløpig ikke har kommet opp igjen. Men skulle hun fortsette å kaste opp måtte vi ringe igjen.

Nei, jeg veit ikke. Slår meg fortsatt ikke helt til ro.

Kan hun få så store atferdsforandringer midt i løpetiden bare fordi hun snart står, eller? Hun har aldri vært sånn her tidligere, men.

37,5 i temp? Er det noe veterinæren hoppet i taket av? Vet du hva som er normaltempen hennes? 37,5 er nemlig ikke unormalt for springeren min for eksempel.

I likehet med Vala lurer jeg også på hvordan det har gått? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...