Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinveisinfeksjon eller livmorbetennelse?

Kristina

Recommended Posts

Skrevet

Lunah har tisset inne i hele dag. Hun har også kastet opp. Temperaturen hennes ligger på 37,9, så hun har ikke feber. Hun drikker ikke mye, og har matlyst. Kan det "bare" være en urinveisinfeksjon som kan vente til i mårra tidlig, eller bør jeg ringe akuttvakten med tanke på livmorbetennelse? Skal også sies at hun har hatt løpetid i snart to uker (tenkte dette var grunnen til all markeringen ute de foregående ukene).

Vil helst ikke være overdramatisk og vekke veterinærvakta "uten grunn", men samtidig kommer jeg ikke til å få sove i natt hvis jeg vet at det kan være noe alvorlig.

Noen(beroligende) tanker?

Skrevet

Hvordan er allmentilstanden? Det er litt dumt å spørre oss her om hva det kan være, for det eneste jeg kommer på som kan kombinere oppkast og hyppig urinavgang, er akutt nyresvikt og det har jeg absolutt ingen forutsetning for å påstå at hun har. Jeg holder en knapp på uvi og da kan du jo vente til i morgen.

Skrevet

Hvordan er allmentilstanden? Det er litt dumt å spørre oss her om hva det kan være, for det eneste jeg kommer på som kan kombinere oppkast og hyppig urinavgang, er akutt nyresvikt og det har jeg absolutt ingen forutsetning for å påstå at hun har. Jeg holder en knapp på uvi og da kan du jo vente til i morgen.

Allmenntilstanden er bra tror jeg. Eller er hun kanskje litt slapp, eller inbiller jeg meg at hun er slapp fordi jeg er hønemor? Aner ikke. Hun har aldri vært slapp igrunn. Ikke når hun har hatt diare eller den gangen hun ble påkjørt, så stoler liksom ikke på den tilsynelatende greie allmenntilstanden hennes.

Kan jo alltids ringe veterinærvakta, men vil ikke ringe for bagateller selvom det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :)

Skrevet

Allmenntilstanden er bra tror jeg. Eller er hun kanskje litt slapp, eller inbiller jeg meg at hun er slapp fordi jeg er hønemor? Aner ikke. Hun har aldri vært slapp igrunn. Ikke når hun har hatt diare eller den gangen hun ble påkjørt, så stoler liksom ikke på den tilsynelatende greie allmenntilstanden hennes.

Kan jo alltids ringe veterinærvakta, men vil ikke ringe for bagateller selvom det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :)

Ved nyresvikt vil hun jo være forgiftet av sine egne avfalstoffer og dehydrert, så da hadde hun nok vært svært dårlig. Veterinærvakta tar blodpris bare for å svare på telefonen, så jeg skjønner godt at den sitter litt langt inne.

Skrevet

Ved nyresvikt vil hun jo være forgiftet av sine egne avfalstoffer og dehydrert, så da hadde hun nok vært svært dårlig. Veterinærvakta tar blodpris bare for å svare på telefonen, så jeg skjønner godt at den sitter litt langt inne.

Det ble til at jeg ringte. Når jeg plutselig fikk ett alternativ til med samme symptomer greide jeg ikke holde meg fornuftig lengre.

Han hørtes trøtt ut :) Men heldigvis ingenting akutt som ikke kunne vente til i mårra.

Skrevet

Det ble til at jeg ringte. Når jeg plutselig fikk ett alternativ til med samme symptomer greide jeg ikke holde meg fornuftig lengre.

Han hørtes trøtt ut :) Men heldigvis ingenting akutt som ikke kunne vente til i mårra.

Da kan dere begge sove godt i natt :D

Skrevet

Hm. Dette er merkelig. Fikk time så fort som mulig i dag siden temperaturen var på 37.5 etter vi hadde vært ute på mårraluftinga og hun virka litt tufs.

Veterinæren kunne ikke finne noe til verken livmorbetennelse (som hun mistenkte over telefon) eller urinveisinfeksjon. Hun mente Lunah kunne få diaré når som helst og at det kanskje var noe magevirus eller fremmedlegme så vi fikk med spesialfôr og Pro-Kolin som var syredempende pga oppkastet, men da hun gikk på do i stad var alt normalt... :blink:

Hun fikk i seg litt ris i stad som foreløpig ikke har kommet opp igjen. Men skulle hun fortsette å kaste opp måtte vi ringe igjen.

Nei, jeg veit ikke. Slår meg fortsatt ikke helt til ro.

Kan hun få så store atferdsforandringer midt i løpetiden bare fordi hun snart står, eller? Hun har aldri vært sånn her tidligere, men.

• 3 weeks later...
Skrevet

Hm. Dette er merkelig. Fikk time så fort som mulig i dag siden temperaturen var på 37.5 etter vi hadde vært ute på mårraluftinga og hun virka litt tufs.

Veterinæren kunne ikke finne noe til verken livmorbetennelse (som hun mistenkte over telefon) eller urinveisinfeksjon. Hun mente Lunah kunne få diaré når som helst og at det kanskje var noe magevirus eller fremmedlegme så vi fikk med spesialfôr og Pro-Kolin som var syredempende pga oppkastet, men da hun gikk på do i stad var alt normalt... :ahappy:

Hun fikk i seg litt ris i stad som foreløpig ikke har kommet opp igjen. Men skulle hun fortsette å kaste opp måtte vi ringe igjen.

Kan hun få så store atferdsforandringer midt i løpetiden bare fordi hun snart står, eller? Hun har aldri vært sånn her tidligere, men.

Hvordan utviklet dette seg?

Skrevet

Veterinæren kunne ikke finne noe til verken livmorbetennelse (som hun mistenkte over telefon) eller urinveisinfeksjon. Hun mente Lunah kunne få diaré når som helst og at det kanskje var noe magevirus eller fremmedlegme så vi fikk med spesialfôr og Pro-Kolin som var syredempende pga oppkastet, men da hun gikk på do i stad var alt normalt... :)

37,5 i temp? Er det noe veterinæren hoppet i taket av? Vet du hva som er normaltempen hennes? 37,5 er nemlig ikke unormalt for springeren min for eksempel.

I likehet med Vala lurer jeg også på hvordan det har gått? :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...